| Forfatter |
|
itidiot Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der
Jeg har for at bevare husfreden smidt min Pioneer VSX-AX4ASi-S ind et skab - det meste af bagbeklædningen er allerede væk, men det er ikke nok. Der bliver stadig for varmt derinde.
Er der nogen der har erfaringer med noget lydløst køling, evt. en stor PC blæser der sættes på skabets bagside?
Jeg har ca. 12cm til væggen - skabet står frit på gulvet, så der er "masser" af muligheder for at få luften væk igen...
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan du sagtens lave - dog kræver det en strømforsyning på et sted mellem 6 - 12 volt
fx en 12 volt blæser som er meget støjsvag - den burde kunne bygges i så du ikke hører den..
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kodeordet er airflow.
Det er ikke nok at varm luft kan komme ud, ny kold luft skal til.
Sæt bagbeklædningen på igen og lav et hul, som passer til stor blæser, f.eks. 12 cm - udsugning. Lav endvidere et hul i toppen eller bunden af skabet og sæt en anden 12 cm blæser - indblæsning.
|
| Til top |
|
| |
itidiot Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forstærkeren var for stor til skabet. Skabet har ikke længere hele bagbeklædningen, så den stikker bagud.
Ja, jeg burde købe nyt - men Montanaen fandtes ikke dybere.
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Hvis du finder nogle 12 eller 9 db blæsere fra papst kan du (næsten) ikke høre dem. De kunne evt. trækkes af 12volt trigger bagpå din receiver til en usb-elskinne. Så tænder blæserne sammen med receiveren. Du skal nok modde lidt på en forsyning til blæserne, de er normalt ikke til 230 volt, correct me if im wrong.
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
itidiot Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der har leget med de triggers?
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Svjv. kan du lodde kabel fra trigger i usb, voltmæssigt skulle de være ens. Andre med mere forstand derpå byd endelig ind.
mvh. Per
|
| Til top |
|
| |
itidiot Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
USB stikket er input fra PC, der burde ikke være strøm i det - gør der?
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, der er strøm i, du kan jo også oplade f.ex. mp3-afspillere via usb. Ang. benforbindelse må man google sig frem..
mvh. Per
|
| Til top |
|
| |
jonas hansen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 183
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har selv leget lidt med forskellige blæsere. Hvis der er plads til det er det bedre at købe en lidt større og så evt. give den en lidt lavere spænding. Har selv haft gode erfaringer med blæsere fra Sunon. De har også AC blæsere der kører på 230 V (både Maglev og alm) - synes de er ret robuste og støjsvage (har dog ikke prøvet deres AC-blæsere). Du kan finde data på dem her: http://www.sunoneurope.com/article.php3?id_article=14
Mvh
jonas
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
USB kan ikke trække disse blæsere, og jeg ville nok benytte 4 stk 120mm, 2 ind 2 ud...
Så kan du iøvrigt lege med om de skal køre 5,7,9,5 eller 12V, men der findes mange forskellige blæsere med forskellige omdrejninger ved 12V, og de kan som nævnt være sunon, papst eller en anden, men de kan alle købes i en velassorteret pc butik..
Fordelen ved lidt flere blæsere er at de kan sættes meget ned i hastighed, og vil ikke sige ret meget..
Har du ikk en aflagt pc strømforsyning?, så kan du kortslutte denne i atx stikkert og den kan så klare alle de blæsere det skal være...
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man ikke finde en lydløs blæser til indbygning som den på lokummet til 220 V. Den kommer i pæn hvid plast og er lige til at bygge ind - så skal der bare laves et hul i bunden af skabet til luftindtag.
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Er helt med på at usb ikke kan trække blæserne, bare tænde for en usb elskinne. Man tager de 12 volt fra triggeren og tænder på de rigtige ben i usb-stikket på el-skinnen.
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
itidiot Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er et fint 230v udtag bagpå - som tændes for sammen med forstærkeren. Jeg havde tænkt mig en af de der store PC blæsere, men de kører ikke 230v. Jeg ved ikke om de der triggere afsender strøm hele tiden eller kun ved opstart at kanalen.
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svjv. er det kun et kip-signal, altså ligesom når du kipper med det lange lys. Jeg tror ikke at det er konstant.
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 06:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
På min forforstærker er den 12v trigger - det er et konstant signal - bruger det til at tænde forstærkere med..
har du ikke en gammel strømforsyning fra et eller andet app som levere 6-12 volt - så kan du da bruge den som forsyning til blæseren..
|
| Til top |
|
| |
C K N Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 771
|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
itidiot skrev:
| Der er et fint 230v udtag bagpå - som tændes for sammen med forstærkeren. Jeg havde tænkt mig en af de der store PC blæsere, men de kører ikke 230v. Jeg ved ikke om de der triggere afsender strøm hele tiden eller kun ved opstart at kanalen. |
|
|
Hvad med at bruge en almindelig 12v transformer? (uden at vide om det virker...) -og så smide den på 230v udtaget? Det må da være muligt at smide et par 12v blæsere på sådan én? Hvis man altså har lidt evner med en loddekolbe... 
Det er før nævnt 120mm blæsere fra Papst. Dem har jeg også gode erfaringer med...
Du skal som de andre også skriver nok have 2 til at blæse ind og 2 til at trække luft ud. Det er et spørgsmål om at lave flow omkring forstærkeren. Altså blæserne skal sidde i hvert ende af skabet. Alternativt kan du fx. kun lave "lufthuller" i den ene ende og så sætte blæsere i den anden ende til at trække den varme luft ud. De skal gerne sidde øverst da varme som som bekendt stiger til vejrs...
Her er et link til edbpriser, hvor søgekrav er 120mm blæsere, max støj 20 dB. __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
| Til top |
|
| |
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at fjerne hele bagbeklædningen? kunne det ikke løse dit problem?
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
| Til top |
|
| |
itidiot Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, jeg har faktisk fundet ud af at min HD-recorder (Pioneer 940) er den der afgiver mest strøm. De står sammen i skabet - bag den er der ikke fjernet noget af bagbeklædningen - så jeg vil forsøge mig med at fjerne det hele. Det er først efter lang tid (5-6 timer) konstant afspilning (jeg har lagt en del cd-ere ind på HD) at det begynder at gå galt.
|
| Til top |
|
| |
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
itidiot skrev:
| Jo, jeg har faktisk fundet ud af at min HD-recorder (Pioneer 940) er den der afgiver mest strøm. De står sammen i skabet - bag den er der ikke fjernet noget af bagbeklædningen - så jeg vil forsøge mig med at fjerne det hele. Det er først efter lang tid (5-6 timer) konstant afspilning (jeg har lagt en del cd-ere ind på HD) at det begynder at gå galt. |
|
|
Så er det bare at lave noget udluftning til blæseren til din HD-optager, så skulle problemmet vel være løst.
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
| Til top |
|
| |