| Forfatter |
|
Jesper001 Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 326
|
| Sendt: 16 Marts 2005 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg står og skal bygge 2 højttaler-kabinetter, fordi at de første ikke blev pæne nok tænker jeg på om man kunne nøjes med at lime det og hvis det er nødvendigt evt. sætte nogle düvler i ?
Således har man ikke alle skruerne og skulle spartle ud så det kommer til at se pænt ud...Det slipper man for!
Umiddelbart kunne det godt lyde som noget værre fusk kun at nøjes med at lime det, men når man nu tænker på hvor mange højttalere der er samlet på den måde..? Tror at alle dem du kan få i Bilka, Fredgaard, Fona o.s.v... er samlet på den måde. Om det så er anderledes hvis du køber et par dyre højttalere i hifi-klubben kan jeg ikke svare på.
Men når man nu tænker på at mange højttalere er samlet på den måde samt at mange færdig-samlet møbler også kun er limet sammen så kunne det måske godt blive godt alligevel?
Dem der har prøve´t at lime to brædder sammen med en kraftig trælim for derefter at forsøge at brække dem fra hindanden ved også at det altid er træet der går i stykker og ikke limen! Limen er faktisk stærkere end træet!!!!
Hvad er jeres mening? Kan det lade sig gøre på den måde eller skal man holde sig langt fra det?
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 16 Marts 2005 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har kun limet mine proac sammen... jeg tror ik de går fra hinanden igen... så den løsning blir jeg ved med at bruge
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
| Sendt: 16 Marts 2005 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft god succés med at "fiske" min konstruktioner sammen!
En "fisk" er af sammen princip som en dyvel, bortset fra at det er et aflang ovalt stykke ca. 2 mm tykt stykke træ der er forholdsvist spids i enderne (det var godt nok svært at beskrive , var det overhovedet til at forstå?)
Der fræses riller i de emner der skal samles, "fiske" puttes i svømmende i godt med lim 

Her kan der ses udfræsninger til "fiskene".

Der kan lige anes to "fisk" monteret i det nederste udfræsninger!
- BR
|
| Til top |
|
| |
C K N Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 771
|
| Sendt: 16 Marts 2005 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg limer og skruer mine højttalere sammen. Men jeg piller skruerne ud igen når limen er tør. Så borer jeg "skruehullerne" op, og sætter en 8 mm dyvel i. Den sliber jeg så ned så den er plan med pladen. Synes det giver et rigtigt godt resultat, og der er ikke noget der skal spartles!
Og du kan være ganske rolig, limen skal nok holde højttaleren sammen! __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
| Til top |
|
| |
cst1967 Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 411
|
|
|
|
Jeg vil mene at det er lettere at købe noget finer og lime det uden på...
Den metode er der mange her inde der har brugt incl. mig selv.
Hvis du køber feks en 16 mm kryds finer limer det på og så bruger en overfræser så kan du få flotte runde hjørner.
De fleste byggemarkeder saver efter mål... __________________ Christian
Mit DIY-Højtaler
|
| Til top |
|
| |
Kleinsmeden Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 92
|
|
|
|
Jeg har også samlet mine kabinetter med lim og dyveler. Ingen problemer der. Det holder mindst ligeså godt som skruer.
God fornøjelse __________________ Mine DVD'er
Min "Bio"
|
| Til top |
|
| |
Jesper001 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2005 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er til 2 12''-basser!? Lim er og evt. düvler er stadig nok, ikke? 
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

|
| Sendt: 16 Marts 2005 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jov, bestemt! Bare sørg for at det er en ordenligt godstykkelse du benytter! Jeg vil mene at 22 mm er et minimum!
- BR
|
| Til top |
|
| |
cst1967 Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 16 Marts 2005 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Træ-lim er stærkere end man tror...
Samlingen med trælim er som regel stærkere end selve træet...
Hvis du skal have samlingerne helt tætte kan du bruge PU lim.
Det skummer op når det tørrer og udfylder alle de huller der måtte være.
Men det er ikke lige så stærkt som trælim.
Jeg ville lave kabinettet med dyvler og lime med trælim evt. fuge med silicone indvendig rundt i kanterne. __________________ Christian
Mit DIY-Højtaler
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

|
| Sendt: 16 Marts 2005 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vådrumssilicone er perfekt til indvendig "tætning" af kabinettet.
- BR
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 16 Marts 2005 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lim og dyvler er let at have med at gøre, og kan med lethed buges ned i godstykkelser på 16mm uden problemer, bare hullerne ikke overfyldes med lim, for så flækker/revner pladen.
mvh Gorm
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

|
| Sendt: 16 Marts 2005 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godstykkelsen er mere for at få et stabilt kabinet, ikke så meget for at kunne have nok gods til montering af dyvler!
- BR
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 16 Marts 2005 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet ved kun at lime, er at det kun er et stykke af overfladen på MDF'en der sørger for stabiliteten. "Fisk", dyvler eller skruer bør som minimum anvendes (efter min mening) Skal det gøres rigtigt, så skal enderne fræses så de går i fysisk indgreb med hinanden. Jeg er ret sikker på at man kan få en snedker til at lave fræsningerne for små penge, hvis man har skåret det hele ud på mål i forvejen.
Mvh,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 16 Marts 2005 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
|
Problemet ved kun at lime, er at det kun er et stykke af overfladen på MDF'en der sørger for stabiliteten. "Fisk", dyvler eller skruer bør som minimum anvendes (efter min mening) Skal det gøres rigtigt, så skal enderne fræses så de går i fysisk indgreb med hinanden. Jeg er ret sikker på at man kan få en snedker til at lave fræsningerne for små penge, hvis man har skåret det hele ud på mål i forvejen.
Mvh,
Karsten
|
|
|
Trælim og skruetvinger er hvad der skal til. Den eneste grund til at bruge skruer er evt. mangel på skruetvinger. Er det nødvendigt at bruge fugemasse for at få kabinettet tæt er der tale om sjusk, dårligt håndværk eller udskæring med grensav. Når en kasse er lukket på alle 6 sider er belastningen af samlingerne minimal
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 17 Marts 2005 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har aldrig brugt andet end trælim, og intet af det er nogensinde gået fra hinanden igan, når først det er samlet. Det gælder både Spånplade, Krydsfiner og MDF. Det sværeste har været at få de forskellige lag af mdf/Krydsfiner til at blive på plads indtil limen var tør, dengang jeg lavede buede sider.
Men jeg kan godt se fordelen ved skruer, istedet for 20 skruetvinger, især hvis man bagefter lægger et lag finér på. Hvis kabinetterne skal males, så er det helt klart at samlingerne skal holdes sammen på en 'usynlig' måde. __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
syska Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 493
|
| Sendt: 17 Marts 2005 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Nu snakker folk jo om MDF, selvbyg etc. her, men hvor køber i jeres plader henne? Synes de fleste alligevel koster en del.....hvis man skal se om det virker, så kommer man jo til at bruge mange penge hvis man et par gange skal lave en kasse om fordi den blev for grim/ringe/mål-ikke-passe og hvad der nu ellers måtte være...
Hvor køber folk der bor omkring Århus/Skanderborg...?
Kan det betale sig at købe nogle af de plader fra www.dba.dk som nogen gange er til salg eller er det alt for ringe kvalitet/fejl på dem?
// ouT
|
| Til top |
|
| |
Jesper001 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved ikke det med dba. Men da jeg købte MDF til mine kabinetter var det i silvan. Jeg fik det udskåret på mål og det betalte jeg vidst ikke ekstra for. Pladerne havde til sammen et areal på 1,6mm2 og det betalte jeg 240 kr for...Synes jeg ikke var så galt!!
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

|
| Sendt: 17 Marts 2005 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener at diverse byggemarkeder tage et lille beløb for udskæring, idet m^2 prisen er en smule højere end når det er i en fuld plade i f.eks 1200x2400. Det er dog ikke et beløb der er til at se på en regning!
Husk på at det også kan være ret besværligt at bikse rundt med en kæmpe plade derhjemme, fremfor lige at have fået den skæret til i mindre stykker!
- BR
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
silvan i århus tager den nette sum af 25kr pr udskæring... men ok
hvis man ik har andre alternativer er det egentlig fint nok...
|
| Til top |
|
| |
Jesper001 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg købte mit hos silvan i ballerup....Synes da at det var ok billigt...
|
| Til top |
|
| |