Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 19:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Mørkt klingende diskant (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
steenhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Marts 2008 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Jeg er den lykkelige ejer af et sæt System Audio 3070, deres tidligere topmodel fra år 2000.

Mit system består af en Harman Kardon Avr 8500-Denon DCD 3520-DAC AudioAlchemy DDE 1.0-Baghøjt. SA 1280 MKII-samt center og sub. Kabel VDH Clearwater.

Egentligt synes jeg at lyden er ok, men min 3070 er meget mørkt klingende, og mit spørgsmål er om jeg ved at udskifte diskanterne kan få en lidt lysere samt detaljeret lydbilled?. Jeg har prøvet at flytte mine 1280 op som front og de er markant lysere i lyden, men mangler selvfølgelig en hel del af 3070´s fordele. Derudover har jeg lyttet til SA explorer som jo er en klasse bedre, og hvor diskanten sidder lige i skabet.

Kan problemet klares ved en udskiftning af diskanten, og kan den nuværende være slidt eller hvad kan problemet være? 

Håber på seriøs hjælp...

Til top Vis steenhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af steenhansen

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 Marts 2008 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Højttalere bliver ikke slidt på den måde.

Det er ikke tilrådeligt at skifte diskanten i en ellers velfungerende højttaler. Det kan selvfølgelig lade sig gøre rent teknisk, men det kan bedre betale sig at sælge højttleren og så købe en der passer bedre til eens smag.

Inden du gør det bør du dog se om ikke du kan 'trimme' lyden i resten af dit setup.
Harman Kardon receiveren kunne godt være den der gør det hele lidt mørkt.
Prøv et andet mærke surround receiver - eller en stereo-forstærker evt blot på Pre-out af Harman Kardonen for stadig at få surround funktionen.
Eller hvad med at prøve nogle andre højttalerkabler?

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Marts 2008 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

jeg vil også foreslå at prøve andre højtt. kabler, mit bud er synergistic research mærket... de har en rigtig klar og åben top....
Til top Vis cube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cube

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 16 Marts 2008 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

prøv noget højtaler kabel af finsølv, det plejer at give en meget veldetaljeret diskant.
hvis det er forsølvet kobber kan de give en lidt meget lyst klingende diskant

jenson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Marts 2008 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

I højttalerens delefilter sidder der sikkert en modstand som dæmper diskanten, den kan gøres mindre så vil diskant højttaleren få mere output. Det er billigere en at skifte højttalere eller kabler ca pris 25 Kr :-)
Til top Vis jenson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenson

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Marts 2008 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ikke pille i en ellers velfungerende højttaler! Kan du ikke ændre i akustikken i din stue, så den ikke er så dæmpet måske?
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Sendt: 17 Marts 2008 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Det er lidt svaert generelt at svare paa hvad problemet munder ud i, da der ikke er nogen af os der har lagt oere til din diskant. Det er lidt en gaetteleg.

Jeg er ejer af en SA ceterhoejttaler, og spillede med den i en 2aars tid. derefter valge jeg at gaa over til stereo. Nu efter en aars tid igen har jeg proevet at includere surround igen til mit stereo. Det skal saa siges at det ikke er SA fronter jeg er indehaver af. Men fra foerste oerekast taenkte jeg.."Der maa vaere noget galt" Lyden er meget moerk i min SA center..

Saa mit spoergsmaal er, hvorhan har du opdaget at din diskant er moerk? Vaennet dit til andres stereo? eller...

Det skal saa siges det er ikke fordi min center er i stykker. Hele frekvensomraadet er der.. Den er bare metet "anonym" i maaden den levere musikken paa, ikke noget "spraell"

Martin 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes