| Forfatter |
|
C K N Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 771
|
| Sendt: 09 April 2006 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har 4 stk gamle Peerless 180WR liggende på loftet som jeg tænkte jeg kunne bruge til nogle små højttalere i en gildesal. Data på enheden er her
Planen var at lave 4 højttalere og placere én i hvert hjørne. Af diskant har jeg kigget på Peerless neo tweeter. Her Kan fås hos Frequence til små 200 kr...
Projektet skal gøres så billigt som det nu kan lade sig gøre.
Lidt beregninger i Loudspeaker lab, siger foreløbigt omkring et 10-12 liter basrefleks, afstemt til omkring 45-50 hz. Regnede med 12(/6) db filter et sted mellem 2-2500 hz
Lyder det helt tosset? __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 09 April 2006 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke kigget nærmere på enhedens data, men du skal lige være opmærksom på, at hvis du placerer højttalerne i hjørnerne, så får du et kraftigt løft i bassen.
Hilsen Thomas
|
| Til top |
|
| |
C K N Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2006 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
At placere højttaleren er kun en foreløbig plan, men måske ikke så tosset da enheden ikke går super langt ned. Hvad kan man hente? 3-6 dB? -og i hvor stort et frekvensområde? __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
En hjørneplacering giver 9 dB i forhold til frit felt.
3 dB fra hver flade 
Hvor langt op i frekvensområdet afhænger af spredningen, men et par hundrede Hz er nok ikke et helt galt gæt (jeg har aldrig målt efter.....)
Kunne du finde et billigt elektronisk delefilter og et par gamle forstærkere, så er det jo rimeligt nemt at rette ind - evt. bare en EQ, det er jo kun til en festsal. Det kan også gøres næsten gratis med en PC, men her har jeg ikke lige links til et par eksempler 
Hilsen Thomas
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
foobar2000 CLICK HERE to download a music media player for audiophile music playback. foobar2000 is free of commercials and runs with minimum consumption of CPU resources. Digital Crossover to foobar2000 CLICK HERE to download a digital crossover plugin to foobar2000. Now a new 0.34 version is available for free download. When you have learned to use the plugin it takes less than an hour to fine-tune a new 4-way crossover to your high-end speakers.
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2006 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
C K N skrev:
|
Lidt beregninger i Loudspeaker lab, siger foreløbigt omkring et 10-12 liter basrefleks, afstemt til omkring 45-50 hz. Regnede med 12(/6) db filter et sted mellem 2-2500 hz
Lyder det helt tosset?
|
|
|
Så har jeg kigget lidt på enhederne - med streg under lidt 
Det ser meget fornuftigt ud - mine eneste forbehold er:
Delefrekvens kontra belastbarhed, men det er sikkert ikke noget problem, bare en strøtanke.
Basrefleks - igen noget med belastbarheden + det er altid nemmere med et lukket kabinet 
Hjørneplaceringen - ganske fornuftigt til formålet bare man tager hensyn til løftet i bassen. Her vil jeg sku anbefale at lave kabinettet og derefter måle i lyttepositionen. Evt bare bruge en eq.
Lad os få lidt billeder af projektet 
Hilsen Thomas
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2006 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS - jeg har lige prøvet foobar i version 0.8.3 med det elektroniske delefilter.
Det er sku sjovt legetøj 
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2006 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kUmSE Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
C K N>> Til det formål du omtaler, så ville jeg klart finde noget andet diskant værk end den du har i tankerne, jeg ville kontakte www.danskaudioteknik.dk som har nogle små JBL horn og diskanter liggende til lidt over 200kr mener jeg. De vil gøre det klart bedre!
Mvh Thomas
|
| Til top |
|
| |
C K N Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
kUmSE skrev:
|
C K N>> Til det formål du omtaler, så ville jeg klart finde noget andet diskant værk end den du har i tankerne, jeg ville kontakte www.danskaudioteknik.dk som har nogle små JBL horn og diskanter liggende til lidt over 200kr mener jeg. De vil gøre det klart bedre!
Mvh Thomas
|
|
|
Vi snakker jo ikke disko dasko højttalere, men til baggrundsmusik og når der skal spilles lidt op til dans...  __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
| Til top |
|
| |
C K N Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
C K N skrev:
|
Lyder det helt tosset?
|
|
|
Delefrekvens kontra belastbarhed, men det er sikkert ikke noget problem, bare en strøtanke.
Tror du ikke enhederne overlapper hinanden tilstrækkeligt?
Basrefleks - igen noget med belastbarheden + det er altid nemmere med et lukket kabinet 
Men hvis vi snakker lukket, så er det vel også større kabinet...?
Hjørneplaceringen - ganske fornuftigt til formålet bare man tager hensyn til løftet i bassen. Her vil jeg sku anbefale at lave kabinettet og derefter måle i lyttepositionen. Evt bare bruge en eq.
Kunne forstille mig at det bliver noget med at hænge dem i hjørnet, i nogle kæder så de er vinklet lidt ned mod gulvet... Har ingen mulighed for at måle dem. Planen er at fodre dem med en fornuftig brugt integreret forstærker, igen finde noget der ikke koster det vilde...
Projektet er ikke til mig selv, men mine forældre...
Hilsen Thomas |
|
|
__________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
C K N skrev:
Meier skrev:
C K N skrev:
|
Lyder det helt tosset?
|
|
|
Tror du ikke enhederne overlapper hinanden tilstrækkeligt?
Nej det mht diskanten - det ser ikke ud til at være noget problem 
Men hvis vi snakker lukket, så er det vel også større kabinet...?
Tja, det kommer jo an på Q og dermed den nedre bas - hold fast i refleks, hvis du hellere vil have det.
Kunne forstille mig at det bliver noget med at hænge dem i hjørnet, i nogle kæder så de er vinklet lidt ned mod gulvet... Har ingen mulighed for at måle dem. Planen er at fodre dem med en fornuftig brugt integreret forstærker, igen finde noget der ikke koster det vilde...
Projektet er ikke til mig selv, men mine forældre...
He-he, så skal vi vist heller ikke gøre for meget ud af det 
Du har lavet et fornuftigt forarbejde, og projektet taget i betragtning, så ville jeg lave et simpelt 6/6db filter og sætte en eq til at ordne resten efter gehør
Hilsen Thomas |
|
|
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
C K N Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2006 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er jeg kommet lidt videre i miniprojektet... Kabinettet får en bruttovolumen på 10,8 liter. Afstemt til ca. 50 hz.
Har forsøgt at regne lidt simpelt delefilter (6/6 dB) Er kommet frem til en delefrekvens på knap 2500 hz, 7,32 uF til diskant og 0,99 mH til bas. Disse værdier er baseret på de teoretiske målinger (frekvensgang/impedanse) på enhederne. Synes det er pæne værdier mht. køb af standard komponenter.
7,32 ~ (0,47+5,6) = 7,27 uF (er 6,8 uF for lidt?)
0,99 mH ~ 1,00 mH
Teoretisk følsomhed for enhederne er henholdsvis ca. 88 dB for bas og ca. 90 dB for diskant. Skal jeg dæmpe i filteret, eller skal jeg lade eq klare det? __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
C K N skrev:
|
Teoretisk følsomhed for enhederne er henholdsvis ca. 88 dB for bas og ca. 90 dB for diskant. Skal jeg dæmpe i filteret, eller skal jeg lade eq klare det?
|
|
|
Jeg ville dæmpe allerede i filteret, det er jo nemt at ændre/fjerne hvis det ikke passer.
Kommer der lidt billeder 
|
| Til top |
|
| |
C K N Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm... Fik mail fra Frequence i dag. De Peerless diskanter jeg havde udset mig er udgået! Ret irriterende når Frequence har dem på deres hjemmeside med pris og det hele... Flot Frequence, det ligner ellers ikke jer.....! 
Har skrevet en mail til DAT nu. De har også Peerless diskanterne på deres hjemmeside. Så må vi se om de kan levere...
Løsningen fra Frequence var nogle andre diskanter og et meget større filter, og vupti så var projektet lige blevet 1000 kr dyrere...
Eller nogen der har nogle ideer til en diskant? Max 200 spir pr. stk.? __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
| Til top |
|
| |
Marius Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 719
|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
C K N Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Absolut også en mulighed. Vil dog gerne handle et sted hvor jeg kan købe alt. (enheder, filterkomponenter, porte, terminaler, osv.)
Q-Sound har også nogle diskanter der ligger omkring 200 kr... __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan prøve at tjekke forhandlere af bil-enheder - de sælger ofte diskanter billigt...
|
| Til top |
|
| |
C K N Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der kan anbefale Monacor diskanter? Frequence kan nemlig skaffe dem hjem.
Er det at anbefale at vælge 12 dB filter til diskanten? Kan se at de fleste producenter anbefaler en delefrekvens med 12 dB. Kan man få et 12/6 dB filter til at lyde fornuftigt?
Frequence har også anbefalet mig at køre 15-16 liter kabinet, i stedet for de valgte 10 liter... __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
| Til top |
|
| |