Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 00:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Subwoooofer nybegynder... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bjarke73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2005
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig haft en subwoofer og jeg har aldrig bygget en højttaler, endsige set et delefilter for real eller haft en loddekolbe i hånden....

Jeg er ved at skifte mine B&W gulvhøjttalere ud med System Audio 210 som jeg har fået tilbudt billigt, men vil sikkert savne den allerdybeste bas, selvom jeg netop skifter dem fordi der er for meget af den som det er nu....

Men så tænkte jeg at jeg istedet for at gå ned og få 500 kroner for de gamle, kunne pille basenhederne (4 stk.) ud og bygge en subwoofer af dem, men jeg er som sagt heeeelt grøn og der er lige et par ting jeg gerne vil have rede på inden jeg går igang...

For det første, hvad er der af muligheder for at styre sådan en kael uafhængigt af de små højttalere, tilpasse/justere dem så det hele passer, kan man sætte en equalizer ind før sub´n uden at det forstyrrer timing mm, eller kan det hele ordnes med en variabel modstand eller to (een til lydstyrken og een til frekvensen...?). Jeg bor på et 16 m2 klubværelse, så bassen SKAL kunne styres rimeligt fuldstændigt og jeg vil fx gerne kunne pille 24-26 Hz ud da det runger en del som det er nu.

For det andet er der vel tusinde andre ting jeg bør vide, alt fra kabinetkonstruktioner over færdige delefiltre og om jeg kan tilslutte den som "b" højttalere, til priser på forskellige dimser jeg skal bruge (det er rimeligt væsentligt at det er billige komponenter da jeg er igang med at afvikle gæld og faktisk ikke har en krone at bruge på andet end mad og smøger, til gengæld har jeg mod på at gå igang med loddekolben eller samlemufferne hvis det skulle være....).

Jeg har 4 stk mindre bas/mellemtone enheder fra mine B&W v204, resten mangler jeg....

-Er der nogen her på forum´et der kan hjælpe???

Mvh BS

Til top Vis Bjarke73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjarke73

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Hej.

Nu er det ikke for at afskrække dig, men der er en tendens til at folk

"vil gerne spare penge, opnå kanon resultater og flot finish, uden nogen forudsætninger"

for det første; hvis du kan få 500 for dem så gør dét og køb en enkelt brugt enhed, der rent faktisk kan bruges til en subwoofer. Det andet er (næsten) ren utopi. Man må nok regne med at skulle få udmålt de gamle enheder mht. beregning af kabinet, hvis du skulle vælge at bruge dem. Tag nu og læs lidt på forhånd, inden man starter en tråd op om hvor lidt viden man har om ens EGET fremtidige projekt.

Du kan formentlig finde adskillige henvisninger til læsestof ved at søge herinde.

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

er du sikker på at du ikke kan løse basproblemet med bedre afkobling og omrokering af højtalerne.

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Bjarke73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Til Per: Nej, jeg vil sgu´ lave dem selv og så må jeg prøve mig lidt frem for at få dem til at lyde godt, jeg har en god idé om hvordan de skal laves og nu er jeg bidt af ideen....

Så kom ikke her hvis du ikke vil hjælpe.

Det er mest det med delefiltret jeg ikke kan finde ud af, og måske et lille skub i retning af formler for volumen vs enhedsstørrelse ville også komme belejligt...

-Er der ikke et forum for decideret teknisk lyd-teori herinde....?

Til finn: Nej desværre ikke, rummet er så småt at selv små højttalere ikke rigtigt kan placeres optimalt på nogen måde, alting giver ligesom sig selv, der er ikke de store muligheder for at rokere rundt....

Mvh BS

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Hej BS.

Det med delefiltret og så enhed vs. kabinetstørrelse kan man jo også sige er hele ht'eren...

Du mangler t/s parametre på enhederne, det er dem der bestemmer hvilket kabinet de passer i...Uden dem er det på lykke og fromme.

Prøv at google på x-over, tiele small og vb og vas, så kommer der nok noget læsestof frem...

Du kan jo også vælge at bygge en sub med samme volumen, som de gamle enheder havde før. Så skal du måske have en løs effektforstærker, hvis du vil kunne kontrollere den selvstændigt.

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Bjarke73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

PHN2: Nårhja... Hvad er t/s og alt dét jeg skal finde ude på Google...?

Jeg har tænkt mig at bruge samme volumen som de sad i, men bassen skal nok dæmpes i styrke i forhold til sattelitterne, kan man ikke gøre dette med en enkelt modstand (evt variabel og monteret udenpå så man kan justere løbende).

Men iøvrigt: Hvad ville der ske hvis jeg satte to enheder bag hinanden (spillende den samme vej) forbundet med et lufttæt rør, ville den bagerste enhed hjælpe den forreste til at være præcis og/eller ville den forstærke dens udslag.

Umiddelbart ville jeg tro det første men på den anden side så tilføres den forreste jo, samtidig som den anden presser den frem, en impuls så den vil vel "overreagere".

Den bagerste skal nok dæmpes en del, tror I dét ville hjælpe på bassens præcision....?

Kunne man evt. bare undlade det luftætte rør...?

Eller bruge een enhed til at "støtte" to eller tre foranliggende....

Er det her ikke gjort før, jeg synes der ringer en klokke eet eller andet sted...?

BS

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 05:17 | IP-adresse registreret  

Bjarke73 skrev:

Til finn: Nej desværre ikke, rummet er så småt at selv små højttalere ikke rigtigt kan placeres optimalt på nogen måde, alting giver ligesom sig selv, der er ikke de store muligheder for at rokere rundt....

Mvh BS

Så tror jeg bare at du flytter problemet med over i subben.

Tror jeg ville sætte en variabel modstand ind i de nuværende højttalere til at dæmpe bassen i stedet, er ret sikker på at det vil give det bedste resultat.

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Lytteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 06:31 | IP-adresse registreret  

Det er desværre et endog uhyggelig vanskelig ”projekt” du der har/vil give dig ud på (!) jeg vil give ”PHN2” ret idet han fremføre…!

Men hvis du absolut vil lave en eller to byg selv subwoofere, så køb nogle basenheder hvor alle TSP parameter er opgivet, hold dig til et helt lukket kabinet, og mest vigtig, køb et dedikeret subwoofer forstærker modul til indbygning bag på kabinettet…! Ellers byg en konstruktion fra f.eks. Klang und Ton. som er et meget seriøs fagblad ang. højttaler.

Hvis du forsat vil gøre brug af bas/mellemtone enheder fra dine gamle B&W ja så er der igen vej uden om, du skal i gang med en TSP måling, ved hjælp af dem kan du måske finde ud af om dine B&W enheder er brugbare…!

Noget andet og langt mere brugbart kunne f.eks. idéer fra et af disse link. http://hoejttalerbutikken.dk//product.asp?product=50&sub =0&page=2

http://www.frequence.dk/

http://www.lautsprechershop.de/

http://tkhifi.homepage.dk/simpelspeakermes/speaker-mes-simpe l.html

Mvh.

Lytteren.

Til top Vis Lytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lytteren

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

bjarne du kan bytte dine gamle Ht med en Jamo sub hos mig, det er syndt at ødelægge et par fine HT. send en PB hvis det har dine interesse
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Bjarke, som de andre skriver, så er det ikke så nemt som det lyder. Jeg har selv bygget subs og forstærkere, men gør det aldrig mere! Når man ikke har adgang til måleudstyr, så ved man aldrig hvor man er henne, og det er meget dyrere end at købe færdige produkter.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Hey,

Man skal jo starte et sted.

Her på siden finder du alle formler for kabinetberegning. Så kan du læse den igennem og starte en ny tråd med spørgsmål om hvad de forskellige ting betyder, som du er i tvivel om. Så tager vi den derfra.

www.diysubwoofers.org

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Sendt: 02 Juni 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Jeg må give de andre fuldstændig ret i, at det absolut ikke er nemt at lave en god og præcis subwoofer.

Man kan sagtens bare lave en lukket kasse med dæmpningsmaterriale og en eller to terminaler til en tilfældig enhed, men spørgsmålet er om den levere den man forvendter af den?

Nok kommer der måske noget bass ud af det, men chancen for at det også er til at holde ud at høre på, er ikke ret sansynlig, faktisk vil jeg vove at påstå at selv en "ikke kender" vil kunne høre at der er noget galt.

Derfor tror jeg også, at du skulle tage at købe en samlet subwoofer, eller (hvis du vil lave den selv) et samlesæt, og ud fra tegningerne undersøge på internettet undersøge hvad de enkle ting engenlig er og så er det bare med at komme i gang.

Husk: Google er din ven

Til top Vis Dan R. Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan R. Hansen

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Sendt: 02 Juni 2006 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

http://www.frequence.dk/sites/f2-active-kit.htm

Måske ikke det bedste valg til en byg selv subwoofer, men et godt eksempel på hvad man kan få.

Hvis man vælger byg selv subwoofere som fx denne, skulle alt geren være målt, beregnet osv. Det er den bedste løsning for langt de fleste byg selv mennesker der ikke har råd til at eksperimentere for meget med forskellige løsninger. Skulle jeg mene

Til top Vis Dan R. Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan R. Hansen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes