Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 14:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bass respons i mit lytterum - ehem? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 23 Juni 2007 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg købt en radioshack lydtryksmåler og det er jo et sjovt stykke værktøj!

Formålet med denne post er egentlig bare lidt debat om brug af lydtryksmåler - tror jeg har gjort det korrekt.

Nå, men her er mine resultater. Jeg brugte en tonegenerator via PC til at lave tonerne. Jeg valgte 60hz@70db som udgangspunkt for målingerne.

Subben er en Velodyne CHT-10, reciever Pioneer AX2AV-S.

Målingerne stemmer meget godt overens med det jeg hører sådan set. Synes der er rigtig meget bass i de lave frekvenser! Har målt op til 110db i visse filmscener!

Subben yder dårligt til musik synes jeg, er for træg og ikke kontant nok. Dog er visse musikstykker brugbare med den, specielt 5.1 DVD koncerter fungerer godt.

Konklusion!

Rummet har stor betydning og ud over det skal jeg have mig en bedre sub! Overvejer noget med rum EQ, fx en velodyne DD!

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Juni 2007 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Har du husket at korrigere for Radioshack lydmålerens unøjagtighed? I bas området måler den ikke korrekt så man skal bruge en korrektionstabel for at få de rigtige resultater.
Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2007 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:
Har du husket at korrigere for Radioshack lydmålerens unøjagtighed? I bas området måler den ikke korrekt så man skal bruge en korrektionstabel for at få de rigtige resultater.

Yeps, fandt en tabel på nettet og har korrigeret tallene.

Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Har selv en RadioShack lydmåler.. Anbefaler det glimrende gratis program Room EQ Wizard - så er det bare at koble computeren til forstærkeren og lydmåleren til computeren, og så kan du få nogle rigtig spændende grafer frem. 

..Eller deprimerende grafer, i mit tilfælde..

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Jeg tror din kurve stemmer ret godt overens med mange andre med mindre lytterum: alt for megen bas. Når man så dæmper den bas, synes en del at nu lyder det tyndt. Det gør det også i sammenligning, men efter et stykke tid kan de fleste høre, at det er mere korrekt, og der er bedre mulighed for at høre hvad der spilles.

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Techtor skrev:
Har selv en RadioShack lydmåler.. Anbefaler det glimrende gratis program Room EQ Wizard - så er det bare at koble computeren til forstærkeren og lydmåleren til computeren, og så kan du få nogle rigtig spændende grafer frem. 

..Eller deprimerende grafer, i mit tilfælde..

Wow ja den ser led ud den måling!

Er netop igang med REW programmet, men kan p.t. ikke få "line in" til at give nogen db reading, kan kun få db reading via "wave" - men det er vist en loop den så spille eller noget, hvilket giver en slags standard curve....anyways, arbejder ihærdigt på det. Når det endelig virker vil jeg flytte subben rundt og lave flere målinger og finde en mere liniær frekvensgang.

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
Jeg tror din kurve stemmer ret godt overens med mange andre med mindre lytterum: alt for megen bas. Når man så dæmper den bas, synes en del at nu lyder det tyndt. Det gør det også i sammenligning, men efter et stykke tid kan de fleste høre, at det er mere korrekt, og der er bedre mulighed for at høre hvad der spilles.

Ja det har jeg læst nogle gange nu, og det skræmmer mig faktisk lidt! Måske hænger det også sammen med at menneskets hørelse er mindre følsom ved de lave oktaver?

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Desværre nøjagtig samme oplevelse jeg havde af min Velodyne sub!

Alt for træg og langsom til musik, og ikke kontant nok til at spille rene toner. Hvorvidt det er konstruktionsprincippet med kompenseren af det lille kabinet, har jeg en kraftig mistanke om. Meget skuffende oplevelse.

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

blackhawk skrev:

Alt for træg og langsom til musik, og ikke kontant nok til at spille rene toner. Hvorvidt det er konstruktionsprincippet med kompenseren af det lille kabinet, har jeg en kraftig mistanke om. Meget skuffende oplevelse.

Nu skriver du "havde"? har du skiftet til noget bedre? :)

Sidder og læser om JL Fanthom 113 sub, og den skulle være helt suveræn, dog ved jeg endnu ikke om der er en europæisk version og om der er en dansk forhandler?

I forlængelse af min CHT-10 review, så er resultaterne ekstremt afhængige af signalkilden. Den er med andre ord ret følsom overfor det og kan bestemt ikke trylle - mine oplevelser anyways.

bennoman75
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

hvilke crossover freq. anvender i når i siger at bassen er for langsom til musik ??

My speakers
Til top Vis bennoman75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bennoman75

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

blackhawk skrev:

Det er resultatet af en uhensigtsmæssig afstemning af bassystemet, reelt et for højt Q. Årsagen kan være kabinettet, enheden eller begge dele, men samarbejdet med resten er lige så vigtigt, så fejlkilderne er mangfoldige. Bortset fra at der kan være indført et aktivt hæv så er niveauoverskudet i den dybe ende direkte afledt af en for ringe dæmpning ved systemresonansen (for højt Qt) ligesom fabrikanterne tilsyneladende ikke er bekendt med fænomenet "roomgain"  

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:

Sidder og læser om JL Fanthom 113 sub, og den skulle være helt suveræn, dog ved jeg endnu ikke om der er en europæisk version og om der er en dansk forhandler?

I forlængelse af min CHT-10 review, så er resultaterne ekstremt afhængige af signalkilden. Den er med andre ord ret følsom overfor det og kan bestemt ikke trylle - mine oplevelser anyways.

Der er ingen dansk forhandler, og de har selv sagt at det vil tage et godt stykke tid før de kommer til Europa. Det er dog muligt at importere en selv, en nordmand har allerede gjort det. Jeg tror han kom til at slippe ca 25k for hans, men JL har vistnok nettop sat op prisen, jeg ved dog ikke med hvor meget.

Det kan være riktigt, riktigt smart at ha en sub der kan justere afrullningen, eller eventuelt købe til en separat rumkorrektion som feks SMS-1, eller den jeg har, Behringer BFD. Nogle kan godt lide en sådan stigende respons som den du har, men for andre, mig inkludert så lyder det ikke specielt godt.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:

Er netop igang med REW programmet, men kan p.t. ikke få "line in" til at give nogen db reading, kan kun få db reading via "wave" - men det er vist en loop den så spille eller noget, hvilket giver en slags standard curve....anyways, arbejder ihærdigt på det. Når det endelig virker vil jeg flytte subben rundt og lave flere målinger og finde en mere liniær frekvensgang.

Hej, Claus.

Du skal i Windows sørge for, at det er line in, der er record source. Forsøg følgende på din PC:
Dobbeltklikk på højttalerikonet i system tray'en. Så skal du få volum-kontrollen op. Vælg Options -> Properties. Under "Adjust volume for", så vælg "Recording".
Verificer, at der også er krydset af for Line In i listen, der så kommer op. Klik ok.
Nu er volum-kontrollen ændret til at vise recording, og ikke playback. Nu er der "Select"-checkboxes under alle kontrollerne - set flueben under Line In.

..Og så skulle lyden være der..

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

bennoman75 skrev:
hvilke crossover freq. anvender i når i siger at bassen er for langsom til musik ??

For tiden 50hz, har skiftet lidt mellem 50 og 80 hz, synes det lidt bedst integreret ved 50 hz. Mine frontHT klarer sig ok derned - har sindsyg roomgain i de lave regioner, det er næsten for meget!

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2007 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Claus_DK skrev:

Der er ingen dansk forhandler, og de har selv sagt at det vil tage et godt stykke tid før de kommer til Europa. Det er dog muligt at importere en selv, en nordmand har allerede gjort det. Jeg tror han kom til at slippe ca 25k for hans, men JL har vistnok nettop sat op prisen, jeg ved dog ikke med hvor meget.

Det kan være riktigt, riktigt smart at ha en sub der kan justere afrullningen, eller eventuelt købe til en separat rumkorrektion som feks SMS-1, eller den jeg har, Behringer BFD. Nogle kan godt lide en sådan stigende respons som den du har, men for andre, mig inkludert så lyder det ikke specielt godt.

Planen var at få styr på REW og så købe en Behringer faktisk. Problemet er bare at REW p.t. ikke virker, så skal ikke have Behringer før det er på plads, mangler også at finde en billig dansk forhandler af det.

Får jeg ikke REW til at virke, så er jeg meget fristet til at købe en Velodyne 12 DD.

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
blackhawk skrev:

Det er resultatet af en uhensigtsmæssig afstemning af bassystemet, reelt et for højt Q. Årsagen kan være kabinettet, enheden eller begge dele, men samarbejdet med resten er lige så vigtigt, så fejlkilderne er mangfoldige. Bortset fra at der kan være indført et aktivt hæv så er niveauoverskudet i den dybe ende direkte afledt af en for ringe dæmpning ved systemresonansen (for højt Qt) ligesom fabrikanterne tilsyneladende ikke er bekendt med fænomenet "roomgain"  

Tror at du har fuldstændigt ret, Bjørn. Det er sørgeligt at man ikke formår at tage den slags parametre i betragtning, før maan markedsfører et sligt produkt. Effekten på den lidt astmatiske D-klasse forstærker i princippet ligegyldigt, når man ikke respekterer de mest basale forhold. Særligt det aktive hæv trak fuldstændigt tæppet væk under den lille æske. Systemresonansen vaar selv mit ukvalificerede bud, da den begyndte at vibrere voldsomt undervejs. Roomgain? Nej det tror jeg ikke at de kender til

Men interessant at se den måde den bliver markedsført på herhjemme...

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2007 kl. 02:19 | IP-adresse registreret  

Techtor skrev:
Claus_DK skrev:

Hej, Claus.

Du skal i Windows sørge for, at det er line in, der er record source. Forsøg følgende på din PC:
Dobbeltklikk på højttalerikonet i system tray'en. Så skal du få volum-kontrollen op. Vælg Options -> Properties. Under "Adjust volume for", så vælg "Recording".
Verificer, at der også er krydset af for Line In i listen, der så kommer op. Klik ok.
Nu er volum-kontrollen ændret til at vise recording, og ikke playback. Nu er der "Select"-checkboxes under alle kontrollerne - set flueben under Line In.

..Og så skulle lyden være der..

Har VIRKELIG kæmpet med det her. Har et screenshots af settings, tror det er det du henviser til:

Den hedder dog Analog mix hos mig, den som er "line in"....har SD audigy 2 ZS.

bennoman75
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2007 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

En løsning vil muligvis være at hæve din crossover freq og sænke niveauet på subben evt c.freq omkring 150 hz. det er blot et forslag

My speakers
Til top Vis bennoman75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bennoman75

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

blackhawk skrev:
bjørn skrev:
blackhawk skrev:

Tror at du har fuldstændigt ret, Bjørn. Det er sørgeligt at man ikke formår at tage den slags parametre i betragtning, før maan markedsfører et sligt produkt. Effekten på den lidt astmatiske D-klasse forstærker i princippet ligegyldigt, når man ikke respekterer de mest basale forhold. Særligt det aktive hæv trak fuldstændigt tæppet væk under den lille æske. Systemresonansen vaar selv mit ukvalificerede bud, da den begyndte at vibrere voldsomt undervejs. Roomgain? Nej det tror jeg ikke at de kender til

Men interessant at se den måde den bliver markedsført på herhjemme...

Uanset om systemresonansen er 30-40-50 eller 60Hz kan man da få en fornuftig basgengivelse hvis Qt har en passende værdi, bevares, der er stor forskel på udstrækningen og fasedrejet nedefter men et godt resultat kan da opnås fra både store og små systemer

Så lang så godt, men markedet efterspørger tilsyneladende bas, bas og mere bas, ellers ville højttalerne vel ikke kunne sælges. Hvad der kan undre er at så mange klager når de endelig har fået den "fede bas" de var ude efter. Løsning fra ligesindede er så besynderlige (og dyre) ombygninger af lytterummet som oftest forslår som en skrædder i helvede når det de basproblemramte har brug for er et sæt ordenlige og korrekt afstemte højttalere.

Når man endelig forsøger at fortælle, især håbefulde selvbyggere, at basenheder skal have et temmeligt stort volumen at arbejde i så bliver det enten ignoreret eller man bliver "set på" som et objekt fra det ydre rum.

Metoden med at anbringe en stor enhed i et meget lille kabinet og bruge den del af amplituden under systemresonansen ved hjælp elektrisk forstærkning ser da tiltalende ud på papiret, men i praksis går det galt. Enheden bliver tvunget til noget den ikke kan og det hele drukner i forvrængning. Samtidigt er det en håbløs opgave at integrere et løst bassystem i en bestående højttaler, det er simpelt hen nødvendigt at konstuere et helt ny filter der omfatter samtlige enheder, ellers bliver det en højttaler med en dårligt integreret bas, uanset hvor godt bassystemet måtte være isoleret set.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2007 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Ok fik REW til at virke, det er virkelig virkelig nice program!!! Det stemmer RIGTIG godt overens med mine manuelle målinger, så har rimelig stor tiltro til det.

Den blå graf er første måling. Har flyttet på sub justeret osv osv - det er det bedste kompromis i mit rum - dette er uden nogen form for EQ - Behringer pls!!! hvor får jeg den henne i dk?? kbh området.

Lilla er efter at have justeret, har boostet 6db via min reciever i områedet 63 hz og 125 hz. Det hjalp. Har stadig nogle dibs. Eneste løsning jeg ser er, at booste subvolumen og dermed få hævet dips på bekostning af headroom. Jeg prøvede dette og det lykkedes af få alle dips op på 80db faktisk. Det resulterede dog i peaks op til 92-95db!

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes