| Forfatter |
|
skyline1234 Lukket konto

Bruger siden: 22 August 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 08:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
| Hej ville lige høre om det kan betale sig at skifte mellemtonen ud med en nyere en eller diskanten med en nyere en hilsen Jonas |
|
|
|
| Til top |
|
| |
hifijan Lukket konto

Dobbeltprofil!
Bruger siden: 06 April 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 01:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jonas...
Umiddelbart ville jeg sige nej, jeg har selv haft et sæt F3/Lyd Trapez Xi, som jeg solgte for 2 år siden... der var de 13 år gamle, og var de sidste som blev solgt, så dine må være mindst 15 år gamle... problemet er kantophænget som har en cirka levetid på netop 15 år, så du kan pludselig stå med endnu et problem.. nye basser... men selvfølgelig kan du være heldig, at de holder måske 5 år endnu...
mvh. Jan __________________ Holfi Pre NB1 S.E.
Holfi Power NB250
Lyngdorf CD-1
Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
|
| Til top |
|
| |
skyline1234 Lukket konto

Bruger siden: 22 August 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 08:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Tak for svaret men ville lige høre hvor meget er enheder værd idag?
hvor meget koster nogle nye enheder som er lige så gode som dem som sidder i nu?
Mvh Jonas
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at gennemgå alle enheder, og tjek kantophænget. Kør langsomt en let finger rundt, og se om der er tendens til kantophænget sprækker.
Ellers kan du kontakte http://basrep.dk/ og spørge ham, hvad det koster at få nyt kantophæng. __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener der sidde focal basser i - nogle gange er der sådan nogle til salg herinde brugt - jeg tror bass rep skal have mellem 3-500 kr. pr. styk - måske lidt dyrt men billigt når man ser på at du så har 15 år mere med en fed højtaler.
Jeg købte et par F3 lyd model focus af en af mione venner som havde fået en ny bass i hos Audiovector - tror jeg F3 hedder nu - og ham der oprindeligt havde konstrueret højtalren fandt en enhed der passede til, da den gamle focal var udgået - de spiller stadig som en drøm!
til rockforlife - hvad er det dog De har stående i Deres signatur
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
til rockforlife - hvad er det dog De har stående i Deres signatur
[/QUOTE]
Det er da bare et uddrag fra en Pink Floyd tekst. __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1288
|
| Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der ikke en opdate til Trapez F3/Lyd
|
| Til top |
|
| |
trutta Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at kontakte Dansk audio teknik, de har mange spændende ting liggende. Og de har viden til at kunne hjælpe dig.
Mvh Trutta
|
| Til top |
|
| |
Hackenberg Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 69
|
| Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Skyline.
Vi skal nok lige have fundet ud af om det er et sæt Trapez eller Trapez X'er du har. Er der et stort hulrum bag diskanten ? Er den monteret på en "stiver" op til toppladen ? Hvis ja, så er det Trapez X.
Giv kantophængene på bas og mellemtone siliconeolie hvis de er hele endnu. Hvis der er revner i kanterne skal de skiftes. Prøv Basrep eller søg efter et par brugte. Det kan blive svært at finde et par mellemtoner af en anden type som vil passe lydmæstgt. Hvis diskanterne er døde fås nye hos Audiovector (tidligere F3lyd) Det bliver svært at finde andre, bedre modeller. Derefter kan du afmontere det ene filter og besøge din lokale komponent-pusher. Som minimum bør kondensatorene skiftes ! Husk at købe to af hver ny komponent.
Hvis du har et par oprindelige Trapez'er (altså uden hulrum) er problemstillingen normalt en anden. Hvis de indeholder oprindelige bas- og mellemtoner ER kantophænget færtigt! Det er skum og det holder IKKE. Mellemtonen var billig men god. Skift den til f.eks. Vifa C13MG-07 fra www.hoejttalerbutikken.dk eller lån nogle andre 5" hvis du kan. Diskanterne er fra Dynaudio, lyder godt trods mangler i øverste top og er normalt ikke til at slå ihjel. Det kan blive dyrt at finde en anden, bedre model. Bassen kan være fra ScanSpeak. GUF ! Få den lavet hos Basrep. Ellers kan du prøve at finde en anden 10" hos f.eks. Q-sound. Til sidst skal filteret også have en tur som d.o.
Til sidst. Er det besværet vær ? Hvis du bare skal have et par højttalere der spiller så, NEJ ! Hvis du kan lide at reparere og få tingene til at virke så er det sjovt og resultatet kan blive et sæt velspillende, veldesignede retro-modeller. Trapez var GENIAL. Ole lavede en højttaler med noget der ligner matrixafstivning. Tilsyneladende ordinær, firkantet gulvhøjttaler og så aligevel totalt asymetrisk. Ikke to ens sider. Perfekt ! Rigeligt stort mellemtonekammer. Vigtigt ! Jeg er selv ved at sætte et sæt istand. Meget tilfredsstillende.
God arbejdslyst ! __________________ Hackenberg
|
| Til top |
|
| |
lockheed Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 244
|
| Sendt: 13 December 2006 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder spændende. Jah bassen betyder ikke så meget igen at det er præcist den samme. Jeg er selv på jagt efter et par super gode audiovector enheder, ved i hvor man kan købe dem ? Leder efter f.eks. 6,5" bas/mellemtone enhed, og en god diskant. Kan ikke finde nogen på nettet.
__________________ Barco 801 graphics Yamaha B&O Onkyo ClassA forstærker
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=46245&PN=1
|
| Til top |
|
| |
miguelovitch Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 16 Juli 2007 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er bidt af F3 lyds højtalere og har både trapez x og trapez xi, de spiller rigtigt naturtro. Men det kommer an på delfilterets stand og hvilken effektforstærker der bliver sat til . De er ret tunge at trække.
se en masse mere om trapez og historien her: http://www.miguelovitch.dk/trapez.htm
|
| Til top |
|
| |
lockheed Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 244
|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fandt det jeg skulle bruge. Og Skyline1234 man kan sagtens finde enheder til alt fra 500 kr til flere tusind som du med fordel kan bruge, og som med garanti vil være bedre end dine nuværende. Enhederne er simpelthen bare blevet bedre og bedre med årene, og man kan samle sig en kanon højttaler til et par ganske få tusind kroner. Der ligger en butik i københavn, tror det er jagtvej, men kan ikke helt huske det, og de sælger enheder som sidder i de nyeste audiovector højttalere f.eks. Så der kan man sagtens finde et godt suplement!
__________________ Barco 801 graphics Yamaha B&O Onkyo ClassA forstærker
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=46245&PN=1
|
| Til top |
|
| |