Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 18:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sub afstand til sofa (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 November 2006 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Jeg skal til at flytte i lejlighed, og har desværre ikke råd til det helt store. Så ville høre...:

Ved gdot sub'ens lyd ikke er retningsbestemt, men hvor tæt på ad en sofa må den stå? Altså hvis den spiller "lige ind" i sofaen. Jeg kan løse problemet ved, at lade sub'en spille "til siden". Altså stille den så den ikke spiller mod lyttepositionen, men til siden i rummet. Vil det påvirke lyden negativt?

Btw, det drejer sig om en Dali S1.5

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 November 2006 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet at have sub'en til at stå lige bag ved sofaen. Det duede slet ikke. Man kunne lige så tydeligt høre hvor den stod.

Har du ikke mulighed for at stille den længere væk? Ideelt set skal den helst stå midt i mellem de to fronter

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 November 2006 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har længe haft min sub - samme størrelse som din (SWA15) - til at stå klods op af sofaen lige hvor jeg sidder. Subben står så den skyder "fremad" mod lærrredet/billedet. Det fungerer helt fint, faktisk giver det en meget taktil fornemmelse når der brages løs. (Det ryster godt i sofaen)

Men hvis subben ikke integrerer godt i lydbilledet, så kan jeg godt forestille mig placeringen høres for tydeligt. Har f.eks. prøvet med en Acebass2 - det gik ikke, den var for "tydelig", men min SWA15 integerer pænt og kan ikke høres/positionsbestemmes på samme måde.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 November 2006 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Men kan som udganspunkt sige, at hvis du vælter af sofaen er subben for tæt på  - eller for voldsom til dit rum / sofa

rene-h
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 November 2006 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:

Jeg skal til at flytte i lejlighed, og har desværre ikke råd til det helt store. Så ville høre...:

Ved gdot sub'ens lyd ikke er retningsbestemt, men hvor tæt på ad en sofa må den stå? Altså hvis den spiller "lige ind" i sofaen. Jeg kan løse problemet ved, at lade sub'en spille "til siden". Altså stille den så den ikke spiller mod lyttepositionen, men til siden i rummet. Vil det påvirke lyden negativt?

Btw, det drejer sig om en Dali S1.5

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 15 November 2006 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

-> Jonas H

Det er ikke særlig svært at prøve selv. Hvis du har lange ledninger nok, så er det jo bare at flytte den rundt i rummet til indretning og lyd går op i en højere enhed. Hvis du synes den spiller fint bag ved sofaen, er det jo heldigvis ligegyldigt hvad vi(jeg) synes.

-> Rene_H

Velkommen til forum. Men du glemte altså at lave et indlæg efter citatet...

Acer skrev:
Nu med seriøs center  

PS. Acer. Nu bliver jeg nysgerrig. Hvad er det for en center?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 15 November 2006 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Det findes ikke noget endegyldigt svar for subwoofer pladsering, og jeg har selv ved to anledninger haft subwooferen indtil sofaen med udmerkede resultater.

I teorien så vil subben levere mere lydtryk, samt at du vil blive mindre plaget af påvirkninger fra rummet jo tettere på du har subben. I praksis er der ingen garanti for at det stemmer netop pga rummets påvirkning

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes