Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Overfræser før eller efter finér ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Buhl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 19 Februar 2005 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Håber der er nogle der har erfaringer her - hvad giver bedst resultat: at undersænke og fræse hullerne til højttalerenheder inden finéren kommer på, eller efter ??

Jeg er bekymret for om overfærseren kan slå nogle fliser af finéren, men også om man kan skære fineren pænt til med en hobbykniv efter et udfræset hul under finéren.

På www har jeg set forlk der gør både det ene og det andet, men intet om fordele/ulemper.

Anyone ?

Mvh.

Hans

Til top Vis Buhl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buhl

Cerberus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Februar 2005 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

efter fineren er kommet på, det er min erfaring, (jeg arbejder med finerede emner hver dag.)

Jeg syntes det er sværere at få et pænt resulatet ved at lægge den på efter, specielt hvis du er i stand til at lave en god limning af finer+plade.

Til top Vis Cerberus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cerberus

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Sendt: 19 Februar 2005 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Jeg giver dig ret. Efter finer det er bedst. ingen tvivl

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Buhl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2005 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikek hvor god limning jeg kan få mellem finer og plade - men fineren ser ikke ud til at være "bulet" altså bølger som følge af udtørring. Kabinettets sider er absolut plane og jævne. Limer med alm. ikke-vandbaseret kontaktlim og bruger en bagerulle til at presse med. Har tænkt på noget med mange kilo ovenpå, men har ikke en stiv plade der kan fordele trykket jævnt fra et par hundrede kilos saltsække. Bør jeg grunde mdf-træet inden kontaktlimen - den bliver ikek suget helt ind i træet når det er ubehandlet ?

Mvh.

Hans

Cerberus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2005 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Det bedste er naturligvis at ligge en helt jævnplade på og så smide et par sandsækken henover.

Hvor har du læst at du skal bruge kontaktlim? Jeg ville bruge almindelig hvid lim, eftersom det er til hobby brug?

Den største fjende for dig indenlimningen er støv, du bør lige rense pladerne med et eller andet inden limningen, f.eks. trykluft og en fugtig klud.

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 Februar 2005 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Hvor kan man købe finer ? (i mængder som dødlige kan betale)
Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde

Buhl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2005 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Cerberus: jeg kiggede på en fineringsguide som en svensk gut har lavet: http://hem.bredband.net/b227650/fanering/fanera.htm

HVordan er hvid lim at bruge i forhold til, jeg tænker på resultatet over tid, vil de ændre sig ? jeg antager at kontaktlim er mere "stabilt"... omvendt er det giftigt, og der er ingen fortrydelsesret når man har lagt pladerne sammen - det er jeg lidt nervæs over, da der er lidt bølger i fineren nogle steder har jeg faktisk opdaget :(

Jeg prøver sq med snedkerlimen. Hvad med efterbehandling, en klarlak på spray, så det ikek gulner som følge UV ?

Kedde: Jeg havde held i sprøjten hos en lokalt møbelfabrik, de havde en del rester i ahorn som var omkring 30 cm brede og mellem ½ og 1½ meter lange, hvilket passede fint til de kasser jeg var ved at lave.

Prøv at ringe til dem, eller måske bedre at tage derud og sige hej, tag noget rødvin eller et par hundrede jyske dollars med, så løser det sig nok... :)

Mvh.

Hans

Cerberus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2005 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Hej Hans,

Jeg ved ikke hvorfor svenskeren synes at det er bedre med kontaktlimen, jeg er lidt bange for at det reagere sammen med fineren, og måske giver problemer under lakeringen.

Med hensyn til lak, så ville jeg da klart gå ned til dine venner fra møbelfabrikken og få dem til at give dem lidt lak. I øvrigt, lakker fungerer ikke som UV filtre, og du kan ikke komme uden om at fineren vil modnes.

Cerb

Buhl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2005 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Nej, jeg ved heller ikke hvorfor han sværger til kontaktlim. Måske fordi man med kontaktlim kan levere et kort tryk, hvorefter fineren sidder hvor den skal, mens man med hvid lim skal presse i 15-20 min.

Jeg er nu færdig, og mangler bare at fræse hullerne til enhederne. Jeg syntes det bedste resultat med fræser nåes ved at køre med uret rundt, da dette også er rotationsretningen for fræsejernet.

Hvid lim har været godt, dog skal man huske at komme helt ud i kanterne med det. Samtidigt skal man undgå at få for meget på, da dette kan gøre at fineren, med kontravægt ovenpå skrider ud til den ene eller anden side - skete for mig, og kostede en refinering af toppen på den ene kasse, da fineren revnede langt ind på kassen.

Men, alt i alt er resultatet godt syntes jeg. Jeg smider et par billeder senere.

Tak for hjælpen!

Cerberus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2005 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Jeg sser frem til at se billederne af det færdige resulatet.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes