| Forfatter |
|
DRINAWOLF Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2006 Lokalitet: Fyn Nord
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej hi-fi folks!
Jeg har lige installeret en stikkontakt med jord.
Jeg skal bruge en stikdåse med 4 hun-stik,og jeg er ikke sikker hvilken type er bedst:
at købe stikdåse med shuko,og montere strømkabel med 3 benet DK prop,eller
strømskinne med jord,og bruge adaptere på apparatens strømkableren(3 benet shuko adapter)
Mvh:Drinawolf
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal helst få fat i en netliste med 4 schukohun-huller til dine schukohan-kabler. Derefter må du så montere et nyt DEMKO 3-bens hanstik på netlistens tilledning. (Løsningsforslag nr. 1)
Allerbedst var det, hvis din nyinstallerede vægkontakt var af schuko-typen, men det er vist lige tidligt nok. Men det kan jo ændres til billige penge senere hen, når Danmark får indført de fælles EU-bestemmelser. Foreløbigt er det vist ulovligt!?
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 08:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Allerbedst var det, hvis din nyinstallerede vægkontakt var af schuko-typen, men det er vist lige tidligt nok. Men det kan jo ændres til billige penge senere hen, når Danmark får indført de fælles EU-bestemmelser. Foreløbigt er det vist ulovligt!?
|
|
|
Ja, og det bliver det desværre ved med at være. De franske netstik bliver tilladt fra 2008, men de er ikke mage til Schuko, så vidt jeg ved.
http://ing.dk/article/20050610/ELEKTRONIK/106100076/-1/arkiv ugensavis
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Januar 2007 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dumme-Danmark, monopolismens højborg. 
Tysk schuko (og svensk såmænd også) har 2 finner, som gør det lidt besværligt at mokke dem ned i et LK-Nes vægudtag; der går det nemmere med de franske.
Schuko kommer af SCHUtz KOntakte og er vist en tysk "opfindelse"?! Hvorfor det lige er den franske som bliver lovlig; det ved INGEN! 
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2007 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Schuko kommer af SCHUtz KOntakte og er vist en tysk "opfindelse"?! Hvorfor det lige er den franske som bliver lovlig; det ved INGEN! 
|
|
|
Det er fordi de danske flade 2 polede stikproppe kan sidde fast i Schuko stikdåserne, det kan de ikke i de franske
|
| Til top |
|
| |
Holmbye Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 228
|
| Sendt: 29 Januar 2007 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Tysk schuko (og svensk såmænd også) har 2 finner, som gør det lidt besværligt at mokke dem ned i et LK-Nes vægudtag; der går det nemmere med de franske.
|
|
|
Fordi ingen vil bruge den og den dermed ikke udgør en reel konkurrence til LK. Vi vil have Schuko.
I øvrigt er det jo fuldstændigt vanvittigt at fastholde den nuværende situation med henvisning til sikkerheden??? Status quo er jo netop at 99% af alle husholdningsapparater leveres med schuko jordsystem og som følge af det danske forbud ikke er jordet, DET er farligt.
For lige at runde den af så er argumentet for at det skulle være farligt at man i en schuko dåse risikere fastkilning med de danske LK stik propper. Det er den mest langt ude søforklaring der længe er set, enhver der har prøvet at stikke en dansk LK stikprop i en Schuko dåse ved at den glider ligeså fint og velsmurt som var de skabt for hinanden. Argumentet stammer (pudsigt nok) fra....LK. Og sikkerhedsrådet har i øvrigt officielt indrømmet at påstanden aldrig er prøvet efter i praksis !!! Det er altså ren teori eller vi kunne kalde det tankespind og monopol beskyttelse.
Som en fodnote bør det indskydes at Schuko standarden uanset hvad man så ellers mener om design og udseende, er langt sikrere end den danske standard. Det er indiskutabelt og kan konstateres ved at kigge på ulykesstatestikken for Danmark og henholdsvis de lande der bruger schuko systemet.
Aaaarghjj hvor det irritere mig. Hvor bliver alle de højtråbende konspirationsteoretikkere af, her er da virklig noget at tage fat på. Kom så op på barrikaderne drenge.
Mht. til trådens spørgsmål så støtter jeg løsning 2 at montere et Schuko vægudtag og vil man ikke det ja så modellen med en schuko dåse med et forsyningskabel med en dansk tre benet stikprop.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Januar 2007 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P; var det så ikke mere logisk (til universelt brug) at lave LK-Nes netstikkene om, så de kan bruges i hele Europa. Monopolisme, nogen må have tungen i nogle andres bukser, føj!
Det er vi også blevet enige om hr. Holmbye. (Løsningsforslag)
Magthavernes søgte undskyldninger for at r*vpule os endnu engang, irriterer mig grænseløst. Bliver de (undskyldningerne og bortforklaringerne) bare lidt mere søgte, vil selv hus- og kæledyr lugte lunten! Og det gælder alle steder i samfundet, giv mig luft!
Rolig nu, Frankie-boy! 
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2007 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Svend P; var det så ikke mere logisk (til universelt brug) at lave LK-Nes netstikkene om, så de kan bruges i hele Europa. Monopolisme, nogen må have tungen i nogle andres bukser, føj!
|
|
|
Tanken gik på de adskillige millioner af stikpropper der allerede befinder sig i de danske hjem.
Monopolet bliver jo brudt, så jeg forstår ikke helt hvad I hyler for.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Januar 2007 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
De stikpropper er langt hen ad vejen af typen Schuko, såeh!? Bortset fra lamper, en barbermaskine, en transistorradio, et par netlister og laderen til firmaets mobi-phon, så er alt hjemme hos mig med Schuko-stikpropper. Selv kaffemaskine og el-kedel!
Nå, jeg har fået luft! 
|
| Til top |
|
| |
MC955 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 07 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 828
|
| Sendt: 29 Januar 2007 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
|
|
|
Var også ved at død af grin over det franske (nok forbi dem der bestemmer er nogle fede vin drikker og det er nok den sure franskevin de hælder i sig) __________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, en vis form for "frankophili" er der nok i det dersens EU-projekt! 
Nå, op i lommen med det. Jeg bruger schuko-stik som det passer mig, og det passer mig storartet. 
|
| Til top |
|
| |