| Forfatter |
|
Emil K. Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 278
|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg skal snart ud og have et par nye højtalere, men jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal købe. Jeg har ikke særlig mange erfaring inden for hifi og alt hvad der hører under, men jeg er kun 14 år, så bebrejd mig ikke.
Jeg går efter noget der virkelig kan spille højt, og få det til at buldre men samtidig med en god lyd.
Jeg har kigget lidt på Cerwin Vega, men jeg har hørt at det mest er bas-højtalere. Som sagt skal det være noget der kan spille virkelig højt, men det må jo også godt lyde ordenligt og have en god lyd. Jeg hører mest techno/trance og rock, og noget i den dur.
Højtalerne må max. koste 3000,- (jeg vil godt købe brugt)
Dertil skal jeg også have kabler, men jeg ved ikke en pind om dem. Kan det betale sig med nogle nye og isolerede kvalitetskabler? Er der nogen herinde der kender nogle gode mærker? Jeg skal bruge ca. 2x3 meter, så det skal heldst være til en fornuftig pris. Jeg har hørt noget om bi-wire og analog tilslutning og sådan noget der. Hvad er det for noget? Hvor mange tilslutningsmuligheder findes der egentlig? Kablerne skal både gå i min forstærker og de fleste/alle nyere højtalere.
Og lige en anden ting. Kan det betale sig at fjerne bøjlerne fra Pre/Out og Main/In og sætte et par kabler i? (det mener jeg vidst jeg har hørt man kan). Og lige en ting mere: hvad er banan stik?
Jeg har lige investeret i en NAD C372, så højtalerne skal være noget den kan trække, og kablerne skal passe i.
På forhånd tak Hilsen Emil :) __________________ Det er bedre at være til grin, end det er ikke at være til noget.
|
| Til top |
|
| |
Lynge Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 821
|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Emil
Der er en del andre tråde omkring "spille højt højtalere" og "hvad skal jeg købe?". Prøv at kigge lidt rundt i dem.
__________________ Denon 3806+ROTEL RB 1572
PS3 + Mac Mini med XBMC
Synology 508 5Tb
XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
EmilDenGladeAbe skrev:
|
Ja, jeg skal snart ud og have et par nye højtalere, men jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal købe. Jeg har ikke særlig mange erfaring inden for hifi og alt hvad der hører under, men jeg er kun 14 år, så bebrejd mig ikke.
Jeg går efter noget der virkelig kan spille højt, og få det til at buldre men samtidig med en god lyd.
Jeg har kigget lidt på Cerwin Vega, men jeg har hørt at det mest er bas-højtalere. Som sagt skal det være noget der kan spille virkelig højt, men det må jo også godt lyde ordenligt og have en god lyd. Jeg hører mest techno/trance og rock, og noget i den dur.
Højtalerne må max. koste 3000,- (jeg vil godt købe brugt)
|
|
|
Hvis du vil spille højt og med det musik du hører, er Cerwin Vega nu et udmærket valg. Husk at det er dig der skal bruge højttalerne, så det betyder ikke så meget hvad andre mener. Jeg tror faktisk at der er mange "gamle" herinde som selv har haft Cerwin Vega engang.
EmilDenGladeAbe skrev:
|
Dertil skal jeg også have kabler, men jeg ved ikke en pind om dem. Kan det betale sig med nogle nye og isolerede kvalitetskabler? Er der nogen herinde der kender nogle gode mærker? Jeg skal bruge ca. 2x3 meter, så det skal heldst være til en fornuftig pris. Jeg har hørt noget om bi-wire og analog tilslutning og sådan noget der. Hvad er det for noget? Hvor mange tilslutningsmuligheder findes der egentlig? Kablerne skal både gå i min forstærker og de fleste/alle nyere højtalere.
Og lige en anden ting. Kan det betale sig at fjerne bøjlerne fra Pre/Out og Main/In og sætte et par kabler i? (det mener jeg vidst jeg har hørt man kan).
|
|
|
Jeg mener ikke at du skal bruge en masse penge på dyre kabler. Køb f.eks. dette : http://www.thansen.dk/product.asp?c=1451952928&n=7025966 28&pn=897471490
Noget lign. kan købes i byggemarkeder og andre steder.
Lad bare bøjlerne sidde.
EmilDenGladeAbe skrev:
|
Og lige en ting mere: hvad er banan stik?
|
|
|
Bananstik findes i mange udgaver bl.a. disse : http://www.disconetto.dk/shop/bananstik-bp-150-11180p.html De bruges på højttalerkablerne, men kan sagtens undværes.
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dali 909 eller Cerwin Vega AL750 vil være et godt match
dog hælder jeg dog mere over i noget B&W DM604 som jer synes gør det super til rytmisk musik.
men hvis du vil have 100% smadre og stadig lidt kvali er det klart 909 eller 750 __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
Emil K. Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lynge, jeg ville jo bare have svar der henvender sig lidt mere til mig.
Sådan nogle kabler har jeg allerede Stanley. Men jeg har ladet mig høre, at isolerede kabler skulle give bedere lyd...? Og at sætte missing link kabel på skulle forbedre lyden mærkant. Men for sådan en som mig er der vel ikke andet at gøre, end at prøve sig frem
Og jeg ved godt det er mig der skal have dem, men jeg ville da godt hører andres meninger og erfaringer ;) __________________ Det er bedre at være til grin, end det er ikke at være til noget.
|
| Til top |
|
| |
Emil K. Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak tonyax :)
__________________ Det er bedre at være til grin, end det er ikke at være til noget.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
EmilDenGladeAbe skrev:
|
Sådan nogle kabler har jeg allerede Stanley. Men jeg har ladet mig høre, at isolerede kabler skulle give bedere lyd...? Og at sætte missing link kabel på skulle forbedre lyden mærkant. Men for sådan en som mig er der vel ikke andet at gøre, end at prøve sig frem
|
|
|
Hvis du læser andre indlæg i debatten om kabler, vil du se at der er meget stor uenighed om virkningen af kabler. Mange herinde kan ikke høre nogen forskel, andre kan kun høre forskel ved meget koncentreret lytning og andre igen mener at man kun kan høre forskellen på meget dyre anlæg. Det er altså ikke noget der giver en markant forbedring af lyden, og hvis du skal bruge dit anlæg til fester og til at høre høj rock og techno sammen med vennerne, vil du nok ikke kunne høre nogen forskel. Derfor mener jeg at du skal bruge pengene på højttalere ( og musik ) istedet for at købe dyre kabler. Hvis du så senere får flere penge, kan du eksperimentere med kabler. Du har dog ret i at du ( og alle andre ) kun finder ud af det ved at prøve sig frem.
EmilDenGladeAbe skrev:
|
Og jeg ved godt det er mig der skal have dem, men jeg ville da godt hører andres meninger og erfaringer ;)
|
|
|
Det er også helt i orden. Jeg syntes bare at jeg kunne læse ud af dit indlæg at du har fulgt lidt med i debatten herinde hvor mange er negative overfor Cerwin Vega. Den kritik mener jeg ikke at du kan bruge til noget, da den kommer fra folk der nok hører musik på en anden måde end dig. Der er forøvrigt også delte meninger om alle andre højttalermærker, da det er meget individuelt hvilken lyd man foretrækker.
|
| Til top |
|
| |
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kan finde et sæt Dali 850 er det en rigtig super ht til omkring 2,5k. Den kan godt give en solid bas, eller er vi ovre i Cerwin Vega, som også kan vække den indre djævel hos os andre :)
|
| Til top |
|
| |
Xipzou Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 139
|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg startede med CW 15 (et eller andet med 15" bas) men blev "ked" af lyden når jeg og kæresten skulle.... vent nevermind... lad os bare sige at de ikke var specielt velegnet til Barry White spillet sagte med stearinlys etc.etc købte så DALI 107´ere som jeg ALDRIG fortrød (selvom jeg savnede CW til Pantera inden bytur :-)
|
| Til top |
|
| |
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes du skal prøve at være ung og have et par alt for store CW'ere.
|
| Til top |
|
| |
svenderik Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
tja jeg mener at du kan få utroligt god lyd hvis du bygger dem selv. Jeg vil sige at du mindst tidobler din købekraft hvis du selv lige gider gå i gang med at bakse noget sammen. Det vil sige at du kan få en både ren og stor lyd for de samme penge som ellers kun rækker til den store lyd. Man bliver træt i hovedet af forvrænget lyd - livet er for kort til larm. Der er masser af hjælp at hente rundt omkring på nettet og her i forum. Stol på dit øre, hvis du vil købe færdige højtalere, så køb flere forskellige, med fuld returret, og sammenlign dem i din stue.
|
| Til top |
|
| |
Nicorn Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 81
|
| Sendt: 20 November 2007 kl. 02:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til et lavt budget er Cerwin-Vega nu udemærkede, men JBL/B&W gør det meget bedre, men koster også mere, hvis jeg var dig, ville jeg gå efter brugt. Prøv at kigge på dba efter JBL/B&W/CW der skal du nok kunne finde et godt par HTere. Jeg ville personligt gå efter JBL da de generelt har større basser end B&W.
|
| Til top |
|
| |
Emil K. Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2007 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld men jeg kan ikke helt finde ud af det der med at citere.
Men Styanly jeg synes heller ikke når jeg sidder med mine nuværende kabler og lytter, at der er noget at komme efter. Lyden er perfekt uden skrætteri, men jeg har hørt at nogle kabler kan lave om på lyden og sådan nogle ting, men ellers tak. Jeg tror ikke jeg køber kabler, det kan altid vente. Jeg har læst lidt og du har en god pointe. Hvis jeg kan få kablerne oven i højtalerne til en god pris kunne det jo være ;)
Selvbyg tror jeg ikke jeg kan finde ud af. Der skal jo stoppes lidt i, og regnes lidt på det.
Men ellers mange tak :) __________________ Det er bedre at være til grin, end det er ikke at være til noget.
|
| Til top |
|
| |
Lynge Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2007 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
thiemer Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 148
|
| Sendt: 20 November 2007 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
øøhh. hej jeg prøver lige noget,nemlig at komme med et altertivt foreslag, har du hørt klipsch, der er knald på og en høj følsomhed , de findes i varianter fra 1000,- og op efter,så lige i kbh. i går hos" topsound"østerbrogade mener jeg det var? er ikke sikker, han har flere varianter, prøv evt. brugt, jeg har et sæt rimelige stander (rb-25) + en tannoy 12" sub, det spiller over foreventning, syntes jeg , prøv at lytte til dem inden du bestemmer dig. det er min overbevisning  __________________ Thiemer
Rigtig lyd får smilet frem.
|
| Til top |
|
| |
Emil K. Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
DALI 909'erne ligger for langt væk fra mig. Det ser virkelig godt ud, pris okay og alt det der, men mine forældre er ikke så glade for at køre mig... De forstår ikke min interesse haha :P __________________ Det er bedre at være til grin, end det er ikke at være til noget.
|
| Til top |
|
| |
Lynge Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kom nu... vask op et par gange, vask bilen, ryd op... hvis dine forældre du gerne vil yde lidt. Så skal de nok køre dig  __________________ Denon 3806+ROTEL RB 1572
PS3 + Mac Mini med XBMC
Synology 508 5Tb
XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
|
| Til top |
|
| |
Emil K. Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haha okay :D Jeg kan jo prøve :)
__________________ Det er bedre at være til grin, end det er ikke at være til noget.
|
| Til top |
|
| |
Emil K. Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor stor er bassen i AL 750? Det kan jeg ikke rigtig finde ud af
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 22 November 2007 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|