Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 03:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: væghøjttaler med superlyd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
capsule
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Hej,

jeg kunne godt tænke mig at spørge jer mere erfarne selvbyggere om det er muligt at bygge et par højttalere til vægmontering som har super stereoperspektiv/beskriver et stort 3D rum, og kan "forsvinde" i lydbilledet?

Med andre ord, kan man komme lige så langt som med fritstående højttalere?

Det kunne være fedt at ha et par højttalere med super enheder og komponenter som ikke optog så meget plads i stuen.

Til top Vis capsule's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af capsule

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Nu er det ikke lige selvbyg, men jeg har hørt meget godt om Dali Helicon W300, som netop er beregnet til at hænge på væggen. Den skulle gøre det rigtig godt til stereo, og så vidt jeg kan læse mig til, er det det, du er ude efter.

Du kan sikkert høre dem i din lokale Hifi-Klubben.

/Præsten

Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

capsule
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Jo de kan nok være en god inspiration, Dali'erne!

Men jeg tænker om den reflektion der vil være fra væggen, kan "sløre" perspektivet.

Nu er Dali'ernes baffel ikke så bred, måske det er nok til at redde lyden. Enhederne sidder også et stykke ud fra væggen.

Til gengæld er de vinklede, hvilket ikke levner mange indstillingsmuligheder mht. at vinkle dem mod lytteren. De er vel også primært fremstillede til brug som baghøjttalere.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Dynaudio laver også en lille højttaler til vægmontering du måske skulle kigge på som inspiration. Den hedder Audience 42W.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt at ideen med dem er som baghøjttalere, men så vidt jeg ved har de solgt flere af dem som rent stereosæt (velsagtens et kompromis mellem mandens savlen over gulvhøjttalere og kvindens uvilje mod disse )

Lyden skulle være meget tæt på den "alm" Helicon 300, som jeg synes lyder ganske fint, også til lidt rock, men de levner helt sikkert ikke meget til indstilling og vinkling, det er rigtigt.

/Præsten

Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

capsule skrev:

Hej,

jeg kunne godt tænke mig at spørge jer mere erfarne selvbyggere om det er muligt at bygge et par højttalere til vægmontering som har super stereoperspektiv/beskriver et stort 3D rum, og kan "forsvinde" i lydbilledet?

Med andre ord, kan man komme lige så langt som med fritstående højttalere?

Det kunne være fedt at ha et par højttalere med super enheder og komponenter som ikke optog så meget plads i stuen.

Jeg vil mene at man har en god mulighed for at opnå super lyd med væghængte højttalere. Jeg kan ikke helt se hvad der skulle tale imod, bortest fra at kabinettet måske er lidt sværere at lave fornuftigt. Måske kan det også give problemer med stående bølger ?

Man kan komme udenom baffle step problematikken, hvilket absolut må være en fordel. Hvis man derudover benytter sig af den ekstra gain i bassen, for man også lavere forvrængning i basområdet. 

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

capsule
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

til LGrau

Jo, du har ret i at kabinettet kan blive lidt af en udfordring. Specielt hvis de skal kunne vinkles ind mod lyttepositionen på specielle hængsler ell. lignende og stadigt ta sig godt ud. Og størrelsen: hvis det skal være alternativer til gulvhøjttalere, får de jo en anselig størrelse!

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at både Lydbutikken i Kbh og Klubben har nogle specielle modeller, som decideret er beregnet til at hænge fladt på væggen. Sådan nogen kunne måske efterlignes? Som vejrbidt hifi-gråhår vil jeg da også lige nævne, at Snell A2 og A3 faktisk var bygget som de var, fordi Peter Snell ville bygge en selvstående højttaler, som kom så tæt som muligt på at fungere, som om den var bygget ind i huset. Derfor den store, runde "mave" med omhyggeligt placeret dæmpning af nedad-strålingen til at holde bare en lille mellemtone og diskanten (du kan se det ved at lyse gennem stoffet i en A'er med en lommelygte, og stoffet kan også tages af, men det er ikke let). Og derfor bassen monteret nedad helt tæt på gulvet, så den primære reflektion nærmest forsvinder. Derfor kan du jo konstruere et kugleudsnit og hænge det op på væggen. Om du vil bygge en bas ned i gulvet eller blot benytte en god sub, som kan mødes med den valgte mellemtone er så op til dig. I A3 blev der delt til  Seas 11FM-mellemtonen ved 275 Hz, så vidt jeg husker. Muligvis med 12dB/oktav filter. Ellers er det vel mest et spørgsmål om at bibeholde et vist volumen, men bare at gøre højttaleren bred, høj og flad for at få samme karakteristik. Husk dog at baflens og væggens akustiske forstærkning skal regnes ind, så man kan ikke bare tage en kontruktion til fritstående brug og smække den op på en tynd højttaler med en mægtig baffel. Så kæntrer frekvensgangen. Måske har Roland nede i Dansk Audio Teknik på Vesterbrogade her i Kbh mulighed for at hjælpe?

Til top Vis klogesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klogesen

flyoak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Hej Capsule.

Jeg har selv lavet et par gulvhøjttalere hvor jeg byggede kabinetterne efter at de skulle kunne stå helt op ad vægen. Det eneste jeg gjorde var at lave dem superstive og i god godstykkelse og da det er en basrefleks konstruktion har jeg dæmpet dem lidt mere internt (blygummi, fåreuld og æggebakkeskum) end jeg ellers ville have gjort. Det er en trevejs konstruktion og kabinettet til mellemtone og diskant (3,7 L) sidder i den forreste del og er ikke gennemgående til bagfladen. Når jeg lægger øret ned til kabinettet er det yderst sparsomt hvad der kommer igennem af lyd (spec i mellentone registret) og jeg tror det er en af vejene til at få et godt resultat.

De spiller supergodt og bassen er dyb og tør. Jeg har nok været heldig for det lyder ikke som om jeg har problemer med stående bølger men det kan man jo rende ind i.

Jeg ville nok lave dem så de skulle hænge direkte på vægen og så bare vinkle frontpalden mod sweetspot, Hvis dine enheder ellers har en fornuftig spredning kan du jo forsøge dig uden vinkling.

Mht. Filtret kan du jo trimme det efter placeringen hvis du ellere sørger for at man kan komme til det.

Glæder mig til at høre mere om projektet. Mvh Thomas

Til top Vis flyoak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flyoak

flyoak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Hvis du skriver en mail til Madisound (www.madisound.com) kan de hjælpe med filtret. De har lavet deres egne målinger på enhederne ( de fører alle de mest gængse ).

Beskriv dit projekt, hvilke enheder du vil bruge, kabinet, lytte præferencer osv. evt. delefrekvenser og stejlhed så kan de hjælpe dig godt på vej. Det koster 30usd. Det kan så være du skal justere en lille smule efter smag, men du er hjulpet godt igang. De er generelt superflinke til at hjælpe og jeg har gode erfaringer med dem.

Mvh Thomas

Til top Vis flyoak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flyoak

capsule
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Tak for tips flyoak,

Det lyder som om der er muligheder. Det var egentlig det jeg ville undersøge i første omgang.

Jeg ved også at Artcoustic, som er dansk så vidt jeg ved, laver væghøjttalere med rimelige komponenter. Men de ligner billedrammer og det er ikke det jeg er ude efter.

Jeg vil ikke prøve at skjule kabinetterne, det mener jeg er en forkert indgangsvinkel. Nej, jeg kune tænke mig et sæt højttalere med den samme "Wow" effekt som et par lækre, gulvhøjttalere kan frembringe. I ved; når man ser et sæt store, dyre, super flotte højttalere spækket med det bedste af det bedste, så kommer der lige så stille et større og større smil frem:-D - De skal bare sidde på væggen.

Til Klogesen:

Jeg kan ikke lige finde de Snell modeller du snakker om, men hvis jeg forstår dig ret så er diskant/mellemtone monteret under stoffet og kan altså vinkles uden at man ser ændringen udefra. Lidt som Gallo Acoustics også gør det. ikke nogen tosset idé!

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Har selv gået med samme tanker - jeg fatter ikke at fabrikanterne ikke har fundet ud af at der er del folk der går op i god lyd men ikke har den store lyst til at have store grimme kasser stående.

Jeg har hørt artcoustics små diablo højtalere, og det lød overraskende godt. Meget lækkert design og ikke så hifi agtig lyd (ment på den gode måde).

Audes har lavet noget der ser ud til at matche en fladskærm - de bruger seas enheder. Martin logan har en model: fresco  - den ser ud til at kunne give en rigtig god lyd, men er i mine øjne lidt "over designet" og ret dyr.  

Tyske intertechnik lavede en gang et byggesæt der hed dali - har ingen anelse om hvordan de lyder men den bruger nogle ok enheder. Kittet kan findes flere steder på nettet.  

Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Det tyske "Klang & Ton" har/havde i Okt/Nov - nummeret (06/04) en væghøjttaler, hvor der er brugt to enheder, som normalt bruges til bilstereo. IMHO ser det ud til at være et godt resultat, de fik ud af det. Størrelsen - 300 x 400 mm. - kan måske godt skræmme lidt, men de stikker kun 78 mm.

Og så er der Sequence serien, der kan give inspiration.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Prøv Vienna Acoustics Waltz, som ud over et udseende i verdensklasse, har vinkling, en dybde på 9 cm. og er konstrueret til at gå længere ned end 70 hz i bassen. Prøv at tjekke den ud ved wwwe.vienna-acoustics.com.

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes