Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 22:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY Rack igen igen.... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Poppe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg håber ikke i er ved at være trætte af at høre om / hjælpe med tv-racks

Jeg er ved at lave mit eget rack og er i den forbindelse stødt ind i nogle tvivlsspørgsmål:

Kort om racket:
Der skal være 100 cm plads på hylderne
Der skal være 4 hylder
Hylderne skal være af enten 22mm lakerede MDF eller olierede Egetræsplader
Stellet består af 2 Ø60mm (børstet) stålrør i de "forreste" hjørner og 2 Ø100mm (børstet) stålrør centreret bagerst. Set fra oven:

O      O

o           ;    o

MEN nu til problemet:
Jeg vil gerne have mulighed for at gemme kablerne af vejen bagpå og har i den forbindelse konkluderet at det jo snildt kunne gøres i de 2 bagerste rør. Men da jeg samtidigt gerne vil have at pladerne skal "gå ind imellem" rørerne, og herefter bore hul i pladerne, så rørerne kan sættes sammen med gevindstænger, giver dette jo problemer.

Derfor: Vil i foreslå at jeg laver racket med 4 fritstående rør(og så svejse nogle tværrør på til at bære hylderne) og så køre kablerne igennem de bagerste rør.
Eller vil I forslå at jeg laver de 4 lange rør om til 12 mindre rør, med gevind i hver ende og så samler det vha huller i pladerne og gevindstænger. Hvis ja, hvad så med kablerne?

På forhånd tak for hjælpen!!!

Carsten

Til top Vis Poppe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poppe

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: København
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

du kunne jo placere et femte jern rør bagpå

O   O   O

0           ;      0 

og så kun bruge det til kabler

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Poppe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Hej

Og så bore et hul i de 4 plader der er stort nok til at køre hele røret igennem?

Mvh

Carsten

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: København
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

ja muligvis det var bare en Idé, ellers placere en eller anden plade på bagsiden fx en 15cm bred plade i samme farve som racket eller som bagvæggen og så købe de "elefant fødder" i et bygge market og klistre på (består af en firkant med dobbelt klæbrende tape og en nogler huller til strips ovenpå) og så strips dine kabler fast der, der kunne du placere kablerne i to "koloner" med en afstand på 7-10cm hvor der i den ene række er signal og højt. kabel og i den anden er strømkabler.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Poppe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2004 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Hej

Tror jeg har fundet løsningen: Jeg laver et rør i hele rackets længde. Dette "borer" jeg igennem de 3 af pladerne og lader det hvile på den nederste plade. Herefter "skærer" jeg huller til hver hylde og et på bagsiden til at trække kablerne ud af. Hvad siger I til det?

Kan man iøvrigt skære i stål vha. en vinkelsliber, eller skal der en skærebrænder til?

Mvh
Carsten

Bryde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Juni 2004 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Du kan skære i stål med en vinkelsliber , med lidt tålmodighed .

Pas på varmen , skær langsomt .

Skærebrænder ??? Uha !!

Mvh Peter

Til top Vis Bryde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bryde

Poppe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2004 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Bryde skrev:

Du kan skære i stål med en vinkelsliber , med lidt tålmodighed .

Pas på varmen , skær langsomt .

Skærebrænder ??? Uha !!

Mvh Peter

Nå okay ingen skærebrænder

Men hvad så med efterpoleringen /pudsningen, hvad gør man det med?

Carsten

Guiron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 Juni 2004 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Hvis det er rustfast stålrør du vil bruge, så er det nemmeste faktisk at bruge den grove side på en grydesvamp og så sæbe og vand, til at "slibe" det flot og rent... Og så er det ellers en masse dejligt arbejde med ståluld hvis du vil.. Plejer dog kun at bruge grydesvampen, da den ikke ridser i overfladen og denne derfor forbliver pæn.

Evt. giv det en gang brasso eller lign til sidst, for at give den sidste glans.. - Det skal jo dog muligvis lakeres med en klar / blank lak da man ellers kommer til at sætte nogle grimme fingeraftryk på det.

Mht. at skære i det, brug bare en vinkelsliber, men som Bryde siger så skær ikke for hurtigt.. Og sørt for at lægge malertape rundt om røret og så markere på dette, hvor du vil skære.. Så ridser du ikke overfladen så meget med "gnister/spåner".

Men hvordan har du tænkt dig at holde hylderne på plads, hvis du borer igennem dem?  En stift eller lign. på tværs igennem røret til at holde dem på plads? - Det vil dog give problemer med at få ledningerne ind i røret!

Poppe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2004 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Guiron skrev:

Men hvordan har du tænkt dig at holde hylderne på plads, hvis du borer igennem dem?  En stift eller lign. på tværs igennem røret til at holde dem på plads? - Det vil dog give problemer med at få ledningerne ind i røret!

De 2 forreste samt de 2 bagerste er i virkeligheden 12 små rør, hvori der bliver svejset et gevind i hver ende. Så borer jeg, i pladen, huller i gevindstængernes størrelse og sætter 2 rør sammen, således at pladen "hviler" på selve stængerne.
Mellem de 2 bagerste rør monterer jeg så et tredie fuld længde rør, som skal gå igennem de 3 øverste plader og så hvile på den nederste. Det er denne der skal skæres hul i ti kabler. Håber det er forståeligt.

Kommentarer medtages gere

Mvh

Carsten

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Juni 2004 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Ang. huller i metal, så kan du købe metal bor. Mener de hedder cog el. cob bor. De ligner meget dem til træ, men kan lave huller op til Ø70mm.

Mvh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Poppe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2004 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg vil lige undersøge det med de "Kop borene", men umiddelbart tror jeg det vil være lettere med en vinkelsliber da jeg kunne forestille mig at hullerne skal være lidt ovale i det.

Mvh
Carsten

Poppe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2004 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvad ville I mene at max belastning er for en 22 / 27 mm Ege / bøgeplade, i et spænd på 1 meter bred samt ca 55 cm dyb,, uden at der er nogen betydningsfuld buning af pladen?

Mvh
Carsten

Guiron
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2004 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Set fra et ingeniørmæssigt synspunkt, så afhænger det jo også meget af hvor på pladen belastningen er, men med Hifi er det jo spredt ud over ca. 40 cm. - Kan godt fremskaffe de reelle udregninger af det, hvis det er?

Men sårn i forhold til erfaring og lidt gætteri så tror jeg faktisk godt det kan klare en 50-60kg hvis trykket er spredt ud over hylden så vidt muligt.

Poppe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Guiron skrev:

Set fra et ingeniørmæssigt synspunkt, så afhænger det jo også meget af hvor på pladen belastningen er, men med Hifi er det jo spredt ud over ca. 40 cm. - Kan godt fremskaffe de reelle udregninger af det, hvis det er?

Men sårn i forhold til erfaring og lidt gætteri så tror jeg faktisk godt det kan klare en 50-60kg hvis trykket er spredt ud over hylden så vidt muligt.

Hej
Dvs. at det kun bliver bedre af at der skal stå et tv, som er ca 80 cm bredt og som vejer ca 30 kg.?

Mvh

Carsten

Guiron
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2004 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Yesyes.. Så er massemidtpunktet i den nedadrettede kraft "spredt mere ud". Så det bør ikke være noget problem.. Men husk, træet bliver også stærkere af jo mere overfladebehandling det får i form af olie, sæbespåner eller lign.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Poppe skrev:
Guiron skrev:

Hej
Dvs. at det kun bliver bedre af at der skal stå et tv, som er ca 80 cm bredt og som vejer ca 30 kg.?

Mvh

Carsten

Korrekt...statisk set er en linielast (eks. 30 kg. fjernsyn fordelt henover 80 cm.) blidere ved dit rack end en forstærker på ligeledes 30 kg. fordelt på 4 fødder som har en indbyrdes afstand på 40 cm. 

Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer

Poppe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2004 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Hej

Så lige et ekstra spørgsmål:

Er der nogen der kender et sted hvor man kan købe egetræsplader til en ok pris (Har tjekket Davidsen / Silvan / Jem & Fix, men vil høre om det kan gøres billigere)

Mvh
Carsten

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes