Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 21:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Gulvhøjttalere eller tilføje sub? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mick-j
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 22 Juli 2007 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Hej med jer,

Står med en udfordring, som jeg håber I kan hjælpe med.

Mit anlæg består af:

- Musical Fidelity A5 integreret amp

- Benchmark DAC1 + SB3

- Dali Helicon 300 + standere

Sagen er den, at jeg er glad for lyden, men synes den mangler bund. Så valget står, som jeg ser det, imellem at udskifte mine Helicon med gulvhøjttalere (f.eks Helicon 400) eller tilføje en sub. Gulvhøjttalere ville være mit første valg, var det ikke pga. placeringen. Der står nemlig et skrivebord imellem min lytte/siddeplads og højttalerne, så evt. basenheder i en gulvhøjttaler ville blive forstyrret af skrivebordet, hvorimod en sub jo ville give et mere diffust lydbillede.

Forslag/anbefalinger ønskes.

Det skal siges, at jeg ikke er istand til at komme på internet så tit i øjeblikket, så der kan komme en vis periode imellem svar.

Med venlig hilsen, Mick Johansen

Til top Vis mick-j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mick-j

Elias
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Juli 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Hvis du har et par Helicon + standere er det jo en rigtig god start, det spiller og det er kvalitet.
Det betyder jo at subwooferen skal kunne følge med og det kræver en virkelig god en af slagsen. Jeg var i hifiklubben og høre et sæt mentor 2
og spurgte hvad jeg skulle give for en sub dertil og deres svar var "rigtig meget" - de havde for sjov testet hvad en Dali ikon standerhøjttaler
krævede og efter deres hifi entusiast mening var B&W 750 til omkring 14 kg (tror jeg) stadig ikke helt god nok.

Jeg ved ikke om det er noget vi som almindeligt dødelige kan høre; men jeg kan da lige øse af min egen erfaring en sidste gang. Jeg har hørt
B&W pv1 (den lille kuglerunde sub) - sammen med 800 seriens stander højttaler og det lød ganske fornuftigt fordi subben er så stram; men det
lød ikke godt nok til pengene når man tænker på at et sæt Mentor 6 koster 18 kg og det sæt ligger til det samme...uden sub.

Men jeg er i samme båd, jeg skal også have standere p.g.a. af pladsen og indretning og det er lidt irriterende, men hvis man vil ofre pengene
bliver lyden super god og så får du jo større mulighed for at passe lyden ind efter din personlighed ved en god sub med fase
indstilningsmuligheder osv.

- Elias
Til top Vis Elias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Elias

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Juli 2007 kl. 01:51 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved er det bedste valg 2 stk. gode gulvhøjttalere hvis det udelukkende er til musik.

Hvis man snakker om film effekter osv, så er det selvfølgelig en hel anden sag
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

kimC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Juli 2007 kl. 06:31 | IP-adresse registreret  

Det bedste vil være gulvhøjttaler + sub.
Til top Vis kimC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimC

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Juli 2007 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Det letteste ville være lige at svinge forbi klubben og høre dine 300'ere med en sub på og så 400 eller 800 for sig selv. Så kan du selv afgøre det.

Et tip er at høre noget musik hvor der sker en del i både bas og mellemtone, feks noget vellydende rock med en god vokal. Helst ikke blues eller lignende hifi-demo-ting. Det lyder nemlig næsten altid godt. Det er derfor det bliver spillet en del. Forskellen vil så være om 300 med sub håndterer det hele lige så godt som de større højttalere, hvor mellemtoneenheden ikke også skal spille bas. Og selvfølgelig alle de andre ting. Det er jo forskellige højttalere.

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Juli 2007 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Ville til enhver tid vælge et par ordentlige gulvhøjttalere frem for subløsningen. De få gange jeg har hørt et stereosystem med sub der har lydt ordentligt har subben været så dyr at man sagtens kunne opgradere til gulvhøjttaler indenfor samme budget (eller billigere)

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Juli 2007 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Der må jeg give jkjaers helt ret. Jeg er af samme overbevisning. Efter mine erfaringer, har gulvhøjttalere et meget større potentiale til at gengive musik i "rigtig" stereo kval.

Og jeg må også give ham ret i, at en sub der skal kunne gengive en bas-lydkvalitet som standerhøjttalere, koster spir. Altså over 20 K, hvis du er en kræsen lytter.

Hvis jeg var dig, ville jeg vælge standerhøjttalere af en mindre størrelse, (6,5" basenheder) og så supplere med en kvalitetssub der deles lavt, 40-60 Hz, for lige at give den dybe bund. Det kan man få til at fungere rigtig godt. Sådan et setup kører jeg selv med i stuen, og det spiller 100.

Men igen, smut ned i klubben og hør ad.

Venligst

mick-j
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 27 Juli 2007 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Tak for indlæggene hidtil. Jeg tror dog, at min pointe i spørgsmålet er gledet ud imellem sidebenene  

Havde jeg kun skulle vælge mellem at tilføje sub og udskifte til gulvhøjttalere uden "hager" ville jeg ubetinget vælge det sidste. Men mit dillema kommer sig af, at der står et skrivebord (faktisk 2, back to back) imellem højttalernes position og min sidde/lytteposition. Standerhøjttalerne kan med nød og næppe rage henover, og med et sæt gulvhøjttalere er jeg lidt bange for, at når bassernes lydbølger rammer skrivebordene, kommer der ged i lydbilledet.. håber det forklarer sagen lidt bedre?

Prøver lige en forsimplet ascii-tegning:

HELICON --- REOL 180 CM --- HELICON

1 m fra reol til skrivebord 1

SKRIVEBORD 1

SKRIVEBORD 2

MIN SIDDEPLADS

Elias: Skulle det komme til denne løsning, ville jeg nok parre mine Helicon 300 med en Helicon 600S sub. De findes af og til på brugtmarkedet til 7-8k.

Med venlig hilsen, Mick Johansen

Til top Vis mick-j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mick-j

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes