| Forfatter |
|
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
| Sendt: 21 Februar 2004 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Hvilken af de to højttalere er bedst efter jeres mening? Jeg har hørt meget godt om begge højttalere, men har ikke haft mulighed for at lytte på dem. (endnu). Er der nogen der har noget negativ kritk at sige om dem, således at jeg har noget at gå ud fra når jeg skal foretage det endelige valg? Planlægger køb i den nærmeste fremtid, og vil være glad for jeres meninger ud over hvad mine egne øre kan fortælle mig
Prismæssigt ligger B&W Nautilus 805 og JBL Ti2K meget tæt op af hinanden og de er også begge to stander-højttalere som hører til blandt de bedste i hos begge producenter.
Informationer fra producenternes hjemmesider:
|
JBL Ti2K:
|
| • |
Recommended Power Amplifier Range: 10 -- 200 |
| • |
Impedance: 8 |
| • |
Sensitivity (2.83V @ 1m): 88 |
| • |
Frequency Response: 45Hz -- 30kHz |
| • |
Crossover Frequency(ies): 3000 |
| • |
High-Frequency Driver: 1" pure titanium dome |
| • |
Low/Mid-Frequency Driver: 6 1/2" polypropylene cone on cast aluminum frame |
| • |
Dimensions (H x W x D): 16-1/2" x 11" x 16-1/2" 42cm x 28cm x 42cm |
| • |
Weight: 29lb (13kg) |
| • |
Pris cirka 8.000 kr. pr. stk.

---------------------------
|
Technical Specifications : Nautilus 805 |
| Description |
2-way vented-box system |
| Dimensions |
Height: 415mm (16.3 in) Width: 238mm (9.4 in) Depth: 344mm (13.5 in)
|
| Net Weight |
9kg / 20 lb |
| Freq. Response |
56Hz - 20kHz ± 2dB on reference axis |
| Freq. Range |
-6dB at 42Hz and 30kHz -3dB at 49Hz and 22kHz |
| Sensitivity |
88dB spl (2.83V 1m) |
| Max. Recommended Cable Impedance |
8 ohms (minimum 4.6 ohms) |
| Power Handling |
50 - 120W into 8 ohms on unclipped programme |
| Drive Units |
Unit 1: 1x 25mm (1 in) metal dome high-frequency Unit 2: 1x 165mm (6.5 in) woven Kevlar® cone bass/midrange Unit 3:
|
| Finish |
Cabinet: Real wood veneers Black ash, Cherrywood, Red stained cherrywood Grille: Black cloth |
| Dispersion |
Description: Within 2dB of response on reference axis Horizontal: over 60° arc Vertical: over 10° arc
|
| Harmonic Distortion |
2nd and 3rd harmonics (90dB, 1m) <1.0% 90Hz - 20kHz <0.5% 200Hz - 18kHz |
| Crossover Frequency |
3kHz |
| Cable Impedance |
0.1 ohms |
Pris cirka 7500 kr. pr. stk. |

-----
Og så lige en hilsen til alle jer, der sidder og nyder den dejlige musik mens solen skinner ind af vinduerne... bare skønt!! 
Lydhilsner fra
Olsen
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 21 Februar 2004 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Februar 2004 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var godt nok billigt for JBL'erne! Linket er hermed noteret.
Men hvad med de lydmæssige fordele/ulemper - og har du hørt dem?
|
| Til top |
|
| |
lorx Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 700
|
| Sendt: 21 Februar 2004 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bole Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 111
|
| Sendt: 21 Februar 2004 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for linket til audiosound - de er godt nok billige! 
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Februar 2004 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
aaah, super god pris du kom med der! 
Men så lige lidt tilbage til mit oprindelige indlæg: Når nu prisen er så lav for JBL ti2K er de så overhovedet ligeså gode som Nautilus 805?
|
| Til top |
|
| |
hifreak Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 247
|
| Sendt: 21 Februar 2004 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror hvis prisen ikke har betydning at jeg ville snuppe de B&W da det bare er en klassiker uden lige og spiller rigtig godt samt et godt design. Jeg har ikke hørt de JBLer, men jeg har hørt B&W og synes den spiller rigtig godt  __________________ /hifreak
|
| Til top |
|
| |
bole Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 111
|
| Sendt: 22 Februar 2004 kl. 01:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser næsten ud til, at hvis de der audiosound forhandlede B&W, så ville de være lige så billige, så jeg tror ikke du skal gå så meget efter prisen.
|
| Til top |
|
| |
power Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 417
|
| Sendt: 22 Februar 2004 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa
jeg har hørt dem begge og må sige at aldrig har jeg hørt noget så kedlig som B&W´en der var slet ingen liv i den.
Den passer i hvet fald ikke til min lydsmag.
power
| |
Jannick Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 22 Februar 2004 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
power skrev:
hejsa
jeg har hørt dem begge og må sige at aldrig har jeg hørt noget så kedlig som B&W´en der var slet ingen liv i den. Den passer i hvet fald ikke til min lydsmag.
power
|
|
|
Nej, du er vel mere til det dér power. 
Jeg har selv både B&W og JBL og de er bedst til hver deres ting. __________________ MVH Jannick Petersen
|
| Til top |
|
| |
power Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 417
|
| Sendt: 22 Februar 2004 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa
nej jeg vil som bare have en stram bass men jeg syntes érlig ikke at NORA JOENS kom til sin ret på dem.
bevars JBL´en er heller ikke fejlfri.
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9421
|
| Sendt: 22 Februar 2004 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal man ikke bruge Norah Jones som reference, den lider af alle de dårligdomme de fleste popskiver lider af, nemlig voldsom masterkomprimering.
Jeg kender desværre ikke den nævnte JBL, men kan sige om B&W'en at den er meget åben og deltaljeret, men har tendens til opbrydning i metaldomen der kan gøre den lidt trættende i længden. Dette er dog ikke nær så udpræget som i de billigere B&W.
Det jeg kender til JBL er, at de generelt ikke spiller så dybt i forhold til størrelsen, hvilket jeg faktisk godt kan lide. De fleste standerhøjttalere der lyder større end de er, gør det som regel på bekostning af præcision i bassen. En anden ting som jeg har genfundet hos JBL er virkelig god stemmegengivelse, måske lidt for meget fokus på dette område.
Jeg kan dog ikke nævne en favorit blandt disse mærker, da jeg nok ikke ville vælge nogen af dem.
|
| Til top |
|
| |
Fournais Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 846
|
| Sendt: 24 Februar 2004 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBL kan for min skyld godt pakke deres titanium diskanter laaaangt væk. De lyder simpelthen forfærdeligt. B&W er klart en bedre højttaler! __________________ "If music is the fruit of love, give me access."
William H. Shakespeare.
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
jensen_one Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 256
|
| Sendt: 24 Februar 2004 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har set et par demoSA2K over i shoppen, det er også en værdi konkurrent, jeg er i hvert fald glad for mine.
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 24 Februar 2004 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fournais skrev:
| JBL kan for min skyld godt pakke deres titanium diskanter laaaangt væk. De lyder simpelthen forfærdeligt. B&W er klart en bedre højttaler! |
|
|
Sjovt som folk har forskelige opfattelser, men det har nok noget med sammensætningen af det øvrige udstyr der gør sig gælende, for samtilige B&W højtaler jeg har hørt de sidste 25 år har klart haft en skapere og ikke særlig nuaceret diskant.Jeg har selv haft JBL og de har aldrig generet mig.
Men meget vigtigere er sku at B&W formår at spille alt musik uden liv og glød, så for at bruge et Densen udstyk, de kan ikke spille musik, men kun hifi, så kan man jo selv vælge. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 24 Februar 2004 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm
Godt spørgsmål ... som kun en kan besvare ... dig selv! Du kunne dårligt vælge noget mere forskelligt! Så lyt selv!
Jeg kan ikke rigtigt sige at nogen af dem er min smag ... men at B&W med det rigtige udstyr spiller ret godt. JBL er efter min opfattelse rock/pop højttalere på godt og ondt. De er dynamiske, men lider noget under et forholdsvis ringe stereo/dybdeperspektiv som gør at livestemningen i min bog ryger på gulvet. Og så er der det med diskanten - hvis dit udstyr klinger lyst/skarpt så hold dig langt væk fra disse metal-diskanter.
B&W er noget tunge i røven ... og der skal et ordentligt los til for at de flytter sig. Det vil sige en forstærker der kan levere strøm er et must til disse speakers ellers lyder det dødt!
Jeg kunne dog nævne andre speakers som måske er mere all-round ... og her er Proac en mulighed ... Ellers er der JMlab der under nogle særlige omstændigheder kan lyde rigtigt godt ...
SATMIT
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 24 Februar 2004 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
|
aaah, super god pris du kom med der! 
Men så lige lidt tilbage til mit oprindelige indlæg: Når nu prisen er så lav for JBL ti2K er de så overhovedet ligeså gode som Nautilus 805?
|
|
|
JBL´en bliver jo ikke ringere fordi man kan finde den til en god pris. Lad os bare sige at det er til din fordel at den kan bankes så langt ned. Ti2K er en glimrende højttaler - det er B&W også men har man en mere varieret smag og måske også har den lidt hårdere rock osv. indblandet er JBL´en nok at foretrække. Den spiller en smule mere bund end B&W.
Men de skal begge to høres - og bedømmelsen er helt op til dig! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 24 Februar 2004 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fournais skrev:
| JBL kan for min skyld godt pakke deres titanium diskanter laaaangt væk. De lyder simpelthen forfærdeligt. B&W er klart en bedre højttaler! |
|
|
B&W bruger selv en metal-dome, som kan være ligeså irriterende at høre på. Inden nogen skal pakke sammen, er det nok ligeså relevant at kigge på hvad udstyr der er spændt på, eftersom det ligeså godt kan fremme effekten af at være skingre i lyden. Jeg har haft både gode og dårlige oplevelser med begge mærker. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Golf 2 VR6 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 210
|
| Sendt: 24 Februar 2004 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Olsen!
B&W Nautilus 805 har nogle år på bagen, men den er en fantstisk højttaler, det er noget siden jeg hørte dem, det var over et komplet NAD Silverline anlæg (med S200'eren), og jeg var vildt imponeret, det var rent akustisk musik jeg hørte, bongotrommer og trompet lød fuldtændig vildt levende, jeg var lige ved at købe den, men et Nautilus surround system blev desværre for dyrt for mig!
JBL'eren er mere blød og indelukket i toppen, har ikke hørt så meget over den, da den ikke imponerede mig!
JBL'ernes "rigitige" pris er nok de 4.500,- og jeg vil sammenligne dem med højttalere i den klasse, Jeg tror ikke at du finder B&W'erne væsentligt billigere end Hi-Fi Klubbens pris! Dette er dog et generelt problem med meget hi-fi + biludstyr m.m. at når man tjekker prisen hos de billige netbutikker kan man se hvad varen egentlig bør koste! JBL'erens pris bør nok være de 4.500,- hvor B&W'eren er en højttaler til omkring de 7.000,-
Kan kun sige at 805'eren er fantastisk god.......
Et alternativ kunne være denne: Jeg har kun hørt Dali Helicon gulvhøjttalerne, og ikke denne Helicon 370 og kender heller ikke prisen, men hvis den lyder som gulvhøjttalerne, så synes jeg du skal overveje denne, fisnishen er meget flot, den ligner en million!

__________________ Med venlig hilsen
Andy - http://www.hifigalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=512
|
| Til top |
|
| |
hifreak Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 247
|
| Sendt: 24 Februar 2004 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|