| Forfatter |
|
kUmSE Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da der er meget at vinde på gode signal- og højtalerkabler (nogle mener også på netkabler), synes jeg det er oplagt at vi deler vores erfaringer.
Vis et billede af kablet, fortæl om materialevalget og beskriv lyden.
Lad os udveksle gode idéer, tips eller andet godt.
Mvh Thomas
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om mit højtalerkabel er hjemmelavet , nej men det er beregnet til et andet formål, og det er vel det du mener.
Kablet er beregnet til lys"guirlander" og bruges bl.a. på skibsværfter
Det er grønt flad firkantet gummi med to ledere i fortinnet kobber, og det var egentlig en nødløsning men har virket så godt at det fik lov at blive siddende
|
| Til top |
|
| |
kUmSE Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 17 Februar 2006 kl. 01:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Musicus>> Okay det lyder spændende. Jeg er sikker på et billede og en beskrivelse af lyden ville vække interesse, evt. hvor man kan få fat på denne eksotiske type ledning.
Jeg ville gerne vise en vise en sammenligning jeg har studset lidt over.

Her har vi et WBT-0101 stik til mange hundrede kroner (har desværre ikke en aktuel pris) og til højre et biltema stik der er, ja som billedet viser utrolig meget ens med WBT, men til blot 35kr pr. par. Mit udgangspunkt er, det tror jeg ikke man i blindtest ville kunne høre forskel på. Altså et godt udgangspunkt for et hjemmelavet signalkabel.
Mvh Thomas
|
| Til top |
|
| |
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
| Sendt: 17 Februar 2006 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har expermenteret lidt med nogle højtalerkabler af 2,5 kvadrat solid core, alm. lysnet kabel, det giver faktisk bedre lyd, nu skal jeg bare have fundet en måde at skærme det på.
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
| Til top |
|
| |
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
| Sendt: 17 Februar 2006 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
kUmSE skrev:
|
Musicus>> Okay det lyder spændende. Jeg er sikker på et billede og en beskrivelse af lyden ville vække interesse, evt. hvor man kan få fat på denne eksotiske type ledning.

Her har vi et WBT-0101 stik til mange hundrede kroner (har desværre ikke en aktuel pris) og til højre et biltema stik der er, ja som billedet viser utrolig meget ens med WBT, men til blot 35kr pr. par. Mit udgangspunkt er, det tror jeg ikke man i blindtest ville kunne høre forskel på. Altså et godt udgangspunkt for et hjemmelavet signalkabel.
Mvh Thomas
|
|
|
Jeg kan godt se ligheden, men mon ikke der er brugt andre materialer til WBT-stikket.
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 17 Februar 2006 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
lige nettop det biltema stik, er ik så godt, hvis du lægger mærke til den ring omløber der er på vbt, men ik på biltema, hvis du spænder stikket på biltema, kan du sikkert godt komme ud for at det er rigtig rigtig svært at få af igen, det sker ikke med vbt! tro mig jeg har næsten revet en phono bøsning af med sådan et stik.
Vbt er lavet af lidt mere kobberholdigt matriale.
Hvis du skal så brug biltema art.35-878 hann med aluminiumkropp.
et fantastisk stik til prisen, det er min favorit, har dog det problem at alu huset, som i øvrigt er i messing, er for lille i hullet, så det skal lige files lidt med en rundfil, for at det glider let på alle bøsninger. God fornøjelse. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 17 Februar 2006 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 17 Februar 2006 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
kUmSE skrev:
|

Mvh Thomas
|
|
|
Tjaa... nu er WBT stikket jo lavet af kobber belagt med guld, og helt sikkert noget teflon isolering... Hvor biltema stikket er lavet af messing med guldbelægning, og sikkert noget plastik isolering ;-)
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 17 Februar 2006 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har forsøgt mig lidt med nogle signal kabler lavet af det her famøse militær RG179, teflon isoleret forsølvet både inderleder og skærm...
Hvis man kun benytter en enkelt leder/kabel, så er lyden alt for lys, men hvis man fletter 3, eller flere ledere, så begynder det at ligne noget 
ver1. med 3 ledere: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13118&
ver2. med 5 ledere: + ekstra stel: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16468
Har også lavet et par stykker med Sjorslevs Silver Sonic2 kabel, med ganske gode resultater, men selvom der er sølv blandet ind i billedet, er det et utroligt varmt kabel, men også lidt kedeligt, for det er der jo bare, uden rigtig at gøre noget væsen af sig... Men da Silver Sonic2 er lavet med udgangspunkt i balanceret brug, så har jeg udelukkende brugt de 2 ledere som fase og stel, og så kun monteret skærmen i den ene ende, som ren støj skjold...
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 17 Februar 2006 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Har benyttet rg194 (tror jeg nok) mest fordi jeg skulle trække 7 stk signalbærende gennem et stk. elektrikerrør i væggen. Det lyder fint. Ikke highend, men godtnok til at konkurrere med mellemdyre kabler, især er det godt hvis man har pladsmangel. Jeg ledte højt og lavt efter et prismæssigt overkommeligt kabel som også var tyndt. Det er en smule spinkelt (ca. 3 mm ydermål ) og så er det også et 75 ohms, så jeg bruger det også som video og digikabel.
Det koster vistnok 20 kr/m hos elfa.
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |