Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 22:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Diy PC-højtaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dr. Trintignant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2013
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 19 Marts 2013 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Okay, så jeg går rundt med den ide at jeg skal bygge mine egne pc højtalere, og jeg har allerede nogenlunde styr på hvilke
enheder der skal i og har en masse ideer jeg vil implementere i kabinettet.

Pc-højttalerne skal kunne sluttes til computeren med minijack og skal omend muligt bare ha 220 volt så jeg ikke skal have
en omformer liggende externt, men da jeg ikke meget ved om audiohardware/elektronik søger jeg inspiration og hjælp fra
det kloge hifi-panel..

Det jeg søger mere specifikt er de elektroniske komponenter til sådan et projekt her, de skal være ok kvalitet, da resten af
de stumper jeg har ikke er så ringe endda, men det må heller ikke koste en bondegård.

dvs.:
monoforstærker til indbygning (har søgt lidt på google men dem jeg kunne finde var enten for store eller lavet til subwoofers
og også for store.)

Strømforsyning også til indbygning.

eventuelt delefilter? skal jeg vel have men hvad er nødvendigt/optimalt?

Indtil videre har jeg bestemt mig for disse enheder:

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi4-5/vn r/102590/
http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifidiskan t/vnr/100060/

Inde på samme side sælger de en monoforstærker til indbygning, men den er for stor og for dyr og for kompliceret, vil
gerne have noget lignende men som er småt og såre simpelt (helst bare en minijack udgang og en volumen knap eller lign.)
her er linket til den http://www.monacor.dk/produkter/gds-moduler/vnr/320750/

derudover går jeg ikke udfra at jeg har behov for 100w forstærker selvom fulltone enheden er 120Wmax tænker jeg at jeg
reelt har brug for meget mindre for at kunne trække enhederne.

Jeg har intet købt endnu, for jeg vil være sikker på at jeg kan få de stumper som gør at projektet kan blive pænt udført, så
jeg håber nogen kan hjælpe med at finde noget jeg kan bruge...

OBS! Det behøver ikke nødvendigvis være en komplet løsning, men samtidig vil jeg også helst undgå elektronik-samlesæt,
hvor alle komponenter kommer enkeltvis og skal loddes på... så en mellemting ville være helt perfekt...

Håber nogen derude kan hjælpe...

btw, hvis jeg får god hjælp herinde, lover jeg at smide billeder op og evt. lave en lille guide til det jeg finder ud af..

/Mads
Til top Vis Dr. Trintignant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Trintignant

Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Marts 2013 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Hej Mads.

Jeg ville kigge på noget "gainclone" - en lille integreret sag, som spiller fortræffeligt til dit brug. Kig f.eks. på http://electronics.dantimax.dk/Kits/Preamps_-_poweramps/inde x.html - derudover behøver du en anelse køling + en transformator og du er kørende. Der findes også print/kits m.v. udenlands, men jeg har faktisk gode erfaringer med dantimax som leverandør. Og du får vel at mærke noget som har meget mere pondus end mange af de aktive PC-højttalere, der er på markedet. Dette er en "rigtig" forstærker. Go' fornøjelse med projektet.
vh
Hans Jørgen

Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 Marts 2013 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Hjlælper lige med Jeres links
SPH-102KEP
DT-101SK

dantimax Preamps and poweramps

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

Dr. Trintignant
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2013 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Tak Hans Jørgen for det link, det ser ud til at være lige det jeg har været på udkig efter! så det har virkelig fået sat tankerne
igang...

Valget står så imellem:
LM3875 og
LM4780

Men hvad ville i gøre? ville i smide en stereoforstærker og evt. preamp i det ene kabinet og køre det andet som slave eller
ville i smide en monoforstærker i hvert kabinet?

Preamp:
Preamp Remote 3
Hvis man smider preampen i kabinettet er det vel overkill med input selector?
Er der evt. nogen der har et link til en DIY Preamp men kun én line in evt med IR remote funktion og motorised volume
potentiometer?

Nu jeg ikke er den store elektronik nørd håber jeg lidt på at kunne få en dialog igang omkring strømforsyning med en fra
dantimax.

Er også blevet lidt i tvivl omkring Diskant, umiddelbart har jeg valgt
DT-101SK ud fra at den var
forholdsvist kompakt, men fandt den her
DT-25N som fylder væsentligt
mindre, nogen der kan sige noget om hvorfor det ene eller
andet? går jeg ned i kvalitet osv. kom med jeres anbefalinger!!! :)

Hvad skal jeg bruge af delefilter til de to enheder der?   

Allerede tak for hjælpen, kan se at det er det helt rigtige forum jeg har fundet her og følger allerede flere andre spændende
projekter!

/Mads   
Til top Vis Dr. Trintignant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Trintignant

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 Marts 2013 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Hvad med et sæt fulltone fostex så spare du delfilter, de skulle lyde godt og ofte bryges de med en rørforstærker pga de er
effektive (lave dem som kef's modeller) og rækker evnerne og har du en stationær så en lille mini forstærker som kan bygges
ind i fronten af kabinettet, tænker bare sådan ud af det blå en bilradio så der 4x ca 10 watt til 2 sæt højtaler eller med det
nuværende du har tænkt dig måske bi-amping?
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Marts 2013 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Hej igen.
Det simpleste er at bruge en 4780, sætte én transformator på og putte det ind i det ene kabinet og så trække en stump kabel til den anden højttaler (hvis volumen i ht-kabinetterne spiller en rolle kan du putte et eller andet fast (en pose med den rigtige mængde sand) i det kabinet uden forstærker.

På ebay kan du finde mange forskellige remotes se http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313&a mp;_nkw=remote+controlled+preamplifier&_sacat=0&_fro m=R40
(og så håber jeg linket virker umiddelbart)

Jeg bruger denne: http://www.ebay.com/itm/LITE-MV04-Remote-preamp-board-Volume -Control-Input-Selector-/121081801178?pt=UK_Sound_Vision_Amp lifier_Parts&hash=item1c3109a9da
i min Pass F1 buffer/forforstærker - den virker problemløst.

Dantimax har også noget - men det har virket lidt uoverskueligt for mig. Men tal med ham.
vh
Hans Jørgen

Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har et remote kit fra dantimax. Det virker fint, har fået det til at virke sammen med min logitech harmony. Husk at det prit også skal have traffo
forsygning, og et motoriseret potmeter. Som han også sælger.
Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

For mig at se er den store udfordring i dette projekt at lave et korrekt fungerende delefilter. Da virkelige enheder er alt andet en ideelle skal der tages hensyn til både frekvens- og impedansforløb, følsomhed, baffelstep og tidsforskydning. Så det kræver noget arbejde med simuleringer og målinger, hvis det ikke skal være at famle i blinde. Det håber jeg du er indstillet på.

Dernæst vil jeg foreslå et alternativ på forstærkersiden. Overvej om en forforstærker er nødvendig. Typisk er signalet fra en PC niveaujusterbart, så du kan muligvis nøjes med en effektforstærker. Til det formål vil jeg foreslå en Tripath TA2024-baseret fra f.eks Arjenhelder (ebay). Den er så billig at den går under Tolds bagatelgrænse. I Kjeldsens tråd her kan du læse lidt om den. Der er en til salg her
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Dr. Trintignant
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2013 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Hej Boye

De der Tripath ser ekstremt spændende ud, tror nu stadigt at jeg går efter de kraftigere dantimax forstærkere lige til det her
projekt da det gerne må ende med at blive "creme de la creme" agtigt ihvertfald, siden jeg har tænkt mig at bruge en
del tid
og dyre stykker hårdttræ til kabinettet også...

Du skriver:
Boye skrev:

Da virkelige enheder er alt andet en ideelle skal der tages hensyn til både frekvens- og impedansforløb, følsomhed,
baffelstep og tidsforskydning. Så det kræver noget arbejde med simuleringer og målinger, hvis det ikke skal være at famle i
blinde. Det håber jeg du er indstillet på.

Nu er jeg jo hverken elektronik eller den helt store hifi-nørd, jeg kan bare godt lide at bygge ting . Så nej det havde jeg
umiddelbart ikke regnet med. jeg havde håbet på man kunne købe et færdigt delefilter og smide på? kan du evt. forklare lidt
nærmere? for jeg har da den holdning at det skal være nice, men samtidigt vil jeg heller ikke ende med et par PC-Speakers
der har kostet 20k .

Btw, så tak for alle de ekstremt nyttige svar jeg har fået indtil videre... :)

P.S. @Hans jørgen, go ide med en sandsæk i slave højtaleren, det var netop en problemstilling som jeg havde tænkt over,
både med hensyn til vægt og rum.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2013 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Der er en stor tilfredsstillelse ved at bygge selv og jeg fornemmer også at du har et vist ambitionsniveau. Derfor synes jeg det var på sin plads at nævne det med filtrene. Du vil ganske enkelt ikke få glæde af gode forstærkere og enheder hvis det ikke gøres rigtigt. Desværre er delefiltre ikke noget man bare køber færdigt til de enheder man nu har valgt. Du får ganske vist nok beskyttet  diskanten mod baslyde og dæmpet højfrekvensen til basserne, men du har ingen chance for at vide om de spiller i fase ved delefrekvensen eller om du få en jævn frekvensgang eller spredning. Filtrene er så at sige hjertet i højttaleren og skal nøje passes til enhederne, hvis resultatet skal være bare nogenlunde i orden.
Hvis du er glad for selve byggeprocessen og ikke har planer om at lære at konstruere højttalere, synes jeg du hellere må tage udgangspunkt i en afprøvet konstruktion som f.eks. denne her fra Troels Gravesen.
Ellers kunne du jo tage og kigge på Arne Rodahls fine artikelserie om højttalerbyg her på sitet. Det kunne være det gav dig blod på tanden til at sætte dig ind i højttalerkonstruktion.

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Du skal være opmærksom på at den Monacor SPH-102KEP du nævner er en mellemtone enhed, den har en resonans frekvens helt oppe på 95Hz, og det bliver for højt, så vælg en anden bas f.eks Monacor SPH-135KEP (den har fs på 45Hz)

Du bør bør lede efter et kit som allerede er afprøvet, evt. et af dem du kan finde i Boye's link's. i del 4 har Højttalerbutikken et forslag der ligger tæt på din ide.

alternativer: 
Frequence PCA 12M
Hobby cc500
MPR 3 NE-XT denne sidste er jeg ikke sikker på vil gøre sig godt i nærfelt, pga ring radiator diskanten.

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2013 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Gode pointer, Peter.

@Mads: Jeg vil lige henlede opmærksomheden på en artikel om delefiltre som andre så venligt har fundet frem til mig. Du kan se den i denne tråd og få et indtryk af hvad det er man bakser med, når der skal laves filtre til højtalere.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes