| Forfatter |
|
flaz Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1149
|
| Sendt: 18 Marts 2004 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle..
Jeg har et sæt B&W CDM1-NT højtt. og når jeg ser film savner jeg lidt dybde i skudscenerne og eksplosionerne.. -så jeg tænkte på om der var nogen som har et par forslag til en forholdsvis billig sub...ca. 2000-3500,- (gerne mindre)
Problemet er bare at jeg hverken har surround receiver eller sub. udgang på min stereo forstærker (Harman Kardon HK670)...
Forstærkeren kan dog trække 4 højtt. så kan jeg ik bare trække sub.'en via. den ene højtt.udgang??
På forhånd tak...
Mvh. /Malik...
|
| Til top |
|
| |
flaz Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Marts 2004 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
ahhh come on....(er lidt utålmodig af naturlig grund)
|
| Til top |
|
| |
Saunter Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 325
|
| Sendt: 19 Marts 2004 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv med brugtmarkede. Finder ikke meget sub i den prisklasse, med mindre det er brugt.
har du ikke en preout på din forstærker du kan smække den i!? Hvis det endelig er at du skal smække subben i højttaler udgangen, så husk dog endelig at forbinde den til både højre og venstre udgang. Ellers kommer det nok til at lyde lidt sjovt.
Og hvad er ideen med 4 højttalere, på en stereo forstærker??
|
| Til top |
|
| |
flaz Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Marts 2004 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Saunter skrev:
|
har du ikke en preout på din forstærker du kan smække den i!? Hvis det endelig er at du skal smække subben i højttaler udgangen, så husk dog endelig at forbinde den til både højre og venstre udgang. Ellers kommer det nok til at lyde lidt sjovt.
Og hvad er ideen med 4 højttalere, på en stereo forstærker??
|
|
|
Nope ingen pre-out...
Hvorn forbinde sub'en med begge udgange??? -overbelastes sub.'en så ik? Jeg ved ikke idéen med 4 højtt.udgange....måske til fx. hvis man har højtt. ved com'en og så alm. højtt. til musik....så kan man jo skifte lidt og så'n, måske  -don't know..
Burde en sub. fra cerwin ik ku' klare dybden??? -den skal endelig ikke bruges til musik...
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
de fire udgange er til for at kunne bi-wire,dvs dine diskanter får et kabel fra de øverste og basserne fra de nederste. hvis du ser bagpå dine højtalere vil der højst sandsynligt sidde fire skrueterminaler hvor der muligvis sidder en kobberskinne eller lign, der forbinder henholdvis højre og venstre side, dem fjerner du og trækker et kabel til fra din forstærker, hvis det du vil prøve det.
men er ellers trækker du et kabel fra begge af de ekstra terminaler fra amp´en (H & V)ned til subben, for at få et stereo signal nede i subben. ellers hvis der sker en eksplosion i filme i højre side vil det buldre og brage, men hvis den samme sker i venstre side sker der ikke så meget, få der vil subben jo ikke få noget signal.
da det er en af de finere højt.i B&W programmer ville jeg nok lede efter en Dali SWA XX, har dog også hørt godt om system audios subs. Har selv en Cerwin vega sub (LW-12x) en er ret sikker på den ikke lige passer sammen med spillestilen i B&Werne, men den fandt jeg brugt for ingen penge pga at klubben solgte rest partiet ud til omkring 1700 __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
flaz Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonyax skrev:
|
men er ellers trækker du et kabel fra begge af de ekstra terminaler fra amp´en (H & V)ned til subben, for at få et stereo signal nede i subben. ellers hvis der sker en eksplosion i filme i højre side vil det buldre og brage, men hvis den samme sker i venstre side sker der ikke så meget, få der vil subben jo ikke få noget signal.
da det er en af de finere højt.i B&W programmer ville jeg nok lede efter en Dali SWA XX, har dog også hørt godt om system audios subs. Har selv en Cerwin vega sub (LW-12x) en er ret sikker på den ikke lige passer sammen med spillestilen i B&Werne, men den fandt jeg brugt for ingen penge pga at klubben solgte rest partiet ud til omkring 1700
|
|
|
Altså dvs. at jeg skal købe to kabler? for at forbinde sub.'en.. eller skal jeg bare trække en "kobbertråd" fra venstre side af amp'en og en fra højre side af amp'en(fx. fra røde plug på amp'en og tilslutte den til den røde plug på sub'en...og tilslutte den sorte plug fra amp'en til den sorte-plug på sub'en)??? -så burde der kommer eksplosions-lyd uanset om det sker i højre side eller venstre side???
Behøver sub'en være af samme kaliber som højtt.?..
Tak for hjælpen indtil videre..
|
| Til top |
|
| |
Saunter Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal helst ikke forbinde de to minus og pluspoler med hinanden. Med mindre du vil benytte dig af den indbyggede røgmaskine din forstærker har.
Hvis du får købt dig en sub, så trækker du kabler ned til subben fra henholdvis venstre og højre kanal til subbens højre og venstre terminal. Subben har gerne to venstre og højre terminaler. To indgang og to udgang. Fra udgangene trækker du så kabler til dine højttalere. Fordi lyden først kører igennem subben, inden den når højttalerne, sørger subbens delfilter for at kun subben får lov til at spille i det dybe frekvens område og dine hoved højttalere bliver koblet af.
|
| Til top |
|
| |
flaz Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Saunter skrev:
|
Hvis du får købt dig en sub, så trækker du kabler ned til subben fra henholdvis venstre og højre kanal til subbens højre og venstre terminal. Subben har gerne to venstre og højre terminaler. To indgang og to udgang. Fra udgangene trækker du så kabler til dine højttalere. Fordi lyden først kører igennem subben, inden den når højttalerne, sørger subbens delfilter for at kun subben får lov til at spille i det dybe frekvens område og dine hoved højttalere bliver koblet af.
|
|
|
Okay, det forstod jeg godt ...tak for svaret.
Men så er sub'en jo tilsluttet hele tiden også selvom jeg høre musik ik?..
|
| Til top |
|
| |
Saunter Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan ikke huske om amn bare kan slukke for subben.......er ret sikker på at man godt kan
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Pas lige på med at spille for højt. Når du tilslutter to sæt højtalere halvere du impedansen. Dvs. at hvis subben er 8ohm ligesom højtalerne bliver totalen 4ohm. Hvis din sub er med lavere impedans bliver totalen endnu mindre.
Hvis forstærkeren ikke er bygget til det virker det cirka ligesom at kortslutte den - den kommer til at lide en langsom men sikker død.
Et andet problem er at du skal kunne justere effekten uafhængigt på hver af højtalerudgangene. Det kan man ikke normalt. Hvis du ikke kan det bestemmer du ikke selv hvor højt subben skal spille i forhold til højtalerne og så er det pludselig meget vigtigt at sub og højtalere passer perfekt sammen. __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
flaz Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede1977 skrev:
|
Pas lige på med at spille for højt. Når du tilslutter to sæt højtalere halvere du impedansen. Dvs. at hvis subben er 8ohm ligesom højtalerne bliver totalen 4ohm. Hvis din sub er med lavere impedans bliver totalen endnu mindre.
Hvis forstærkeren ikke er bygget til det virker det cirka ligesom at kortslutte den - den kommer til at lide en langsom men sikker død.
Et andet problem er at du skal kunne justere effekten uafhængigt på hver af højtalerudgangene. Det kan man ikke normalt. Hvis du ikke kan det bestemmer du ikke selv hvor højt subben skal spille i forhold til højtalerne og så er det pludselig meget vigtigt at sub og højtalere passer perfekt sammen.
|
|
|
hmmmm...okay ikke godt så! 
kan man ik købe en eller andet ekstern sub.forstærker??? -eller drømmer jeg? -kan man egentligt ik også tilslutte sub.'en videre fra højtt.??? hvor man trækker kabler fra begge højtt. til sub'en?
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 21 Marts 2004 kl. 06:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
hmmmm...okay ikke godt så! 
kan man ik købe en eller andet ekstern sub.forstærker??? -eller drømmer jeg? -kan man egentligt ik også tilslutte sub.'en videre fra højtt.??? hvor man trækker kabler fra begge højtt. til sub'en?
[/QUOTE]
Mange Sub's her indbygget forstærker, men det kræver en linieudgang.
Det sidste giver samme resultat som at brug de ekstra terminaler på forstærkeren. __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
rune-nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 21 Marts 2004 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man bruger en højtalerudgang til at forbinde en aktiv subwoofer, falder impedansen ikke for forstærkeren. Langt de fleste subwoofere er aktive, incl. dem du har kigget på. Derfor er det ikke forstærkeren der trækker subben, men derimod den indbyggede forstærker der sidder i denne.
Jeg vil på ingen måde anbefale dig at tilslutte dine B&W efter subben. Det ville simpelthen være synd for disse. Lad du bare dem sidde som de er nu, og så smid subben på den anden udgang på din forstærker. Inde i subben sidder noget spole-halløj af en slags, der så sørger for at det forstærkede signal bliver dannet om til at liniesignal som den kan arbejde videre med. Lad være med at investe penge i et dyrt højtalerkabel ned til subben. Det kan ikke betale sig.
På alle aktive højtalere kan man justere mange ting. Bl.a. lydstyrken. Derfor er det ikke vigtigt om sub og højtaler "passer sammen" i lydstyrke. Du justerer bare på subben indtil det passer.
Jov, man kan godt tilslutte subben videre fra højtalerne, men eftersom du har en ekstra udgang på din forstærker, er der ingen grund til at gøre dette. Det bedste resultat vil være at sætte den direkte til forstærkeren. Så skal du sikkert også bruge mindre kabel.
Håber du kunne bruge det til noget. __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
| Til top |
|
| |
flaz Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
rune-nielsen skrev:
|
Når man bruger en højtalerudgang til at forbinde en aktiv subwoofer, falder impedansen ikke for forstærkeren. Langt de fleste subwoofere er aktive, incl. dem du har kigget på. Derfor er det ikke forstærkeren der trækker subben, men derimod den indbyggede forstærker der sidder i denne.
Jeg vil på ingen måde anbefale dig at tilslutte dine B&W efter subben. Det ville simpelthen være synd for disse. Lad du bare dem sidde som de er nu, og så smid subben på den anden udgang på din forstærker. Inde i subben sidder noget spole-halløj af en slags, der så sørger for at det forstærkede signal bliver dannet om til at liniesignal som den kan arbejde videre med. Lad være med at investe penge i et dyrt højtalerkabel ned til subben. Det kan ikke betale sig.
På alle aktive højtalere kan man justere mange ting. Bl.a. lydstyrken. Derfor er det ikke vigtigt om sub og højtaler "passer sammen" i lydstyrke. Du justerer bare på subben indtil det passer.
Jov, man kan godt tilslutte subben videre fra højtalerne, men eftersom du har en ekstra udgang på din forstærker, er der ingen grund til at gøre dette. Det bedste resultat vil være at sætte den direkte til forstærkeren. Så skal du sikkert også bruge mindre kabel.
Håber du kunne bruge det til noget.
|
|
|
Tak for svaret 
Men du mener ikke at forstærkeren kan blive skadet af at tilføre en sub. via højtt.udgangene??? -vil du også mene at jeg skal trække kabler fra begge højtt.udgange til ub.'en?
Mvh. /Malik
|
| Til top |
|
| |
rune-nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 21 Marts 2004 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, det mener jeg ikke den kan.
Ja, det skal du. Du kan evt. finde noget billigt bi-wire kabel. På den måde kan du nøjes med at have et enkelt kabel liggende og flyde, men stadig køre begge kanaler ned i subben. Med begge mener jeg ikke alle 4 udgange, men både venstre og højre på din udgang B, hvis du forstår. __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
| Til top |
|
| |
flaz Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2004 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
rune-nielsen skrev:
|
Nej, det mener jeg ikke den kan.
Ja, det skal du. Du kan evt. finde noget billigt bi-wire kabel. På den måde kan du nøjes med at have et enkelt kabel liggende og flyde, men stadig køre begge kanaler ned i subben. Med begge mener jeg ikke alle 4 udgange, men både venstre og højre på din udgang B, hvis du forstår.
|
|
|
Yea' det er til at forstå....tak for hjælpen! -hvilket kabel skal jeg så vælge? bare noget alm. "billigt" bi-wire kabel...?
|
| Til top |
|
| |