Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 10:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Quadral Titan II (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PeKo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 29 Marts 2011 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Hej med jer

Jeg skal måske erhverve mig sådan et sæt og finder det umiddelbart som ret spændende læsning. Jeg skal høre dem i morgen på sælgers setup, men det er jo svært at vurdere korrekt, før de står i egen stue. Og da de vejer 115 kg. pr. side, er det ikke sådan nogle man lige låner med hjem et par dage

Jeg vil gerne høre fra jer der kender disse Quadral Titan II - hvad har vi med at gøre her? Jeg har foreløbigt læst, at de er super gode til bund - korrekt og stram. Jeg har også læst, at toppen skulle være ekstrem god. Det er jo næste for godt til at være sandt - eller?

Samtidig efterlyser jeg noget læsestof, artikel, PDF - eller lignende - på dansk eller engelsk. Alt jeg finder er tysk, hvilket jeg ikke er så skarp til. Google kan ikke oversætte - da det er PDF.

For god ordens skyld, skal jeg nævne det grej der i givet fald skal bruges i stuen:

McIntosh MA-6900 forstærker
McIntosh MCD-500 CD

Håber at høre fra jer der ude

Formand
Vestsjællands HIFI-klub
WWW.VSHK.DK
* * * * * * * * * * * *

Til top Vis PeKo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PeKo Besøg PeKo's Websted

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Marts 2011 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg vil anbefale dig at tage din forstærker med –da du kan risikere at de Qudral trækker den helt i knæ..!? den basenhed trækker MEGET strøm og spænding ud af forstærkeren. Og det ikke altid MaIntosh stærke side.

PeKo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2011 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

OK, god pointe! Det tror jeg faktisk jeg vil gøre. Det ville ikke være ret cool at slæbe dem hjem og så mangle strøm... Tak for tip!

Formand
Vestsjællands HIFI-klub
WWW.VSHK.DK
* * * * * * * * * * * *

Til top Vis PeKo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PeKo Besøg PeKo's Websted

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 29 Marts 2011 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Her er en gammel tråd om titan og vulkan http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=69777
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

PeKo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2011 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Er der nogen som kender brugtprisen / nyprisen på sådan et sæt?

Formand
Vestsjællands HIFI-klub
WWW.VSHK.DK
* * * * * * * * * * * *

PeKo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2011 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Titan-II er in da house 

Formand
Vestsjællands HIFI-klub
WWW.VSHK.DK
* * * * * * * * * * * *

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 April 2011 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Jamen vi skal da se billeder af dyrene!! :D

PeKo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2011 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Helt sikkert, jeg skal lige have taget et par billeder af de store banditter - så smider jeg dem op i tråden.

Jeg synes de er pæne og velholdte, trods den fremskredne alder Men det vigtigste er jo lyden og her er jeg blevet positivt overrasket, ikke mindst fordi det blev til at bedre efter jeg kom hjem med dem på eget setup. Jeg har læst alt det jeg kunne finde om dem og var derfor lidt nervøs for om der var strøm nok i hanerne, til at styre dem korrekt - og heldigvis viser det sig, at der er rigeligt.

Jeg kan genkende den kraftigt vanedannende dybe og kontrollerede tørre bas, som nogle har skrevet om. Aldrig hørt lignende! Ingen tilvending - selv efter at have haft JBL 4435 i stuen, der jo spiller markant anderledes bas, i det hele taget markant anderledes... Alt i alt spiller Titan-II musik med en meget analog klang, hvilket kan mindre mig om mine gamle Snell B, blot mere kontrolleret og med bedre bas. Jeg er rigtig glad for dem og de kommer ikke ud foreløbigt, da der sikkert ikke findes nogen som kan (vil) slæbe dem ud haha...    Så til dagens spørgsmål:

Nu er de jo ikke helt unge, er der nogen grund til at få skiftet diverse komponenter på delefiltrene? Altså samme værdier, men friske dippe-dutter... Jeg kan ikke høre der er noget galt, men det kunne jo blive til det bedre med friske frugter - eller?

Alle enheder er i top-form!

God dag til alle

Formand
Vestsjællands HIFI-klub
WWW.VSHK.DK
* * * * * * * * * * * *

Dr. Strangelove
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Maj 2011 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Hej

Tråden er måske lidt gammel - men alligevel.
Jeg har selv et par - og har lavet følgende med forskellige resultater:
  • Omgået bøjlerne på bagsiden sådan at signalet ikke skal igennem disse.
  • Omgået sikringen i diskanten (lever så med risikoen for at diskanten kan gå).
  • Skiftet kondensatoren i delefiltret - den til diskanten.
  • Skiftet alle modstande i delefiltret.
At komme uden om bøjlerne er et "must", mindre forvrængning, mere "hul igennem", bedre opløsning og mere af den dur.

Fjernelse af sikringen gav også klart bedre lyd. Hvis du VIL have en sikring siddende så skift den til en af de "audiofile" udgaver som sælges. Jeg vil tro at det vil give bedre lyd men luft er endnu bedre ;o)

Skift af kondensator til diskanten gav ikke noget - men jeg overvejer at skifte til endnu bedre type - den er sikkert bare ikke bedre end den der sad der.

Skift af modstandene kan anbefales - klart bedre lyd end med de gamle. Igen mindre forvrængning, mere hul igennem etc.

Spoler har jeg ikke villet skifte - for det ændrer normalt lyden ret drastisk - og så skal der laves meget mere om.

Jeg har faktisk også ladet delefiltret ligge løst i bunden af kassen - oven på skumgummi således det udsættes mindre for rystelser - men kan ikke sige om det reelt giver bedre lyd - men det virker psykologisk rigtigt ;o)

Og så skal du overveje afkobling fra gulvet - men med hvad afhænger jo af dit gulv etc.

mvh

...Tubes rules
Til top Vis Dr. Strangelove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Strangelove

PeKo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2011 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Hello Dr. Strangelove

det lyder alt sammen spændende, jeg har dog ikke den fornødne tekniske erfaring og indsigt, til at gøre disse indgreb
Noget af det lyder logisk og jeg vil da overveje om jeg skal få nogen i klubben til at give en hånd.. Takker for svaret!

Formand
Vestsjællands HIFI-klub
WWW.VSHK.DK
* * * * * * * * * * * *

Dr. Strangelove
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2011 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Hej PeKo

Det synes jeg du skulle gøre.

At omgå bøjlerne og sikringen kræver kun en loddekolbe og intet i materialer (måske lidt loddetin). Og det kan gøres på 10-15 min. pr. højttaler.

Kondensatorer variere meget i pris - de finde i mange prisklasser - men regn med at nogle hundrede kr. stykket er minimum - ellers er de ikke bedre end det der sidder i p.t. Skal det være godt er du nok i nærheden af 500-1.000,- eller mere stykket. Den i diskanten er på 4,7yF og så sidder der 46,8yF i mellemtonen.

Du kan få gode modstande fra en 40,- stykket - det kræver lidt mere tid at skifte dem da du skal have delefiltret ud, lodde de gamle ud etc. - Men hvis du kender en der er ferm på fingrene er det relativt nemt. Der er 2 modstande i diskantsektionen og 4 i mellemtonesektionen (2x2 parallel). Der skal bruges 2x12R, 1x6R8 og 1x8R2.

Held og lykke med Titan'erne. Jeg har endnu ikke fundet noget jeg vil bytte dem til uden at skulle lægge rigtig mange penge oveni ;o)

De kræver dog en forstående kæreste/kone og god elektronik foran ;o)
Hvad forstærker bruger du?

mvh

...Tubes rules
Til top Vis Dr. Strangelove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Strangelove

PeKo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2011 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Hej igen

1000-tak for info om det tekniske, jeg har sendt det videre til vores næstformand, han er højtalerbygger og kan sikkert
hjælpe, hvis han hr tid.. Ellers må du jo komme forbi med dimserne og udføre operationen

Jeg synes jeg opfylder kravene til Titan - har en sød og forstående kone, som synes de er flotte (!!) nok fordi der stod et sæt
JBL 4435 tidligere i stuen, som jeg er ret voldsomme i dimentionerne - ikke mindst bredden   

Der ud over er der spændt en McIntosh MC252 foran - der styrer showet med ført hånd.
SACD er også en McIntosh - model MCD-500 og så er der kabler efter alle kunstens regler...

Hvad kører du med?

Jeg giver dig helt ret i lydkvaliteten, når først der er hul igennem. Haft haft en del forskellige højtalere med tiden i mange
dyre prisklasser, men Titan-II er det bedste jeg har haft!

vh Per

Formand
Vestsjællands HIFI-klub
WWW.VSHK.DK
* * * * * * * * * * * *

Dr. Strangelove
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2011 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Hej

McIntosh burde kunne gøre tricket - og så er der også watt nok ;o)

Jeg har kørt mine med forskellige transistor stereo/monotrin med 60-200 watt - og er pt. endt med rør-monoblokke på 100 watt. Du kan se det her: http://www.viborghifi.dk/morten_viborg_2010.htm

mvh

...Tubes rules

PeKo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2011 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Hej igen, det ser lækkert ud - vidste ikke det var dig, jeg har jo læst hele jeres hjemmeside - meget inspirerende!! Og gode
billeder og fortællinger, måske skal vi lave klubbesøg øst/vest en dag, hvis i er interesseret i det?
Så kan du jo også tage loddekolben med når du skal her over ;)

God dag

Formand
Vestsjællands HIFI-klub
WWW.VSHK.DK
* * * * * * * * * * * *

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes