Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 13:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Dynaudio Esotar delefilter, hjæp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 09 Juni 2006 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har en topkasse, hvor der sidder tre stk. Esotar parralelt (ca. 2,5 ohm) i en vertikal linje!!!

Jeg har et elektronisk delefilter, som deler ved 4,5 k 18 dB.

Jeg har helt sikkert nogle faseproblemer, som jeg har et forslag til at løse det på.

Kan man lade de to (top og bund) spille op til 12 k og skære dér med 12 dB, og lade den sidste (den i midten) arbejde fra 12 k og op (som en slags superdiskant) ligeledes med en skæring med 12 dB??

Jeg ville lade de to disk køre i serie for at opnå samme følsomhed som den sidste og for at undgå at smide effektdæmpeled i mellem. Jeg får altså her en 16 ohms modstand.

Udover at jeg HELT sikkert lokker mere silke ud af "superdiskanten", vil jeg vel også blive de værste faseproblemer kvit .

Er jeg helt gal på den??

Jeg håber, at der er nogen, som kan hjælpe mig. Jeg er, som det måske tydeligvis også antydes, ikke professor indenfor delefilterbygning, så hvis I gider at skrive værdier på de forskellige komponenter sammen med forslag og gerne et diagram, så selv jeg kan forstå det, vil jeg blive meget glad.

På forhånd tak.

Til top Vis Holger4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holger4

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Juni 2006 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Prøv som eksperiment at tilslutte kun EN diskant, uden at ændre andet

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2006 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Musicus: Hvad skal meningen være med det, og hvordan skal den tilsluttes?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Juni 2006 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Ærlig talt, der behøves flere oplysninger om dit system - TRE Esotar??? Du kunne prøve at smide en modstand ( ~1,5 Ohm ) i serie med hver af de to yderste - så vil det højere output fra den midterste 'gøre' lyden... Men Musicus har ret - lyden med én vil hjælpe dig til at få en reference, i det mindste.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2006 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

mollecon: Hæ hæ, hvilke oplysninger skal du bruge. Jeg har jo givet alle. Enhederne er sorte!!!

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Juni 2006 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Mollecon, du kann læse mere her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=39817

Og det er de her højttalere der er tale om:

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Juni 2006 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

EN diskant - som Mollecon nævner vil det kunne give en reference, dvs. hvis det giver en klar forbedring kan problemet meget vel være udfasnings problemer mellem diskanter indbyrdes -

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Juni 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Herre Jemini - sikke et system... Nogen kan lide at spille højt. Må indrømme, at det der rækker noget ud over min erfaringshorisont  
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2006 kl. 02:02 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg ved, at det ikke just er et traditionelt system. Mange vil sikkert tage sig til sit lille dyrebare hoved og tænke -"hvorfor har manden dog ikke valgt et effektivt horn af go kvalitet. Så vil han da ikke have alle de problemer, og så vil han kunne spille endnu højere, bla, bla.....". Det er også rigtigt, men jeg kan både li at spille HØJT og samtidig have silke i toppen, og det kan INGEN horn gøre som Esotar!!! Èn diskant vil muligvis være nok ifølge mange, fordi en Esotar kan tåle RØVFULD, og fordi jeg deler den så relativt højt oppe, men tre gange membranareal VIL altid være i stand til at flytte mere luft, og det er SELVFØLGELIG en fordel, når man vil spille HØJT og uanstrengt.

Det er jo også GANSKE KLART, at jo højere oppe en diskant skæres, jo mere supersilke vil den være istand til levere. Jeg fatter ikke, at Dynaudio selv ofte skærer Esotar så langt nede.....det lyder bare ikke godt!!

To diskanter op til 12 k og én fra 12 k og op kan derfor ikke være helt tåbeligt, når nu det ér således, at jeg HAR tre diskanter.

Jeg havde håbet, man ville respektere dette, så jeg kunne få nogle konstruktive svar med det som udgangspunkt..........ikke alt det gøjl med "ærligt talt" osv. En totalt nedladende kommentar.

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Juni 2006 kl. 02:51 | IP-adresse registreret  

f**k hvor et vildt, freaky system!!! Yeeeha' Baune har ikke levet forgæves!

Truckerbas, nu med silkediskant!!! Jow, jow, jeg kan godt se meningen... omend du kan glemme alt om perspektiv, når du har så mange enheder der spiller samme frekvensområde, men i forskellig afstand fra lyttepositionen.

En Esotar kan klare over 1000 watt, hvis du deler den lidt højt, så hvorfor ikke nøjes med en? Her gør det kun lyden mere diffus, at spille med 3 stk (pga. fasefejl). Så 2 stk. D76, en over, og en under ESOTAR, og så skal du nok have et par 5-7 tommere, som kan nå op til D76, som ikke kan deles lavere end 700 hz, men jeg vil nok gå højere, hvis du vil spille højt - gerne 1200 hz. Jeg tror ikke dine 10" lyder godt ved 1000hz - det vil jeg næsten garantere!!! Problemet er at D76 ikke rækker længere op end til 3500 hz, hvorfor du er nød til at dele til Esotar ved denne frekvens. Hvis du deler ved 4500 hz, vil du have en hul på 1000hz, hvor højttaleren ikke siger særlig meget??

Alternativt kan du dele de to yderste Esotar ved 3500hz, som du siger skære den anden ind ved 12K, men den miderste vil ikke sige ret meget!

Nu rækker Esotar ikke over 12.000 hz, så det er der ikke nogen pointe i at gøre. Men du har ret - det er nok den bedste diskant jeg har hørt, selvom den kun går til 12K.

Jeg ville finde en med målegrej, der kan hjælpe dig med at få målt frekvensgang, afrulninger og impedanskurve.

Der er helt klare regler for, hvornår man fasevender enheder afhængigt af delefilterteknik og om der er tale om 2-, 3-, 4-vejs højttalere - alliér dig med en med målegrej og få noget kyndig hjælp! Det lyder garanteret bedre, når du fasevender øvre mellemtone, fordi du udfaser den, så du får et 15db hul i mellemtonen - meget behageligt, men fuldstændig forkert!

Held og lykke med vellyden! Håber du finder ud af det!!!!

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2006 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

"Tak" for alle de go'e svar og forslag, jeg har fået.

Når ikke nogen KAN eller ikke er KLOGE nok til at kunne hjælpe mig, så laver jeg sgu mit eget filter!!!! Jeg lader de to yderste spille op til 10 k og den midterste fra 10 k og op 12 dB/oktav.

Hæ hæ, det kommer til at spille supergodt.

*Membranareal does the job*

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes