Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 21:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sub kun til surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HenningL
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 03 December 2007 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Jeg skal have en sub til min hjemmebio. Den skal kun bruges til LFE-sporet, altså ikke til musik. Jeg spiller ikke meget højt. Den skal spille sammen med Mentor 6, Ikon Vokal 2 og Ikon W2.

Mentor sub synes jeg er overkill og for dyr, og Ikon sub er for stor. Jeg har i stedet kig på Dali Basis 100 og B&W ASW608 el. 610. Det spiller også ind, at disse kan fås i sort ask, da mine øvrige højttalere er i denne finish.

Umiddelbart er jeg mest stemt for B&W'erne, da de har flest indstillingsmuligheder.

Er der nogen som har erfaring med disse subs i surround?

mvh.
Henning Larsen

Til top Vis HenningL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenningL

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 03 December 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

lyder til du kun er til små subs, ellers ville en Paradigm PS1200 være oplagt. Den er dog en mega klods.

Sunfire laver nogle subs der spiller IGENNEM men de koster også derefter.

Se evt. efter en KEF HTB2 (den fra 3005 sættet) har den selv sammen med resten af 3005sættet og den kan altså sætte gang i tingene herhjemme. Den fylder intet og sort piano, med logoet i toppen i en glasplade der lyser op.

http://www.kef.com/ht3000/subwoofer.htm

har dog INGEN anelse om hvor den kan købes seperat, og hvad prisen er for den alene. For mit sæt blev købt i electriccity dengang de hed det. Og Fona sælger dem ikke mere, tror faktisk KTradio har dem.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Morten014
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 December 2007 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Hvad med en svs sb 12 eller en lidt billigere men stører svs pb 10 nsd (Jeg spare selv op til den PT) Svs skulle være noget af det bedste man kan få af subs.

Mvh. Morten.
Til top Vis Morten014's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten014

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 December 2007 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Til film er en fysisk stor subwoofer absolut at foretrekke, men er det en umulighed så findes der alternativer. Om prisen samtidigt er en hindring kan det i nogle tilfelder være bedre med ingen sub da om den blir for billig og lille vil den mer være en kilde til irritation end glæde.

Er størrelsen det viktigste så se nærmere på Velodyne SPL1000-R og 1200-R samt SVS SB12-Plus. De kan alle tre levere uforvrængt bas i de dybeste frekvensene, og har det der behøves af justeringsmuligheder.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

HenningL
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2007 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Til film er en fysisk stor subwoofer absolut at foretrekke, men er det en umulighed så findes der alternativer. Om prisen samtidigt er en hindring kan det i nogle tilfelder være bedre med ingen sub da om den blir for billig og lille vil den mer være en kilde til irritation end glæde.

Er størrelsen det viktigste så se nærmere på Velodyne SPL1000-R og 1200-R samt SVS SB12-Plus. De kan alle tre levere uforvrængt bas i de dybeste frekvensene, og har det der behøves af justeringsmuligheder.

Det var faktisk min overbevisning at en lille sub ville være at foretrække til surround, da en lille membran er hurtigere end en stor. Og en lukket sub ville være at foretrække frem for en basrefleks, også fordi membranen bevæger sig hurtigere. En stor basrefleks sub, som kan spille dybere, ville være at foretrække til musik. Da en surround sub ikke behøver spille meget dybt, men i stedet skal levere noget "slam", har jeg mest kigget efter små subs. Og prisen skal ikke være meget over 5.000 kr.

Henning

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 December 2007 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

HenningL skrev:
ManicMiner skrev:

Det var faktisk min overbevisning at en lille sub ville være at foretrække til surround, da en lille membran er hurtigere end en stor. Og en lukket sub ville være at foretrække frem for en basrefleks, også fordi membranen bevæger sig hurtigere. En stor basrefleks sub, som kan spille dybere, ville være at foretrække til musik. Da en surround sub ikke behøver spille meget dybt, men i stedet skal levere noget "slam", har jeg mest kigget efter små subs. Og prisen skal ikke være meget over 5.000 kr.

Henning

Det faktisk helt forkert det du siger, små enheder er ikke hurtigere end store, det er en gammel skrøne. En membran i en lukket sub bevæger sig heller ikke hurtigere og til sidst så er det meget vigtigt med en sub der går dybt til surround, men ikke så meget til musik hvor det mest info er fra 40 hz og opefter mens der i film er meget info omrking 25-35 hz.

Så til surround er det yderst vigtigt med en sub der går dybt mens man godt kan nøjes med en mindre sub der ikke går helt så dybt til musik.

Ved ikke lige hvem der har bildt dig det andet ind men de har vist ikke helt styr på tingene. 

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Morten014
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 December 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Jeg giver bassøe ret... En svs sb 12+ ville passe rigtig godt til dine behov her er en anmeldelse.

Mvh. Morten.
Til top Vis Morten014's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten014

HenningL
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2007 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Det faktisk helt forkert det du siger, små enheder er ikke hurtigere end store, det er en gammel skrøne. En membran i en lukket sub bevæger sig heller ikke hurtigere og til sidst så er det meget vigtigt med en sub der går dybt til surround, men ikke så meget til musik hvor det mest info er fra 40 hz og opefter mens der i film er meget info omrking 25-35 hz.

Så til surround er det yderst vigtigt med en sub der går dybt mens man godt kan nøjes med en mindre sub der ikke går helt så dybt til musik.

Ved ikke lige hvem der har bildt dig det andet ind men de har vist ikke helt styr på tingene. 

Det er der faktisk ingen, der har bildt mig ind. Det var mit egen resonnement udfra den antagelse, at en lille membran ikke skal bevæge sig så langt som en stor. Men den antagelse holder åbenbart ikke helt vand.

Mht. en lukket sub mener jeg at have læst, at når membranen er i yderpositionen, så vil undertrykket i kabinettet trække i membranen, og dermed få den hurtigere tilbage til udgangspunktet. Og vice versa når membranen er i inderpositionen, så vil overtrykket i kabinettet skubbe membranen udad og dermed tilbage til udgangspunktet hurtigere. Men trykket i kabinettet er måske slet ikke stort nok til udgøre en væsentlig faktor?

Og så var jeg af den overbevisning, at en sub skal spille så dybt som muligt til musik, af den grund at af de subs jeg har hørt, har de bedste været dem der spillede dybest. Men det kan selvfølgelig have haft andre årsager. Dem der spillede dybest, kan have været af general bedre kvalitet.

Nogle subs har iøvrigt en omskifter, hvor man kan vælge mellem slam til surround og dybde til musik, og her går nogle subs mindre dybt ved slam end ved dybde. Jeg tænker specielt på Rel subs her.

Henning

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2007 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

HenningL skrev:

Mht. en lukket sub mener jeg at have læst, at når membranen er i yderpositionen, så vil undertrykket i kabinettet trække i membranen, og dermed få den hurtigere tilbage til udgangspunktet. Og vice versa når membranen er i inderpositionen, så vil overtrykket i kabinettet skubbe membranen udad og dermed tilbage til udgangspunktet hurtigere. Men trykket i kabinettet er måske slet ikke stort nok til udgøre en væsentlig faktor?

Lukkede subs har generelt et lavere group delay og burde derfor lyde "hurtigere" men hvis en basrefleks sub er konstrueret korrekt så er group delay lavt nok til at det reelt ikke er hørbart. Men der er selvfølgelig nogen der sværger til lukkede subs ligegyldigt hvad.

BasHunter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2007
Sendt: 05 December 2007 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke hvilken type musik i hører, men mit musik er da vældig glad for 30herts. Men det har vel også noget med kvalitetten af ens anlæg hvor basvenligt det er....

Men jo, MP3 mangler bas og lyder mere skingert....

Musik er skam glad for de dybere oktaver, især bassisten....Tubisten og Organisten....

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 December 2007 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Morten014 skrev:
Jeg giver bassøe ret... En svs sb 12+ ville passe rigtig godt til dine behov her er en anmeldelse.

Mvh. Morten.

DUAL sb12-plus

Tilfredsstiller mig fint, selv efter min Velodyne dd18 (halter dog logisk nok lidt under 30hz)

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

Abolsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 December 2007 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv netop bestilt en SB12+, og overvejer at låne en Velodyne 1200R i en uges tid. Jeg skal dog også bruge subben til musik.

PS. Dejligt med 45 dages fuld returret hos L-sound. Det giver jo en lidt tid til at prøve nogle ting af 
Til top Vis Abolsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Abolsen

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Sendt: 06 December 2007 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har en PB12+ og jeg synes den leverer helt fantastisk. Så lige den der Ewan almighty igår....den scene hvor dæmningen bryder og arken surfer på vandet, hele den lange scene er vanvittig god med en god sub!!

Hvis det skal være småt og godt vil jeg give Manicminer ret i enten SPL serien fra Velodyne eller også SB12 fra SVS, et et rigtig godt bud på en god mindre sub. Er du villig til at betale mere er DD serien fra Velodyne også lækker.

Som altid anbefaler jeg en eller form for EQ - ellers kan resultatet i dit lytterum blive boom bas.

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Sendt: 06 December 2007 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

M&K 1250 er en genial sub til film!

Der er en til salg på KSB pt - rent røverkøb.

Den er lukket, ikke voldsomt stor, og spiller vildt godt.

/Erla
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 December 2007 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

For ikke så mange år siden var det også riktigt nok, til film skulle en sub kun levere noget slam ned til omkring 40hz. Jeg har set på waterfallcharts for film fra ca 10 år tilbage og frem til i dag, og det der har sket er at hvor lydeffekterne før for det meste ikke gik dybere end 35-40hz stikker i de i dag typisk ned til ca 20hz.

Når nogle subs har sådan slam indstilling for film så er det mer som et resultat af subbens manglende evne til at gengive lydeffekterne da de ikke kan flytte nok luft til at gengive de aller dybeste frekvensene ved høje lydtryk. Når du flytter dig en oktav ned fra feks 40-20hz skal der flyttes 4x så meget luft for at kunne gengive signalet ved samme lydtryk. Tag så hensyn til ørets faldende følsomhed ved faldende frekvens også begynder det at blive klart hvorfor evnen til at flytte luft er viktig nu i dag

Du sier at du ikke spiller så højt, og om dit rum heller ikke er så voldsomt stort kan en lukket sub være tilstrekkeligt. En SB12+ kommer på lige i underkant af 6000kr ferdig leveret. Men om du har pladsen til en større sub så vil jeg anbefale PB10, PB12 eller PCi 25-31 som filmsubs. Sammenlignet med en lille 12" vil de kunne levere langt mere i de dybeste frekvensene. De koster fra 4500-6000kr ferdig leveret.

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 December 2007 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

ManicMiner: Tag det nu ikke personligt, men alligevel;-)

Du skriver i alle tråde der, handler om subs, at SVS er det eneste rigtige - jeg tvivler ikke på at de er fine, men synes din totalt ensidige lovprisning af dem efterhånden gør mig skeptisk overfor dem. Det virker som om - jeg siger ikke det er sådan - at du nærmest er ude i en hellig mission der går ud på at overtale verden til at bruge SVS. Og er der noget jeg ikke har respekt for, så er det missioneren funderet i en religiøs overbevisning.

Derfor vil jeg nu gerne spørge dig - undskyld for OT af tråden - hvad er dine referencer og hvad har du lyttet til af subs udover forskellige SVS-modeller?

Kender du KEF's subs der er nævnt i tråden ? Kender du Miller & Kreisel's modeller ?

Har du med subs, som ikke er lavet af SVS, oplevet nogle af de teoretiske svagheder du beskriver vedr. frekvenser fra 20-40hz i PRAKSIS, eller er dine udsagn udelukkende baseret på, at du synes SVS lyder godt, og du har fundet nogle teorier der kan underbygge dine oplevelser MED SVS, men som du i praksis ikke har efterprøvet med andre mærker?

Sorry to say - but it sounds like woodoo to me, when you talk...

KH,
Erla
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 December 2007 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Er der iøvrigt nogle - Manic Minor eller andre - der har praktiske erfaringer med flere forskellige subs, og som derfor kan komme med vurderinger af det ene i forhold til det andet ?

Det der med "min er den største" giver jeg ikke meget for, hvis ikke man har prøvet andet...

Personligt har jeg tidligere haft en JBL sub der på både papiret og fysisk var bedre og større end min nuværende M&K - men M&K lyder bare mange gange bedre!

Jeg har desuden en KEF sub (og hele 2005 sættet) og den gør det rigtig, rigtig godt, men den yder ikke det samme som M&K - det ville også være underligt, da hele sættet koster en fjerdedel af M&K sub'en. Men til prisen og størrelsen og designet taget i betragtning, er den fandeme fed nok!

Jeg har ikke hørt B&W eller Dali elle SVS - er der nogen der har erfaringer med dise, OG med M&K (eller SVS), og derfor kan sige hvad den ene mangler I FORHOLD til den anden ?

DET ville være interessant at høre om, fremfor den evindelige "min er større end din"-diskussion...

/Erla

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 06 December 2007 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

M&K er bare ikke en rigtig sub-sub, da dens output under 30hz er begrænset.

125w og en 12" gir ikke mange muligheder for at flytte noget seriøst luft.

Jeg har haft en M&K350mk2, den med 2 x 12" og 350w, den spillede fint til musik, dejlig stramt og kontant. Men til film manglede den bare Oommppff i bunden. Jo, den sagde da noget nede i dybet, men det er luften vi vil ha flyttet i bio sammenhæng.

Derfor er f. eks SVS gode da de flytter luft på den rigtige måde, føler jeg.

(har erfaringer med B&W subs, Velodyne dd18, M&K350mk2 og nu dual sb12-plus)

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2007 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Det i det store hele spørgsmål om hundredevis af test foretaget de sidste mange år der viser at SVS er en af de producenter der laver de bedst ydende subs ikke bare til prisen men i det hele taget. På det danske marked er der kun 2 reelle alternativer hvis man vil have en højt ydende sub der spiller både dybt og højt, det er enten SVS eller Velodyne.

Så der er skam intet underligt i at SVS eller Velodyne bliver lovpriset af rigtig mange folk.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 December 2007 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

erla: Nu tror jeg at du skal læse nogle andre af mine indlæg hvor jeg anbefaler både Velodyne og XTZ subwoofere. Når jeg tit lander på SVS så er det fordi de er den eneste leverandøren af store, portede subs på det danske markedet. Store, portede subs kan levere langt højere lydtryk i den dybeste bassen end andre typer konstruktioner, kombiner det med SVS' forretningsmodel og du får utrolig meget lyd for pengene.

Jeg har haft MASSER af andre subs, og har hørt endnu flere.  Det jeg anser som det absolutte minimum for en filmsub er at den skal kunne gengive Darla scenen fra Finding Nemo sådan som den er tenkt oplevet. Den scenen har det meste af dens energi rundt om 30hz, men stikker ned til de ca 25. Derfor er den ikke den mest utfordrende scenen, men fremdeles mere end hva mange subs kan håndtere. Det var også den scenen der fik mig til at bytte subs i hurtigt tempo, og som til slut fik mig til at prøve en af SVS' store, portede modeller. Subs som feks Infinity Kappa og Audio Pro Ace Bass 2 kom fullstendig til kort med den scenen, og faldt sammen i forvrængning lenge før de klarte at gøre scenen til en fysisk oplevelse. SVS PB10 gav mig den første oplevelsen af hvordan scenen er tenkt oplevet. Jeg har siden hen så fundet ud af at også mindre, lukkede subs kan gengive den scenen godt om de bare kan flytte nok luft, eller med andre ord har et element med meget lang slaglængde

Subwoofere er så langt fra voodoo som du kan komme når det er tale om lyd. Faktisk vil jeg sige det sådan, at på hifi-voodoo skalaen har du kabler i den ene enden og subwoofere i den andre. Selv om man endnu ikke har nået dithen at 100% af den objektive oplevelsen med en subwoofer kan forklares vha målinger har man kommet et langt stykke på vej. Langt det meste af det du hører fra en sub vil være bestemt af dens frekvensrespons, forvrængning og lydtryk. De faktorene vil så igen bestemmes, og kan også forudsiges meget godt af subbens konstruktion

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes