Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 04:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Simple Killer Amp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MTBforever
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2009 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Erfaringer efterlyses.

Min MF X-AS100 magter ikke helt at styre basserne i mine Ekta Grande. Vil en forstærker som Simple Killer Amp kunne klare det og skal man gå efter 150 eller 300 modellen.

Vil Simple Killer Amp evt helt kunne erstatte den nuværende så Bi amping slet ikke er en fordel?

Til top Vis MTBforever's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MTBforever

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Januar 2009 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Den australske dollar er helt i bund så det giver mening at købe australske forstærker moduler

SKA har gjort mange mennesker glade, så det er uden tvivl en rigtig fin forstærker, og billig

Men der er jo også australske Holton  http://www.aussieamplifiers.com/   de koster dog en del mere, men siges at være pengene værd, og lidt til, til gengæld er det monterede og afprøvede moduler, så det er nærmest "plug and play" - Holton synes for tiden at være inde i en rivende udvikling

Om man skal foretrække den ene over den anden ved jeg ikke da jeg ikke har hørt nogen af dem

Dit egentlige problem er nok at Ekta Grande har lav impedans i bassen

For mig at se er det bedste du kan gøre at vælge en forstærker med flere transer, og sænke forsynings spændingen, så bliver forstærkeren bedre til at levere strøm i lave impedanser

Omvendt mener jeg at der er sund fornuft i at anvende ET sæt transer, det burde alt andet lige give bedre lyd i toppen, men giver jo noget lavere effekt, så det er et kompromis - spiller man aldrig meget højt, så er den lille forstærker ikke noget problem, hvis den er bygget solidt, men spiller man jævnligt meget højt er det godt med lidt mere effekt 

Biamping kunne være løsningen på det, men kan være særdeles svært at implementere, og ofte vil en enkelt forstærker være bedst, og billigst - det er der selvfølgelig delte meninger om

Der er måder at få "små" forstærkere til at levere strøm i særdeles lave impedanser - det kræver foruden en sænkning af forsynings spændingen desuden overdimensionerede køleprofiler, men man må så gøre op med sig selv om man kan leve med den lavere effekt - jeg vil mene du burde kunne klare dig med 60-100 watt - men brug en solid trafo og overdimensioneret køleprofil, lytter behøves ikke at være overdimensionerede

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Januar 2009 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Hvis du er glad for MF så sytes jeg da at du enten skaffer en MF power amp og bi-amper eller skaffer en kraftiger MF model. Da punden er i bund kan du finde en del MF på www.ebay.co.uk  

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Januar 2009 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.

MTBforever
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2009 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Den australske dollar er helt i bund så det giver mening at købe australske forstærker moduler

SKA har gjort mange mennesker glade, så det er uden tvivl en rigtig fin forstærker, og billig

Men der er jo også australske Holton  http://www.aussieamplifiers.com/   de koster dog en del mere, men siges at være pengene værd, og lidt til, til gengæld er det monterede og afprøvede moduler, så det er nærmest "plug and play" - Holton synes for tiden at være inde i en rivende udvikling

Om man skal foretrække den ene over den anden ved jeg ikke da jeg ikke har hørt nogen af dem

Dit egentlige problem er nok at Ekta Grande har lav impedans i bassen

For mig at se er det bedste du kan gøre at vælge en forstærker med flere transer, og sænke forsynings spændingen, så bliver forstærkeren bedre til at levere strøm i lave impedanser

Omvendt mener jeg at der er sund fornuft i at anvende ET sæt transer, det burde alt andet lige give bedre lyd i toppen, men giver jo noget lavere effekt, så det er et kompromis - spiller man aldrig meget højt, så er den lille forstærker ikke noget problem, hvis den er bygget solidt, men spiller man jævnligt meget højt er det godt med lidt mere effekt 

Biamping kunne være løsningen på det, men kan være særdeles svært at implementere, og ofte vil en enkelt forstærker være bedst, og billigst - det er der selvfølgelig delte meninger om

Der er måder at få "små" forstærkere til at levere strøm i særdeles lave impedanser - det kræver foruden en sænkning af forsynings spændingen desuden overdimensionerede køleprofiler, men man må så gøre op med sig selv om man kan leve med den lavere effekt - jeg vil mene du burde kunne klare dig med 60-100 watt - men brug en solid trafo og overdimensioneret køleprofil, lytter behøves ikke at være overdimensionerede

Musicus:
Jeg har faktisk også kigget lidt på Holton's moduler og overvejer også NXV300 modulet. Det du mener er at den vil kunne styre basserne bedre ved at benytte f.eks en trafo på 2x33v istedet for 2x50 som Holton anbefaler da den derved bedre kan tåle at trække de strøm mængder som Ekta'erne kræver? Kræver det andet?
Det skal selvfølgelig tages med et gran salt men en anden Ekta G ejer har netop udskiftet sin SKA GB300 med en af Holtons modeller. ( en Limited edition der ikke længere forhandles ) Og han fremhæver netop bassen som værende der hvor den mest markante forbedring ligger.

Dan.a:
Jeg er egentligt udmærket tilfreds med min MF dorstærker og har også hørt at man skulle kunne koble udgangene sammen så den kan levere det dobbelte i strøm, men jeg har bare stadig tilgode at opleve nogen der faktisk selv hjar gjort det. Den eneste beskrivelse jeg har fundet var fra en hvor det gav stabilitets problemer. Og jeg tror ikke at der er meget at hente i bare at køre yderligere en as100 på uden dette da det ikke giver den mere strøm til at trække den lave impedans.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Januar 2009 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Mener du seriøst at kølepladens størrelse har indflydelse på hvor meget strøm en given forstærker kan levere ?

Jeg tror du skal revurdere tanken - at sænke forsyningsspændingen, giver ikke mulighed for større strømtræk, det gør kølepladens størrelse heller ikke -  er den for lille dør effekttranserne bare en hurtig død. lavere forsyningsspænding betyder lavere teorestsik udgangeffekt.

( ovenstående skrevet i lyset af det er en selvbyggertråd)

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2009 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Jeg tror du skal revurdere tanken - at sænke forsyningsspændingen, giver ikke mulighed for større strømtræk, det gør kølepladens størrelse heller ikke -  er den for lille dør effekttranserne bare en hurtig død. lavere forsyningsspænding betyder lavere teorestsik udgangeffekt.

At en given forstærker bedre klarer at levere strøm i lave impedanser når forsynings spændingen sænkes er da almindelig kendt

Jeg sagde INTET om at den kunne levere MERE strøm, kun at den bedre ville kunne levere strøm i lave impedanser, eller med andre ord OVERLEVE en torturbelastning på 1ohm eller mindre - det kan MIN forstærker, men den bliver MEGET varm, men ved mere "normale" 2ohm forbliver den lunken

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Hvis du har større køleplade kan du også ændre tomgangsstrømmen og derved øge den strøm der kan trækkes

Aktiv blæseregulering kan også være en mulighed.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Januar 2009 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
Hvis du har større køleplade kan du også ændre tomgangsstrømmen og derved øge den strøm der kan trækkes

sorry - men det er noget vrøvl ....

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2009 kl. 03:53 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

AkilleuZ skrev:

sorry - men det er noget vrøvl ....

Noget helt andet er at det er en udbredt misforståelse at der skulle være nogen som helst fordel ved øget tomgangsstrøm

Enhver forstærkeren fungerer bedst ved en bestemt bias, hvor den er mest stabil og med lavest mulig crossover forvrængning, og det kan sagtens være med forholdsis lav bias, og så er der ingen som helst grund til at hæve bias yderligere

Faktisk har jeg ofte oplevet at når bias øges synes lyden at blive lidt ulden, om det så er en konstruktions fejl aner jeg

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Januar 2009 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Hvis du har lavimpedante højttalere skal du ikke vælge en SKA. Det kan den slet ikke klare. Den lyder ellers godt.

Holton er faktisk et godt bud.

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 17 Januar 2009 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

@ MTBForever: Åbenbart ingen erfaring med SKA. Det er der så her istedet:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=72 172&highlight=

musicus skrev:

Noget helt andet er at det er en udbredt misforståelse at der skulle være nogen som helst fordel ved øget tomgangsstrøm

Enhver forstærkeren fungerer bedst ved en bestemt bias, hvor den er mest stabil og med lavest mulig crossover forvrængning, og det kan sagtens være med forholdsis lav bias, og så er der ingen som helst grund til at hæve bias yderligere

Faktisk har jeg ofte oplevet at når bias øges synes lyden at blive lidt ulden, om det så er en konstruktions fejl aner jeg

Threadjacking : Hvad er så din mening til dette dokument?

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

MTBforever
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2009 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Takker for alle indlæggene og forslagene.

Jeg fandt en enkelt Australier der selv havde bygget et sæt Ekta Grander og som faktisk havde prøvet både Holton og SKA forstærkerne sammen med EG'erne.

Hans anbefaling gik meget entydigt på SKA GB300 som han klart mente håndterede EG'erne bedst. Dog havde han iflg anbefaling fra konstruktøren kørt den med lavere forsynings spænding som bla Musicus er inde på for at kunne klare EG'ernes ret lave impedans. Da den samtidig er markant billigere end Holtons moduler afgør det sagen for mig. Nu skal jeg bare lige have financeret byggeriet

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2009 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

MTBforever skrev:
Takker for alle indlæggene og forslagene.

Jeg fandt en enkelt Australier der selv havde bygget et sæt Ekta Grander og som faktisk havde prøvet både Holton og SKA forstærkerne sammen med EG'erne.

Hans anbefaling gik meget entydigt på SKA GB300 som han klart mente håndterede EG'erne bedst. Dog havde han iflg anbefaling fra konstruktøren kørt den med lavere forsynings spænding

Boholm, jeg tror du har misforstået mig

Jeg sagde IKKE at der ikke er fordele ved klasseA , det ved vi jo der er, hvis det ellers er konstrueret rigtigt - hvis man ellers kan leve med ulemperne som ekstrem høj driftstemperatur og nedsat levetid - foruden den meget dyre drift som jeg desværre ikke er interesseret i, da jeg lytter til music virkelig mange timer hver dag - faktisk slukker jeg aldrig for anlægget, og det til trods bruger jeg mindre strøm end en kammerat som har et stort akvarie

Det jeg sagde var at der ved klasse AB normalt ikke er nogen fordele ved bare at hæve bias over det som den er designet til, tværtimod - den har et helt specifict arbejdspunkt hvor den fungerer optimalt, og man skal finde det arbejdspunkt, så det går ikke bare at hæve bias rigeligt og tro at man så er på den sikre side, sådan fungerer det bare ikke

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 17 Januar 2009 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Det er kun temperaturmæssigt, at der er et optimum biaspunkt. Papiret, jeg linker til, viser entydeligt, at når man skruer op for biasen, så sænkes crossoverforvrængningen. Dette er i modstrid med det, du skriver:

musicus skrev:
Enhver forstærkeren fungerer bedst ved en bestemt bias, hvor den er mest stabil og med lavest mulig crossover forvrængning, . . .

Hvem har ret?

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2009 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har med flere AB forstærkere konstateret at lyden faktisk bliver lidt "ulden" hvis bias hæves

Ægte klasseA forstærker fungerer kun i klasseA, hvilket er en helt anden sag, NelsonPass er et godt eksempel

Udtalelser fra en anerkendt udenlandsk konstruktør bevidner at det er korrekt at en AB forstærker fungerer optimalt ved en ganske bestemt AB bias - det har jeg vidst i mange år, og nu ved jeg at det er rigtigt

Jeg har en Advantage jeg nu kun bruger som preamp, men har tidligere kontaktet en meget dygtig og erfaren forstærker bygger, og spurgte ham om jeg kunne optimere forstærkeren ved at få justeret bias af en professionel - hans holdning var at kun en mand med stor erfaring med lige præcis den pågældende forstærker ville kunne justere den optimalt - jeg har alligevel selv justeret den nu

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2009 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Lige for klarhedens skyld, endnu engang

Jeg har ikke anfægtet at klassA er suverænt med hensyn til crossover forvrængning, det ved vi jo det er, uden tvivl

Men det er ikke emnet - det jeg anfægter er at en AB forstærker er bygget til AB og fungere optimalt med det

Jeg er ikke teknisk kyndig nok til at forklare det korrekt i detaljer - men det hænger sammen med de forskellige kredsløbs design, og deres nøje fastlagte optimale arbejds punkter - det kan man ikke fuske med ved bare at dreje bias op til hvad man nu synes

Optimalt kræver det professionelt målegrej, et multimeter er ikke nok - men jeg skal indrømme at jeg mener jeg kan lytte mig til det - først den ene kanal, så lytte og sammenligne, dernæst den anden kanal, og fortsætte med små step til den bedste justering er fundet - jeg mener det viser sig at det optimale er der hvor DC fejlspændingen på udgangen er mest stabil, ikke nødvendigvis lavest, men uafhængig af signalet og stabilo - også viser det sig at det påvirker kanalbalancen, ambience og soundstage, korrekt balance er meget vigtig - nu husker jeg engang en tekniker skulle opstarte en MOSCODE forstærker jeg havde bygget, og jeg undrede mig over at han brugte 2 multimeter samtidig, et på bias og et på DC, men nu virker det ret selvfølgeligt - han manglede bare lige at tilslutte en spectrum analyzer, eller hvad det nu hedder  

lehmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Januar 2009 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Hej L...

Nå skal jeg snart købe den as100 hjem igen, eller skal du have mine a200 over en tur? eller er du ude i noget rigtigt stort til dine nye fede ht ,er. du må snart sende et par billder, jeg for mine v7f imorgen eller onsdag, det bliver spændende.

. hils famillien. Allan.

Til top Vis lehmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lehmann

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes