Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali R1000eller 2002 som baghøjtaler...? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kennls
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2004 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har et Dali/Denon surround anlæg med følgende komponenter:

• Denon AVR-1804/DVD-700
  • FHT: Dali Suite 3.5
  • CHT: Dali C1000 (Blå serie)
  • BHT: Dali R1000 (Blå serie)
  • Sub: Dali ASW12 (Blå serie)

Derudover har jeg et par Dali 2002, som jeg havde tiltænkt min datter, som dog hellere vil have en Ghettoblaster (piger ). Så jeg skal derfor betemme mig for om jeg skal bruge mine nuværende R1000 eller skifte til 2002 som BHT. Jeg har tænkt mig at bibeholde mit 5.1

Er der nogen der har været i samme dilemma og hvad/hvorfor valgte du...? Jeg kan ikke afprøve forskellen medmindre jeg finder to mænd der gider holde en 2002 hver i en hel film

Det resterende par skal så sælges brugt (med få timer på bagen).

Mvh Kenn

Til top Vis kennls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennls

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

der har været en tråd for ikke så lang tid om det samme, konklusionen var vidst at det afhang meget om smag og behag, men prøv søge funktionen

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=5638&KW =r1000

Det er den diskussion tonyax henviser til. Og jeg er også enig i at konklusionen blev "smag/behag". Jeg hælder selv til R1000 fordi jeg synes de spreder lyden godt og giver en god ambience stemning (måske også fordi de er nemme og indrette med og jeg bruger 4 stk.)

Men hvis du har "oceaner" af plads (og fri indretningstilladelse) og lyst til mere bas bagfra - så er svaret vel 2002.

kennls
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk læst den omtalte tråd, der dog mest konkluderede om smag og behag.

Mit dilemma (som jeg vel heller ikke præsenterede godt nok ) er om forskellen er stor nok, til at den betaler sig. Jeg har kigget på dit setup CHTT og bruger det lidt som en inspiration til mit setup (vi kan begge lide HFK og Ikea ).

Den væsentligste forskel er egentlig blot at jeg ikke går videre end 5.1, da jeg har en rimelig god indretning til dette (jeg må vel også præsentere det snart). Derfor overvejer jeg om 5.1 setup har det bedst med 2002 eller R1000 og om det er en lillebitte forskel eller en væsentlig.

Størrelses forskel er ikke det store problem for mig....min hustru har opgivet på det punkt

mvh Kenn

Til top Vis kennls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennls

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

kennls skrev:

Størrelses forskel er ikke det store problem for mig....min hustru har opgivet på det punkt

Lucky ba... 

Spørgmålet er vel egentlig umuligt at svare på: der er jo en forskel - spørgsmålet er om du kan lide den forskel 2002 giver. Selv om du ikke er meget for det, er der nok ingen anden udvej end at prøve at sætte 2002'erne til anlægget. (eventuelt midlertidig på et sæt stole/reoler el.lign.)

Din indretning og placering af baght'erne har jo også en del at sige: med R1000 kan man næsten sende lyden bagom ryggen selv om sofaen står helt op ad bagvæggen. Men hvis du har frit spil og der er luft bag ved sofaen, så kan 2002 placeres lidt bagved ude på sidevæggene med et (formodentlig) fornuftigt resultat.

*Rart at være til inspiration*

dohh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

jep - og hvis du HAR uendelig plads, hehe, så snup 2002! Dolby Digital / DTS er baseret på 5 individuelle men identiske kanaler. Det vil sige signalet frekvensmæssigt er éns i alle kanaler med undtagelse af center og sub. Altså vil det til enhver tid være bedst med en fuldfrekvent højttaler bagtil - ligesom på fronten. Også selvom der i de fleste tilfælde ikke sker det vilde bagtil. Der er jo film der fyrer den af i for vildeste stil bagtil! Klangsammenhængen er også klart bedre med fuldtone højttalere hele vejen rundt.

B&W har jo lavet LCR-serien som netop viser vigtigheden i at have identiske kanaler. Altså fem éns højttalere med et givent potentiale. I princippet kunne du have 4xdali 2002 og en dali center + sub. Og med lidt fingersnilde samt viden om instillingsmulighederne i forstærker/dvd, ville du lydmæssigt kunne lave den bedste lyd du længe har hørt (til pengene!).

Nu har jeg ikke plads til surround - men den dag jeg får, vil jeg udelukkende holde mig til "mindre" højttalere ála LCR600 og så bare bruge et par dage på at indstille hele halløjet! Det er snart det vigtigste...

Til top Vis dohh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dohh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes