Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 19:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bi-wire på NAD 773v2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
robocrab
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 26 November 2007 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Jeg er lige blevet ny ejer af en en NAD 773v2. Kæmpe klods....

Vil jeg vinde noget ved at køre bi-wire og bi-amp på denne forstærker med et par b&w 604s2???

og hvordan gør man helt præsic, har forstået det er noget med 2 y splitter, fra front til surround...

på forhånd tak.

Til top Vis robocrab's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af robocrab

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 November 2007 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart vil du vinde noget ved, at køre bi-amping på dine B&W. Om du synes det giver nok kan du selv afgøre.

Det du skal gøre er, at tage bøjlerne ud bagpå receiveren til fronten og surround back (du kan kun gøre det, hvis du har almindelig 5.1 surround), herefter skal du bruge et y-led for hver kanal. Du sætter således et stik i pre-out ved frontterminalerne, og ved enden af y-leddet skal der så et stik i fronten ved main-in. Det andet stik ved y-leddet sætter du i Main-in ved surround back.

Du har nu to forstærkerkanaler med signal til fronten.

Herefter trækker du et sæt ht-kabler til højttaleren som du bruger til det øverste sæt terminaler (det kunne være de oprindelige front udgange). Og igen gør du det samme fra surroundback terminalerne (der nu giver samme signal som fronten), dem kobler du så på det nederste sæt terminaler.

HUSK at fjerne bøjlerne på højttalerne, eller kortslutter du de to forstærker udgange.

Herefter skulle du gerne være kørende

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

robocrab
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2007 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret. det vil jeg prøve.

Har lige et spørgsmål mere.: Hvis jeg nu kører i stereo på 2 kanaler, vil den så ikke lukke den ekstra surround kanaler ned???

Kan man så sige man giver hver højtaler 2 X 110 Watt istedet for 1 x 145????

Nad har forstærkenen har noget der hedder soft clipping, hvad er det??? og skal jeg slå det til???

på forhånd tak.

Jesper

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 November 2007 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

du sender stereo signalet over til de sidste kanaler, så den spiller det samme som front vil spille, ergo vil der være signal til dem også i stereo.

den vil yde lidt mindre, med 4kanaler i stereo, men det er marginalt og du vil meget sandsynligt føle du får mere power end før ved at bi-ampe

Soft Clipping er når du er ved at nå dens grænse, så istedet for at foringe, så cutter den vist spidserne af så du ikke risikere at brænde speakerenhederne af (oftest diskanterne). Det er det jeg har forstået den gør. Men det står i brochuren, dog er det SINDSYGT lang tid siden jeg har haft en NAD med manual, så kan skisme ikke huske det korrekt. Min L75 har ikke den funktion.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Tonyax har helt ret :-)

Soft clipping er en feature der retter de hårde toner af, inden den brænder diskanterne af. Du skal selvfølgelig stadig passe på ikke af skrue mere op end godt er.

Og ja, rent målemæssigt vil den ude lidt mindre på de fire udgange, end hvis du køre med 2, men det vil sammenlagt give dig ekstra kontrol og lyttemæssigt er watt altså ikke det eneste der afgør kvaliteten.

robocrab
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2007 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen.

Har lige et spørgsmål mere.:

Hvis jeg nu køre på nogle 2*6mm2 højtaler kabler til alle enhederne. Skal jeg så bruge 2 x 2*6mm2 efter jeg køre bi-amp.

eller skal jeg købe et andet kabel til diskanten og mellemtonen og bruge 2*6mm2 til basserne???

har hørt at basserne skal have et ordentlig kabel til basserne, da de trækker en del strøm. men det passer måske ikke???

på forhånd tak.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2007 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Du skal som hovedregel bare bruge to sæt ht-kabler. Hvad det er for nogle, kan du med god fordel lege lidt med. En del der bi-amper bruger en type kabel til basserne, og en anden type til toppen.

Her gælder egentlig de samme ting som under normal højttalerkabel. Prøv at søge lidt tilbage i forummet. Der er temmelig mange indlæg om kabler, så der skulle nok være noget at hente. Men ellers må du ud ofre lidt på nogle kabler, og så prøve dig frem. Der er ikke nogen facitliste når det gælder lyd.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes