Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 01:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Valg af kompakthøjtaler ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 24 September 2006 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Hey forum....

Jeg skal til og flytte i lejlighed(væk fre de gamle :-), og derfor kunne jeg godt tænke mig nogen nye højtalere til mit midi anlæg. Det er et sony midi anlæg. Mener jeg gav omkring 8k for det i tidernes morgen, det er opdelt i løse komponenter, men har dog alligevel fælles strøm forsygning fra forstærkeren, igennem et "lakrids" kabel. Så intet vildt hifi, men stadig bedre end plastic anlæg fra Bilka mm.  Nå men det er planen, at nu når jeg får plads til det, vil jeg have noget ordentligt. Men pt. har jeg kun råd til at opdatere det med nye højtalere. Dem der fulgte med, er en typisk plastic højtaler, som lyder forfærdeligt. Den gamle havde nogen ældre JBL højtalere stående, jeg prøvede at sætte til. Og sikke en forskel. De er fra dengang har legede med stue hifi, og vil derfor ikke skille sig af med dem. Men jeg er sikker på, jeg kan forbedre mit nuværende anlæg med nogen nye højtalere samt højtaler kabler. Nå men jeg har 2 modeller, jeg vakler lidt mellem. Det drejer sig om :

B&W DM601 s3 og Dali Concept 2. Begge er kompakthøjtalere, som hvad jeg lige kan læse mig til, er gode til mindre anlæg (som jeg har) Men.... jeg skal selvfølgelig ud og lytte. Men inden jeg skal det, ville jeg lige hører om der var nogen der kunne sige noget godt/dårligt om de to modeller ? Personligt synes jeg at B&Wèn er pænest at kigge på. Men lyden vægter også meget.  Jeg er ikke en såkaldt "Brian", jeg leger meget med bilstereo, og skal deltage i EMMA SQ delen. Og hvis der er nogen der kender til det, er mine foretrukne mærker der, audison og Hertz. Er der en af de to modeller der matcher den samme bløde lyd, ville det være dejligt??

Håber på lidt feedback..

Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 September 2006 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Begge er gode højttalere. Hvad du foretrækker er ikke til at sige, og det vil være dumt at lade andre bestemme for dig. Det bedste ville være om du tog ned i hifi klubben og fik begge demonstreret på samme anlæg.

Hvis du har mod på at handle brugt, mener jeg at Dali 2002 har ry for ikke at være hård i lyden.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2006 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Begge er gode højttalere. Hvad du foretrækker er ikke til at sige, og det vil være dumt at lade andre bestemme for dig. Det bedste ville være om du tog ned i hifi klubben og fik begge demonstreret på samme anlæg.

Hvis du har mod på at handle brugt, mener jeg at Dali 2002 har ry for ikke at være hård i lyden.

Er godt klar over at jeg skal lytte. Ville bare hører jeres mening om de højtalere..... Altid spændene at hører andres meninger.....

Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted

EPI68
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 September 2006 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Prøv evt. at lytte til Audio Pro - Stereo One, til en samlet pris på 6000,- Feks.

http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=& emne=visprodukt&Gruppenr=search&ID_infoside=44007

Citat fra Tapeconnection

"Dette er et af de mest bemærkelsesværdige mini-anlæg på markedet - af den ganske simple årsag at den lyder markant anderledes end man forventer af et mini-anlæg. Audio Pro har udnyttet erfaringerne med aktive subwoofere til at udvikle et mini-anlæg, der spiller markant dybere bas end man normalt kan opnå med så små højttalere.

Hemmeligheden er Ace-Bass, en teknologi der er "lånt" fra de aktive subwoofere. Ace-Bass systemet gør at enhed og forstærker "arbejder sammen", og forstærkeren modvirker aktivt højttaler-enhedens forvrængning. Højttalerne fungerer dermed i praksis på samme måde som en aktiv subwoofer, og spiller en klart dybere og kraftigere bas end ellers. Dette vel at mærke uden bare at overdrive bassen - mange mini-anlæg spiller ekstra kraftigt i det øvre bas-område for at give indtryk af "meget bas" - det er ikke tilfældet her, Stereo 1 leverer en ægte, dyb og detaljeret bas.

Men nu er lyd jo meget andet end bas, og derfor har Audio Pro lagt stor vægt på at få en neutral, detaljeret lyd, og CD-receiveren er konstrueret med en solid strømforsyning og seriøse komponenter i CD-afspilleren. Dermed bevæges lyden en klasse eller to op over de traditionelle mini-anlæg, og bør nærmere sammenlignes med andre seriøse hifi-systemer i 10.000,-s klassen.

Kort sagt: Et helt unikt anlæg, der skal opleves! "

Hørte den selv på messen, dem kan man bestemt være bekendt.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 September 2006 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Der er et gigantisk brugtmarked for små højttalere, mange er af god kvalitet. Vent for guds skyld med at købe nyt. Bare husk at inspicere enhederne eller få lejlighed til at lytte, nogle skumophæng forvitrer med tiden.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 September 2006 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

SilverLine skrev:

...Nå men jeg har 2 modeller, jeg vakler lidt mellem. Det drejer sig om :

B&W DM601 s3 og Dali Concept 2. Begge er kompakthøjtalere, som hvad jeg lige kan læse mig til, er gode til mindre anlæg (som jeg har) Men.... jeg skal selvfølgelig ud og lytte. Men inden jeg skal det, ville jeg lige hører om der var nogen der kunne sige noget godt/dårligt om de to modeller ?

Ud over lydens karakter (B&W lys / Dali: knap så lys) så er forskellen også driftseffekten: B&W skal gerne have noget "juice" for de synger ordentligt, mens Dali generelt er nemmere at drive og derfor kan spille højere med en svagere forstærker.

Har selv 601S2 til surroundanlægget og de skal virkelig have noget power før de leverer varen!

Til top Vis CHTT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CHTT

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2006 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

EPI68 >> Det er kun højtalerne jeg vil skifte.

Jazzman >> Lige med højtalere, har jeg det bedste med at købe nyt.

Men så kan jeg spørge på en anden måde. I små højtalere, eller "kompakthøjtalere" kan lyden stadig nå at blive stor og fyldig ? Jeg skal bruge dem i en stue på kun omkring 20m2

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 24 September 2006 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Mange små højttalere er relativt ineffektive. Det er for at de skal kunne levere bas:

"Jernloven" siger, at effektivitet=kabinetvolumen/(nedre grænsefrekvens^3) - altså, hvis du vil have en ht til at spille 40hz istedet for 50, skal du enten fordoble kabinetvolumen eller halvere effektiviteten.

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2006 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:
SilverLine skrev:

...Nå men jeg har 2 modeller, jeg vakler lidt mellem. Det drejer sig om :

B&W DM601 s3 og Dali Concept 2. Begge er kompakthøjtalere, som hvad jeg lige kan læse mig til, er gode til mindre anlæg (som jeg har) Men.... jeg skal selvfølgelig ud og lytte. Men inden jeg skal det, ville jeg lige hører om der var nogen der kunne sige noget godt/dårligt om de to modeller ?

Ud over lydens karakter (B&W lys / Dali: knap så lys) så er forskellen også driftseffekten: B&W skal gerne have noget "juice" for de synger ordentligt, mens Dali generelt er nemmere at drive og derfor kan spille højere med en svagere forstærker.

Har selv 601S2 til surroundanlægget og de skal virkelig have noget power før de leverer varen!

Se det var et svar jeg kunne bruge til noget. Har kun 2*60 watt at gører godt med..

Jazzman >> Oka.... Dvs. det ville være smartere at finde en decideret gulvhøjtaler ?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 24 September 2006 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Prøv at høre de små Tannoy sensys dc 1 de har på tilbud i topsound 2600 kr for et sæt - de er med dual concentric enhed og med en superdiskant - de har bas port foran og kan så i en reol - det er en billig løsning der som sagt ersat ned til ½ pris

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2006 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Prøv at høre de små Tannoy sensys dc 1 de har på tilbud i topsound 2600 kr for et sæt - de er med dual concentric enhed og med en superdiskant - de har bas port foran og kan så i en reol - det er en billig løsning der som sagt ersat ned til ½ pris

Er topsound en butik ?

Men de skal ikke stå i en reol. Vil have dem på nogen føder/stander. Men lige her, ser de da meget godt ud :

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 September 2006 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Små gulvhøjttalere som Dali 104/505/5005 kunne sagtens være en løsning, de behøver ikke så meget effekt for at levere et fornuftigt resultat og vil helt sikkert give en kæmpe forbedring i forhold til de originale højttalere.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2006 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Små gulvhøjttalere som Dali 104/505/5005 kunne sagtens være en løsning, de behøver ikke så meget effekt for at levere et fornuftigt resultat og vil helt sikkert give en kæmpe forbedring i forhold til de originale højttalere.

Det er alle udgået modeller åbentbart, men det lyder til at være nogen interessante højtaere. I et prisleje, hvor jeg kan værer med. I sær Dali 5005 lyder specielt. Hvad er forskellen på den og LE modellen ?  Der burde vel være gode muligheder for at finde dem på brugt marked ? Du kan ikke huske prisen på de 3 nævnte Dali modeller, den gang man kunne købe dem fra ny. Sådan jeg har noget at forholde mig til når jeg skal købe brugt.

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2006 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Er 2500kr en fornuftig pris for et sæt Dali blue 5005LE ? Fra december 2004. Hvad var nyprisen den gang ?

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006
Lokalitet: København
Sendt: 26 September 2006 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

SilverLine skrev:

Hey forum....

Jeg skal til og flytte i lejlighed(væk fre de gamle :-), og derfor kunne jeg godt tænke mig nogen nye højtalere til mit midi anlæg. Det er et sony midi anlæg. Mener jeg gav omkring 8k for det i tidernes morgen, det er opdelt i løse komponenter, men har dog alligevel fælles strøm forsygning fra forstærkeren, igennem et "lakrids" kabel. Så intet vildt hifi, men stadig bedre end plastic anlæg fra Bilka mm.  Nå men det er planen, at nu når jeg får plads til det, vil jeg have noget ordentligt. Men pt. har jeg kun råd til at opdatere det med nye højtalere. Dem der fulgte med, er en typisk plastic højtaler, som lyder forfærdeligt. Den gamle havde nogen ældre JBL højtalere stående, jeg prøvede at sætte til. Og sikke en forskel. De er fra dengang har legede med stue hifi, og vil derfor ikke skille sig af med dem. Men jeg er sikker på, jeg kan forbedre mit nuværende anlæg med nogen nye højtalere samt højtaler kabler. Nå men jeg har 2 modeller, jeg vakler lidt mellem. Det drejer sig om :

B&W DM601 s3 og Dali Concept 2. Begge er kompakthøjtalere, som hvad jeg lige kan læse mig til, er gode til mindre anlæg (som jeg har) Men.... jeg skal selvfølgelig ud og lytte. Men inden jeg skal det, ville jeg lige hører om der var nogen der kunne sige noget godt/dårligt om de to modeller ? Personligt synes jeg at B&Wèn er pænest at kigge på. Men lyden vægter også meget.  Jeg er ikke en såkaldt "Brian", jeg leger meget med bilstereo, og skal deltage i EMMA SQ delen. Og hvis der er nogen der kender til det, er mine foretrukne mærker der, audison og Hertz. Er der en af de to modeller der matcher den samme bløde lyd, ville det være dejligt??

Håber på lidt feedback..

Køb nogle Epos ELS 3 fra Lydbutikken!

De koster omkring 1200 kr stk.

Epos laver en også en aktiv subwoofer i samme serie, den har jeg dog ikke hørt (endnu)..

De lyder genialt godt!

meget bedre end Dali Concept højtalerne ville jeg sige.

Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix

Fumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 September 2006 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Jeg ville kigge lidt på pod speakers fra Klubben, super design, kan stå i reol eller på stander eller hænges på væggen, laver faktisk en ganske fornuftig lyd og på bassen, dog med tilkøb at en mere "basset" HT-Kabel

Bruger selv Jive fra Tapeconnection til 45 pr meter og giver en super lyd til mit stue setup.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 26 September 2006 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

SilverLine skrev:

r-l-b skrev:

Er topsound en butik ?

Men de skal ikke stå i en reol. Vil have dem på nogen føder/stander. Men lige her, ser de da meget godt ud :

ja det er en butik på østerbrogade (ca. nr. 90) på østerbro i København  - de er meget flinke til at give en god service du kan se deres hjemmeside på www.topsoundhifi.dk

Det kan være at de er lige det du mangler og det  kan være at du ikke kan døje dem:-)  men giv dem et lyt

BJASCH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 September 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Hvis du køber tannoy sensys, skal du kontrollere , at isoleringen ikke spærrer for basporten, jeg købte et sæt , jeg kunne få en tommestok 1ocm ind i den ene ht. 19 cm ind i den anden, hvilket kun kan være sket under montering af basreflexrøret.

Jeg henvendte mig til Tannoy og fik den forklaring at det måtte være sket under transporten,men sådan som isoleringen hang fast i delefilteret tvivler jeg stærkt på at det kan lade sig gøre.

Da jeg pillede enhederne ud, lignede isoleringen noget der bare var kastet i, ny henvendelse til tannoy for at få at vide ,hvordan isoleringen præcist skal sidde for ingen af de 4 måtter sad ens, det eneste jeg fik ud af det var et ubrugeligt foto, og lovning på en gave fra Tannoy,  som jeg efter en måned endnu ikke har modtaget.

Topsound ville gerne bytte højtalerne til et nyt sæt,men da jeg bor langt væk valgte jeg selv at prøve at løse problemet, men det er jo lidt svært når man ikke kan få at vide,hvordan isoleringen skal sidde, så nu ejer jeg to Tannoy der ikke spiller, godt de var til halv pris, så har jeg kun smidt 2500 ud af vinduet. f**k TANNOY!!

Til top Vis BJASCH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BJASCH

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 26 September 2006 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

hvordan isoleringen skal sidde???

Den skal sidde så der er passage mellem enhed og port, ikke nødvendigvis i en lige linie. Det er ikke så afgørende, bare dette krav er opfyldt. Glæd dig over et par billige og gode højttalere, pjask

BJASCH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 September 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Problemet er ikke at få basporten fri, men inde ht. er der en stiver med to udfræsninger i og her sad isoleringen helt forskelligt, det var det jeg mente ,med at isoleringen så ud som om den bare var kastet i,derfor bad jeg tannoy om hjælp.

Jeg har haft et par Tannoy 609, som jeg var glad for, men med det jeg har lyttet til sensys,synes jeg at mine Snell M og mine Wharfdale 8.2 diamond gør det noget bedre, sidstnævnte er også fra Malaysia ligesom sensys, men wharfdale har åbenbart en bedre kvalitetskontrol, men for retfærdigheden skyld skal siges at sensys`ne kun har spillet ca 20 timer, men foreløbig er jeg lidt skuffet over deres lyd,men jeg håber da at yderligere tilspilning hjælper.

Til top Vis BJASCH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BJASCH

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes