Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 17:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Kan det betale sig at lave egne ht’ere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Juli 2004 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Hey,

Selvom dette ligger et stykke ude i fremtiden vil jeg gerne have afklaret det nu, da det kommer til at have indflydelse på mine fremtidige indkøb

Hvad kan bedst betale sig:

At købe brugte reolhøjttalere til 4-5k/sættet (nypris over 10k), eller bygge dem selv til tilsvarende budget?

Jeg havde tænkt mig på et tidspunkt at bygge en ZAPpulse forstærker, og til den har jeg set at LC audio også sælger et elektronisk delefilter til. Er et sådant at foretrække fremfor at skulle lave passive delefiltre til samtlige højttalere?

Det hele er stadig bare et tankeeksperiment, men det er jo også det der driver os hifi-entusiaster Altid se frem mod nye ting at bruge de hårdttjente penge på

Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Juli 2004 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Du får nok mest for pengene ved at bygge selv - til gengæld bliver
du hurtigere færdigt hvis du køber dem brugt

Helt alvorligt så rækker 4-5kkr ret langt til materialer til et sæt
reolhøjttalere, men der skal også konstruere filter osv. og man skal
tage sig sammen til at gøre det færdigt. Jeg holder på at man ikke
skal begynde at bygge højttalere for at spare penge - det kommer
aldrig til at ske alligevel .

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Juli 2004 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Nej...

Man skal vist kun kaste sig ud i at bygge sine egne højttalere hvis man finder det interessandt...ellers skal man købe nogle brugte højttalere til en fornuftig pris...

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 Juli 2004 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

jeg vil nu sige ja til alle krede's spørgsmål.....

kit's f.eks på frequence.dk, og andre steder, indeholder alt hvad du skal bruge, med gode enheder til en billig penge.

og så kan du jo selv bestemme finishen... 

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 21 Juli 2004 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Jeg tvivler på at det kan betale sig økonomisk at bygge selv. Hvis du på et tidspunkt vil sælge dem, er brugtprisen som regel en brøkdel af fremstillingsprisen, og du vil dermed indkassere et større tab end med en færdig-højttaler. Det er nok noget man skal have med i overvejelserne.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 Juli 2004 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

nåh ja, men nu er det de færreste selvyggere der vil sælge deres "børn"

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Jeg tvivler på at det kan betale sig økonomisk at bygge selv. Hvis du på et tidspunkt vil sælge dem, er brugtprisen som regel en brøkdel af fremstillingsprisen, og du vil dermed indkassere et større tab end med en færdig-højttaler. Det er nok noget man skal have med i overvejelserne.

Eneste fornuftige årsag til at bygge selv er ønsket om noget bedre/andet end hvad der kan købes - og så skal man helst kunne tåle at køre aflagte/mislykkede kabinetter på genbrugspladsen uden at tude

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Byg kun hvis det interesserer dig bygge selv (Hobby), hvis du derimod kun bygger for økonomiens skyld, så bør du nok lade være, da der er meget arbejde i at bygge gode og flotte højttalere.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Krede :) skrev:

Jeg havde tænkt mig på et tidspunkt at bygge en ZAPpulse forstærker, og til den har jeg set at LC audio også sælger et elektronisk delefilter til. Er et sådant at foretrække fremfor at skulle lave passive delefiltre til samtlige højttalere?

Hvis du vil bruge elektronisk delefilter, så skal du bruge en forstærker kanal til hver enhed, så det er en dyrere løsning end at bruge passivet delefilter. 

Bent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Enhver kan vel flikke en højttaler sammen der kan frembringe nogle lyde, men det er efter min mening de færreste, der formår at bygge noget der rent faktisk også lyder godt. Hvis man ikke har forstand på at bygge højttalere, men synes at det kunne være spændende at bygge selv, ville jeg nok starte med et højttaler byggesæt.

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nok  også anbefale bygge sæt, så man har en chance for at vide hvad man får. Jeg har selv bygget en del, og de har da også lydt godt synes jeg selv,men hvis man skal helt i mål med sin helt egen konstruktion, så er der ingen vej uden om måleudstyr, til at erkende hvor man evt. har potentielle fejl.

Som en start på selvbygger karrieren, vil jeg derfor helt klart anbefale et byggesæt, eller en af de mange veldokumenterede byggevejledninger der er på nettet.

Selv er jeg gået lidt død i det der med at bygge Kabinet. Det går maget godt med et råkabinet, men når så man er tilfreds med lyden, så er det svært at få trukket sig op til at gøre noget ved finish'en.

Hvis man bliver bidt af det, kan man jo altid vove sig længere ud næste gang.

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Som udgangspunkt kan det vist aldrig betale sig at bygge selv, hverken HT'ere eller andet grej - hvis man vel at mærke kun går efter at spare penge. Men der er jo mange andre gevinster - man kan eksperimentere, blive klogere, vælge mere eksotiske enheder end man ellers ville have råd til at købe i et færdigt system.

Omvendt så kræver det altså både erfaring og måleudstyr for at udnytte enhederne optimalt, og et eller andet sted tæller det vel også i budgettet.

Byggesæt er en rigtig god start, så kan man også lure nogen ting af

Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Takker for svarene! Jeg tror jeg venter med at kaste mig ud i sådan et hæsblæsende projekt, selvom det unægteligt lyder spændende. Jeg havde lige misset at der jo (selvfølgelig) skal være 2 forstærkere pr kanal, hvis man skal køre med elektronisk delefilter, og 10 stk ZAPpulse til et surround anlæg, er nok lige i overkanten af hvad jeg vil kaste efter et selvbyggerprojekt...

Men hvordan er det nu med et elektronisk delefilter, er der noget at hente, eller er der minimal omend ingen forskel?

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Alle delefiltre til højttalere er elektroniske...

Nå, ok - sorry - der er efter min bedste opfattelse meget vundet ved at anvende aktiv filtrering og anvende en separat poweramp pr. enhed. En stor fordel er det f.eks. at alle enhedens ikke-idealiteter og ulineariteter ikke ses af filteret, en anden stor fordel er at et aktivt filter kan laves med såkaldte småsignal kredsløb, idet filtreringen sker før poweramp'en, dvs. hvor signalets elektriske effekt er mikroskopisk - det betyder at filterkomponenterne slet slet ikke skal være så store (og dyre) som i et normalt passivt delefilter.

Ulempen ved at køre aktivt er - som du også selv er inde på - mængden af poweramps...

Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Selvom der er flere tekniske fordele, er der så også stor forskel på lydkvaliteten? Synes det lyder underligt at det skulle være så meget bedre, jeg mener, hvorfor er de dyreste high-end højttalere så ikke indrettet uden delefilter og high-endforstærkere med aktivt delefilter?

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Krede :) skrev:

Selvom der er flere tekniske fordele, er der så også stor forskel på lydkvaliteten? Synes det lyder underligt at det skulle være så meget bedre, jeg mener, hvorfor er de dyreste high-end højttalere så ikke indrettet uden delefilter og high-endforstærkere med aktivt delefilter?

Det tror jeg er et spørgsmål om konservatisme, og om at det er svært at skulle overbevise kunderne om at nu skal de ikke bare købe nye højttalere, men også ny effektforstærker. Og tingene kan iøvrigt ikke skilles ad, hvis man nogensinde skulle få lyst til det! Den er svær at sælge til den typiske kunde. B&O kan lykkes med det fordi deres typiske kunde alligevel køber en "system-løsning".

Du kan iøvrigt læse en masse gode argumenter for aktive højttalere (plus en masse andre guldkorn) på www.linkwitzlab.com.

Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2004 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Puster lige liv i tråden igen
Jeg er blevet overbevist om at selvbyg + aktivt delefilter er vejen for mig, efter at have læst en del om emnet. Jeg ved det bliver omfattende, men jeg har mod på at skulle ofre det på det, det nu kommer til at kræve.
I stedet for at bygge en gigantisk surround amp af 10 ZAPpulse moduler, vil jeg nøjes med at lave et stereo setup først. Det smarte ved zapperne er jo, at der altid kan opgraderes med flere moduler.

Men tilbage til højttalerne! For at komme frem til et godt resultat, skal jeg vel have fat i noget måleudstyr/programmer, hvor får jeg fat i det?
Dernæst skal der findes nogle enheder. Det skal være 2-vejs reol/standerhøjttaler, så der skal findes een diskant og een bas/mellemtone. Jeg har læst meget godt om bånddiskanter, så det var måske noget at gå efter? Hvilke enheder kan der ellers anbefales, som spiller godt sammen?
En anden ting er kabinettet. Findes der formler til udregning at størrelse på disse?

Som i nok kan høre, er jeg ikke nogen erfaren rotte inden for højttaler selvbyg, men jeg har masser erfaring i DIY, så jeg tror absolut på et godt resultat. Dog får jeg brug for jeres hjælp for at nå så langt, så jeg håber på i gider at hjælpe mig på vej!

På forhånd tak!

Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 04 Februar 2004
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Ja det kan godt betale sig, hvis man ved hvad man laver. Mest fordi du får meget mere for pengene end når du køber en højttaler i en forretning.

Jeg citet lige frequence.dk

"Det sparer du ved at bygge selv:

Vi tager et eksempel med én to-vejs højttaler. Producenten køber én diskant og én bas/mellemtone til netto 300,- i alt. Kabinetter laves af et møbel eller desideret kabinet snedkeri. Det koster f.eks. 500,- i en god kvalitet. delefilter leveres af et elektronik import firma til 50,- i dette eksempel. det er klart at hverken enheder eller delefilter er af højeste kvalitet til de penge. Dæmpemateriale, port og skruer løber måske op i 20,- for de billigste komponenter. Der er nu materialer for 870,- Så kommer løn til at samle dem, test og afprøvning, embalage og lager/opbevaring. lad os rund regnet sige at højttaleren med enheder til 300,- nu står i 1000,- lige ud. Nu skal producenten tjene lidt på højttaleren, lad os sige grossisten giver 1300,- for den. Herefter skal den til butikken og der er nu løbet to gange fragt på. Butikken vælger i eksemplet her at tjene 40% på den. Der skal betales løn, husleje mm. Med fragt og fortjeneste koster højttaler X nu 1820,- og så har vi ikke fragten med. Når du fremover ser en højttaler til 500,- så prøv at regne baglæns og se hvor stort/lille beløb enhederne egentligt udgør. Ganske tankevækkende:) I en højttaler til 500,- vil enhederne altså tilsammen koste 83,- for både bas og diskant! Så kan man undre sig over hvordan man af og til ser sådanne højttalere opgivet til flere hundrede Watt??? "

Til top Vis Micker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Micker

Wvack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Citat:Ganske tankevækkende:) I en højttaler til 500,- vil enhederne altså tilsammen koste 83,- for både bas og diskant! "

Det er da fordi de bli'r lavet på en fabrik med hundrede små kinesiske børnearbejdere, som kun får en skål ris om måneden.
Så kommer udgifterne ned!
Til top Vis Wvack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wvack

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Hvis man bare overvejer at stille et spørgsmål her på forum om det kan betale sige at bygge selv så er svaret let.

NEJ, absolut ikke. Grunden er simpel, det eneste som driver dig er at spare penge så du vil aldrig blive færsige med dine byggeprojekter. Og her mener jeg ikke at de kan spille for det er hurtigt at klappe lidt sammen,. Nej jeg mener færdige med design og alt sådan at også andre kan holde ud at se på dem.

Af erfaring ved jeg at det tager meget meget langt tid at lave noget ordentligt selv og man skal absolut ikke gøre det for at spare penge.

Ovenstående beregning af hvad enhederne koster i en højtaler til 500kr elelr en milliard er ganske uinteressant af to grunde. Først og fremmest gælder den beregning for stort set alt man kan købe, fra kaffemaskiner og hifi til biler mm. Den anden og endnu vigtigere grund er at det hvad enhederne koster i en højtaler siger intet om hvor godt den lyder. Det er helheden som tæller og det er helheden der koster at finde ud af hvordan den skal være.

Så find du nogle gode højtalere brugt, det andet er dømt til at mislykkes.

Og så lige en ting til sidst. Alle hjemme byggeri inkl mig selv dengang jeg var meget aktiv på det område med egne effektforstærkere, forforstærkere, højtaler og CD byggeri synes at det lyder fantastisk det man har bygget. Og det er der en ganske særlig grund til. Det er somend at man har brugt rigtig mange timer og man kan selvfølgelige lide det man laver ellers havde man jo ikke gjort det. Og er man så lige den rette til at spørge hvor godt det lyder ?? nej vel, svaret kan forventes at være lidt farvet.

Dette betyder ikke at man ikke kan bygge noget som er godt, man skal bare huske at være realistisk.

At skrue en højtaler sammen fra frequence.dk eller lave en ZAP pulse forstærker fra LC gør altså ikke atman har et super apparat som kan måle sig med ting der er langt dyrere bare fordi man har loddet lidt selv.

Det er bare en anden måde at tjene penge på for firmaerne som LC og frequence.dk.

Classe

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum