Forfatter |
|
AoSis Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 41
|
Sendt: 03 August 2007 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hi Hifi4all.dk ! Jeg har aldrig fået kastet mig ud i et rigtigt selvbyg projekt og har ingen synderlig erfaring omkring det, men lysten er der :) Så nu hvor jeg så småt overvejer at gøre noget ved det, vil jeg lige høre jer om hjælp. Her er hvad jeg umiddelbart ønsker mig af projektet.: Høj, slank gulvhøjttaler, alá System Audio hvis det kan la sig gøre. Detaljeret højttaler, med stor dybde uden høje lyse lyde der skærer i ørene, mellemtonen må gerne være meget in your face og præcis og bassen skal igen være hurtig og med slag i(det er nok begrænset hvormeget jeg kan forvente ved en slank højttaler alá SA?) Den såkalde WAF-faktor er altså ikke helt uvæsenlig. Hører meget blandet musik. Men måske specielt melodisk elektronisk/trance/dance/psy men også mere eller mindre stille rock osv. Så højttaleren skal være ret allround. Medmindre i kan overbevise mig om andet, så vil jeg gå efter et byggesæt hvor jeg køber alle komponenter samme sted, alt er der, og jeg skal ikke selv beregne delefilter osv osv osv. Er måske fordomsfuld, men tror ikke en 2 vejs er nok til mit (bas)behov, så tænker i retnings af et 2,5vejssystem..? Ved ikke hvorfor, men er lidt forelsket i peerless enheder  Og har set på frequence.dk under deres byggesæt, som ser meget lovende ud. Syntes bare ikke de har nogen gulvhøjttaler løsning i hverken vp5 eller vp6 serien. Men overvejer om man ku tilføje endnu en bas i 2.5vejs ? -Ellers har jeg også fået øje på thomas gravesens Maya, men 6,5'' enhederne er måske ikke ideelle i en slank højttaler. Mit budget er mere eller mindre begrænset, men da det er mit første projekt vil jeg alligevel ikke bruge en million. Forestiller mig en slutpris på ca. 3000-3500kr for 2 færdige højttalere. Håber i kan hjælpe mig via de informationer der er her, ellers spørger i bare. Er mere eller mindre åben for alle forslag. :)
|
Til top |
|
|
hifimiv Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 67
|
Sendt: 03 August 2007 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal selvfølgelig være varsom med udstyr, man ikke selv har lyttet på, men dette sæt ser meget interessant ud ift. dine ønsker: http://hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=397&sub =73&page=1
Det minder en del om Troels Gravesens C17WH projekt, men ser noget enklere ud mht. kabinet og filter. Som tidligere selvbygger ser jeg det som en stor fordel.
Ud fra dine ønsker passer de vist også meget godt, bortset fra bredden og den lave pris
|
Til top |
|
|
AoSis Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har faktisk været forbi den side og netop det byggesæt. Men det skræmte mig lidt at alt på den side ser så billigt ud:P Og tvivlede lidt på kvaliteten. Men jf. troels gravesen så fejler vifa-enhederne vidst bestemt intet! Han virker meget begejstret for dem i et ca. 40 liters kabinet. -Et rigtigt godt bud faktisk, og prisen er bestemt ikke for høj til mit budget :)
Men sku jeg begynde at tænke WAF effekt igen, så vil jeg gerne lige omkring løsningen med frequence's vp5 plus en ekstra 5'' sds peerless i et 2,5 vejs system? Tror i det vil blive for indviklet, og hvordan vil lyden blive? (evt. sammenlignet med vifa c17wh sættet? og troels gravesens maya?)
Vil ihvertfald gerne ende med en højttaler der er pæn og opfylder de lydmæssige krav jeg har stillet.
|
Til top |
|
|
Visca Blaugrana Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 548
|
Sendt: 03 August 2007 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil klart anbefale dig et sæt HD10-xt fra frequence, de er ganske solide, og levere alt den bas som du kan få ud af en højtaler i den størelsesorden. de er bestykket med 2 stk. 5" enheder til bas og mellemtoner, men prisen er godtok 4800,- men jeg vil klart anbefale den, ydermere spiller den virkelig godt og levere en perleklar lyd __________________ Mit setup Palau Blaugrana og Film
|
Til top |
|
|
AoSis Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2007 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Visca Blaugrana: Det er faktisk lige nøjagtigt sådan et sæt jeg leder efter! -bare billigere  En tilsvarende gulvhøjttaler i VP-klassen savner jeg. Altså samme princip, bare billigere. Altså ideen med 2 5'' enheder, en diskant i et 2,5 vejs system. Med mulighed for det høje slanke look via de små enheder. Hvis det kan gøres uden at jeg selv skal til at udregne delefilter og uden at blive for dyrt, så er det det jeg vil.
|
Til top |
|
|
Visca Blaugrana Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 548
|
Sendt: 03 August 2007 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
AoSis, jeg vil anbefale dig at spare lidt mere op så, da du ganske enkelt ikke får mere lyd end i den prisklasse, det er helt sikkert.. jeg har selv HD modeller i hele mit SR setup, og der skal altså noget dyre højtalere til at matche dem. Men kommer du nogensinde til det mørke jylland så er jeg sikker på at hun med glæde vil demonstre dem for dig, og så vidt jeg husker refunderer hun brobiletten, ved køb over 5000,- så mon ikke hun kan overtales til at gøre det ved køb af lidt mindre også. __________________ Mit setup Palau Blaugrana og Film
|
Til top |
|
|
AoSis Forum Bruger

|
Sendt: 04 August 2007 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Peter ht-byg Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 170
|
Sendt: 04 August 2007 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 04 August 2007 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
At anvende de samme enheder som Troels betyder ikke automatisk at man opnår det samme, ligesom man heller ikke nødvendigvis opnår bedre lyd med dyre enheder
|
Til top |
|
|
AoSis Forum Bruger

|
Sendt: 04 August 2007 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
At anvende de samme enheder som Troels betyder ikke automatisk at man opnår det samme, ligesom man heller ikke nødvendigvis opnår bedre lyd med dyre enheder
|
|
|
Nej, kabinettets udformning vil vel nærmest være altafgørende ligemeget hvilke enheder du så smider i. ? -Eller nærmere samspillet mellem kabinet og enheder. Hvis jeg købte maya-sættet af troels gravesen og lavede det kabinet som han foreslår vil lyden jo blive som han har forudsagt og kabinettet vil få det bedste ud af enhederne. Og troels gravesen har brugt vifa C17 enhederne i et 40 liters basreflex kabinet med gode resultater; se her. Så hvis jeg bygger en gulvhøjttaler bestående af disse enheder i et muligvis lidt smallere men højere kabinet på lidt under 40 liter med basport, vil man så ikke på forhånd konkludere at resultatet vil blive en okey højttaler, nogenlunde lig Troels gravesens?
|
Til top |
|
|
Drea Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 166
|
Sendt: 04 August 2007 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej AoSis
Jeg har selv for en måneds tid siden køb et HD6-XT fra frequence, og boy oh boy hvor de spiller godt Jeg tror godt, at de ville kunne mætte dit behov for bas, i den type musik du hører selvom det er et 2-vejs system. De er selvfølgelig et par hundrede kroner over din forventede slutpris, men jeg tror nu at pengene er givet godt ud.
Ang. selve bygningen så vil jeg ikke anbefale dig at købe de "færdige" kabinetter, de er ikke spor lækre Lav hellere selv nogle i god kvalitet (har jeg nu også på fornemmelsen, at du ville).
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 04 August 2007 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aosis, det er korrekt at kabinettet har afgørende betydning, men delefilteret nok i højere grad, hvis ikke du laver det filter som Troels har designet, bliver lyden ikke den samme, måske endda langtfra - om den fra højtalerbutikken dur aner jeg intet om, men dog så billigt at man selv burde investere i et sæt
Maya højtaleren har der da været en positiv tilbagemelding på
Personlig synes jeg denne er interessant, som "byggesten" til et rigtig godt anlæg og man kunne senere tilføje en sub, men den er måske lidt over dit budget og måske for krævende med hensyn til elektronikken
http://www.troelsgravesen.dk/W15.htm
Jeg lytter ikke til trance og moderne elektronisk, men har dog opdaget at det kan lyde ret godt på et rigtig godt og velafbalanceret anlæg, men højt og med dyb bas og kontrolleret top, det skal der til
|
Til top |
|
|
AoSis Forum Bruger

|
Sendt: 05 August 2007 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm..
Fornemmer at jeg har skudt over målet ved at satse på at ku lave en god gulvhøjttaler til under 3500kr..
Så tror måske jeg vil ændre mine planer lidt.
Nu har jeg fået flere forslag, som går på at jeg ska bygge en mindre såkaldt stander/reol-højttaler og det tror jeg er den bedste løsning.- har også mere eller mindre besluttet mig for hvad jeg vil.
Da højttalerne i første omgang skal spille i et rum på 10m2, vil små højttalere nok være bedst egnet, men da jeg indenfor det næste år forventer et større rum, skal der være mulighed for at viderebygge på højttalerne via flere enheder=mere bas og lyd.
Min 'nye plan':
Købe VP5-SE kittet fra frequence.dk til 2300kr og selv bygge kabinet
Senere hen, når pengene og behovet er der, ku jeg bygge en bund til VP5-SE kittet. Bunden skulle så laves i samme smalle look, og sammen med toppen fremstå som en gulvhøjttaler. Altså en top med en vifa xt19 diskant og en 5''peerless SDS bas/mellemtone og bunden bestående af to 5'' peerless SDS enheder.
Lyder det fuldstændigt tåbeligt?
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 05 August 2007 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
XT19 spiller rigtig lækkert og SDS 5" virker også som et rigtig godt grundlag for god lækker lyd - bunden med ekstra 2x5" er måske mere tvivlsom
Men du kan godt bevare det smalle look med en større sidemonteret bas, et princip jeg egentlig aldrig har troet fuldt på, men der findes dog meget anerkendte højtalere med dette princip
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 05 August 2007 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg ville dog vælge lidt bedre enheder. Som minimum HDS. SDS er alt for tøre i det til min smag. Især 6" enheden. XT19 er en fin diskant til prisen, men den kommer bare ikke i nærheden af XT25 som du kan få til omkring 400 kr nu. Problemmet med HDS enhederne er at der er meget lidt bund i dem i forhold til f.eks. en M18, PL18 osv. Hvis du kan finde et par M18 og et sæt XT25 er du rigtig godt på vej. Hvis du får dem målt igennem på sjælland, vil jeg gerne simulere et delefilter til dig, så du ved det bliver iorden. Så har du dig en fin gulvhøjttaler du kan bruge mange år frem.
Hvis du er dygtig med en overfræser ville jeg kigge på XT18 og XT25 sammen i en stander højttaler. Kig på www.tymphany.com for info. Der er lidt mindre dybde end M18 og PL18 men lidt mere åbenhed.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 05 August 2007 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
XT25 er god, men kun med 1.klasses gear, ellers kan den kvittere med hård og grov lyd, meget kontant diskant
At den skulle være bedre end XT19 vil jeg nu stille spørgsmålstegn ved, da XT19 gengiver en del blødere, hvilket kan være godt i nogen tilfælde, men den skal deles højere, hvilket stiller andre krav til mellemtonen
Men det var da et tilbud fra syncro
Hvis du kan finde denne billige Vifa D26NC55, den siges at være ret god, sjovt nok i udlandet hvor der er gået lidt "kult" i den
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=253
Men et design som MAYAen, med 2x6" basser vil give dig mere niveau, baskontol, og ikke mindst følsomhed - og hvis jeg husker rigtigt er det 16ohm basser, så det skulle ikke være noget problem for forstærkeren
|
Til top |
|
|
AoSis Forum Bruger

|
Sendt: 05 August 2007 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit store problem er bare at jeg ingen erfaring har med højttalerbygning, ingen brugbar erfaring ihvertfald. -Jeg vil ikke ku sammensætte et delefilter selv bl.a. Derfor føler jeg mig lidt bundet til byggesæt'ne, og bestemt mere tryg. Det syncroniq foreslår, lyder i mine ører LIDT som troels gravesens Maya, et byggesæt til 3000kr. - Men så må jeg bøje mig ang. design, og gå væk fra det slanke look alá SA - der forøvrigt godt ka lave højttalere med bas i på trods af de små enheder. Er det umuligt at lave en fornuftig value for money højttaler via peerless SDS 5'' enheder og vifaxt19 ? Og i så fald, hvordan ska det gøres? :EDIT: forøvrigt tak for tilbudet ang. delefilter syncroniq, men tror stadig jeg vil styre uden om den slags i mit første selvbyg. Og så er min forstærker forøvrigt en ældre technics SA-AX720 5x100watts, så det er ikke noget at råbe hurra for og den står naturligvis også til udskiftning en dag. Sandsynligvis til fordel for en stereo amp.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 05 August 2007 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Hvis jeg designer et delefilter til dig, er der ikke mere ben i det, end hvis du køber et byggesæt. Jeg kan i løbet af 5 min lave en kabinettegning til dig, ud fra de enheder du nu måtte komme frem til. Så er du sikker på at alt er som det skal være. Og du er velkommen forbi og få dem kontrolmålt.
Jeg mener DAT snart får det helt nye Clio 8.0 FireWire. Så kan de måske lave målingerne for dig, og så kan jeg simulere det for dig.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 05 August 2007 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan trygt bygge den MAYA, det er fine enheder og jeg er ikke et sekund i tvivl om at Troels har tweaket og målt til perfektion
Men som syncro også sagde får du sandsynligvis alle filterstumper i en pose med diagram, så du selv skal montere det på en plade - men når bare du kan lodde er det ikke noget problem, du vil helt sikkert få masser af god hjælp her
Problemet kunne være at du kan blive nødt til at uploade diagram her, og det er jeg ikke sikker på er helt gangbart
|
Til top |
|
|
AoSis Forum Bruger

|
Sendt: 06 August 2007 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror helt sikkert også at Maya højttalerne er super gode! -specielt til prisen, syntes ikke 3000kr er mange penge for dele til 2 2,5 vejs hifi højttalere - slet ikke sammenlignet med frequence.dk's VP5-SE kit til 2300kr. -Alligevel syntes jeg VP5-kittet lokker.
Fordele ved vp5 kittet: -De små højttalere vil passe mit rum bedre end store gulvhøjttalere. -Jeg får det smalle look. -Det er et gennemprøvet byggesæt. -Har indtil nu stortset kun hørt godt om lyden i dem. -De springer ikke mit budget. -Vil senere kun lave dem til gulvhøjttalere, via en mere basstærk bund(evt. 2x5'')? -Det vil alt i alt blive en mere personlig højttaler, end at købe et Mayasæt og lave kabinet som Troels Gravesen har regnet ud. -Selvom det uden tvivl garanteret er en super ht'er.
Syntes stadig ikke jeg for så mange kommentarer ang. vp5 planen?
Har tænkt mig at ta til DanskAudioTekniks butik i kbh en dag og fremligge mine ønsker.
Specielt syncroniq og musicus har været en kæmpe hjælp allerede, men hvis der er andre derude der har noget erfaring må i meget gerne kommentere lidt? -det er et åbent forum.
|
Til top |
|
|