Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 05:49   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Diskant offaxis? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
C K N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 771
Sendt: 01 September 2005 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

3 spørgsmål: (måske flere... )

1. Hvorfor/hvorfor ikke?

2. Skal/skal ikke?

3. Hvor meget, og til hvilken side?

Mener at afstanden mellem enhederne afhænger af delefrekvenen? Men hvordan er det lige man regner det ud?



__________________
Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
Til top Vis C K N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C K N Besøg C K N's Websted
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 01 September 2005 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

C K N skrev:

1. Hvorfor/---------

For at fordele de frekvenser hvor kanreflektionerne giver konstruktiv/destruktiv interferens.

1. -------/Hvorfor ikke

Hvis du ikke også offsetter (bas/)mellemtonenheden vil du få asymmetrisk off-axis-udstråling, da de vil summere (lidt) forskelligt til de to sider.

2. Skal/Skal ikke

Det afhænger af din konrstuktion i øvrigt, Men hvis du laver en højttaler med glat, afrundet og dæmpet baffel er det ikke nødvendigt.

3. Hvor meget, og til hvilken side?

Afhænger af resten af konstruktionen, men aht. #1 kan det evt. gøres, så aftandene til alle relevante kanter (typisk side og top) fordeler kantdiffraktionspåvirkningerne jævnt inden for en oktav.

Mener at afstanden mellem enhederne afhænger af delefrekvenen? Men hvordan er det lige man regner det ud?

Det har jeg ikke hørt om. God latin er at få enhederne tæt sammen. Der kan dog være fordele ved at lade bassen i en tre-vejs komme nærmere gulvet, for at den arbejder bedre sammen med gulvreflektionen. Men det skal der regnes, måles og lyttes på.

Måske tænker du på at bas/mellemtoneenhederne i en d'Appolito-konstrution ikke må komme længere fra hinanden end en vis procentdel af bølgelængden ved delefrekvensen, og at filterstejlheden skal være af en vis orden, for at det er en rigtig d'Appolito. Jeg kender dog ikke tallene.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
C K N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 771
Sendt: 02 September 2005 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Først: Tak for svarene

1. Hvorfor/---------

For at fordele de frekvenser hvor kanreflektionerne giver konstruktiv/destruktiv interferens.

1. -------/Hvorfor ikke

Hvis du ikke også offsetter (bas/)mellemtonenheden vil du få asymmetrisk off-axis-udstråling, da de vil summere (lidt) forskelligt til de to sider.

Det var planen at begge enheder skulle forskydes offaxis, da baffel'en er rimelig bred i forhold til enhederne. Bredde er 300 mm, og største enhed er ø177 mm

2. Skal/Skal ikke

Det afhænger af din konrstuktion i øvrigt, Men hvis du laver en højttaler med glat, afrundet og dæmpet baffel er det ikke nødvendigt.

Fronten er glat, og enheder undersænkes. Planen er også at runde kanter, ca radius 10 mm

3. Hvor meget, og til hvilken side?

Afhænger af resten af konstruktionen, men aht. #1 kan det evt. gøres, så aftandene til alle relevante kanter (typisk side og top) fordeler kantdiffraktionspåvirkningerne jævnt inden for en oktav.

Afstanden kan ikke blive ens da baffel'en er en del højere end bredden og enhederne helst skulle side omkring midten... Men hvis begge enheder er forskudt til den ene side og kanten af diskanten flugter men kanten af bas/mellemtonen, så er det vel ikke helt ved siden af?? Hvis man tager den højre højttaler, skal diskanten så sidde mod højre eller venstre?

Mener at afstanden mellem enhederne afhænger af delefrekvenen? Men hvordan er det lige man regner det ud?

Det har jeg ikke hørt om. God latin er at få enhederne tæt sammen. Der kan dog være fordele ved at lade bassen i en tre-vejs komme nærmere gulvet, for at den arbejder bedre sammen med gulvreflektionen. Men det skal der regnes, måles og lyttes på.

Enhederne kan sagtens placeres helt op af hinanden i min konstruktion, så det er ikke noget problem... Placering af bas/mellemtone er ikke helt afgjort endnu, men håber i hvert fald at kunne få placeret diskant i lyttehøjde...

Måske tænker du på at bas/mellemtoneenhederne i en d'Appolito-konstrution ikke må komme længere fra hinanden end en vis procentdel af bølgelængden ved delefrekvensen, og at filterstejlheden skal være af en vis orden, for at det er en rigtig d'Appolito. Jeg kender dog ikke tallene.

Det kan da sagtens være. Kan ikke lige huske hvor jeg har hørt/læst det...



__________________
Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
Til top Vis C K N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C K N Besøg C K N's Websted
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 02 September 2005 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Der skal ikke være samme afstand til kanterne. Det er god latin for off axis placering, at domen har forskellig afstanf til alle kanter.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 02 September 2005 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

C K N skrev:

Boye skrev:
2. Skal/Skal ikke

Det afhænger af din konrstuktion i øvrigt, Men hvis du laver en højttaler med glat, afrundet og dæmpet baffel er det ikke nødvendigt.

Fronten er glat, og enheder undersænkes. Planen er også at runde kanter, ca radius 10 mm

Jeg mener ikke at radius 10 mm batter for alvor i den sammenhæng. Hvis du vil eliminere problemet skal du have en buet forplade a la Sonus Faber...Stardivarius Fromage ...agtigt -

user posted image

eller en radius over 30-40 mm før lyden ikke opfatter det som skarpe kanter.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
C K N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 771
Sendt: 04 September 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

eller en radius over 30-40 mm før lyden ikke opfatter det som skarpe kanter.

Kan desværre ikke lade sig gøre....  Det er lidt at en "kompromis-højttaler" Prøver bare at gøre så mange ting "rigtigt" som muligt...



__________________
Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
Til top Vis C K N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C K N Besøg C K N's Websted
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 04 September 2005 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Jep - og det er da også fint. Tænk i samme omgang på, at der er lavet masser af fine og vellydende højttalere som langt fra overholder alle disse "regler".

Men så prøv at få afstandene fra diskantens centrum og til henholdsvis højre kant, venstre kant og overkant til at have de indbyrdes forhold 1:1,26 (3.roden af 2)

Sådan er Jamos D400-serie designet.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes