| Sendt: 27 Februar 2004 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
jep - og hvis du HAR uendelig plads, hehe, så snup 2002! Dolby Digital / DTS er baseret på 5 individuelle men identiske kanaler. Det vil sige signalet frekvensmæssigt er éns i alle kanaler med undtagelse af center og sub. Altså vil det til enhver tid være bedst med en fuldfrekvent højttaler bagtil - ligesom på fronten. Også selvom der i de fleste tilfælde ikke sker det vilde bagtil. Der er jo film der fyrer den af i for vildeste stil bagtil! Klangsammenhængen er også klart bedre med fuldtone højttalere hele vejen rundt.
B&W har jo lavet LCR-serien som netop viser vigtigheden i at have identiske kanaler. Altså fem éns højttalere med et givent potentiale. I princippet kunne du have 4xdali 2002 og en dali center + sub. Og med lidt fingersnilde samt viden om instillingsmulighederne i forstærker/dvd, ville du lydmæssigt kunne lave den bedste lyd du længe har hørt (til pengene!).
Nu har jeg ikke plads til surround - men den dag jeg får, vil jeg udelukkende holde mig til "mindre" højttalere ála LCR600 og så bare bruge et par dage på at indstille hele halløjet! Det er snart det vigtigste...
|