Forfatter |
|
Bob Dylan Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 350
|
Sendt: 31 Januar 2004 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle DIY ProAC 2.5 ejere,
Jeg hopper nok på toget og laver mig et par ProAC kloner. I den forbindelse har jeg læst de mange gode indlæg i dette forum, og føler nok at der (foreløbigt ) er styr på teknikken, men hvad med finishen ?
Den kunne være sjovt med et stribe billeder af de forskelliges færdige kloner, til inspiration, måske kunne vi udpege en 'Best Builder' award . Det kunne være godt, hvis billederne var krydret med lidt gode tips til maling, pålægning af finer etc.
Vh/Bob
|
Til top |
|
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
Sendt: 31 Januar 2004 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Endnu bedre:
Vi holder The ProAc 2.5 Response Clone Builders Conference, når HIFI4ALL-træffet en gang bliver
/vilmann __________________ Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
|
Til top |
|
|
Great Dane Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2003 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 119
|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg sidder her og tænker om det er muligt at lave Kloner med buede sider.... bare man beholder det samme volumen skulle det jo nok kinne lade sig gøre.... folk har jo skrevet en del her på forumet om ht med buede sider og det ser jo godt ud....
Michael
|
Til top |
|
|
Mirro Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 253
|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Finishen ?
Jeg prøver med noget de kalder vinylfiner - det skulle være let at arbejde med og koster kun 30 kr/meter 
Skriver lige engang om det bliver godt, tager til Norge imorgen tidlig... så jeg når det nu nok ik idag - klokken er 00.30 
|
Til top |
|
|
Jan Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 338
|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa
Jeg har kigget lidt på nettet of fundet flere DIY sider med Respnoce 2.5. Jeg stødte på et filter der var modidfiseret noget.
Et Notch filter som en Troels Gravesen stod for
Hvad er det egentlig det vil betyde rent lydmæssigt.
|
Til top |
|
|
obli Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Januar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 127
|
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad koster en sådan Proac 2.5 i originaludgaven egentlig.
Jeg overvejer også kraftigt at forsøge mig ud i denne kunst. Har ikke viden/udstyr til at forsøge mig frem med forskellige delefiltre så vil læne mig op af Troels's udgave. Hvis ikke man tør springe ud i at modificere diskanten, hvilket version synes han så der lød bedst, uden nødvendigvis at være 100% tro mod originalen.
venligst
|
Til top |
|
|
HyBrider Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 164
|
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
obli skrev:
Hvad koster en sådan Proac 2.5 i originaludgaven egentlig. |
|
|
De bliver ikke solgt længere, men de kostede vel en godt 20K. Måske 25K endda, er ikke helt sikker. __________________ // Karsten
|
Til top |
|
|
Jan Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
De originale kostede 29.000 og de laves endnu men i en ny udgave med nogle andre enhedder. Og så hedder den D25 i stedet. Måske fordi der er så mange der kopierer dem :-)
kig evt her. http://www.proac-loudspeakers.com/
|
Til top |
|
|
obli Udelukket fra forum

|
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle må tjene kassen!!
Der sidder jo forholdsvis billige enheder i de pågældende højtt.!!
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
obli skrev:
Nogle må tjene kassen!!
Der sidder jo forholdsvis billige enheder i de pågældende højtt.!! |
|
|
Nu betaler du jo ikke kun for enheder og MDF-plade, men også for den tid der er gået til at udvikle konstruktionen og alle de udgifter der er til at producere kabinetter etc. (inkl. køb af maskiner og meget andet)
Hvis du gerne vil arbejde gratis i den gode lyds tjeneste, så byg et par kloner selv og lade være med at føle dig forfulgt af væmmelige mennesker der vil stjæle dine surt tjente og hårdt beskattede penge
/U.
|
Til top |
|
|
obli Udelukket fra forum

|
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slap lidt af gulerodsmand, godt ord igen.
Jeg undrede mig da bare over den kæmpe avance der er på disse kasser.
venligst
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
obli skrev:
Slap lidt af gulerodsmand, godt ord igen.
Jeg undrede mig da bare over den kæmpe avance der er på disse kasser.
venligst |
|
|
Ok, undskyld at det lød lidt mere surt end det skulle være.  Jeg tror bare ikke at avancen på ProAc er væsentligt højere end andre højttalere i samme prisklasse. Godt nok er de enheder der sidder i ikke billige, men for et firma af Proac's størrelse, så er der altså mange andre omkostninger end lige enhederne og mdf-pladerne. Jeg tror ikke at de tjener mere på deres produkter end de store producenter
/U.
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt, at man kan være ude for at produktionsprisen tit kun udgør 1/10 af salgsprisen. Der er bare så mange andre udgifter forbundet med det at producere og sælge varer, at de bliver nødt til det for at overleve. Der skal jo også være penge til udvikling, transport, sælgere og moms...
|
Til top |
|
|
obli Udelukket fra forum

|
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror nu du har ret.
Den høje pris gør mig nu ikke mindre intereseret i at forsøge mig ud i denne kunst, der er jo stadig plads til lidt kvajepenge.
Så denne side http://www.ecf.utoronto.ca/~klaus/pics/speakers/proacs2.html
Hold kæft hvor laver han det flot.
Jeg starter med kabinettet inde jeg køber enheder.
|
Til top |
|
|
Jan Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Produktion i træ koster, og den måde ProAc ligger finer på, hvor fineren går helt ud til kanten på alle sider kan ikke rigtig laves udelukkende på maskine. De skriver også de er håndbyggede. Og det koster. så er der forrentningen af maskiner osv. En CNC styret fræser koster let 1mil.
|
Til top |
|
|
lrlarsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 9
|
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu, efter at have læst dette emne kikket nærmere på konstruktionen.
Jeg må indrømme at jeg i første omgang havde noget svart ved at blive importneret... Men ved nærmere efter syn er der jo tale om en meget, meget lækker kasse..
Ved første øje kast undrede jeg mig lidt over hvad der har fået 10000 vis af mennesker til at kaste sig over netop denne højtaler..
Men efter et kik på Thorstens version forstod jeg lidt bedre.. Det er da for lækkert at man i den grad kan nøjes med få komponenter, for tilgengæld at kæle for de dejlige detajer..
Jeg tror jeg vil skrive denne kontruktion på listen over fremtidige projekter. Jeg vil, med få lov, kalde det "ProAc 2.5 Response Replica"
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Virkelig flot arbejde!
Lidt synd at han placerer spolerne så tæt på hinanden og især lige bag bassen , selv om har har fanget pointen med at vinkle dem. Filtret burde placeres som Troels Gravesen i bunden, udvendigt i soklen. Således er det også nemt at pille ved filtret...
|
Til top |
|
|
Bob Dylan Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 350
|
Sendt: 15 Februar 2004 kl. 01:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu varer det ikke længe før mine ProAC kloner i sibirsk-fugleøje-løn-finér med rustfristål-plint er klar til lydtest, og fotografering , men lige et spørgsmål, er der nogen der har gode løsninger til montering af WBT-0730 terminaler i 30 mm MDF ? Problemet er, at gevindstykket kun tillader montage i tynd plade. Findes der nogle standardløsninger, eller skal man have noget specielt fremstillet ?
Vh/Bob Dylan (Skifter snart navn til: Keb' Mo')
|
Til top |
|
|
Kajkagen Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 467
|
Sendt: 18 Februar 2004 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm... det var egentlig et meget godt spoergsmaal Great Dane stillede... om man kunne bue siderne... saalaenge volumen stadig er den samme inden i HT'eren, burde dettte vel give det samme... og saa faar man ikke "bare kasseformen" ... uden at goere nogen sure vil jeg da lige sige at ProAc'en ikke er verdens flotteste HT Det er B&W Nautilus 802 ... men den bliver nu nok svaer at bygge selv ... saa jeg tror sku jeg springer med paa ProAc klon vognen
... Men kan man lave den form der passer en...saalaenge den indvendige volumen er den samme ?
__________________ Musik er noget af det mest vidunderlige der er til!
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 18 Februar 2004 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
-Kajkagen: ... Men kan man lave den form der passer en...saalaenge den indvendige volumen er den samme ?
Hvad angår bassen, så stort set ja. Men baflens (forpladens) form og størrelse, samt enhedernes placering på denne har også afgørende indflydelse på såvel fase som frekvensgang.
Boye
|
Til top |
|
|