Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 19:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højtaler ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Skybums
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 18 Januar 2004 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Hej

Sidder og kigger lidt på højtalere. Lige nu kigger jeg bare inden jeg skal ud og lytte. Prøver bare og indsnævere mulighederne.

Jeg har kig på Audience 52 SE & Contour 1.3 SE, nogle der kan priser og evt. har noget godt/dårligt og sige om de to modeller?

Alternativt kigger jeg jeg også lidt på Sonusfaber Concerto.

Det kan være i kan hjælpe mig med flere muligheder ?

Jeg er på jagt efter en højtaler der skal erstatte mine QLN199.

Umiddelbart er jeg på jagt efter en standerhøjtaler, da jeg tror jeg får bedre enheder/lyd for det samme budget iforhold til en gulvhøjtaler (tager jeg fejl ?).

Lydmæssigt må de søgte beskrives som, hurtig fast bas, stort lydbillede, klar og detaljert lyd. Den skal være meget velspillende til vokal ! 

Jeg har været vant til megen bund fra mine QLN199, og er lidt træt af den (kan ikke placere dem optimalt). Men jeg vil dog stadig gerne have højtaler der ikke fornægter at der findes en basgang .

De skal også kunne bruges til surround (evt. med støtte af subwoffer).

Musik jeg lytter til, Jewel, Tracy Chapman, Steve Gibbons, DireStraits, Hootie & The Blowfish, Dido, Lyle Lovett osv.

Skal spille på LINN, MimikII, Wakonda L, 2 stk. LK85. Kabler er pt. teflar 2. Da jeg har to LK85, ville jeg færtrække Bi-amp.

Takker allerede for hjælpen .

Allan R.

NB: Jeg kan ikke opdrive en Dynaudio forhandler i Danmark der har en hjemmeside (udover TC, som ikke har mange modeller og nok snart ikke er forhandler mere).

www.dynaudio.dk du heller ikke så ryger man bare til www.dynaudio.com og de har kun vejviser til Amerikanske forhandlere

Rene
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 Januar 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

halløjsa

Jeg kender kun Countour 1.3SE, som er en fantastisk højttaler. Alle detaljer på denne model er specielt udviklet. Det er lidt af en levende legende inden for to-vejs højttalere.

Den er meget neutral og meget velopløst. Dine krav omkring stemmegengivelse indfries til fulde. Basgengivelsen er samtidig så hurtig og præcis som man kan drive den fra et reflekssystem. Basrefleksen er ydermere meget præcist afstemt, ingen "populærbas". For sin størrelse rækker den ekstremt dybt - under 40 hz. Den flytter ikke luft som en stribe 12-tommers vil gøre, så man skal vænne sig til at lytte sig til bassen (som er der) mere end at føle den. Og du vil nu kunne følge den nævnte basgang helt præcist

Minuser:
Den kræver ekstremt meget luft omkring sig - ca. 1 meter fra bag og sidevægge
Til film kræves en (god) sub
Den kan ikke bi-ampes
Stiller krav til forstærkeren - 6ohm, 85watt driftseffekt, grimme impedanspukler

Kender ikke Audience-modellen - og selvom det ganske givet er en glimrende højttaler, så ligger den formentlig mindst en klasse under 1.3SE

Kort sagt...lyt til bæsterne

God fornøjelse

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003
Sendt: 18 Januar 2004 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg synes du skal prøve at lægge ører til JM Lab. Jeg har selv et par Electra 906'ere og jeg har endnu ikke hørt noget mere ufarvet mht. gengivelse af stemmer. De er ovenikøbet ret nemme at placere, da refleksporten vender fremad. Jeg har dem stående ca. 20 cm fra bagvæggen (hvilket jeg synes giver den bedste bas-balance) og ca. 60 cm fra sidevæggen. Det giver et rigtig godt resultat. Bevares. Dybbas skal man lede lidt efter, og jeg går da og overvejer, om jeg skal købe en sub på et tidspunkt, men til langt det meste er bassen fin og den i hvertfald ikke pumpet.

Jeg har kun lyttet til Contour 1,3SE på messer hvor jeg synes det lød rigtig godt, men jeg har ikke nærlyttet dem.

Ovenikøbet er JM Lab'erne utroligt nemme at drive. De har en følsomhed på 90 dB.

Håber du finder det rigtige :o)

Kasper H

Til top Vis Kasper H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper H Besøg Kasper H's Websted

jensen_one
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Januar 2004 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke der er så langt mellem 1.3se og audience 52se. 1.3se er udgået af produktion og så har man valgt at lave en discount udgave  af dem resultatet er 52se. 52eren har i hvertfald fået støbt alukurv lige som 1.3se havde så hvis impadansen også er 6 ohm så holder teorien(det ved jeg ikke om den er)

Men du skal vel også have en 1,4 ind i overvejelserne og SA2K master fortjener altså også en chance.

Af de nævnte modeller har jeg hørt Dynaudio 1,3SE og SA2K og SA2K master, har haft SA2K og den spillede altså federe og mere musikalsk end 1.3se.

Mine SA2K er nu bleven opgraderet til SA2K master og det har løftet håjtaleren mindst en klasse. SA kan også bi-ampes

Men der er bare min mening, jeg kender hverken JMlab eller 1.4 erne

Til top Vis jensen_one's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen_one

amp2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Januar 2004 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Hej Skybums

Jeg har tidligere lyttet til Dynaudio Contour 1.3SE og den spiller helt forrygende.

Men da du har Linn i forvejen synes jeg du skulle give Linn Katan et prøvelyt, den kan også ændres til aktiv drift via dine LK 85'ere.

Du nævner, at vokal-gengivelsen er vigtig for dig, så derfor synes jeg du også skal prøve at lytte til Proac.

God jagt.

Amp2

Til top Vis amp2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amp2

thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Sendt: 18 Januar 2004 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Ja, SA2K spiller ret fantastisk, men efter min mening, så er der lidt Audiovector over den, dvs. man bliver imponeret i starten, men så sker der ikke mere.

52SE spiller efter min mening mere sammenhængende, faktisk helt harmonisk.

SA2K spiller rigtig godt, men jeg synes den forsøger noget, man slet ikke forventer af en stander-højttaler, nemlig meget fyldig bas, men når ikke rigtig dybt. Diskanten er rigtig detaljeret og behagelig at lytte til, men efter min mening er den HT en smule overvurderet i anmeldelserne. Jeg synes faktsik, at SA1280 MKII er den mest vellykkede højttaler fra System Audio. Har ikke lyttet til SA7K og de andre stander HT.

Men har lyttet direkte på SA2K vs. 52SE.

Til top Vis thomas_ls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas_ls

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 18 Januar 2004 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Vedr. 1.3 SE som går under 40 Hz, undrer det mig lidt at da High Fidelity testede den, kunne de stort set ikke få den til at sige noget under 50 Hz ?

Rene
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 18 Januar 2004 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper

Checkede lige specifikationern for en sikkerheds skyld. De rækker til 37hz -3db. Jeg vil ikke afvise at High Fidility er nået til en anden konklusion, jeg har kun mine tal direkte fra producenten, se evt her:

http://www.dynaudiousa.com/products/contour/13se/con13sespec .htm

Fra mine egne oplevelser kan jeg sige, at jeg savner ikke dybbas. Der er ingen oppustet mellembas og den dybbas der så er fra kontrabas mv. afleveres overbevisende, og den kobler godt til rummet, med den rigtige (betydelige) afstand til væggene.

Generelt er det nok formåen til 95% af al musik, men til film savnes trykket fra en god subwoofer.

Madhouse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2003
Sendt: 18 Januar 2004 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Bowers & Wilkins laver også rigtig gode stander-højtalere: 705 og Nautilus 805. 805'eren skulle vist være blandt nogle af de bedste stander-højtalere i verden. 705 tilhører serien under, men giver stadig meget af den samme ydelse.
Til top Vis Madhouse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madhouse

Skybums
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2004 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Tak for de gode input indtlil nu .

Er der nogle af jer der ved hvorfor Dynaudio ikke laver Terminaler til Bi-wire / Bi- Amp mere (på de omtalte modeller) ?.

Allan R.

jetz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Januar 2004 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Er det ikke fordi de ikke tror på den slags inde hos Dynaudio?
Til top Vis jetz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jetz

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003
Sendt: 18 Januar 2004 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Jeg læste lige idag en test af JM Lab Micro Utopia Be, og den har heller ikke BiWire terminaler fordi JM Lab på den måde har mere styr på klan-karakteristikken mht. den forskel der tit er når man BiWirer sine HT'er ift. SingleWiring.
Til top Vis Kasper H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper H Besøg Kasper H's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Hej Skybums

Jeg købte mine 52SE her http://www.hifi4you.dk/ efter at Tape Connection er stoppet som forhandlere. De solgte nogle højttalere for billigt til en svensker, og så blev Dynaudio sure!

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

jensen_one skrev:

Jeg tror ikke der er så langt mellem 1.3se og audience 52se. 1.3se er udgået af produktion og så har man valgt at lave en discount udgave  af dem resultatet er 52se. 52eren har i hvertfald fået støbt alukurv lige som 1.3se havde så hvis impadansen også er 6 ohm så holder teorien(det ved jeg ikke om den er)

Men du skal vel også have en 1,4 ind i overvejelserne og SA2K master fortjener altså også en chance.

Af de nævnte modeller har jeg hørt Dynaudio 1,3SE og SA2K og SA2K master, har haft SA2K og den spillede altså federe og mere musikalsk end 1.3se.

Mine SA2K er nu bleven opgraderet til SA2K master og det har løftet håjtaleren mindst en klasse. SA kan også bi-ampes

Men der er bare min mening, jeg kender hverken JMlab eller 1.4 erne

Der er stor forskel på Contour og Audience-serien, og jeg tror ikke du skal tolke det som at 52se er en afløser for Contour fordi den også har den aluring - det er en del af udseendet på stort set alle Dynaudios højttalere. Alene prisforskellen fortæller jo også en del.

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg startede i sin tid med et sæt QLN929 (forgængeren til 199) - dengang var jeg imponeret, ikke mindst over antallet af enheder! Jeg skiftede til et sæt Audiovector M3 Signature, og efter kort tid gik det op for mig, at antal enheder og størrelse ikke har den store betydning - hvis ellers højttaleren er lavet ordenligt! Hvad er dit budget? Du kan finde M3 signature til omkring 10k og jeg garanterer at de spiller dybere, fastere, hurtigere og med et meget meget større lydbillede! Jeg kan også anbefale deres M1 signature, som du sikkert kan finde til 5k. Ellers giver jeg de andre ret i at både SA2K og 1.3SE er glimrende ht. - uanset hvad du vælger af de omtalte, så bliver du chokeret når du giver dine gamle QLN et lyt efter et par uger!!!

jensen_one
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Der er stor forskel på Contour og Audience-serien, og jeg tror ikke du skal tolke det som at 52se er en afløser for Contour fordi den også har den aluring - det er en del af udseendet på stort set alle Dynaudios højttalere. Alene prisforskellen fortæller jo også en del.

jeg kommentere

Ja der er stor forskel på de 2 serier men nu 52SE altså ikke ligesom de andre Audience højtaler. 52se er først kommet til efter contour serien er blevern fornyet. Dette har (jeg gætter) gjort at 1.3SE er bleven usælgelig pga introduktionen af 1,4, så er det sgu da smart også at de kan have 2 anerkendte kompakt højtalere: en i ca 10Kkr. klassen og en til 20Kkr.

Til top Vis jensen_one's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen_one

stku
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har haft JmLab cobalt 820, dynaudio 1,3se, SA2K, og har nu Audiovector M3 sig.

De er alle gode højttalere på hver deres måde.

JmLab er en utrolig dynamisk hurtig og transperent højttaler , men kan efter min mening godt blive lidt trættende at høre på, men afhænger naturligvis af lytterum og udstyr.

Dynaudio 1,3se er efter min mening en mere "kedelig" højttaler. Den gør det skam udemærket, men jeg synes bare ikke den udemærker på nogle væsentlige områder. Spillede bedst da jeg havde noget rør-grej på den.

SA2K er nogle rigtig gode højttalere, men kræver en kraftig forstærker for at yde optimalt, jeg kørte på det tidspunkt med biamping med 2xDensen B300 effekter. Den spiller samtidigt rimeligt dybt, næsten lige så dybt som en lille gulvhøjttaler forvent dog ikke de stor lydtryk. læs anmeldelsen her på siden, som jeg er meget enig i.

Audiovector M3 sig improved er den bedste allaround højttaler jeg har haft. Den er ikke super forstærker krævende, spiller ok dybt til de fleste behov, er ikke kæmpe stor, lækker evotech diskant, som spiller hurtigt og detaljeret uden at blive hård.

Så hvis jeg var dig ville jeg gå efter M3 sig. hvis du vil have det hele, sa2k kan også være et godt bud hvis dine forstærkere er gode nok.

/Stig

Til top Vis stku's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stku

Skybums
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2004 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Hej

Budget er ca. 10.000 kr. på brugt markedet. Eller et super tilbud på nyt .

Der er faktisk et par SA2K master til 10.000 til salg på dba.dk, så budget burde holde til en god brugt højtaler.

Har hørt en del på Audio Vector M3 sig (vennerne har nærmest ikke andet ), og syntes også den spiller godt. Men jeg er blevet lidt lun på en stander højtaler da det ville pynte i min stue indtil jeg får mere plads igen.

Nogen der har noget og sige om "B&W CDM 1 NT" ? Smutter lige ned og lytter på den i morgen.

Allan R.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

jensen_one skrev:

Ronin skrev:

jeg kommentere

Ja der er stor forskel på de 2 serier men nu 52SE altså ikke ligesom de andre Audience højtaler. 52se er først kommet til efter contour serien er blevern fornyet. Dette har (jeg gætter) gjort at 1.3SE er bleven usælgelig pga introduktionen af 1,4, så er det sgu da smart også at de kan have 2 anerkendte kompakt højtalere: en i ca 10Kkr. klassen og en til 20Kkr.

Jeg kan sagtens følge dig, men væsentlige steder hvor de er forskellige er delefilter og enheder, som altsammen er finpudset i Contour, og så er der jo ikke meget tilbage. Det er jo heller ikke for noget at Contour-serien er større. Selvom Audience er nyere skal man ikke forvente at de dermed kaster nøjagtigt samme teknik ned i den "billige" serie for derved at gøre Contour-serien usælgelig. Sådan hænger det trods alt ikke sammen - og som med alle serier bliver modellerne jo afløst efterhånde og det er jo også med forbedringer til følge. Men Audience 52 er en glimrende højttaler der besidder mange af dens storebrors klanglige egenskaber!

Fordi Audiovector har en ny udgave af C2, betyder det heller ikke at den dermed er bedre end den gamle M3 - også her ligger forskellen jo alle steder.

mikp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2003
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

HAR HAFT 52EREN. SPILLER DA OK, HVIS MAN ER LIGEGLAD MED BAS
Til top Vis mikp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikp

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave