| Forfatter |
|
Poppe Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 91
|
| Sendt: 22 Juni 2004 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg håber ikke i er ved at være trætte af at høre om / hjælpe med tv-racks
Jeg er ved at lave mit eget rack og er i den forbindelse stødt ind i nogle tvivlsspørgsmål:
Kort om racket: Der skal være 100 cm plads på hylderne Der skal være 4 hylder Hylderne skal være af enten 22mm lakerede MDF eller olierede Egetræsplader Stellet består af 2 Ø60mm (børstet) stålrør i de "forreste" hjørner og 2 Ø100mm (børstet) stålrør centreret bagerst. Set fra oven:
O O
o   ; o
MEN nu til problemet: Jeg vil gerne have mulighed for at gemme kablerne af vejen bagpå og har i den forbindelse konkluderet at det jo snildt kunne gøres i de 2 bagerste rør. Men da jeg samtidigt gerne vil have at pladerne skal "gå ind imellem" rørerne, og herefter bore hul i pladerne, så rørerne kan sættes sammen med gevindstænger, giver dette jo problemer.
Derfor: Vil i foreslå at jeg laver racket med 4 fritstående rør(og så svejse nogle tværrør på til at bære hylderne) og så køre kablerne igennem de bagerste rør. Eller vil I forslå at jeg laver de 4 lange rør om til 12 mindre rør, med gevind i hver ende og så samler det vha huller i pladerne og gevindstænger. Hvis ja, hvad så med kablerne?
På forhånd tak for hjælpen!!!
Carsten
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 22 Juni 2004 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
du kunne jo placere et femte jern rør bagpå
O O O
0   ; 0
og så kun bruge det til kabler
__________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
Poppe Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juni 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Og så bore et hul i de 4 plader der er stort nok til at køre hele røret igennem?
Mvh
Carsten
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 22 Juni 2004 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja muligvis det var bare en Idé, ellers placere en eller anden plade på bagsiden fx en 15cm bred plade i samme farve som racket eller som bagvæggen og så købe de "elefant fødder" i et bygge market og klistre på (består af en firkant med dobbelt klæbrende tape og en nogler huller til strips ovenpå) og så strips dine kabler fast der, der kunne du placere kablerne i to "koloner" med en afstand på 7-10cm hvor der i den ene række er signal og højt. kabel og i den anden er strømkabler. __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
Poppe Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juni 2004 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Tror jeg har fundet løsningen: Jeg laver et rør i hele rackets længde. Dette "borer" jeg igennem de 3 af pladerne og lader det hvile på den nederste plade. Herefter "skærer" jeg huller til hver hylde og et på bagsiden til at trække kablerne ud af. Hvad siger I til det?
Kan man iøvrigt skære i stål vha. en vinkelsliber, eller skal der en skærebrænder til?
Mvh Carsten
|
| Til top |
|
| |
Bryde Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 396
|
| Sendt: 23 Juni 2004 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan skære i stål med en vinkelsliber , med lidt tålmodighed .
Pas på varmen , skær langsomt .
Skærebrænder ??? Uha !!
Mvh Peter
|
| Til top |
|
| |
Poppe Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juni 2004 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bryde skrev:
|
Du kan skære i stål med en vinkelsliber , med lidt tålmodighed .
Pas på varmen , skær langsomt .
Skærebrænder ??? Uha !!
Mvh Peter
|
|
|
Nå okay ingen skærebrænder 
Men hvad så med efterpoleringen /pudsningen, hvad gør man det med?
Carsten
|
| Til top |
|
| |
Guiron Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 84
|
| Sendt: 24 Juni 2004 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det er rustfast stålrør du vil bruge, så er det nemmeste faktisk at bruge den grove side på en grydesvamp og så sæbe og vand, til at "slibe" det flot og rent... Og så er det ellers en masse dejligt arbejde med ståluld hvis du vil.. Plejer dog kun at bruge grydesvampen, da den ikke ridser i overfladen og denne derfor forbliver pæn.
Evt. giv det en gang brasso eller lign til sidst, for at give den sidste glans.. - Det skal jo dog muligvis lakeres med en klar / blank lak da man ellers kommer til at sætte nogle grimme fingeraftryk på det.
Mht. at skære i det, brug bare en vinkelsliber, men som Bryde siger så skær ikke for hurtigt.. Og sørt for at lægge malertape rundt om røret og så markere på dette, hvor du vil skære.. Så ridser du ikke overfladen så meget med "gnister/spåner".
Men hvordan har du tænkt dig at holde hylderne på plads, hvis du borer igennem dem? En stift eller lign. på tværs igennem røret til at holde dem på plads? - Det vil dog give problemer med at få ledningerne ind i røret! __________________ /Kristian Skjødt
|
| Til top |
|
| |
Poppe Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2004 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guiron skrev:
|
Men hvordan har du tænkt dig at holde hylderne på plads, hvis du borer igennem dem? En stift eller lign. på tværs igennem røret til at holde dem på plads? - Det vil dog give problemer med at få ledningerne ind i røret!
|
|
|
De 2 forreste samt de 2 bagerste er i virkeligheden 12 små rør, hvori der bliver svejset et gevind i hver ende. Så borer jeg, i pladen, huller i gevindstængernes størrelse og sætter 2 rør sammen, således at pladen "hviler" på selve stængerne. Mellem de 2 bagerste rør monterer jeg så et tredie fuld længde rør, som skal gå igennem de 3 øverste plader og så hvile på den nederste. Det er denne der skal skæres hul i ti kabler. Håber det er forståeligt.
Kommentarer medtages gere 
Mvh
Carsten
|
| Til top |
|
| |
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
| Sendt: 26 Juni 2004 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ang. huller i metal, så kan du købe metal bor. Mener de hedder cog el. cob bor. De ligner meget dem til træ, men kan lave huller op til Ø70mm.
Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
Poppe Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juni 2004 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg vil lige undersøge det med de "Kop borene", men umiddelbart tror jeg det vil være lettere med en vinkelsliber da jeg kunne forestille mig at hullerne skal være lidt ovale i det.
Mvh Carsten
|
| Til top |
|
| |
Poppe Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2004 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvad ville I mene at max belastning er for en 22 / 27 mm Ege / bøgeplade, i et spænd på 1 meter bred samt ca 55 cm dyb,, uden at der er nogen betydningsfuld buning af pladen?
Mvh Carsten
|
| Til top |
|
| |
Guiron Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juni 2004 kl. 08:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Set fra et ingeniørmæssigt synspunkt, så afhænger det jo også meget af hvor på pladen belastningen er, men med Hifi er det jo spredt ud over ca. 40 cm. - Kan godt fremskaffe de reelle udregninger af det, hvis det er?
Men sårn i forhold til erfaring og lidt gætteri så tror jeg faktisk godt det kan klare en 50-60kg hvis trykket er spredt ud over hylden så vidt muligt. __________________ /Kristian Skjødt
|
| Til top |
|
| |
Poppe Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juni 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guiron skrev:
|
Set fra et ingeniørmæssigt synspunkt, så afhænger det jo også meget af hvor på pladen belastningen er, men med Hifi er det jo spredt ud over ca. 40 cm. - Kan godt fremskaffe de reelle udregninger af det, hvis det er?
Men sårn i forhold til erfaring og lidt gætteri så tror jeg faktisk godt det kan klare en 50-60kg hvis trykket er spredt ud over hylden så vidt muligt.
|
|
|
Hej Dvs. at det kun bliver bedre af at der skal stå et tv, som er ca 80 cm bredt og som vejer ca 30 kg.?
Mvh
Carsten
|
| Til top |
|
| |
Guiron Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juni 2004 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yesyes.. Så er massemidtpunktet i den nedadrettede kraft "spredt mere ud". Så det bør ikke være noget problem.. Men husk, træet bliver også stærkere af jo mere overfladebehandling det får i form af olie, sæbespåner eller lign. __________________ /Kristian Skjødt
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 30 Juni 2004 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Poppe skrev:
Guiron skrev:
|
Men sårn i forhold til erfaring og lidt gætteri så tror jeg faktisk godt det kan klare en 50-60kg hvis trykket er spredt ud over hylden så vidt muligt.
|
|
|
Hej Dvs. at det kun bliver bedre af at der skal stå et tv, som er ca 80 cm bredt og som vejer ca 30 kg.?
Mvh
Carsten
|
|
|
Korrekt...statisk set er en linielast (eks. 30 kg. fjernsyn fordelt henover 80 cm.) blidere ved dit rack end en forstærker på ligeledes 30 kg. fordelt på 4 fødder som har en indbyrdes afstand på 40 cm.
|
| Til top |
|
| |
Poppe Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juni 2004 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Så lige et ekstra spørgsmål:
Er der nogen der kender et sted hvor man kan købe egetræsplader til en ok pris (Har tjekket Davidsen / Silvan / Jem & Fix, men vil høre om det kan gøres billigere)
Mvh Carsten
|
| Til top |
|
| |