Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 07:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: To THX or not to THX (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
xmentor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 10 September 2004 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Endnu en ny i forummet... Hello, everybody!

Jeg er gået i gang med en selvbygger-surround-5.1-system, hvor jeg (fordi jeg er underlagt en overordentlig streng SAF) skal lave mine satellithøjttalere så små som muligt... men det har jeg nu fundet ud af, og det er ikke så meget det, spørgsmålet drejer sig om, men derimod:

Jeg har fået designet de to fronthøjttalere og centerhøjttaleren (alle er ens) så de har en flad responskurve ned til 80 Hz som anbefalet i THX-standarden, og det fungerer udmærket sammen med subwooferen. Men nu er jeg i tvivl om surroundhøjttalerne, som er det næste jeg skal bygge: Nogen siger, at de ideelt skal være identiske med center- og fronthøjttalerne for at give klarhed og præcision, men THX-standarden anbefaler, såvidt jeg forstår det, at de kun behøver gå ned til 125 Hz - til gengæld skal være dipolære for at skabe et mere diffust, omsluttende lydbillede. Jeg har jo godt nok undret mig over, at hvis dipolære baghøjttalere skulle være så gode, hvorfor de så ikke er mere udbredte... Er der nogen der har erfaring med dette? Skal jeg bare lave to højttalere mere i samme design, eller skal jeg til tegnebrættet igen for at lave nogle nye dipolære satelitter? Gode råd og erfaring modtages gladeligt!

Til top Vis xmentor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xmentor

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 September 2004 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Velkommen til

så vidt jeg ved er dipolære da rimeligt udbredte, men jeg vil nok foretrække løsningen med identiske højttalere hele vejen rundt....

hvor på nettet har du fundet de specifikke thx krav (vi har nemlig diskuteret den slags før....)

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 10 September 2004 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Helt klart identiske højttalere! Dipoler lyder som modfase, og det er ikke rart i længden.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 September 2004 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Har også prøvet Dipole engang, det var OK dengang vi kun havde Dolby surround, meget til DD eller DTS, så vil jeg mene at højtalere med ens frekvensgang hele vejen rundt er det eneste rigtige.

I øvrigt må jeg bifalde dit 5.1 valg, der er ikke mange der har forstået at flere højtaler ikke nødvendigvis er bedre!

Omkring THX, så mener jeg at det mere er et Brand, end noget du skal lægge specielt vægt på.

der fiindes utallige opsætninger der lyder sublimt, selv om de ikke er bygget efter THX standarden. (kunne næsten fristes til at sige FORDI de ikke er) 

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Århus
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 15 Juli 2004
Sendt: 10 September 2004 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Århus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Århus

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 10 September 2004 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

I praksis vil du næppe opleve det som en begrænsning, såfremt dine baghøjtalere 'kun' går ned til 125Hz. Men det er en god ide at bruge samme enheder som fortil, du kan eventuelt blot anvende et mindre kabinet (og gøre konen glad!) .

THX standarden er ikke helt tilfældig. Delefrekvensen på 80Hz sikrer, at al dialog (og stemmer i det hele taget) er i surround delen, ikke i subben. Desuden er subben så nede i et område, hvor ørets retningsfølsomhed er stærkt reduceret.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 10 September 2004 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

min erfaring ( hvis den tæller)

Dipole baghøjttalere giver mindre 'spring' imellem kanalerne. Det hjælper gevaldigt på helhedsopfattelsen, da man ellers får trukket opmærksomheden væk fra billedet.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

xmentor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2004 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Indtil videre er meningerne jo dejligt delte! 

Mht. min stræben efter THX, så... ja, er det faktisk ikke en stræben efter THX. Jeg gik ud fra, da jeg begyndte at designe på systemet, at THX-folkene nok havde lidt styr på tingene, så ved at kigge forskellige steder - bl.a. her:

http://membres.lycos.fr/tessier/thx.htm

har jeg fundet ud af et par småting om standarden. Men jeg behandler den som et tag-selv-bord, hvor jeg tager det gode, og de steder, hvor jeg kan gøre det bedre (efter mine ønsker) gør jeg det i stedet. Det er også grunden til, at jeg stiller spørgsmålet om dipolære højttalere - selvom THX-standarden klart kræver dipolære højttalere er jeg ikke sikker på, det ubetinget er det jeg ville foretrække...

Ud over de rent audiofile grunde (som jo er de vigtigste!) er en anden af grundene til, at jeg er lidt skeptisk overfor de dipolære, et økonomisk aspekt. Hvis jeg skal bruge de samme enheder som til forhøjttalerne bliver de dobbelt så dyre pr. styk som de forreste selvom de lydmæssige krav til dem rent faktisk er mindre (125 hz - 8khz fra baghøjttalerne mod 80 hz - 20 khz fra fronthøjttalerne iflg. THX) - en lidt skæv fordeling af pengene, umiddelbart...

En anden ting: Jeg vil også gerne have at koncertoptagelser kommer til deres ret på systemet - har jeg ret i min formodning om, at her ville den alm. højttaler være bedst?

Nå, ja, jeg havde nær glemt - Ja, jeg mener at 5.1 må være udmærket til hjemmebiografen - hvor meget får man ud af de ekstra 2 højttalere i 7.1? Ja, de lyder da sikkert en lille smule bedre, men ud over de relativt få titler med 7.1-lydspor, ekstraprisen ved to ekstra højttalere og selvfølgelig en speciel 7.1-dekoder, hvordan ser der så ikke ud hjemme i stuen efterhånden? Specielt fordi 7.1-folk jo tit er audiofile, og audiofil-højttalere er sjældent særligt små...

SÅ! Nu har jeg garanteret åbnet ballet for en audiofil-krig...

xmentor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2004 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

...og på samme site som det udmærkede indlæg fra "Århus" er her faktisk en direkte relateret side:

http://www.hometheatersound.com/features/cinemacynergy/cc_20 030801.htm

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 10 September 2004 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Nå, ja, jeg havde nær glemt - Ja, jeg mener at 5.1 må være udmærket til hjemmebiografen - hvor meget får man ud af de ekstra 2 højttalere i 7.1? Ja, de lyder da sikkert en lille smule bedre,Ikke kun en lille smule, EX/ES for lyden til at hænge mere sammen men ud over de relativt få titler med 7.1-lydspor,Der er mange titler med EX/ES lyd ekstraprisen ved to ekstra højttalere og selvfølgelig en speciel 7.1-dekoder, hvordan ser der så ikke ud hjemme i stuen efterhånden? Specielt fordi 7.1-folk jo tit er audiofile, og audiofil-højttalere er sjældent særligt små...

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

xmentor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2004 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Jeg må jo sige, at hvorvidt 7.1 giver så meget bedre lyd i sig selv end 5.1, at det er værd at investere i selvfølgelig er en smagssag - for mig personligt er 5.1 nok, men selvfølgelig er der en grund til, at formatet eksisterer, og hvis man har en decideret hjemmebiograf, der ikke skal bruges til andet er det jo ikke noget problem med indretningen. Mht. antallet af titler... ja, der er da relativt mange titler med mere end alm. 5.1. Men er det bare mig, eller er det primært de bedst sælgende nye brag fra Hollywood der har 7.1 el. lign., hvorimod flere klassikere tit må "nøjes" med 5.1? Al respekt for folk, der vil have mere, jeg forstår fuldt ud trangen til perfektion fra mig selv - men for mig, med de film jeg foretrækker (ja, okay, jeg er da også helt vild med Ringenes Herre), vil jeg hellere bruge mit budget på så god 5.1 som jeg kan få i stedet for at forsøge at række efter noget 7.1, jeg alligevel ikke har plads til, behov for, og som jeg ikke har råd til at lave i helt samme kvalitet...

kreidel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2004
Sendt: 10 September 2004 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Nu er DD ex jo ikke 7.1, men kun 6.1 og der findes ikke hjemmeformater, der understøtter 7.1 (endnu). Det skulle dog give et mere sammenhængende lydbillede hvis man spreder center-baghøjttaleren ud over to.

Til top Vis kreidel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kreidel

Århus
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 15 Juli 2004
Sendt: 10 September 2004 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Har prøvet både 5.1 og 6.1 og 7.1, jeg har prøvet med forskelligt grej, og forskellige opsætninger, jeg er klart gået tilbage til 5.1 da det er der hvor Jeg klart mener jeg får den mest homogene lyd.

Ligeledes er der ikke ret mange DVDér der er mixet i ægte 6.1, og har man anlæget stående i 6.1 eller 7.1 og DVD ikke er mixet i det, er det et mono signal der er mixet af de 2 sidehøjttalere, ligesom en center i det gode gamle prologic bliver sendt i center bagkanalen, og det lyder af hø, så efter min mening har du ikke et rum der er 50 m2 eller over får du klart mest ud af 5.1.

Til top Vis Århus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Århus

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 September 2004 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

min erfaring ( hvis den tæller)

Dipole baghøjttalere giver mindre 'spring' imellem kanalerne. Det hjælper gevaldigt på helhedsopfattelsen, da man ellers får trukket opmærksomheden væk fra billedet.

Jeg har lidt den samme erfaring.

Under alle omstændigheder mener jeg at surround højtalere ikke bør være så markante som fronterne. Dog tror jeg nok nærmere at du i dit tilfælde bør konstruere surround højtalere som direkte, der kan hænge højt på side vægene og give lidt samme effekt, måske med diskanten og mellemtonen placeret nedad, ala Dali R1000. At lave dem dipole efter THX principer, dvs. også ens enheder hele vejen rundt, vil det give en forkert fordeling af pengene mellem front og surround højtalerne (som du også selv nævner), og man vil måske blive nødsaget til at benytte mindre gode enheder. Jeg går ud fra at dette er endnu være ved selvbyg end fabriksfremstillede højtalere da enhederne som regel er den dyreste udgift.

Med mindre der i fronterne bruges flere af samme enheder, en hel del THX højtalere er bygget efter D'Apolite eller 2,5 vejs. Hvis man bruger flere ens enheder i fronterne, kan det godt lade sig gøre at lave et passende pris forhold mellem surround og front.

Jeg vil anbefale dig søge lidt inspiration lidt hos THX højtalersættene fra enkelte højtalerproducenter og deres specs. og opbygning, og prøv evt. at tage ud til forhandler og hør dem. Kig bl.a. M&K og Jamo.

THX surround højtalere (ultra og ultra2 ihvertfald) går også ned til 80hz

Jeg synes det er meget fornuft blandt en hel del af de regler som THX, men jeg vil bestemt ikke udelukke at nogle af disse regler kan spænde ben for nogle konstruktioner.

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 September 2004 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

Film lydspor er vel mixet efter thx standarden til biografer hvor man har mange bag ht for at give difus og ensartet surround lyd i hele salen. Det rigtige til hjemmebio må så også at bruge flere ht til hver bag kanal, men det er dyrt og kræver at rummet og waf er til det. "Snyde" løsningen er at bruge dipol til at opnå samme effekt. Hvis man bruger alm ht til bag som peger direkte mod lyttepositionen får man et meget lille sweetspot og mister meget af rumfornemelsen. Det er så en smagssag om man vil have denne rum følelse eller om man går mere op i at lytte til effekterne. Jeg er mest til dipol da jeg syntes det giver den mest realistiske biograf lyd.
Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 11 September 2004 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Man anbefaler jo netop at baghøjtalere placeres højt oppe (under loftet) for at opnå en kombination af diffus & direkte lyd .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 September 2004 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Hvis du laver baghøjttalerne dipole får du (udover mere homogen surroundlyd) præcis den samme fordel som 7.1 skulle give - intet akustisk hul imellem bagkanalerne.

Jeg vil yderligere mene at på seriøse musikudgivelser i surround udnyttes bagkanalerne til at gengive ambiencen og rumklangen fra den koncertsal det er optaget i. Til det er diffuse baghøjttalere helt sikkert mere velegnet til at give en fornemmelse af et stort lokale bagud i en relativ almindelig dagligstue.

Men Xmentor prøv at lave et lille forsøg:

Tag dine nuværende bagkanaler og lyt til et stykke surroundmusik og et stykke film på to forskellige måder: En med baghøjttalerne pegende direkte mod sofaen, og en med højttalerne drejet væk, ind i væggen eller skævt mod hinanden.

Det er ikke helt det samme som rigtigt velkonstruerede dipoler eller tripoler, men det fjerner lidt den der direkte-hed. Hvis det er muligt bør du måske give den et par dB op i diskanten på bagkanalerne (en komplet kalibrering hvis du har en nyere surroundreceiver med målemikrofon og rumtilpasning.)

Bare et forslag.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 September 2004 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nu også mene at dipole højttalere er at foretrække når der snakkes 5.1-systemer. Det er ved netop dette højttalerprincip at man kommer tættest på de gode 7.1-systemer som koster en hel del mere. Det er klart at et 7.1-system er et dipol 5.1-system ovelegent......men man kommer nu et godt stykke af vejen med de dipole bag ht'er. Så min anbefaling er selvfølgelig dipole bag ht'er så får du et "husmands 7.1-system" 
Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes