Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 08:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Et Newbie spørgsmål ang. Bi-Wirring (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Hey forum

Har lige et newbie spørgsmål ang. Bi-wire af højtalere. Har et sæt Dali Blue 5005LE højtalere, som kan bi-wires. Jeg har så hele tiden fejlagtigt troet, at der var noget forstærkeren også skulle kunne (altså 2X højre/venster kanal til hver side) Men har så fundet ud af at det ikke er sådan det hænger sammen. Lige nu har jeg bare lagt en lus fra den ene plus klemme til den anden bag på højtaleren, og det samme med minus, og så koblet et 2 leder kabel på, fra forstærkeren. Jeg har jo så lavet en paralel kobling, hvad er fordelen så i at købe et såkaldt "bi-wire" kabel, som ender med kun to leder til forstærkeren, det er jo også bare en paralel kobling, den sker bare ved forstærkeren i stedet for ved højtaleren... Hjælp :-)

Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted

second
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Du får noget mere kvadrat på højtaler kablet strømmen kan løbe i. Altså lidt mere kapacitet.

Men jeg vil gerne påstå at terminering og isolering af kablet er mere vigtigt.

Om du kan høre forskel på dit anlæg skal jeg ikke kunne sige. Men på mit eget synes lyden  lidt mere kontrolleret - især når der spilles højt.

Til top Vis second's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af second

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Når man bi-wire sine højtalere, betyder det at man har 2 forstærkere på samme højttaler.

Wizdrake
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Bi-amp er 2 forstærker ..
Bi-wire betyder der er 2 sæt kabler til højtaleren ..

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

SilverLine skrev:

Hey forum

Har lige et newbie spørgsmål ang. Bi-wire af højtalere. Har et sæt Dali Blue 5005LE højtalere, som kan bi-wires. Jeg har så hele tiden fejlagtigt troet, at der var noget forstærkeren også skulle kunne (altså 2X højre/venster kanal til hver side) Men har så fundet ud af at det ikke er sådan det hænger sammen. Lige nu har jeg bare lagt en lus fra den ene plus klemme til den anden bag på højtaleren, og det samme med minus, og så koblet et 2 leder kabel på, fra forstærkeren. Jeg har jo så lavet en paralel kobling, hvad er fordelen så i at købe et såkaldt "bi-wire" kabel, som ender med kun to leder til forstærkeren, det er jo også bare en paralel kobling, den sker bare ved forstærkeren i stedet for ved højtaleren... Hjælp :-)

heh..du rammer lige ind i et problem. For er det bedre at biwire eller ej?

Se, det er et rigtigt godt spørgsmål, som jeg efter mange års forsøg ikke kan svare entydigt på.

I mit setup lader det dog imidlertidigt til, at basområdet bliver mere kontrolleret ved single wiring.Til gengæld er det nærmest en naturlov at der går lidt tabt i diskantregionen ved at "luse" de 2 terminaler ved singlewiring.

Jeg anvender endda det kabel som "lus", der benyttes som intern wiring, men lige meget er det.Opløsningen i diskanten mister en anelse ved single wiring.

Hvad man bedst bryder sig om er efter min mening mere et spørgsmål om det enkelte setups måde at opføre sig på i forvejen.

Men det der sådan set er det allerstørste spørgsmål er mere om single wiring dybest skaber større sammenhæng og dermed homogenitet i lydbilledet. Det mener jeg og efter utallige forsøg er min konklusion, at singlewiring er at foretrække samlet set, selv på biwire forberedte højttalere. Vil man minimere tabet i diskantopløsning til det absolut minimale, er man nødt til at ændre kabelføringen inde i højttaleren, således at de kabler, der går fra delefilteret hen til diskant terminalen, lægges sammen med de interne kabler, der i forvejen går fra delefilteret til bas/mellemtoneterminering. Gør man dette, så mener jeg sagen er klar : væk med biwiring.Det gælder i hvert fald i mit setup

Men igen...lyt og lyt..og vurdér hvad der er det bedste kompromis

Til top Vis Mr.Antisilver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Antisilver

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Hmm det lyder ikke somom, der er en verden til forskel. Det var bare fordi, der jo er forskel i prisen på et single wire til et bi-wire kabel. Så ville lige hører hvad forskellen var...

Det du skriver med at ændre de interne ledninger, er jeg ikke helt med på. De ledninger der går til diskant terminalen på højtaleren, vil du have dem sat på "udgangen" på delefilteret til mellemtonen/bassen ? altså på de ledninger der går fra delefilteret til bas/mellemtonen

Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes