Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 10:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Thansen 18" basser (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DivadLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Hej derude,

jeg er igang med et lille selvbyggerprojekt af en subwoofer, men mangler (lowbudget) subwoofer-højtalerenheder.

Derfor sad jeg og kiggede omkring, og fandt denne: http://thansen.dk/product.asp?c=723440391&n=1700018876&a mp;pn=2055898084

Ud fra dens specs vil jeg jo mene det ser godt ud (udover 1000W - KLART!)

Vil høre om nogle har erfaring med dem.. Ikke bare fordomme om Thansen - Det har jeg skam selv rigeligt af...
Jeg vil selvfølgelig også acceptere forslag til billige(!) enheder, minimum 15"...

Der skal sidde en på hver udgang af en 165W (så vidt jeg husker) Class A forstærker..

Håber i kan hjælpe...!

DivadLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Okay det link virkede vist ikk helt..

Det her står der ved den:

MEGA 18" bas.

Tekniske specifikationer:

Woofer cone:                    Non-pressed paper cone
Voice coil: 4" KSV
Maximum power: 1000W

Frequency response bandwidth: 20Hz-2KHz
Max. sound pressure level (@1m/w:) 97dB

Nominal impedance:              8 Ohm
Magnet weight: 100 Oz

Revc: 5.2ohm
Fo: 32.772l Hz
Sd: 0.1287sqM
BL: 23.0864TM
Qms: 9.4323
Qes: 0.2707
Qts: 0.2632
SPLo: 99.1572 dB
Vas: 411.6387L

Vi anbefaler følgende kasse rumfang.

Sedan:
111L med 2x4" basrør

Stc.:
126L med 2x4" basrør

Vi prøver lige linket igen: Her!

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Tjaaa... der skal jo nok 1Kw. til at få den til at gengive en hård og kontant bas? Har du overvejet evt. 2 mindre enheder? F.eks. 2x8" Det er jo noget lettere at styre.

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Lige en lille betragtning, hvis du har 2 kanaler med 165w i klasse a-drift forstår jeg ikke du vælger et low budget. Allene strømudgiften fra den forstærker koster vel i omegnen af 500 kr om måneden!!!!!!!!

Dit link ender med en 12 tommers basenhed.

Hvorfor skal du bruge så store basser, det vil resultere i et klædeskabsstørrelse kabinet og du vil få gadens kraftigeste mellembas, men ikke nogen dybbas. Store enheder har det med at være tunge og du ivl løbe en stor risiko for at få en masse gumpetung rumlebas.

Find nogle mindre enheder!

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

DivadLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Absolut gode pointer.. tak skal i have..

Min erfaring er blot, at 12" og nedefter ofte har relativ lavt lydtryk (1W/1M) og har så stift ophæng at de stort set kun egner sig til techno - hvilket ikke lige er planen...

Nogle ideer til enheder??? Det skal siges jeg lige pt. har fire gulvhøjtalere med en 8" bas i hver, hvilket ikke leverer den ønskede effekt.. (De sidder på en Sony str de255, sikkert 5x80W, hvor de forvrænger ved halvdelen af max. belastning)

Ps.: linket virker fint på min pc, nu...

DivadLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

... Vælger lowbudget da jeg er studerende og prioterer forkert i mange sammenhænge..
Samtidig er forstærker én, jeg har fået stukket i hånden ganske gratis...
Og til sidst, men ikke mindst, jeg hører for det meste Mp3, så det er ret begrænset hvad jeg kan bruge et highend anlæg til....

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Hvad er det for en forstærker der skal trække subben?
Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

DivadLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Hmmm.. Mener den hedder Aiwa eller lign. (men hæng mig ikk op på det), ellers kan jeg kun fortælle dig hvad der oss står overfor: Det er 2x165W Class A effektforstærker (med forforstærker).. 

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Jeg ville købe en brugt sub. Uden at kende den, vil jeg dog alligevel tro at du vil få et bedre resultat med eks. denne:

ENERGY E:XL-S12 til 1500 kr

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=20048

Klik for stort billede

end med et vilkårligt selvbyg projekt. Det kan sjældent betale sig at bygge selv.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

DivadLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Hmm.. jeg ikk så meget for brugte højtalere. Det er lidt ligesom med biler: Sliddele skal købes fra ny! Men det er bare min personlige holdning.

Det er da oss rigtigt at det er meget lettere at købe færdigt, men det er bare ikke lige så sjovt...
BTW, det gik skam fint sidst jeg prøvede selv-byg (og forrige) syns der kommer et rigtig godt resultat ud af basreflex-kabinetter - når man har de rigtige formler!!!

men ellers tak for indlægget..!!

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

DivadLarsen skrev:
Hmmm.. Mener den hedder Aiwa eller lign. (men hæng mig ikk op på det), ellers kan jeg kun fortælle dig hvad der oss står overfor: Det er 2x165W Class A effektforstærker (med forforstærker).. 

Det er dog ikke Klasse A selvom de skriver det... Sådan er det tit med flere mærker... Hvis en effektforstærker skal kunne give 2*165W Klasse A ville den være kæmpe stor og have en lige så stor strømforsyning...

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

DivadLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Åhh... Vid blot: Det er RET stor..!!! Cirka alm. størrelse for en surroundreceiver PLUS 2 kæmpe køleprofiler bagved, hvor effekttransistorerne sidder....

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

DivadLarsen skrev:
Åhh... Vid blot: Det er RET stor..!!! Cirka alm. størrelse for en surroundreceiver PLUS 2 kæmpe køleprofiler bagved, hvor effekttransistorerne sidder....

En 100 watt klasse A vejer ca. 100 kg., men nok om det. De gamle AIWA var faktisk ganske fine og kraftige, omend ikke klasse A.

En 18 tommer kan spille en mindre spillested op, og derfor unødvendig. De fleste 18" er heller ikke lavet til subbas. Jeg kender ikke den nævnte model, men vil anbefale du kigge på 2 stk 12" enheder istedet. Peerless og Vifa laver finde enheder, du skal dog regne med 400-800 kr. per enhed.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

DivadLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Okay så giver jeg mig: Det måske ikk helt ligeså meget klasse A, så... hehe..
Men i har nok ret, men hensyn til størrelsen... Men giver da nok lige lidt feedback, hvis der kommer noget interessant ud af det...

Ihverfald tak for hjælpen!!

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

DivadLarsen skrev:
Absolut gode pointer.. tak skal i have..

Min erfaring er blot, at 12" og nedefter ofte har relativ lavt lydtryk (1W/1M) og har så stift ophæng at de stort set kun egner sig til techno - hvilket ikke lige er planen...

Du skulle prøve at købe en kvalitets-enhed i stedet... Billige enheder lyder generelt billigt. Hvis du køber noget Peerless, SEAS, VIFA eller Scan-Speak får du generelt god kvalitet. Men priserne er derefter. Du kommer nok til at betale det samme for en 8-10" enhed, som THansen tager for en 18". Og gad vide hvorfor??? Kvalitet er ikke gratis, og oplysninger som 1000watt har INTET med kvalitet at gøre.
Ville i øvrigt gerne se den THansen enhed, der tåler 1000 watt vedvarende  Men den skal nok klare deres forstærker hvor der står 1000 watt, for det er mindst lige så optimistisk. Prøv at sige 100 watt i stedet...

Hvis jeg var dig, ville jeg nok købe noget færdigt. Køb en DALI SW12 eller SW15. Du får ALDRIG selv lavet noget der matcher disse, om så THansen lancerer noget hvor der står 100.000 watt!
En sub er ikke bare noget man laver, selvom mange har den forestilling... Det tager LANG tid at trimme kabinet og evt porte... Det gør man ikke bare med lidt købmandsregning. Så er det netop man  får den slatne bund du sikkert har hørt før. Men det nytter ikke bare at sætte en kæmpe enhed i... Tvært imod. Det bliver bare sværere at kontrollere.

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Kvalitet er ikke gratis, og oplysninger som 1000watt har INTET med kvalitet at gøre.
Ville i øvrigt gerne se den THansen enhed, der tåler 1000 watt vedvarende  Men den skal nok klare deres forstærker hvor der står 1000 watt, for det er mindst lige så optimistisk. Prøv at sige 100 watt i stedet...

Nu står der jo også netop 1000W max power, og hvis folk forveksler det med en vedvarende RMS effekt er det ikke T-Hansens skyld... De 1000W kan godt passe hvis vi snakker om dynamisk peak effekt... Men den kan man ikke bruge til noget...

R2D2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg ved helle ikke lige hvad man skal bruge den til, men en 18" med støbt alu chassis, 4 tommer svingspole, og en stor magnet... Jeg tror ikke de 1000 Watt er en overdrivelse.

Faktisk så er enheden slet ikke til bilstereo. Det er tydeligvis en PA enhed som de har købt et restlager af... Hvis det virkelig er den som er vist på billedet, man får for 398,- så må det siges at være et røver køb! 

Vil tro sådan en enhed som den, normalt vil koste et par tusinde i en PA forretning.  

Men den er jo ikke rigtig til sub brug... Med en resonans frekvens på 33 Hz, så er det jo bare en spille højt enhed. Og den har vist ikke ret lang slaglængde, så man kan ikke engang kompensere den til at gå dybt... Men man kunne jo lave en push/pull - båndpass med to af dem... Det skulle nok kunne rive en lille væg ned ved introen af "Saving Private Ryan"...

Til top Vis R2D2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R2D2

DJ Chap
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Hmm.. Den enhed Thansen har billede af ligner godt nok rigtig meget en JBL 18" enhed til PA brug.. Så umiddelbart tror jeg ikke billedet passer til den enhed de sælger.. Men hvis der står 1000 watt som peak effekt, så er det nok omkring de 250 watt RMS.. Tror ikke det er noget specielt anderkendt højtaler mærke, da jeg så tror de ville have skrevet det istedet for bare "18" Woofer, 1000 watt"

Men som R2D2 skriver, hvis det er den enhed på billedet de sælger, så ser dimensioneringen (pyh ha, svært ord ) fornuftig ud til 398 kr..

EDIT: Når jeg lige kigger nærmere på billedet kan jeg godt se at den er lidt tyndere opbygget end jeg først troede, så bare glem JBL sammenligningen

Til top Vis DJ Chap's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Chap Besøg DJ Chap's Websted

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har engang, for et års tid siden, set den omtalte enhed ligge fremme i butikken, med et prisskilt hvor der stod 398 kr. Så jo, det er den man får.
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

http://www.q-sound.dk/ har tilbud på forskellige interessante enheder - prøv at tjekke dem ud - der står vist også data og  kabinet forslag til hver enhed 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes