Visca Blaugrana skrev:
kan man erstatte et delfilter i en hoejtaler med et DSP? eller er det tabeligt? |
|
|
Overhovedet ikke tåbeligt. jeg, og mange andre har allerede gjort det.
http://groundsound.com/customer.php
Det virker rigtig godt. Og giver dig muligheden for at rette op på mange småfejl i en given konstruktion. Men som andre
også er kommet ind på... så er det stadig meget vigtigt at det grundlæggende arbejde er udført korrekt. Dvs. selve
højttalerkonstruktionen, lytterum og valg af enheder.
Jeg koblede det passive filter fra i et sæt Dali Evidence 870. Og det hjalp vildt meget. især på bassen og meget mere hul
igennem på både mellemtone og diskant. Men jeg er en krævende hifi-tossse. så jeg koblede det passive filter til igen....
solgte dem, som standard. og begyndte at købe lækre enheder hjem til en stor og vellydende diy konstruktion, med god
hjælp fra nogle af de dygtigste mennesker på området, som jeg har snakket ørene af, for at få de bedste råd, som der
kunne drives op
Er derfor over halvvejs med min egen personlige konstruktion nu. som efter min egen og også andres mening, lyder bedre
end man turde håbe på.
Men al respekt for højttalerproducenterne... de bruger mange timer på deres arbejde. dog skal det siges at du sagtens selv,
med lidt flid og gåpåmod. kan opnå meget mere, for færre penge. end hvis du blot går frem til skranken og hiver kortet
frem. træerne vokser dog ikke ind i himlen. og man skal gide at bruge tid på at lede efter de gode tilbud, fordi de gode
enheder er slet og ret møgdyre, hvis man skal købe dem fra nye.
Og husk især at lave noget budget over hvad dine ønsker vil komme til at koste. det er vigtigt at man visualisere projektet
for sig. og har tålmodighed. ellers kommer man nemt til at købe noget, som man ikke kan komme af med igen... eller
simpelthen ikke er brugbart til det som man ønsker. start blidt. Tro også på din mavefornemmelse, såvel som din fornuft.
lad dig ikke drive af smarte bemærkninger og lovprisninger. Det er nogle helt simple og grundlæggende principper, som får
dig tættest på bedre hifi. F.eks kan du glemme alt om kabler, hvis du ikke har brugt tiden på at sætte dit system ordenligt
op. således at der f.eks er taget højde for lytterummets akustik og højttalernes placering.
Nogle mener f.eks at DSP er snyd. og ja det er det måske lidt. Men hvis man ikke overdriver og respektere de
grundlæggende fysiske/akustiske og elektriske regler. Så er en DSP, som er fornuftigt bygget. et kanon værktøj til at gøre
lyden en tand bedre. Ydermere er der den fordel. at du justere lyden i det digital domæne, hvilket giver en del færre
problemer - og flere muligheder end passiv filtrering. Desuden sider filtret foran de enkelte effekttrin til den enkelte enhed.
således at forstærkerne har direkte fat i hvert enkelt enhed. på denne måde får man meget bedre kontrol over hvad den
enkelte enhed laver. Og i sidste ende kan du meget nemmere få dem godt integreret. og komme tætte på at få de
forskellige enheder til at spille godt sammen, så det kommer så tæt på at lyde som en samlet enhed. Vi skal jo netop undgå
at bassen lyder som noget seperat. eller at diskanten sidder og skriger for sig selv på toppen. hele ideen med en højttaler er
nettop at få de enkelte enheder til at lave det arbejde som de er bedst til, uden at forstyre de andre. på den måde kommer
du tættest på muligt på en "punktformig" lydkilde, og lydbilledet vil bedst muligt bidrage til en god lydoplevelse.
Dette er - tro det eller ej - en meget kort forklaring på hvilket område du er på vej ind i . Lad dig endelig ikke skræmme, for
hvis du har lidt tid, penge og håb i overskud, så kan du virklig lave et fedt anlæg, som ikke kan købes færdigt i butikken.
Hvis du vil vide mere... eller blot er nysgerrig. så skriv. jeg skal gerne vise links og forklarer. så du kan få noget inspiration.
Meningerne er mange... men lyd er sgu personligt. grunden til at jeg bruger aktiv drift til mine højttalere. er simpelthen fordi
at det er de konstruktioner, som jeg har hørt, der lyder bedst.
Spørg blot dig selv. hvad har du råd til?, hvad har du lyst til? evnerne skal nok komme, det kræver bare lidt gå-på-mod