Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 17:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Selvbyg - Hjælp ønskes (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ann_123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 20 November 2004 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg vil gerne bede om lidt hjælp, hvis muligt.

Jeg vil selv bygge et par højttalere, de ydre mål skal være ca en meter i højden.

De skal være så smalle som enhederne tillader, dybden er ligemeget - jeg havde forestillet mig en ventileret 2-vejs, med sand i bunden.

Jeg har 2 sæt enheder: en 1" diskant med følg data:

Impedance (Z) 8 ohm

Free air resonance (fs) 1500 mhz

Max. frequency range fx-20 khz

Rec. crossover frequency (12dB) 2500 mhz

Music power 50 W

Power rating 30 W

SPL (1W/1m) 90 Db

Om bas/mellem har jeg næsten ingen data :-(

Det er en Vifa med ½-gennemsigtig mælkefarvet plastmembran, den er 6½ tommer og stammer oprindelig fra en Mission højttaler ( model 774 ?? er dog slet ikke sikker) har pladecassis, og mellemstor magnet.

Den måler statisk 5 ohm på terminalerne...

Den spiller relativt langt og ubesværet op i mellemtonen, når jeg slutter den direkte til.

Kan jeg bede om foreslag på et nemt "universielt brugbart" delefilter der blot skal justeres ind efter gehør ?

Hvort stort kabinet netto skal jeg mon bruge? (Ventileret)

Jeg har desværre ikke ydeligere information om den Vifa enhed, jeg beklager rigtig meget..

Venlige hilsner

Ann 

Til top Vis Ann_123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ann_123

Ann_123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2004 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

uha, de data vedr dele frekvens og resonans er helt forkerte - det er Hz og ikke Mhz

Jeg undskylder rigtig meget..

Jeg er 1. gangsbygger, så I må bære over med mig.

Ann

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 November 2004 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Når du ikke kender data på dine bas/mellemtoner, så får du det bedste resultat med et lukket kabinet.

Det bliver desværre en bob-bob anbefaling; men Opdel hele kabinettet i tre rum, hvor diskanten får sit eget rum (størrelse ligemeget). Giv hver bas/mellemtone hver sit kammer på 15 liter (internt!).

Et eksempel kunne være et kabinet på:
Højde: 100cm
Bredde: 20cm
Dybde: 30cm
I 22mm MDF har kabinettet et internt volumen på ca. 38 liter. Det skulle passe meget godt.

Husk at komme middel fyld i alle kamrene med acoustilux/vat.

Delefilteret vil nok passe meget godt med et 2-vejs, med en delefrekvens omkring 25-2800Hz.

Hvis du vil have et ventileret (går ud fra du mener basrefleks med en port, men et ventileret kabinet er IKKE basrefleks), så kræver det du har de præcise data på enhederne.

- Håber det giver lidt hjælp. Hvis du skal have en mere præcis gennemgang (evt. af delefilter, så bare skriv.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

Ann_123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2004 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Tusinde tak for dit svar

Jeg skal kun bruge 2 enheder pr højtttaler, altså een diskant, og een bas/mellem - derfor forstår jeg ikke helt dit forslag om et opdele hvert kabinet i 3 rum ?

Ok, jeg kan forstå din pointe om at lave det som trykkammer, nu jeg ikke har nogen data på bas/mellem-enheden.

Begge enheder er karaktiseret ved en varm lidt afdæmpet spillestil, jeg tror Vifa enheden har ret god virkningsgrad.

Jeg har adgang til forsk. spoler, plastkondensatorer og effektmodstande (5, 10, 20 w) via mit job som loddemontrice på en mindre fabrik.

Jeg tror godt bas/mellem enheden kan spille op til ca 2.5-3 khz uden synderlige problemer, den virker meget afslappet.

Har du forslag til et simpelt delefilter, er det meget fint.

Igen mange tak for hjælpen.

Ann

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2004 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

OK. Havde lige misforstået det. Troede du havde en diskant og TO bas/mellemtoner til hver side.

Men hvis hver side "kun" skal have en diskant og én bas/mellemtone, så er der ingen grund til at lave højttaleren ret stor.

Et komplet kabinet på internt 15 liter, skulle sagtens kunne klare det. Det er en god ide at lave et lille bagkammer til diskanten, og det fylder ikke ret meget.

Prøv at se denne løsning, jeg har lavet på et tidspunkt: http://www.loudspeaker.dk/html/the_project_top.html
Enhederne er ikke de samme, men volumen/kabinet er fint til dine enheder.

Delefilteret må vi evt. tage i morgen. Jeg er på vej ud af døren - skal i byen.

Ann_123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2004 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Hold da op de er flotte, dine højttalere.

OK - hav en god bytur

Jeg har ikke et suk forstand på at konstruerere et delefilter fra bunden.

Jeg vil meget gerne have din hjælp i forbindelse med at lave et delefilter, så du må endelig vende tilbage imorgen.

Diskanten er ikke ventileret, og har en pakning på anlægsfladen, så det er strengt taget ikke nødvendigt med et særskilt rum til den.

Jeg vil meget gerne have en gulvhøjttaler ud af dette, derfor højden på ca 1 meter. - jeg er designmæssigt inspireret af denne:  http://www.frequence.dk/sites/sp-6.htm  - Skulle det blive for stort til enheden, kan jeg vel bare fylde op med sand, indtil jeg får det rigtige indvendige rumfang ?

Trykkammer eller port er et fedt.

Ok, jeg vil kikke efter dit svar imorgen

Hilsner

Ann

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2004 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Det er ikke et spørgsmål om diskanten er ventileret, om man laver et bagkammer til diskanten. Det er for at være 100% sikker på kabinettet er lufttæt (du kan se hvordan jeg lavede det på de hvide kabinetter).

Kabinettet bliver bare ALT for stort, i forhold til hvad der er nødvendigt.

Et 100x20x30 kabinet (22mm MDF) har et volumen på ca. 38 liter - du skal kun bruge 15 liter....

Du kan selvfølgelig lave et rum i bunden på 21 liter... Men så ville det være bedre at finde en ekstra enhed der så kunne udnytte det rum. Evt. en anden lignende Vifa enhed(?)

Det er ret nemt at lave finishet på de højttalere jeg har på siden. Det mørkerøde er malet med en plastikmaling (med pensel), der selv flyder ud, og laver en næsten sprøjtelakeret overflade. De hvide er lavet med en simpel spraydåse fra silvan - en masse lag efter, så får man den farve man vil have - og det holder fint.

Ann_123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2004 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Ok, jeg spørger for at blive klogere, så det er fint du fortæller hvorfor og hvorledes.

Jeg vil dog stadigvæk gerne have den højttaler i den højde jeg har nævnt, så den kan stå uden stander på gulvet. Om den skal deles op for at komme ned på de 15 liter du nævner, betyder ikke noget.

Jeg vil se frem til det delefilter, så jeg kan komme igang.

Husk nu på at Vifa bassen har en nominel (?) modstand på 5 ohm.. diskanten måler ca 8 ohm.

Venlige hilsner

Ann

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2004 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Jeg kigger på sagen i morgen!

Snakkes ved!

Ann_123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2004 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Vrøvl - diskanterne måler på terminalerne ca 6.5 ohm

Ann

Ann_123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2004 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Sjovt, jeg har faktisk en doxa 60 som effektblok.. (JF dit link..)

Ann

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2004 kl. 03:49 | IP-adresse registreret  

Faldt lige over dette sted til beregning af delefilter:
http://www.ajdesigner.com/crossover/crossoversecond.php

Det bedste filter vil nok være 2. ordens filter (12db/oktav), pg Linkwitz-Riley. Tror 2500 Hz er et godt sted at starte.

Der er en række ekstra kredsløb, der ofte vil være en god ide i delefilteret, men de kræver alle data på enhederne. Det kan dog blive nødvendigt at dæmpe diskanten, men du kan starte med selve frekvensdelingen, og så senere tilføje et dæmpeled, hvis du synes diskanten er for markant.

Ann_123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2004 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Ok - kan vi summere op ?

Når diskanten er en 8 ohms version, men måler 6.5 ohm på spolen, kan man så antage at bassen også er en 8 ohm, selvom den måler kun 5.2 ohm ?

Skal så bruge disse normelle værdier (8 ohm), eller skal man bruge de værdier, man kan måle sig frem til direkte på terminalerne: (= Tweeter 6.5 ohm + Woofer 5.2 ohm), når beregningsværdierne skal plottes ind i delefilter beregneren ?

Et rumfang på 15 l i et trykkammer ligger nogenlunde fast for en 6½" enhed?

Hvordan laves et dæmpeled til diskanten, i fald den skal dæmpes ? Findes der en skematisk oversigt på nettet vedr dette?

Har et dæmpeled indflydelse på de oprindelige værdier i filteret - skal der bagefter korrigeres for indsættelse af sådan et dæmpeled ?

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 November 2004 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

De værdier du måler med et ohmmeter på enheden er kun DC værdien af modstanden. Den samlede modstand består både af en AC og en DC komponent, og må derfor være de opgivede 8 ohm.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Ann_123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2004 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Hej Svend!

OK tak, men nu har jeg desværre ingen konkrete data på wooferen - derfor mit roderi.

Det er meget venligt af jer, at I gider hjælpe lille jeg.  

Jeg har fundet en dæmpningsmodel på nettet der simulerer L-pad - er dette hvad jeg skal bruge til at dæmpe diskanten ?

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 November 2004 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Det er nok en god ide at måle din enhed igennem, så du får de nødvendige parametre, således du kan lave et optimalt kabinet størrelsesmæssigt, og få din reflex port afstemt korrekt, samt få lavet frekvenskorrektion af enheden, hvis du ønsker at bygge med basreflex.

Så ville jeg nok bruge et 18dB HP / 6dB LP filter, med en delefrekvens på ca. 2250Hz - 2500Hz, og lave frekvenskorrektion på bas/mellem enheden. Du siger selv bas/mellemenheden spiller relativt langt og ubesværet op i mellemtonen, dette ville jeg udnytte ved kun at bruge et 6dB LP filter, og så lade enheden selv rulle af, dette giver en god musikalitet.

Som du selv nævner, kan du bruge L-pad(spændingsdeler) til dæmpning af din diskant, men her er du nødt til at lade øret bestemme, udfra lytning på den færdige højttaler.

Hvis du ikke selv har mulighed for denne gennemmåling af enheden, må du godt komme forbi med din enhed, det tager ca. 10 min. at måle og udregne parametrene.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2004 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

De 15 liter jeg snakker om, er kun en bob-bob værdi. Et slags gennemsnit af hvad der måske vil være godt. Meget nærmere kommer vi nok ikke uden en udmåling af enhederne.

Det er den den målte impedans du skal bruge i udregningen af delefilteret, ikke den opgivne på 8 Ohm.

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Sendt: 22 November 2004 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Den målte impedans er DC-modstanden som er målt til ca. 5 ohm, hvilket svarer ganske godt til en 8 ohms bas/mellem enhed, og det er disse 8 ohm du skal regne med når du beregner dit delefilter, da det ikke er DC men en højere frekvens, typisk 2 - 2,5 kHz, og her vil enheden typisk have en impedans på ca. 8 ohm, og derfor også er den impedans der skal regnes med.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Ann_123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2004 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Tusinde tak alle, det er virkelig pænt at jer at hjælpe

Gorm - mange tak fordi du tilbød din hjælp mht at få dem udmålt - det var nok hvad var rigtigst at få gjort  - jeg kan eventuelt sende dem til dig, da jeg ikke er særlig mobil ?

Daniels var inde på at smide dem i et 15 liters trykkammer - kan du tilslutte dig dette ?

Jeg har en god ven der for et par år siden byggede et sæt 2-vejs højttalere med Linkwitz-Riley 12 db/octav overgang og de lyder faktisk meget godt - kan du tilslutte dig dette som brugbar løsning, også for at gøre det mindst muligt kompliceret?

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Sendt: 22 November 2004 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Jeg vil umiddelbart ikke bare sætte enheden i et 15 liter kabinet, da dette ikke er det optimale. Men jeg ville der i mod få kabinettet tilpasset enheden, uanset om valget var et refleks system eller et lukket system, da ideen med selvbyg ellers går fløjten.

Filtertypen kan man altid diskutere, og her er der ikke noget entydigt svar da de forskellige typer, har forskellig lyd karakteristik, som så igen er afhængig af kabinettype, dæmpning og enheder. Så derfor kan et 12dB L-R filter være lige så godt som andre forslåede filtre.

mvh Gorm

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes