| Forfatter |
|
Skovgyden Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2007 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 24 September 2007 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har et par ældre, men velfungerende, F3 højttalere. Jeg har læst diverse steder at man med fordel kunne smøre gummiophængene på mellemtoner og basser ind i Silicone-olie - for at forlænge levealderen simpelthen.
Idag var jeg så i gør-det-selv butikken og fik en flaske syrefri vaseline-olie / symaskine-olie med hjem - ifølge sælgeren det samme som silicone-olie (i funktion i hvert fald).
Jeg er lidt forsigtig med disse højttalere - Kan jeg uden de store skrupler forsøge at smøre gummiophængene med denne olie tror I?
Tak,
-- Werner
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 24 September 2007 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
vaseline olie og silicone olie er næppe det samme
Du kan også få silicone fedt til at blande med olien - det kaldes også vandhanefedt
Vedr. olien er jeg ikke engang sikker på den type som bruges til gummilister - du skal muligvis ind i en god værktøjs butik for at finde REN silicon olie
|
| Til top |
|
| |
Skovgyden Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
| vaseline olie og silicone olie er næppe det samme |
|
|
Ok - jeg kan vist godt putte navne på uden at genere nogen. Jeg har været hos Silvan og Bauhaus - hvor de ikke havde decideret silicone-olie. Nogen ideer om hvor man skal gå hen? En hobbybutik måske?
-- Werner
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 24 September 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
En værktøjs butik som leverer til professionelle
|
| Til top |
|
| |
OleDP Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 79
|
| Sendt: 24 September 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg vil lige gøre opmørksom på at det ikke er helt "ufarligt" at smøre ophænget med silicone.
Jeg prøvede det på et sæt Kef højttalere, med det resultat at limen til ophænget blev opløst. Ophænget faldt simpelthen af selve kurven. Og det så ikke det værste. For bagefter skulle det så limes fast igen, og man kan ikke lime på silicone.
Derfor måtte jeg købe noget siliconefjerner ( Jem og fix ) og så lime igen. Siliconefjerner er noget stærkt opløsningsmiddel som let kan skade både gummi og kabinetter.
Så pas på. Brug kun meget begrænsede mængder å selve ophænget.
Siliconeolie kan købes på enhver tankstation, til brug på bilens gummilister.
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 24 September 2007 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Havde Dansk Audio Teknik ikke noget der var beregnet til netop det formål??
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Skovgyden Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2007 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres svar. Jeg vil ikke risikere noget, så jeg tror jeg hører Dansk Audio Teknik om de har noget "ufarligt" jeg kan anvende - alternativet er blot at lade dem være som de er tror jeg :)
-- Werner
|
| Til top |
|
| |
JanM Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 777
|
| Sendt: 24 September 2007 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Du kan roligt anvende noget helt almindeligt madolie.
Selvfølgeligt i små mængder, brug en lille blød pensel eller vatpude at smøre med.
Er helt ufarligt for gummi, lim osv. Brug noget der er så rent som muligt og uden tilsætningsstoffer (animalske bi-produkter eller smagstilsætning fra oliven osv)
Har selv anvendt ren tidselolie.
Ellers er det et proffesionelt smøremiddel uden nogen former for syre eller opløsningsmidler du skal ha fat på.

__________________ - Musik speak louder than words... Mr Andersen is BACK!!
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 24 September 2007 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
OleDP skrev:
Hej
Jeg vil lige gøre opmørksom på at det ikke er helt "ufarligt" at smøre ophænget med silicone.
Jeg prøvede det på et sæt Kef højttalere, med det resultat at limen til ophænget blev opløst. Ophænget faldt simpelthen af selve kurven. Og det så ikke det værste. For bagefter skulle det så limes fast igen, og man kan ikke lime på silicone.
Derfor måtte jeg købe noget siliconefjerner ( Jem og fix ) og så lime igen. Siliconefjerner er noget stærkt opløsningsmiddel som let kan skade både gummi og kabinetter.
Så pas på. Brug kun meget begrænsede mængder å selve ophænget.
Siliconeolie kan købes på enhver tankstation, til brug på bilens gummilister. |
|
|
Hvad mener du med "ophænget " går ud fra det er bølgen du taler om. Så var det måske af samme årsag at mine løsnede. Ellers har jeg brugt en fra Silvan som leveres med pensel.
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 25 September 2007 kl. 07:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil mene at ved en rigtigt cykle handler kan du købe silicon olie, men bare du ved det så er det ikke billigt  __________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
| Til top |
|
| |
Holst01 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 97
|
| Sendt: 25 September 2007 kl. 07:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man må da også kunne snakke med en vandmester eller et eller andet.
Det som man smør O-ringe med og pakninger må da også kunne bruges. Det er vel bare noget syrefrit olie af en art. For at holde dem friske så de ikke blir hårde/møre/krakalere etc.. ?
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 25 September 2007 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skovgyden skrev:
|
Hej,
Jeg har et par ældre, men velfungerende, F3 højttalere. Jeg har læst diverse steder at man med fordel kunne smøre gummiophængene på mellemtoner og basser ind i Silicone-olie - for at forlænge levealderen simpelthen.
Idag var jeg så i gør-det-selv butikken og fik en flaske syrefri vaseline-olie / symaskine-olie med hjem - ifølge sælgeren det samme som silicone-olie (i funktion i hvert fald).
Jeg er lidt forsigtig med disse højttalere - Kan jeg uden de store skrupler forsøge at smøre gummiophængene med denne olie tror I?
Tak,
-- Werner
|
|
|
Tankstationer har en tynd siliconeolie på flaske til smøring af dørlister. Jeg har brugt det uden bivirkninger men du skal selvfølgelig ikke bade enheden i suppedasen. Hvis bølgerne (gummi) er bløde og smidige så lad dem være, især hvis du ikke ved hvad de er lavet af.
|
| Til top |
|
| |
mad_max Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 123
|
| Sendt: 25 September 2007 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville mene symaskine olie er ret godt i det her sammenhæng da det også er syrefri. Det er silicone olie selvfølgelig også men hvis det ikke er til at få fat i så ville jeg nøjes med symaskine olie. Der skal ikke så meget på. Bare nogle fine strøg med en pensel så skulle det være godt. Mere videnskabeligt set så ved jeg egentlig ikke om det har stor effekt da det der sker med gamle gummiophæng er at de mister det "flydende/bindende" stof i sig og gør gummiet porøst og det man vel ville gøre for at undgå dette er jo at genoprette den elasticitet og det kan man vel ikke gøre med mindre man har en olie (flydende/bindende) materiale som går i med det gummi som højtaleren er støbt af. Det sidste her var altså bare en tanke jeg selv tænkte på jeg har ingen videnskabelige beviser for noget af det. Kunne bare forestille mig det 
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2007 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
mad_max skrev:
|
Jeg ville mene symaskine olie er ret godt i det her sammenhæng da det også er syrefri. Det er silicone olie selvfølgelig også men hvis det ikke er til at få fat i så ville jeg nøjes med symaskine olie. Der skal ikke så meget på. Bare nogle fine strøg med en pensel så skulle det være godt. Mere videnskabeligt set så ved jeg egentlig ikke om det har stor effekt da det der sker med gamle gummiophæng er at de mister det "flydende/bindende" stof i sig og gør gummiet porøst og det man vel ville gøre for at undgå dette er jo at genoprette den elasticitet og det kan man vel ikke gøre med mindre man har en olie (flydende/bindende) materiale som går i med det gummi som højtaleren er støbt af. Det sidste her var altså bare en tanke jeg selv tænkte på jeg har ingen videnskabelige beviser for noget af det. Kunne bare forestille mig det 
|
|
|
Silikoneolie kan købes på enhver anstændig tankstation med butik/betjening. "Basta Silicone" fra P.Brøste A/S. Det er en glasflaske med pensel i låget og er beregnet til vedligeholdelse af gummilister på døre, vinduer, husholdningsmaskiner, køle- og fryseskabe m.v. (afskrift fra flasken)
|
| Til top |
|
| |
bennoman75 Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 136
|
| Sendt: 25 September 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Det der med at det forlænger levetiden, er delvist en skrøne.
Hvis der er tale om en rigtig gummi bølge ophæng tvivler jeg på at der er nogen effekt fra siliconeolie. Det eneste tilfælde hvor jeg kan se et behov for at påføre noget til dine membran ophæng vil være hvis de står i direkte sol lys det meste af dagen hver dag.
hvis ikke det er tilfældet vil jeg være varsom med at påføre et lie produkt til mit ophæng i værste fald kan det gå i kontakt med den originale limning mellem chassis oh gummi bølge og så er din enhed færdig.
det kan også gøre dit ophæng bløderer som vil påvirke din enheds performance.
__________________ Livet er for kort til dårlig lyd
My speakers
|
| Til top |
|
| |
mad_max Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 123
|
| Sendt: 25 September 2007 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg tror heller ikke man kan gøre noget for at forlænge levetiden på enheder desværre.
|
| Til top |
|
| |
Skovgyden Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2007 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
Tak for svarene. Det lader til at der er konsensus (eller i hvert fald ikke direkte uenighed) i at hvis mine ophæng er flexible og ikke mørnet af sollys etc så er det sparsomt med oliens effekt. Så jeg tror jeg venter et par år og tager det op til vurdering igen der :)
-- M.v.h. Werner
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2007 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
bennoman75 skrev:
|
Hej
Det der med at det forlænger levetiden, er delvist en skrøne.
Hvis der er tale om en rigtig gummi bølge ophæng tvivler jeg på at der er nogen effekt fra siliconeolie. Det eneste tilfælde hvor jeg kan se et behov for at påføre noget til dine membran ophæng vil være hvis de står i direkte sol lys det meste af dagen hver dag.
hvis ikke det er tilfældet vil jeg være varsom med at påføre et lie produkt til mit ophæng i værste fald kan det gå i kontakt med den originale limning mellem chassis oh gummi bølge og så er din enhed færdig.
det kan også gøre dit ophæng bløderer som vil påvirke din enheds performance.
|
|
|
Jeg har været med til at siliconebehandle en hel den ophæng uden et eneste problem. Da det alene er gummi det kan bruges på er det ikke et problem med en eventuel fremtidig udskiftning af ophænget, gummibølger rådner ikke på samme måde som skumbølger og skal derfor sjældent udskiftes.
Der hvor gummibølgen skal behandles er der ingen limninger så hvis der er sket skader så er behandlingen ikke udført korrekt
|
| Til top |
|
| |