| Forfatter |
|
mbm1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 913
|
| Sendt: 26 Februar 2004 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige købt en CV 28 sub med 2x8" basser.
Der er fuld bund på ingen tvivl om det. Den er rigelig stor sammen med min Jamo 507ére. MEN..
Vil ikke kun benytte den til surround også gerne til stereo (HIFI)
Efter jeg har justeret frem og tilbage, bliver jeg i tvivl om en SUB overhovedet passer ind i et STEREO-sammenhæng?
HAr sat den helt ned på 40HZ og volumen er kun på 1/3.
Jeg synes nu altså godt man kan høre hvor dybbassen kommer fra. Jeg ville nok tro at den optimale placering ville være mellem de 2 front højtalere. Dvs under centerhøjtaler og TVét, men det kan ikke lige lade sig gøre p.t.
Hvad er jeres erfaringer med placering af SUBén.
Jeg kunne godt tænke mig at subén også går ind og hjælper centerhøjtaleren. Kan man det?
min receiver er en Yamaha 740
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9422
|
| Sendt: 26 Februar 2004 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan tage lang tid at få fronter og sub til at lyde godt i stereo. Prøv at skrue lidt ned for subsignalet på forstærkeren, så bliver det lidt nemmere at finde det rigtige niveau.
Subben skal stå i nærheden af fronterne når der er tale om stereo. Det kan dog være at den ikke lyder godt her, og så er der ikke andet at gøre end at ommøblere.
Hvis du stiller subben midt i rummet, såkan du gå rundt i rummet og lytte hvor lyden er bedst. Her skal subb'en optimalt stå, der kan dog være flere gode steder.
hvis du har rimeligt store fronter, så kan det næsten altid betale sig at sætte dem til large.
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 26 Februar 2004 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
et godt gammelt trick siger at man skal placere subben der hvor du sidder og lytter (kaldet sweetspot) og derefter kravle rundt på gulvet og det sted hvor subben lyder bedst, der skal den stå.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9422
|
| Sendt: 26 Februar 2004 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kan også opstå fase-problemer, dvs. sub og front udfaser hinanden. Dette undgåes ved at benytte fase-knappen bag på subben.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 26 Februar 2004 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan nu heller ikke være meget den siger når du har sat den på 40 Hz? Har du prøvet at dele højere?
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
| Sendt: 26 Februar 2004 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
der findes ingen erstatning for trial-and-error.
Det er bare med, at komme i gang med experimenterne.... __________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
mbm1 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2004 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er mere end rigeligt bas ved 40hz.
Har lige siddet og set lidt Saving Privat Ryan. Hele hytten ryster jo Det er for vildt. Subben har virkelig sat prikken over iét i mit surround anlæg.
Kommer aldrig nogensinde til at skrue volumen over ½.
Har nu placeret suben mellem fronterne ved siden af TVét. Dette er klart den bedste position.
Nu er det bare sådan at jeg har bestilt et 10M sub-kabel hos AV-connection, da den mest optimale placering efter min kærestes ønsker ville være 10M fra forstærkeren. Men kan altså nøjes med 1,5M hvis det står til mig.
Har længden på kablet en betydning elelr kan jeg godt have de 10M liggende rullet sammen?
|
| Til top |
|
| |
mbm1 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2004 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har tænkt på at jeg muligvis vil lave lidt om på placeringen af mit anlæg.
P.t. står det på et TV/HIFI møbel sådan:
Fra Neden på hver deres glashylde: DVD, så kommer receiver, derefter centerhøjtaler og øverst TVét.
Min idé er så at fjerne Hifi-møblet, DVD og receiver, og så bare ligge Sub´en nederst , centerne ovenpå og så igen TVét øverst.
Men mon ikke jeg skal benyttet et eller andet til at dæmpe rystelserne fra Subén videre op igennem centeren og TVét.
HAr i nogle forslag.
|
| Til top |
|
| |
syska Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 493
|
| Sendt: 26 Februar 2004 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
lol, hvis jeg smid mit TV på min sub ville der nok ikke gå lang tid for end det røg på gulvet...
har du så ikke mulighed for at lave en kasse uden SUB'en og så sætte fjernsynet derpå så kommer der jo næsten kun rysterser fra gulvet.....
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 28 Februar 2004 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet med sub'er er at de arbejder lige i det toneområde hvor rumresonanserne befinder sig . Såvidt jeg kan vurdere er en asymmetrisk placing i forhold til rummet den bedste - hvis man kan kombinere det med en placing ca. midt mellem stereo højtalerne er det nok et godt bud.
Men let er det ikke... .
|
| Til top |
|
| |