| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som almindelig entusiast tænker jeg af og til på hvilke højttalerkonstruktionsprincipper der er mere optimale end andre. Hvilke principper bærer de færeste kompromisser. Her tænker jeg ikke på det der nødvendigvis lyder bedst, rent subjektivt, men det der er mest neutralt klingende. Hvad er fremtiden, hvor ender vi når de praktiske problemer er løst.
Hvad med digitale delefiltre; er det vejen frem med en separat bitstream, konvertering, og forstærkning, til hver højttalerenhed - her kan der også kompenseres for faseforskyndning; eller er det ultimative konstruktionsprincip en højttaler uden delefilter; analogt, elektronisk, eller digitalt; er det en højttaler med en eller flere fuldtoneenheder; er det muligt at konstruere sådan en højttaler bedre end nogen anden højttaler; hvad med kabinetdesign; hvad med fremtidens nanobaserede materialer og deres anvendelse i membraner, kabinetter, etc.
Sagt kort: Hvad er jeres tanker om fremtidens højttalere; hvor peger udviklingen hen; hvor er de færreste kompromisser i fremtiden.
I er velkomne til at tænke så langt frem som i vil, sålænge vi forbliver indenfor emnet højttalere og tilhørende teknologi, i den udstrækning det gør deres funktion mulig.
Det er en "bred" tråd, men der kommer måske nogle spændende ideer frem. Jeg syntes tråden skal være holistisk omkring emnet. Uden den synsvinkel, kan man næppe komme frem til noget ultimativt. Selvom min forståelse af højttalere har klare grænser, vil jeg lade ordet blive frit, når det gælder niveau og teknik i tråden.
Sæt igang, om du vil. 
|