| Forfatter |
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 04 November 2007 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overvejer at bygge en ny effektforstærker med et kabinet i rustfrit stål, problemet er bare at stål ikke er nogen særlig effektiv varmeleder, så jeg havde tænkt mig at lave køleribber i sort anodiseret aluminium. Forstærkeren vil blive bygget med UcD moduler fra Hypex. Mit spørgsmål er om der er nogen der ved om de to metaller har nogle uheldige egentskaber overfor hinanden, så det alligevel ikke kan lade sig gøre?
andet spørsmål, hvor kan finde nogle fede VU-metre?
spørgsmål 3, jeg ville gerne lave noget hvor man kan se temperaturen på den enkelte kanal via et display der så kan skifte mellem de forskellige og slukkes når det ikke bruges. Eller vil det give mere mening "bare" at kunne måle temperaturen på de to køleribber? __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 04 November 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
|
. Mit spørgsmål er om der er nogen der ved om de to metaller har nogle uheldige egentskaber overfor hinanden, så det alligevel ikke kan lade sig gøre?
|
|
|
Hvis du tænker på potentialeforskelle og korrosion, så er der ikke nogen problemer 
Der skulle heller ikke være noget mht termisk udviddelse.
Men sig lige til hvis der er andet du er nervøs for?
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2007 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
|
spørgsmål 3, jeg ville gerne lave noget hvor man kan se temperaturen på den enkelte kanal via et display der så kan skifte mellem de forskellige og slukkes når det ikke bruges. Eller vil det give mere mening "bare" at kunne måle temperaturen på de to køleribber?
|
|
|
Det lyder som noget der normalt sidder i en PC til monitorering af en overclocket procesor 
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2007 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
brasch skrev:
|
. Mit spørgsmål er om der er nogen der ved om de to metaller har nogle uheldige egentskaber overfor hinanden, så det alligevel ikke kan lade sig gøre?
|
|
|
Hvis du tænker på potentialeforskelle og korrosion, så er der ikke nogen problemer 
|
|
|
ene og alene om de reagerer med hinanden på en eller anden mystisk måde, så det enten korroderer eller bliver grimt. __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2007 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
brasch skrev:
|
spørgsmål 3, jeg ville gerne lave noget hvor man kan se temperaturen på den enkelte kanal via et display der så kan skifte mellem de forskellige og slukkes når det ikke bruges. Eller vil det give mere mening "bare" at kunne måle temperaturen på de to køleribber?
|
|
|
Det lyder som noget der normalt sidder i en PC til monitorering af en overclocket procesor 
|
|
|
det er igen et produkt af at jeg vil have kabinettet i stål. Jeg ved ikke hvor varmt der bliver indeni, det burde dog ikke være noget problem, men jeg havde nu alligevel tænkt mig at få bikset et eller andet sammen der slukker hvis forstærkeren nærmer sig max temp for modulerne, så tænkte jeg man lige så godt kunne lave det lidt fikst __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2007 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
Meier skrev:
brasch skrev:
|
|
|
|
|
|
|
ene og alene om de reagerer med hinanden på en eller anden mystisk måde, så det enten korroderer eller bliver grimt.
|
|
|
Nu skal du vel have det stående derhjemme ik Der er der forhåbentligt ikke nogen "hidsig" atmosfære, for rustfrit stål og anodiseret alu er ret modstandsdygtige materialer...
God vind med projektet
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 04 November 2007 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du bør sørge for god udluftning af kabinet - en række huller på tværs foran eller i sider på bundpladen og en tilsvarende række huller øverst på bagplade burde sørge for god ventilation
|
| Til top |
|
| |
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
| Sendt: 17 Februar 2008 kl. 01:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her kommer et lidt sent men yderst brugbart indslag:
En hypex softstart undersøtter temperatur switch-off
__________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
| Sendt: 17 Februar 2008 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skriver du ikke hvilke moduler du vil bruge, og hvor mange. Jeg har en forstærker med 2stk. UCD180AD hvor modulerne er skruet direkte på bundpladen, der har på intet tidspunkt være problemmer med varme, også selv om den spiller hele natten. I følge Bruno fra Hypex har UCD-modulerne ikke det store behov for køling.
m@dsen
__________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
| Til top |
|
| |
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
| Sendt: 17 Februar 2008 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror ikke han tjekker denne tråd mere... det er lang tid siden han sidst har skrevet.
__________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2008 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dan R. Hansen skrev:
Her kommer et lidt sent men yderst brugbart indslag:
En hypex softstart undersøtter temperatur switch-off
|
|
|
det ved jeg, men jeg vil hellere konstruere mig ud af sådan et problem, end vente på forstærkeren køler tilstrækkeligt ned __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2008 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
m@dsen skrev:
|
Nu skriver du ikke hvilke moduler du vil bruge, og hvor mange. Jeg har en forstærker med 2stk. UCD180AD hvor modulerne er skruet direkte på bundpladen, der har på intet tidspunkt være problemmer med varme, også selv om den spiller hele natten. I følge Bruno fra Hypex har UCD-modulerne ikke det store behov for køling.
m@dsen
|
|
|
jeg havde tænkt 7 moduler, enten ucd 400 eller ucd 700, jeg har selv 4 400 moduler i samme kabinet uden problemer, men med en effektgrad på 90% vil det med 700 moduler være en spildvarme på knap 500 watt __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
bennoman75 Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 136
|
| Sendt: 17 Februar 2008 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du sørger for at kontakt fladen mellem det rustfrie materiale og Alu blivver så lille som over hovedet muligt vil det være ret usansyneligt at der skulle forkomme korrosion pga spændings rækken da jeg formoder at det ikke opholder sig i et korrosivt miljø.
lige en overvejelse, of meget køling er ikke nøvendigt en god ting. effekt transistorende har en optimal arbejds tempratur som det vil være fordelagtigt at rammen ved en anden volumen en max.
ligledes skal der være lidt luft mellem alu profilerne og stål konstruktionen da alu udvider sig hurtigere og afkøles hurtigere end stål.
glæder mig til at se billeder af projektet.
Hilsen Bennoman75 __________________ Livet er for kort til dårlig lyd
My speakers
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 17 Februar 2008 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der ikke noget med at man bør undgå materialer som påvirker feltlinierne i trafoerne, noget med at trækabinetter eller alu er at foretrække?
|
| Til top |
|
| |
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
| Sendt: 17 Februar 2008 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja med 7 moduler kan jeg godt se at der kan blive lunt inde i kassen, det kan være du skal overveje en eller anden form for blæser. Glæder mig til at se hvad det bliver til.
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
| Til top |
|
| |