Mit spørgsmål startede egentlig som et andet sjovt spørgsmål – Nemlig hvordan beregner man watt?
Der var ingen der rigtigt viste det, og efter lidt stille mudderkastning og spredt fægtning, kom emnet ” store grimme kasser” (altså højtalere) på banen.
”Hurtigkarl” blev ret hurtig enig med sig selv om, at store kasser var grimme kasser, og der var jeg næsten enig med ham.
Jeg er nemlig selv den lykkelige ejer af et par kolossale horn (som nu står på værkstedet).
De er grimme som arvesynden, og de fleste der kom på besøg, fik ondt i øjnene og hovedpine når de så dem.
Men hvorfor er de egentlig grimme?
Nu har jeg et arbejde der giver masser af tid til ”fintænkning” og jeg kom så frem til, at det er sgi da ikke størrelsen der gør en højtaler grim og lytteuvenlig.
Men på den anden side, er jeg jo – trods de 43 år, stadig en ”drengerøv” og et legebarn, så muligvis er det bare mig der opfatter tingene lidt anderledes end ”de voksne high-end folk”
Efter lidt mere fintænkning, måtte jeg konkludere, at det er IKKE størrelsen der gør det.
Tænk bare på Wilson X1 Grand Slam. Den er enorm og frygtindgydende men absolut ikke grim.
B&W nautilus indgyder visuel respekt, men er absolut flot. Sonus Faber’s er store – og afsindig flotte, og fælles for alle, er at de alle er high-end.
Jamen hov, når nu vi snakker high-end skal vi vel også ned i Low-end, og her må jeg indrømme at mit barnlige sind, sagtens kan finde store kasser som egentlig ser fornuftige ud.
DIY – ”her er der virkelig muligheder for at finde skrammel” tænkte jeg. Men ak – det er heller ikke størrelsen der gør det her.
Crein er ved at lave nogle voldsomt store kasser, men når det endelige resultat i plexiglas står færdigt, tror jeg de bliver vildt fede at se på, og jeg har set rigtig mange fine eksempler på flot stort selvbyg både herinde og andre steder.
Pludselig slog det mig – det er sq da hverken størrelse, finish, pris eller herkomst der gør en højtaler grim i mine øjne – Det er dårlige proportioner der gør det. Man ser det egentlig ikke, men man ved bare pr. instinkt ”her er noget galt”.
Men hvad gør i jeres øjne, en højtaler til en GRIM højtaler ?