Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 07:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hello folks! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomas30
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 November 2006 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Jeg kigger på et nyt anlæg, og Ville i den forb gerne ofre ca 4000 på højttalere.

Min ven har et par Dynaudio Audience 52 (ved ikke om den evt. hedder s eller se) til 4000. så får jeg også et par tri-kabler med.

Han er nu ikke helt sikker på, om han vil sælge mig disse, eller om han hellere vil af med de Vienna Acoustic, han selv bruger. Nok til samme pris.

DA´erne lyder godt på mit lidt komfirmationsagtige Onkyo -anlæg. De er i 4 ohm. Så skulle jeg også have et par standere til, hvis nogen kan sige mig hvor man kan købe sådan nogen.

Er dette en god handel?

Ellers har jeg lånt nogen Empire med indbygget monorørforstærkere i af en anden kammerat, som skal have 3500 for dem fra nye uden subwoofer. Jeg vil helst undgå en sw. jeg kræver heller ikke SÅ meget bas, og der er rigeligt til mig i DA´erne. Jeg er nu ikke imponeret over Empire´ne. De forekommer mig "mudrede". De er aktive, hvad det så end betyder.. Jeg er ikke nogen connaisseur, hvad i nok har fattet, men jeg bilder mig ind, at jeg godt kan sætte pris å god lyd.

Jeg lurer nu også på brugt i dba og her, og jeg har kigget på B&W (der er et par 805 til 4000). Er dette et godt køb, hvis de ikke fejler noget. Man kan jo som regel presse prisen nogle hundrede. Så har jeg en lille svaghed for Dali, hvor jeg engang hørte et par Menuet, tror jeg de hed i Hifiklubben. De var små, men lød rigtigt godt - især ved siden af de Minipod, jeg også hørte. De så sjove ud, men de lød skandaløst ringe!!

Jeg har ikke brug for SÅ meget power, men de skal kunne spille op til dans i ny og næ.

Skulle jeg evt. se på nogen gulv-højttalere? Jeg har plads nok . de skal stå i et rum på 35 m2, dette er den reelle størrelse på rummet. Får man mere for pengene med gulvhøjttalere? Jeg kan jo spare standerne, som hvad jeg kan se godt kan koste en sjat.

Det var så højttalerne. Så skal jeg have en stereo-forstærker, DAB-radio og en cd/dvd -afspiller af en art.

Dans tv anbefalede mig en Harman-Kardon 970 til 3200, er dette en rimelig investering? Den er i 8 ohm. Betyder det noget, at højttalerne er i 4?

Hvis I ikke er faldet fra, siger jeg på forhånd tak.

Thomas

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 14 November 2006 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Hvad angår gulvhøjttalere så kommer det an på hvor højt du sætter god naturlig lydende og dyb bas? for det er efter min mening det man får ved at vælge et sæt (gode) gulvht'er, dvs. mere fuldendt lyd med mere krop. Som altid må du ud og lytte på nogen forskellig modeller, du nævner selv B&W, Dali, Dynaudio, men prøv også Infinity inden du bestemmer dig.

4000 for et sæt DA 52 er så vidt jeg lige kan se en ok pris forudsat at de er i pæn stand.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 November 2006 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Er du sikker på at Dynaudio'erne er SE versionen? Jeg mener de kostede 9600 kr for et sæt da de kom frem, så 4000 kr er ret billigt. Hvis det er den almindelige version, kan jeg ikke huske prisen, men mener den var omkring 6500 kr for et sæt. 

Forskellen kan ses i farven på enhederne. SE versionen har mørke enheder, som de der står nederst.

http://img460.imageshack.us/img460/9296/billede20027jx0.jpg

Edit: Og så synes jeg du har flere gode bud på højttalere. Det bedste er selv at lytte på dem.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Thomas30
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 17 November 2006 kl. 02:26 | IP-adresse registreret  

Sorry jeg ikke har holdt mig til, men jeg blev ikke varskoet via mailen, som jeg er blevet tidligere. Ser kun jeres indlæg, fordi jeg komme med en lille skuffet kommentar om manglende feedback. Troede det var gået lidt tilbage for forumet, fordi der ikke var noget respons.

Tak for inputtene. det er dejligt med noget kvalificeret vejledning. Der er sorte enheder i højttalerne, så du har måske ret i at det er SE´ere, men frontpladen er dog sort, hvor dine ser mere grå ud. Min ven sagde dog, at han havde givet 6000 for dem som nye i sin tid. Det er da en ret stor forskel på en forbedret model, ikke? Min ven har dog haft forbindelser, så det var måske den nedsatte pris, han nævnte. Jeg tvivler dog - hvis de stod til 11.000, er jeg sikker på, at det var dén pris, han ville nævne. Det havde jeg i hvert fald gjort. Prøver at vedhæfte et (dårligt) billede. Sen venligst bort fra det andet isenkram. Jeg har overtaget de gamles aflagte, som jeg voksede op med (er 31 nu), da det ret sikkert kan mere end det minianlæg, jeg har slået mig til tåls med de seneste år. Angående din opstilling, så ser det ret heftigt ud. Hvad skal du med hele det arsenal? Jeg er jo lidt newbie, og der er jo nok en grund til, at det ser sådan ud.

Det er jo noget siden, jeg oprettede spørgsmålet, og i mellemtiden har jeg researchet noget rundt omkring, læst lidt om tingene og især brugt en del tid på brugt-forummet her og DBA. Fandt en masse muligheder, som jeg ville tage ud og høre, så i forgårs tog jeg ud i et par forretninger for at lure og høre nogen af modellerne (for det meste nyere generationer end de brugte).

Startede i Hifi-Forum her på Frederiksberg, som jeg gerne vil anbefale varmt, især sonny som betjente mig. Han havde heller ikke meget andet at lave. Jeg havde jo også pønset på nyt anlæg, og når man ikke ved så meget, så havde jeg igennem pricirunner set mig lidt varm på noget Harman Kardon, som jeg også syntes så pænt ud (det spiller stadig en rolle for mig, og så kunne jeg matche og endda få en DAB/FM til). HK kunne jeg købe i et par etaper og overkomme det rent økonomisk. Så var den skumle bagtanke, som jeg skammede mig mere og mere eftersom som Sonnys service og engagement var helt i top - eller også simulerede han bare, hvilket jeg tvivler meget på.

Jeg havde på nettet fundet den bedste pris på HK-970 forstærkeren, for jeg havde et budget på omkrig de 3000 til forstærkeren. Jeg havde nu mere lyst til Rega Brio´en, fordi jeg engang for 14 år siden havde hørt en mindre Rega, der var fuldstændig nøgen og kølede kølede på ribberne på ydersiden, hvilket jeg syntes var sejt, efter jeg havde hørt den. Den havde dog 60 "realwatt", som sælgeren sagde. Imod 40 i Brioen. Jeg sagde til Sonny, at jeg også ville høre den, fordi jeg måske kunne strække budgettet lidt og give fanden i at tingene matchede..

Sonny var så smart at smække Brio´en til først med en Apollo på! Jeg beklagede mig en del, da jeg slet ikke regnede med at bruge mere end ca 2500 på en CD-afspiller. Der var jo ikke stor forskel på CD-afspillere, troede jeg. Så sluttede han et par undseelige Rega-højttalere til, noget jeg ikke vidste eksisterede. En model 3 gulvhøjttaler. Dette selv om jeg ville høre SA 1280´erne, som jeg havde set et godt tilbud.

Opstillingen spillede som en drøm (hørte bare Madonnas Ray of Light, hvis det skulle interessere nogen her), og da jeg endelig fik lov til at høre HK-afspilleren, lød det som om en havde smidt en dyne over højttalerne! Dette selv om HK´en havde vundet en pris af en art.

970´eren gad jeg slet ikke bruge tid på, da jeg var solgt til Regaen. 4000 er jo heller ikke meget for noget så lækkert kram, hvis man sammenligner med nogen af entusiasterne her. Jeg havde dog også meldt ud, at jeg ville købe dem brugt, hvis de var i orden. 1280´erne syntes jeg også lød meget indespærrede, selv om de var langt dyrere, sikkert kraftigere og tillige flotte (Regaerne kostede kun 2750 stykket). Så kunne jeg i det mindste købe dem hos ham hos Sonny, så han i det mindste fik lidt ud af det.

Så legede jeg med tanken om at købe det hele hos ham på afbetaling, hvis der var et rimeligt finansierings-tilbud. Selv med nogen rimelige rabatter, blev det stadig over 18.000 med div. kabler og en lille DAB/FM dims indbefattet. DAB´en til 1000 syntes jeg var skæmmende.

18.000 kan jeg ikke afse for tiden, og finansierings-tilbudet var en joke, desuden ville rabatterne falde bort, og Sonny begyndte at virke lidt skuffet. Det pinte mig også en del, men jeg er jo desværre ikke lavet af penge og blabla..

Nu vil jeg så købe herligheden lidt ad gangen, har jo et supplement i mellemtiden. Er lige startet med at købe en brugt Brio her på forumet, desværre i sort, hvilket jeg dog sagtens kan leve med (det er trods sekundært), men til en meget fair pris, den er jo næsten ny. Den skulle komme fra Jylland en af dagene, og jeg glæder mig vældigt.

Der går lidt længere tid, til jeg kommer i besiddelse af Apollo´en. Har set nogle til salg her. Hvorfor de skal udskiftes, kan jeg umiddelbart ikke forstå. De er jo næsten spritnye.. Så er der det med højttalerne - ville gerne høre min vens DA´ere ved siden Regaerne, kan man arrangere dette? Jeg bor meget tæt på Hifi-Forum, så spørgsmålet er, om bjerget kan komme til Muhammed..

Hvis der er nogen, der har hægt på hertil, vil jeg lige sige tak for feedback og generelt til folkene bag dette community og afslutte med et lille spørgsmål: Skulle jeg ikke i stedet for den grimme DAB-fidus tage en Kloss? Den kunne man sætte til anlægget, sagde Sonny. De er ret fede, sjove og gode, og så spiller de godt, synes jeg. Så kunne man tage den med på stranden eller ud i køkkenet til opvasken. De sender vel ikke mono-signal til anlægget? Lyder det godt, hvis de gør det?

Regner også med at købe Apollo´en og ekstraudstyret hos Sonny. Nu skal jeg jo nok have den i sort, og de gode brugt-tilbud er sølv. Vil dog lige prøve at bytte Brio´en til sølv, hvis der skulle stå en i den modsatte situation her. Så udseenet spiller stadig en rolle, selv om jeg er overrasket og lidt stolt over at kunne høre forskel, så hjertet er med.

Hvis nogen skulle have hængt på hertil, vil jeg slutte af med billederne. Jeg kan oplyse, at der er tale om en Denon PMA 550 årgang ´80, en KT-615 Kenwood-radio, som jeg faktisk synes er ret god og har en klodset charme. Desuden en Sony CDP-195 der skipper som en skændsel OG en lidt forbedret Goldring GR01, som jeg er ret glad for. SA´erne balancerer oven på et par Beovox s35 fra nogetnoget hvidkål.

http://img245.imageshack.us/img245/5008/img0032gx1.jpg

http://img245.imageshack.us/img245/2540/img0033xd0.jpg

Malerod. Ved ikke om billederne virker, her er jeg også ny..

Efter denne fristil vil jeg igen prøve at slutte af med en hilsen herfra. Vi skrives nok ved.

Thomas

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 November 2006 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas

Det lader jo til at du er ved at have fundet en løsning der passer dig. Der fås billige eksterne DAB tunere til under 500 kr, så det kunne måske være noget.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 November 2006 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas

I et rum på 35m2 vil en standerhøjtaler nok være lidt lille i lyden, men det kommer jo an på hvad du er vant til og stiller af krav. Derfor vil jeg anbefale dig at overveje gulvhøjtalere - Det kan så betyde, at du må gå ned i HT-kvalitet eller op i pris.

Du har en Rega Brio, det tyder på at du vægter musikalitet højt. Så vil et par små HTér måske passe udmærket. Jeg har set et par stander HT  ( http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=30128 ), som vil passe fint til din Brio - Tag evt. forstærkeren under armen og prøv at lytte på dem. 

Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes