Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 11:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: "rigtig" subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Masti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 03 December 2004 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Hej derude, og endnu en gang tak for dette fantastiske forum

For en måneds tid siden, købte jeg to sub100 (ældre DAT konstruktion), der efter min mening lyder rigtig godt til musik. Super hurtige. Men grundet gainer filteret, kommer de på overarbejde ved film, når de helt dybe frekvenser lyder.
Da jeg står over for at skulle skifte mine fronthøjtalere ud - når jeg får tid :) - til nogle lidt mere basstærke, vil jeg have en "rigtig" subwoofer, der kun tager sig af signaler under 60-80Hz.
Den skal således udelukkende tage sig af frekvenser mellem 20-80Hz.

Når den skal tage sig af de helt dybe frekvenser, kommer jeg nok ikke udenom en stor enhed, og et stort kabinet. Til at trække enheden (eller enhederne) vil jeg bruge mine 2 zappulse moduler brokoblet.

Den skal ikke være helt ubrugelig til musik, men skal stadig KUN bruges til de helt dybe toner, som der ikke er ret meget af i musikken.

Spørgsmålet er så om det skal være en lukket, basrefleks eller andre former for kabinetter.

Af enhed har jeg overvejet en JBL wgti 15, men er åben for andre forslag.
Med gti15'eren i en lukket kasse på 100L, kombineret med noget linkwitz gainer burde give et fornuftigt resultat?

Forslag, evt mere specielle konstruktioner, til hvordan dette kunne løses, modtages meget gerne..

Budgettet for kasse+enhed ligger på max 4-5k

På forhånd tak

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 December 2004 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

En JBL GTI er vel ikke beregnet til at spille dybt.... Den er vel tænkt som hurtig mellembas der kan spille højt!

Hvad med Peerles... mener stadig de laver nogle fortrinlige dybbasser... Tag evt en snak med www.danskaudioteknik.dk

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 December 2004 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Hej Masti

Jeg har selv en Amadues Sub100 og kan ikke lige genkende dit problem. Bruger du ikke det filter som er udviklet specialt til Sub100? hvis du bruger det filter, så er frekvensen 20 hz - 100 hz. Og med 4 stk 8 tommer enheder i hver kasse, så kan du flytte lige så meget luft som 2 stk 16-18 tommer PA højttaler. Bare du har watt nok....

Mvh

Torben

Til top Vis Torben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben

Masti
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2004 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

En JBL GTI er vel ikke beregnet til at spille dybt.... Den er vel tænkt som hurtig mellembas der kan spille højt!

Hvad med Peerles... mener stadig de laver nogle fortrinlige dybbasser... Tag evt en snak med www.danskaudioteknik.dk

Tak for svaret, det lyder meget rigtigt... Var også min første tanke, men den spillede liniært ned til 25hz i en 230L basrefleks, så gik ud fra min tanke var forkert. Vil lige snakke lidt med DAT, kan være de har et godt råd.

OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 December 2004 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Heyza...

Scan Speak er på banen med deres første dedikerede subwooferenhed, som spiller utrolig dybt i et minimalt kabinet. Samtidig er den super god til musik! Den koster ca. 3.500,- i løssalg, hvilket jo er indenfor dit budget!

www.danskaudioteknik.dk
www.frequence.dk
www.q-sound.dk

en af disse butikker bør kunne skaffe enheden hjem, ellers kan du ty til norge:

www.dynabel.no

Enheden hedder 23W4557T00. I et lukket kabinet (hvilket klart er at foretrække) på 35 liter opnår du f3 ved 32Hz, i praksis brug i et "normalt" rum vil du dog kunne opnå f3 ved 20-25Hz!!

Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan

Masti
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2004 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Torben skrev:

Hej Masti

Jeg har selv en Amadues Sub100 og kan ikke lige genkende dit problem. Bruger du ikke det filter som er udviklet specialt til Sub100? hvis du bruger det filter, så er frekvensen 20 hz - 100 hz. Og med 4 stk 8 tommer enheder i hver kasse, så kan du flytte lige så meget luft som 2 stk 16-18 tommer PA højttaler. Bare du har watt nok....

Mvh

Torben

Jo, jeg benytter filteret specielt til dem. Jeg kan også sagtens høre de lave frekvenser (tror det er dem 20-40hz) og der kommer enhederne meget hurtigt ud over deres grænser. Effekt skulle der være nok af, et par zappulser brokoblet er opgivet til over 1000W, selvom det nu ikke siger specielt meget. Har dog indtryk af, at der er masser af power til dem. Kan du presse dem meget, før der opstår problemer?

Masti
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2004 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

OceanMan skrev:

Heyza...

Scan Speak er på banen med deres første dedikerede subwooferenhed, som spiller utrolig dybt i et minimalt kabinet. Samtidig er den super god til musik! Den koster ca. 3.500,- i løssalg, hvilket jo er indenfor dit budget!

www.danskaudioteknik.dk
www.frequence.dk
www.q-sound.dk

en af disse butikker bør kunne skaffe enheden hjem, ellers kan du ty til norge:

www.dynabel.no

Enheden hedder 23W4557T00. I et lukket kabinet (hvilket klart er at foretrække) på 35 liter opnår du f3 ved 32Hz, i praksis brug i et "normalt" rum vil du dog kunne opnå f3 ved 20-25Hz!!

Meget interessant, lyder som  noget, der ville passe godt til mit behov! Når jeg snakker med DAT, vil jeg lige forhøre om mulighederne her også..

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 December 2004 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

En JBL wgti er en desideret subwoofer enhed. Den og dens prof bror 2256g er nok de to bedste 15 tommer basser jeg nogensinde har arbejdet med. De ses dog sjælden i hifi kredse, selvom deres ydelse ofte langt overstiger de alm hifi valg som fx TC he15, xls osv. En wgti har i modsætning til stort set alle andre underkvadratiske enheder en motor der reelt kan understøtte den opgivne xmax. Plus med alm musik/film program er kompression ikke en faktor. Den kan heller ikke slå ibund så impulser behøver man ikke være bange for.  Med kraftig forstærker og et god filter/eq så er 16 hz på den forkerte side af 110 db meget muligt.

Masti
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2004 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:
En JBL wgti er en desideret subwoofer enhed. Den og dens prof bror 2256g er nok de to bedste 15 tommer basser jeg nogensinde har arbejdet med. De ses dog sjælden i hifi kredse, selvom deres ydelse ofte langt overstiger de alm hifi valg som fx TC he15, xls osv. En wgti har i modsætning til stort set alle andre underkvadratiske enheder en motor der reelt kan understøtte den opgivne xmax. Plus med alm musik/film program er kompression ikke en faktor. Den kan heller ikke slå ibund så impulser behøver man ikke være bange for.  Med kraftig forstærker og et god filter/eq så er 16 hz på den forkerte side af 110 db meget muligt.

Tak for den afkræftigelse. Vil du mene, at jeg kan få et brugbart resultat til musik, også med zappulse, som jeg mener du tidligere har udtalt, ikke vil kunne drive den optimalt. Samtidig vil jeg gerne vide, om du anbefaler en lukket eller reflekskasse til wgti'eren?

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 03 December 2004 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Det er ikke noget problem at få et brugbar resultat, enheden kan følge med op til 1000hz..det er der faktisk ikke mange 15 tommere med over 4 cm vandring der kan. En zapppulse er skam ikke den væreste amp man kan sætte foran..langt fra, men når man først har hørt den med en Crown K2 amp så lyder zapp og ice som ren mudder. På lazer accl meter, kan forskellen tydelig måles, ice og zapp kan ikke accl/dæmpe den ligeså godt.  Det er ikke et spørgsmål om watt sålænge du har 800 eller mere, men et spr om emf supression/absorbtions karakterstik.  Hvis det bliver interessant for dig så kan du prøve at låne en K2 af mig, forskellen er så tydelig når man først har hørt det med egne øre.

Jeg så en JBL 2256g (samme enhed som wgti15, bare på et letvægtschassis) skyde en 5 kg tung bowling kugle 2 meter i været på en Prof messe i Chicago. Enheden var spændt foran en Crown Itech 8000, samme teknologi som k2 bare mere power og beregnet til touring. Det siger lidt om den motor kraft en gti har. Prøv at gøre det med en xls eller tc..så siger det are puff og spolen er brændt.

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 03 December 2004 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Glemte lige dit sidste spr. Jeg kan bedst lide refleks kasse til den. Den Jbl forskriver til sq er svær at forbedre på. Impuls/transient gengivelsen har lavere kompression ved reflekskassen og hvis en BCA/Kl I amp bruges så er dæmpningen ikke noget problem. På den anden side hvis man bruger en amp med ringere dæmpning kan den lukkede kasse være bedre da impulsvilligheden kan blive mere end udlignet pga mangl dæmpning, som den lukkede kasse kan rette lidt op på.

Hvis du kigger På JBLs Gti (car)/Vertec (tour) vil du se at for alle diffrential drive motorere forskriver de KL I amps. JBLs store Car amps er lavet af Crown og kører Kl I (BCA)

Hvis du er int i mere tech stuff så bare fyr løs.

Jespertheil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2003
Sendt: 03 December 2004 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Prøv da om du kan låne et par andre forstærkere og slutte til inden du går videre.. Jeg har også et sæt Sub100 og kan heller ikke nikke genkendende til dit problem. De spiller tordende højt og dybt!!! Jeg kan sgu blive helt køresyg af at høre et nummer med smæk i for god udblæsning.

Hvor bor du?

Jeg trækker mine med hver deres Rotel RMB100. Jeg bor i herning så hvis det er i nærheden af dig, så kig da forbi til en lytter. Kan også tage mine forstærkere med ud til dig en dag hvis det har interesse..

Hygge

Til top Vis Jespertheil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jespertheil

Masti
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Tusind tak til Hasselhof. Det er jo helt kanon med så kompetent uafhægig vejledning! Jeg har besluttet at bruge wgti15, hvis jeg laver en ny sub. Jeg kunne dog ikke helt beslutte mig, for om jeg skulle beholde mine sub100 eller gå efter en ny sub. Derfor har jeg snakket med min forhandler, og han er villig til at lave en demo, hvor jeg kan høre wgti15 (i reflekskasse, han har) og mine sub100. Af forstærkere har ham både zappulse og en af de helt store car amps.

Bedre sammenligning får jeg vidst ikke.

Også tak til Jespertheil, for tilbudet, men vil lige se med sammenligningen

Virkelig super hjælp herfra, så har jeg noget at gå ud fra

mvh.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 04 December 2004 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke bare købe to sub 100 mere? Har selv haft dem. Det er en kanon sub, der bliver svær at overgå.

Se en der har det her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=17151

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 04 December 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:
De ses dog sjælden i hifi kredse, selvom deres ydelse ofte langt overstiger de alm hifi valg som fx TC he15,

Hasselhof, jeg er klar over du ikke kan lide dem, men det gør dem jo ikke nødvendigvis håbløse. Hvis det er godt nok til Krell, er det i hvert fald godt nok til mig:

"reply to super: First off i dont think these drivers are not just for car use. This is becuase they are used in the $28000 Krell Master Reference Subwoofer"

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=b2ea66f8b46b f1ea52b5cd2b60d05ab5&threadid=999&perpage=10&pag enumber=1

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 04 December 2004 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Jeg kender også en her på Bornholm der har et 175 liter kukket sub system med en JBL 15" bas som de her beskrevende..

Må sige at det spiller gankse enkelt formidabelt.. 

Subberne køre sammen med et top system bestående af en Dáppolitto løsning med to stk. 5" Eton kulfiber mellemtoner og en SS. 9900 Revelator diskant.

Der delet fuldt elektronisk på systemet til et par 50W Lc Audio ZapZolute på toppen og et par 120W af slagsen på bassen.

Der deles omkring 2 kHz. og ved lige under 100Hz.

Følsomheden ligger lige over 90 db.

Der bruges elektronisk equalizering på bassen så den rækker fint ned til de 16 Hz. med endda meget mærkbart niveau..

Alt af eget design og ide...

Det spiller helt og aldeles homogent og fint sammen og lyder fanstastisk!

Det er klart ET! af de mest vellydende DIY. systemer jeg har lagt øre til... ( og som gør langt de fleste stor færdig højtaler systemer til skamme uanset pris!)

Der er så meget kontrol og dybde i systemet så man tror det er løgn!!!

Så de JBL basser er noget ganske særligt! men DET! er prisen også....

Men det kræver plads! for at lyde & yde optimalt

Her er der en hel 35m2 stue til rådighed KUN! til dette!..

( sikke en heldig mand!! at habe så`nt et lytterum..)

På hele denne baggrund kan jeg klart anbefale disse JBL bas enheder!...

Og der er sgu INTET! der giver en rent fysisk og realistisk oplevelse og gengivelse som en STOR! 15"

Har desverre kun selv rum og plads  ( lige akkurat!) til et 12" system..

Men det gør dog også jobbet rigtig godt og næsten 90%..

her under tror jeg ikke jeg ku forli mig med mere!...

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 05 December 2004 kl. 05:12 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med Hasselhof og Miju. Hvis du vil have en svinego' sub, så hænger du på de JBL'er.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Masti
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2004 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Glæder mig meget til at høre det IRL her en af de nærmeste dage... Så må dommen falde

asger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 December 2004 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Er der ikke nogen der har et billed af JBL 2256g, og evt. en pris ?
Til top Vis asger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af asger

Mr.Harrison
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 December 2004 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Hejsa må jeg komme med et forslag en monacor sph-300ctc det er en dobbeltsvingspolet 12" bas jeg tror det bliver mit bedste bud og prisen er vist lige under 1500kr. og 18hz mener jeg er dybt nok...

Technical datasheet

Impedance (Z)

2 x 8Ω

Resonant frequency (fs)

18Hz

Max. frequency range

f3-2,500Hz

Rec. crossover freq. (fmax.)

1,500Hz

Music power

2 x 250WMAX

Power rating (P)