Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 07:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Tema: Hjemmelavede kabler... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kUmSE
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Da der er meget at vinde på gode signal- og højtalerkabler (nogle mener også på netkabler), synes jeg det er oplagt at vi deler vores erfaringer.

Vis et billede af kablet, fortæl om materialevalget og beskriv lyden.

Lad os udveksle gode idéer, tips eller andet godt.

Mvh Thomas

Til top Vis kUmSE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kUmSE

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Om mit højtalerkabel er hjemmelavet , nej men det er beregnet til et andet formål, og det er vel det du mener.

Kablet er beregnet til lys"guirlander" og bruges bl.a. på skibsværfter

Det er grønt flad firkantet gummi med to ledere i fortinnet kobber, og det var egentlig en nødløsning men har virket så godt at det fik lov at blive siddende

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

kUmSE
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Sendt: 17 Februar 2006 kl. 01:54 | IP-adresse registreret  

Musicus>> Okay det lyder spændende. Jeg er sikker på et billede og en beskrivelse af lyden ville vække interesse, evt. hvor man kan få fat på denne eksotiske type ledning.

Jeg ville gerne vise en vise en sammenligning jeg har studset lidt over.

Her har vi et WBT-0101 stik til mange hundrede kroner (har desværre ikke en aktuel pris) og til højre et biltema stik der er, ja som billedet viser utrolig meget ens med WBT, men til blot 35kr pr. par. Mit udgangspunkt er, det tror jeg ikke man i blindtest ville kunne høre forskel på. Altså et godt udgangspunkt for et hjemmelavet signalkabel.

Mvh Thomas

Til top Vis kUmSE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kUmSE

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Sendt: 17 Februar 2006 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har expermenteret lidt med nogle højtalerkabler af 2,5 kvadrat solid core, alm. lysnet kabel, det giver faktisk bedre lyd, nu skal jeg bare have fundet en måde at skærme det på.

m@dsen

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Sendt: 17 Februar 2006 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

kUmSE skrev:

Musicus>> Okay det lyder spændende. Jeg er sikker på et billede og en beskrivelse af lyden ville vække interesse, evt. hvor man kan få fat på denne eksotiske type ledning.

Her har vi et WBT-0101 stik til mange hundrede kroner (har desværre ikke en aktuel pris) og til højre et biltema stik der er, ja som billedet viser utrolig meget ens med WBT, men til blot 35kr pr. par. Mit udgangspunkt er, det tror jeg ikke man i blindtest ville kunne høre forskel på. Altså et godt udgangspunkt for et hjemmelavet signalkabel.

Mvh Thomas

Jeg kan godt se ligheden, men mon ikke der er brugt andre materialer til WBT-stikket.

m@dsen 

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 17 Februar 2006 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

lige nettop det biltema stik, er ik så godt, hvis du lægger mærke til den ring omløber der er på vbt, men ik på biltema, hvis du spænder stikket på biltema, kan du sikkert godt komme ud for at det er rigtig rigtig svært at få af igen, det sker ikke med vbt! tro mig jeg har næsten revet en phono bøsning af med sådan et stik.

Vbt er lavet af lidt mere kobberholdigt matriale.

Hvis du skal så brug biltema art.35-878 hann med aluminiumkropp.

et fantastisk stik til prisen, det er min favorit, har dog det problem at alu huset, som i øvrigt er i messing, er for lille i hullet, så det skal lige files lidt med en rundfil, for at det glider let på alle bøsninger. God fornøjelse.

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Februar 2006 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

et kabel fra hififorum http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36575&S earchTerms=kabler

og en tråd mere med lidt forskelligt http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=38772&S earchTerms=kabler

har ik prøvet nogen af kablerne.. det var mere for at vise dem frem og høre hva i syns om de forskellige

Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Februar 2006 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

kUmSE skrev:

Mvh Thomas

Tjaa... nu er WBT stikket jo lavet af kobber belagt med guld, og helt sikkert noget teflon isolering... Hvor biltema stikket er lavet af messing med guldbelægning, og sikkert noget plastik isolering ;-)

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Februar 2006 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Har forsøgt mig lidt med nogle signal kabler lavet af det her famøse militær RG179, teflon isoleret forsølvet både inderleder og skærm...

Hvis man kun benytter en enkelt leder/kabel, så er lyden alt for lys, men hvis man fletter 3, eller flere ledere, så begynder det at ligne noget

ver1. med 3 ledere: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13118&

ver2. med 5 ledere: + ekstra stel: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16468

Har også lavet et par stykker med Sjorslevs Silver Sonic2 kabel, med ganske gode resultater, men selvom der er sølv blandet ind i billedet, er det et utroligt varmt kabel, men også lidt kedeligt, for det er der jo bare, uden rigtig at gøre noget væsen af sig... Men da Silver Sonic2 er lavet med udgangspunkt i balanceret brug, så har jeg udelukkende brugt de 2 ledere som fase og stel, og så kun monteret skærmen i den ene ende, som ren støj skjold...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Februar 2006 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Hej.

Har benyttet rg194 (tror jeg nok) mest fordi jeg skulle trække 7 stk signalbærende gennem et stk. elektrikerrør i væggen. Det lyder fint. Ikke highend, men godtnok til at konkurrere med mellemdyre kabler, især er det godt hvis man har pladsmangel. Jeg ledte højt og lavt efter et prismæssigt overkommeligt kabel som også var tyndt. Det er en smule spinkelt (ca. 3 mm ydermål ) og så er det også et 75 ohms, så jeg bruger det også som video og digikabel.

Det koster vistnok 20 kr/m hos elfa.

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes