Forfatter |
|
Bellini Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 490
|
Sendt: 03 November 2008 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt kort beskrevet: Hvis I skulle hæve Jeres sub 50 cm fra gulvet, hvordan ville så bygge podiet? Jeg tænker umiddelbart på, at lave en kasse som i areal er en smule større end sub'ens areal, lave kassen 50 cm høj, og så fulde den med sand. Kassen kan bygges af spånplade, mdf eller krydsfiner (hvad jeg nu har ved hånden). Hvad siger I til det? Kassen og sub'en skal skjules bag en akustisk transperant væg, så der er ikke noget krav til WAF....  Den skal bare males sort. /Bellini
__________________ Work in progress...
|
Til top |
|
|
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
Sendt: 03 November 2008 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med 5 stk 10cm tykke multiplader ?
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
Til top |
|
|
Bellini Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2008 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
Hvad med 5 stk 10cm tykke multiplader ? |
|
|
Tak - ikke noget dårligt bud (og meget nemmere).  Havefliser eller fundablokke kan måske også bruges. Tror I i øvrigt, at det vil være et problem (udfordring) mht lyden i rummet, at den hæves 50 cm? Hvordan vil det pårvirke tænker jeg. Teoretisk vil det vel belaste forstærkeren lidt (idet den ikke i lige så høj grad får forstærkning fra 'hjørnet'). /Bellini __________________ Work in progress...
|
Til top |
|
|
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
Sendt: 03 November 2008 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bellini skrev:
Hans J skrev:
Hvad med 5 stk 10cm tykke multiplader ?
|
|
|
Tak - ikke noget dårligt bud (og meget nemmere). Havefliser eller fundablokke kan måske også bruges.
Tror I i øvrigt det vil væe et problem (udfordring) mht lyden i rummet, at den hæves 50 cm? Hvordan vil det pårvirke tænker jeg. Teroetisk vil det vel belaste forstærkeren lidt (idet den ikke i lige så høj grad for forstærkning fra 'hjørnet').
/Bellini
|
|
|
Hehe, troede lige du mente det belastede forstærkeren, at den skulle spille opad  , jeg tror ikke det har så meget at sige i forbindelse med SUB. Ellers byg dig en IB, hvis du har mulighed for det  . __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
Til top |
|
|
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
Sendt: 03 November 2008 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
fliser lyder som god ide, i 50x50x5cm vejer de 25-30kg, en total vægt på ca 275kg .
der er et lille men, hvis det er for at få sub'en op bag lærred er det så overhoved optimal
jeg tror heller jeg ville have mere dæmpemateriale omkring LCR ht'erne og så har jeg en ide om at lærred muligvis kan påvirkes af sub'en så det ryster
__________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
Til top |
|
|
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
Sendt: 03 November 2008 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bølgelængderne er så lange at det ikke burde betyde særlig meget om du hæver sub'en 50cm eller ej. Det er rigtig man får et lille boost ved at sætte den i hjørnet, men det kan du jo stadig gøre 50cm over gulver.
__________________ Mvh. Bjørn.
|
Til top |
|
|
Bellini Forum Bruger

|
Sendt: 04 November 2008 kl. 07:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
phoeniks skrev:
fliser lyder som god ide, i 50x50x5cm vejer de 25-30kg, en total vægt på ca 275kg .
der er et lille men, hvis det er for at få sub'en op bag lærred er det så overhoved optimal
jeg tror heller jeg ville have mere dæmpemateriale omkring LCR ht'erne og så har jeg en ide om at lærred muligvis kan påvirkes af sub'en så det ryster
|
|
|
Det er nemlig for at få sub'en bag lærredet. MEN IKKE fordi jeg ønsker det. Jeg laver et DIY maskesystem til mit DIY akustisk transperante lærred, og da der kun 208 cm til loftet, får jeg det problem, at masken kommer 15 cm ned foran selve membranen på lærredet (jeg kan ikke se anden løsning, uden at jeg introducere andre og større problemer).
Jeg tror ikke lærredet vil være bemærket at sub'en. Normalvis tilråder man 1-3 cm fra membran til lærred, og jeg får 5+ cm. Desuden er der en del andre (primært amerikanere) der har lign. setup.

/Bellini
|
Til top |
|
|
Bellini Forum Bruger

|
Sendt: 04 November 2008 kl. 07:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ney_ skrev:
Bølgelængderne er så lange at det ikke burde betyde særlig meget om du hæver sub'en 50cm eller ej. Det er rigtig man får et lille boost ved at sætte den i hjørnet, men det kan du jo stadig gøre 50cm over gulver. |
|
|
Ok.
Da jeg skrev 'hjørnet' (i gnyffer) mente jeg linjen mellem gulv og væg. Sub'en var planlagt til at skulle stå midt på frontvæggen på gulvet - nu bliver den hævet 1/4 op af væggen (50 cm).
/Bellini
|
Til top |
|
|
Bellini Forum Bruger

|
Sendt: 04 November 2008 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Regnede lige lidt på det....
Med disse massefylder pr. m3:
- Multiplade: 530-575 kg
- Sand: 1600 kg
- Betonflise: 2300 kg
...så vil en kasse på 0,125 m3 (0,5*0,5*0,5m) veje følgende:
- Multiplade: 66-72 kg
- Sand: 200 kg
- Betonflise: 290 kg
Jeg vil tror multiplade-løsninge er rigelig tung og solid. 
/Bellini __________________ Work in progress...
|
Til top |
|
|
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
Sendt: 04 November 2008 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville måske gøre sådan: Subwoofer Afkobling Flise Korkplade (eller bordskånere). Flise Korkplade .... Flise. Korkplade Gulv. Eller måske lave et kabinet med 5 sider (hul i bunden) og lave en slags matrix-afstivning indeni, herpå ville jeg så montere afkobling i bunden af konstruktionen og under subwooferen, der står ovenpå. Eventuelt stille hele herligheden på en stor flise igen.
__________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
Til top |
|
|
Bellini Forum Bruger

|
Sendt: 05 November 2008 kl. 06:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimHRasmussen skrev:
Ville måske gøre sådan:
Subwoofer Afkobling Flise Korkplade (eller bordskånere). Flise Korkplade .... Flise. Korkplade Gulv.
Eller måske lave et kabinet med 5 sider (hul i bunden) og lave en slags matrix-afstivning indeni, herpå ville jeg så montere afkobling i bunden af konstruktionen og under subwooferen, der står ovenpå. Eventuelt stille hele herligheden på en stor flise igen.
|
|
|
Enig mht til afkobling. Tænkte det samme, bare med multiplader. Jeg vil da tro(!) at multiplader er tunge nok....

/Bellini __________________ Work in progress...
|
Til top |
|
|
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
Sendt: 05 November 2008 kl. 07:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bellini skrev:
/Bellini
|
|
|
det kan ikke blive tungt nok!!!! iøvrigt god ide med kork e.lign. imellem
en helt anden løsning er at hænge sub'en på væggen, måske med noget afkobling, men det er nok mere en mulig løsning i etagebyggeri. __________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
Til top |
|
|
Bellini Forum Bruger

|
Sendt: 05 November 2008 kl. 07:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
phoeniks skrev:
Bellini skrev:
/Bellini
|
|
|
det kan ikke blive tungt nok!!!! iøvrigt god ide med kork e.lign. imellem
en helt anden løsning er at hænge sub'en på væggen, måske med noget afkobling, men det er nok mere en mulig løsning i etagebyggeri. |
|
|
Så må jeg ud og stjæle nogen fortovsfliser et sted... og nogen bordskånere.  /Bellini __________________ Work in progress...
|
Til top |
|
|