Hej kloge hoveder.
Jeg skal igang med et projekt med at bygge en ny centerhøjttaler, da den jeg har nu er elendig og stammer fra et pro logic sur. sæt
Nå, jeg har nogle gulvhøjttaler som bare står og samler støv, så tænkte jeg de er da sikkert bedre end det jeg har nu. Det er nogle 2,5 vejs højttaler med en diskant og 2x 6,5" bas/mellemtone. Selve forpladen fra gulvhøjttaleren tror bare jeg beholder da enheder sidder fast på en sjov måde.
Hvad skal man lave kabinettet af, 19 eller 22 mm spånplade eller MDF?
Skal man lave seperate rum til alle 3 enheder?
Hvor køber man et 2vejs delefilter (må det så være), til billige penge? Og hvad skal dele frekvensen være? 2200hz eller 3000 hz?
Hvad koster laminet (eller hva det nu hedder?) til at sætte på kabinettet?
----------------------OPDATE 23. marts--------------------------------------------------
Så blev den endelig færdig
Tja som sagt havde jeg et par billige gulvhøjttaler til at stå og samle støv, også tænkte jeg de KAN kun være bedre end min gamle center fra et minianlæg. Så gik jeg igang, og fik stor hjælp fra www.frequence.dk med delefilter så stor tak til dem.
Mit formål med centeren var bare at lave en billig center med det bedste jeg nu kunne få ud af de enheder jeg havde. Så jeg fik købt noget 16 mm MDF plade og fik samlet mig et 2 vejs delefilter som deler ved 3000 Hz. Basrør, terminal, enheder og frontstof genbrugte jeg fra gulvhøjttaleren. Og her er så resultatet (en ordenlig stak billeder):

Stumperne efter en tur med farfars rundsav osv.

Så blev det meste samlet, alt undtagen bagsiden blev sat ordentligt sammen.

Første afprøvning så at se om delefilteret fungerede korrekt, jeg havde regnet med en unormal lyd men det var ikke som forventet, lyden var meget dyb.

vidundermidlet, isolering gav straks en MEGET bedre lyd, så den fik en god omgang

Det færdige resultat med (vinyl) finér, ja jeg ved godt det er den billige løsning med det ser pisse godt ud så hvorfor ikke spare de penge(?)

Tja jeg er ihvert fald glad for den

Da jeg var igang med hjemmebyggeri blev det også lige til en glashylde den kan stå på (i en højde på 110 cm)

Tja det er så lige den sidste detalje, så er den vinkel.
Lyden? Ja de enheder har aldrig spillet bedre, efter et nyt delefilter og nye kabler indvendigt og et bedre kabinet har det virkelig gjort lyden meget bedre. De 2 6,5" enheder er jo forholdsvis store til en center, men det giver alt i alt en bedre lyd med det store frekvens område, som gulvhøjttaler var den rated til 30 hz, så den mangler bestemt ikke noget. Diskanten var mig og Frequence lidt i tvivl om da jeg ikke kendte følsomheden på, men efter isoleringen blev diskanten meget lysere og lyder faktisk rigtig godt nu, den kunne måske være en tand lysere men overhovedet ikke nok til at det genere mig.
Konklusion: Ja når man tænker på at højttaleren stort set har været gratis at lave er jeg utrolig glad for den! Den levere en tilpas lyd der passer godt til stemmerne i film, desuden er næsten hele mit værelse i ahorn træ så den passer perfekt ind.
Jeg ville bare lige vise resultatet og evt. høre om der var nogle kommentare til den