Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 16:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: sub for begynder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Hey alle sammen jeg er helt ny i dette forum.

Jeg har meget lidt forstand på selvbyg af sub's , men vil dog gerne prøve.

Jeg har 2 stk spritnye JBL 12" enheder til at ligge de hedder JBL LE1400H, de er ret store og vejer en 14-15 kg stykket, problemet er bare at parpiret med datane er blevet væk, mener at ha fået at vide at de er indentiske med basserne i jbl ti5000 ?

håber der er en der kan hjælpe mig med de tekniske data, samt give et par gode råd om volume,"luftport",forstærker-størelse(mærke) o.s.v

håber enhederne kan bruges til noget nu har de lagt på min hylde i over et år ;)

ps: alt hjælp er for mig stor hjælp 

Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Er du sikker på, at det er 12 tommer? At dømme efter dine oplysninger, er det 14 tommer. Klik på linket, her er samlet ThieleSmall data over adskillige JBL basser, bl.a. en der hedder LE14H.

http://www.thielesmall.com/database.asp#

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Jah, vi skal have T/S data på enhederne for at kunne sige noget fornuftigt om deres muligheder.  Med mit umiddelbare kendskab til JBL enheder vil jeg nok tro, at disse nok kun vil gøre fyldest i en sub, hvis man EQ'er dem.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

jo finn52 du har ret det er en 14" der hedder LE14H

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=660&PN= 0&TPN=2

http://www.audioheritage.org/html/profiles/jbl/l250.htm

det er lidt mere om de basser jeg snakker om

og datane http://www.thielesmall.com/include/details.asp?ID=947&dt ype=1

det er godt gået at folk herinde ved mere om størelsen på mine basser end jeg gør   håber det her er til mere hjælp

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 01:56 | IP-adresse registreret  

En lille hurtig beregning viser at et ca. 70 liters kabinet (med meget lidt fyld) med en port på ø10,5cm, med en længde på 21cm, vil passe meget godt.
Så får du et F3=35Hz (det punkt hvor niveauet er faldet 3dB).
Det er ganske ok.

Den virker ret fleksibel med kabinetstørrelsen, så der er gode muligheder for at sænke eller øge kabinetstørrelsen, med mindre eller mere dybbas. Porten er nem at få til at passe.

< Er det ikke hvad andre får den til? >

Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 02:45 | IP-adresse registreret  

Jo, såfremt man afstemmer til 35Hz (har ikke regnet på portstørrelse). Og den er fleksibel med boksstørrelse. Man kunne afstemme lavere, til 30Hz, og så EQ'e med +3dB - så ville man nå 30Hz i de 70 liter. Impulsgengivelsen skulle stadig være OK. Og Lillenørd, du har ret i at det ville være synd ikke at anvende de fine JBL-enheder til noget .

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Hej LilleNørd!

Klik på linket, og se hvordan JBL selv bruger LE14H:

http://www.jbl.com/home/products/product_detail.asp?ProdId=P S1400BLK

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

jeg har dog overvejet om jeg skulle bygge 2 lidt mindre, og så sætte en i hvert hjørne af min hjemme bio, jeg mener måske også at en subwoofer med 2 stk 14" basser er lidt voldsomt ?

men med mit alm. 5,1 sorround anlæg kunne det ,måske være meget fint med en sub oppe ved skærmen og en mellem baghøjtalerne, så et spørgsmålet bare om de skal være på 70 liter hver, det kunne jo godt blive lidt for stort for konen

mit sorround anlæg består af en yamaha rxv-800 reciver, et sæt jbl ti600 i front, et sæt ti200 i bag og en ti100 center. og det giver jo ikke den store basgengivelse når jeg ser film.

men om alt andet er skal de/den jo bygges som en aktiv sub. nogle gode foreslag til en forstærker enhed til at bygge in i subben, har selv kigget på en på 120w rms, tror dog ikke den er stor nok ?  de skriver det her om den :

120 watt RMS - 250 watt musik v. 4 ohm
Frekvensområde: 25 - 180 Hz
Dimensioner: 250 x 250 x 90 mm
Med trinløs indstillelig aktivt delefilter fra 40 til 180 Hz
Fasevender fra 0 til 180 grader
Mulighed for et dybbashævning fra + 3 dB ved 32 Hz, hvorved kabinettet kan formindskes. Frekvenser under 23 Hz bliver dæmpet af et subsonicfilter, hvorved subwooferhøjttaleren bliver virkningsfuldt aflastet.
High level input / output
Line input: RCA

men skriv endelig med evt. bedere foreslag

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Byg to lige store subs som stilles i hvert sit hjørne til front. Det er efter min mening spild af en god enhed at have en sub til baghøjttalerne. Der kommer for sjældent meget bas der. Og når du har to, kan du ikke høre hvor de står, så det er klart den bedste løsning.

Og der er kun en regel mht. til subs: Man kan kun få for lidt effekt. Så en gammel Nad 208 eller lign. vil være perfekt. Evt. en klasse-D forstærker (kører selv med 2x1000W ICE power)

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Hvis du bygger to, vil jeg enbefale to subwoofere på hver 70 liter (internt). At placere dem i hver sin side, er en god ide.

Og som @Sven P skriver, så kan du næsten ikke få for få watt. Kender desværre ikke lige en billig genvej til mange watt, men du vil da nå et stykke, hvis bare de får over 100 Watt RMS hver - men helst tættere på 2-300 Watt hver.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 04:38 | IP-adresse registreret  

To små er naturligvis en god ide! OK, 70 liter er måske ikke 'små'...  Men fint, og i hver sit hjørne foran er mægtigt, især til surround. Ikke noget med en op bag ved, det er verboten .

Altså, til 14" enheder er det helt i orden. Og ærlig talt, vær ikke for bekymret mht. effekten - de er ret følsomme, og skulle nok kunne vække naboerne uden at effekttrinnet bliver overanstrengt. Jeg tror at 120 Watt vil være mere end nok, og konen vil nok beklage sig før naboerne gør .

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 05:20 | IP-adresse registreret  

Skriv endelig igen, når du er nået videre. Altid spændende at se DIY.

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2004 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Hej igen..

Så skal jeg videre med projektet, har haft et lille "hold up" pga. noget sygdom i familien som dog er på rette vej nu(sorry 4 off topic)

Men det bliver en kasse på 70ltr. med en port på ø 10,5 og 21cm lang, lige som foreslået af folk herinde.

så kommer følgende spørgsmål

#1 er det ligemeget hvordan enheden vender ? om den "peger" ned i gulvet eller om det er bedst at den "peger" ud i rummet. Evt med porten i bagenden

#2 køber nok en extern forstærker, altså ikke en til at bygge ing i kabinettet, da planen er at starte med at bygge en' sub og hvis jeg er tilfreds bygge en mere så er det nok lidt billigere at købe en 2 kanals eff forstærker.

#3 kan se at min yanaha surround revicer "skærre" sub frekensen ved 60hz.vil det sige at med en seperart eff forstærke spiller den alt fra 0-60hz.

#4 hvis jeg har ret i mine antagelser i spørgsmål 3, ville jeg mene at det er lidt forkert at fyre alle troner fra 0-60hz ind i subben, kan man ikke købe et godt filter der f.eks "skærre" i lyden så bass-enheden kun spiller 30-50hz -eller noget andet bare et eks. vil gerne ha den til at "skære" det bedste sted.

#5 hvilken forstærker skal man købe? det er vel lidt ligemeget om det er denon,nad eller rotel bare effekten er 200W+ rms i 8ohm. Eller kan man bruge en diskotek's forstærker, de har som regl rigeligt med power (er dog selv lidt imod diskotek forstærker iden, ved dog ikke rigtigt hvorfor)

#6 højttaler terminaler hvad er godt, hvor køber man dem ?

Håber i kan hjælpe endnu en gang

vh Allan

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2004 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Ja, det plejer det at betyde.

At dele ved 60Hz er rigtig fint, det tror jeg ikke du skal pille ved. En god tommelfingerregel er at dele en subwoofer under 100Hz, så de 60 er rigtigt fint.

Her er du nok nødt til at prøve dig frem. Jeg har selv lavet en LC Audio ZapPulse forstærker til min(e) subwoofer(e). Den yder nemlig 2x200W RMS 8 Ohm og 2x400W RMS 4 Ohm. Ganske fint til en subwoofer. Men du kan jo kigge under køb/salg herinde, og i dba.dk. Der er ofte nogle glimrende forstærkere til jobbet.
Personligt har jeg en forkærlighed for ICE Power/ZAP og lignende til subwoofere.

Lar5
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 December 2004 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

#1 er det ligemeget hvordan enheden vender ? om den "peger" ned i gulvet eller om det er bedst at den "peger" ud i rummet.

Hvis enheden fx.peger nedad vil menbranens vægt påvirke "normalstillingen". Nogle højttalere kan godt klare en vandret montering. Har du de nødvendige data på enheden kan du regne lidt på det.

Kik her: http://www.the12volt.com/installbay/forum_posts.asp?TID=3065 8&KW=down+firing

Til top Vis Lar5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lar5

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2005 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

hej igen

så er jeg igen på banen med mit lille projekt, og flere spørgsmål

har fået skaffet mig en masse ting og sager (matrialer og træ til subben)

har lavet en tegning på "dyrene" og fået købt mig en forstærker (denon poa-2400 2*200w i 8 ohm <-- håber den er stor nok?)

er dog s´tadig lidt i tvivl om de skal ha en eller anden form for delefilter da jeg efter nærmere nærlæsning har set at yamahaen ganske rigtigt deler/skærre ved 100hz og ikke ved 60hz som jeg før har skrevet

nogle ider til hvad jeg kan gør for at få "skærings punktet" længere ned ?

på forhånd tak

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 17 Maj 2005 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Vent med at ændre eller fastlægge skæringspunktet til du har hørt om det er et problem i praksis.

Skal det endelig være er det "gyldne punkt" hvis et sådan findes normalt omkring 80 hz, hvilke ikker langt fra der hvor din Yamaha deler.

Men prøv det først, og se om ikke du kan nå langt ved at flytte lidt på dem og justere på niveauet.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2005 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Du kan selvfølgelig lave et delefilter, men...

Passive delefiltre under 100Hz kan ikke anbefales. Der skal bruges store komponentværdier, og skal kvaliteten være god, koster det ret mange penge.

Derfor anbefaler jeg altid aktive delefiltre under 100Hz. De kan fås i mange forskellige prislag, men omkring 1000 kroner koster det vel nok.

Du kan jo i første omgang "nøjes" med det indbyggede delefilter i Yamahaen, og så høre om det er nødvendigt med ændringer.

Wvack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 17 Maj 2005 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

jeg har dog overvejet om jeg skulle bygge 2 lidt mindre, og så sætte en i hvert hjørne af min hjemme bio, jeg mener måske også at en subwoofer med 2 stk 14" basser er lidt voldsomt ?
men med mit alm. 5,1 sorround anlæg kunne det ,måske være meget fint med en sub oppe ved skærmen og en mellem baghøjtalerne, så et spørgsmålet bare om de skal være på 70 liter hver, det kunne jo godt blive lidt for stort for konen

For det første skal hun kende sin plads...

For det andet så kan du jo placere subberne mellem tv og frontht'er der er alligevel ikke plads til nips og blomster...

Det har jeg selv gjort....

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14880&KW=Wv ack

Og så har jeg forøvrigt også samme ht'er som dig...(undtaget center)

Bruce Lee
Til top Vis Wvack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wvack

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes