Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Lydisolering af kælderloft (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Jeg skal snart til at indrette en hjemmebio i et dedikeret kælderrum (Se evt. mit link). Mit problem er at min datters værelse ligger lige ovenover, og jeg vil jo gerne kunne skrue højt op imens hun sover ovenpå.

Jeg har læst rundt omkring på nettet, og standard løsningen ser ud til at lyde på rockwool og 2-3 lag 13mm gipsplader, hvilket sænker loftet med omkring 10cm. Jeg har kun 2,1m i lofthøjde, og er umiddelbart ikke meget for at sænke det til 2m.

Er der nogle der har nogle alternative (betalelige) løsninger ???

Jeg har også spekuleret lidt over akustikken, og planlægger at fylde rummet godt op med gulvtæpper, gardiner, bløde møbler m.m. Er dette nok til at dæmpe efterklangstiden ??

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2004 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Slet ingen ??

anderspj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Sendt: 27 Juli 2004 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Njooo, et et enkelt forslag kunne da godt snige sig på banen.

I et TV studie har jeg set en 100% lydisoleret dør. Denne var vel knapt 10 cm tyk, og opbygget af krydsfiner og skumgummi. Denne skumgummi var af typen der er grå om med små bjærgtoppe på hele fladen.

Dog vil et almindeligt gulv mellem etagerne nok tage det meste lyd. Bassen er den der slipper igennem, og den er formegentlig så godt som umulig at eliminere, da den sætter hvad som helst i svingninger.

I virkelligheden er det vel egentlig ikke selve lyden der går gennem gulvet, men lyden der sætter gulvet i svingninger så gulvet spiller lyden op til næste etage. Pointen med dette er at kan man gøre loftet så dødt som muligt i lytterummet (ved at fylde det med sand - for guds skyld ikke beton!), har det ikke lige så gode muligheder for at spille med.

Til top Vis anderspj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anderspj Besøg anderspj's Websted

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 27 Juli 2004 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Måske et par gode ørepropper til datteren...

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2004 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Hvis det kun er bassen der passerer gennem loftet/gulvet, så kunne problemet vel reduceres kraftigt ved at lave et nedsænket loft, uden forbindelse til det eksisterende.

På den måde skal lyden (især bassen) få det nedsænkede loft i svingninger, hvilket sætter luften i mellemrummet i svingninger, hvilket igen skal have det egentlige loft i svingninger. Så vidt jeg ved reduceres lydtrykket væsentligt mellem hver overgang. Det nedsænkede loft skal selvfølgelig også være svært at sætte i svingninger.

Hvordan var døren opbygget. Var det bare en krydsfiner plade med skumgummi på begge sider, eller var det mere snedigt??

anderspj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

Snedigt ville jeg ikke ligefrem kalde det, men der var vel ca 5 lag skumgkummi og 3 lag krydsfiner. Desuden var alle vægge beklædt med det samme skumgummi.

Ingeniør: har du rent faktisk testet hvor meget der går igennem ved at skrue op til ønsket niveau og derefter løbe op på datterens værelse? Det giver nok en bedre ide om hvad det er der skal sættes ind overfor.

Til top Vis anderspj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anderspj Besøg anderspj's Websted

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2004 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

anderspj skrev:

Ingeniør: har du rent faktisk testet hvor meget der går igennem ved at skrue op til ønsket niveau og derefter løbe op på datterens værelse? Det giver nok en bedre ide om hvad det er der skal sættes ind overfor.

Nej det har jeg ikke, jeg har netop købt huset og overtager det først på søndag.... Så indtil videre er alt overladt til spekulationerne

kiro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Prøv og se på www.rockfon.dk de har måske noget du kan bruge.
Til top Vis kiro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kiro Besøg kiro's Websted

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt at man kan få lydisolerende plader som er af ca. samme tykkelse som gibsplader. De skulle sættes op mellem specielle skinner der skues ind i en væg ...og i det her tilfælde et loft. Hvor godt de virker ved jeg ikke, men jeg syntes at emnet er meget interesant. Du er jo ikke den eneste der bor lige op af andre og vil kunne dyrke din interesse. Alle der bor i lejlighed eller rækkehus må da ha' ca. samme problem med deres naboer...
Til top Vis Jørgen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jørgen

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Citat:

"Jeg skal snart til at indrette en hjemmebio i et dedikeret kælderrum (Se evt. mit link). Mit problem er at min datters værelse ligger lige ovenover, og jeg vil jo gerne kunne skrue højt op imens hun sover ovenpå."

Hvis du ikke vil sænke loftet, kunne du jo overveje, at lave se "svævende" gulv oppe hos datteren! Det er den "rigtige" løsning. Den er selvfølgeligt lidt besværlig, men resultatet er derefter.

Citat:

"Jeg har også spekuleret lidt over akustikken, og planlægger at fylde rummet godt op med gulvtæpper, gardiner, bløde møbler m.m. Er dette nok til at dæmpe efterklangstiden ??"

Prøv at kigge lidt på denne tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10016&P N=7

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Hmm, du kan billigt dæmpe rummet med Æggebakker (30stk). Disse kan med fordel males så det ikke helt ligner et rugeri. Det tager ikke alt, men det er et skridt på vejen.

Tæpper, reoler giver også en del, men som der var en der nævnte er er nok ikke nogen vej uden om Rockwoolen på loftet, hvis du vil dæmpe vertikalt
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2004 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Til Kiro: Jeg har kigget på www.rockfon.dk men alle de løsninger jeg har kunne finde sænker loftshøjden med minimum 10 cm.

Til Jørgen: Det lyder interresant, det er tlig sådan noget jeg er ude efter. Jeg vil også mene at andre burde have dette problem (jeg har det også pt. i mit rækkehus mod naboerne ).

Til Meier: Jeg har overvejet at hæve gulvet, men det er nok for besværligt. Det vil nok heller ikke være så børnevenligt med et stort trin ind til værelset.

Til jkjaers: Der skal godt nok nogle æggebakker til (og jeg hader æg ). Jeg vil nok heller ikke bryde mig om udsenet (selv om de er malet)

Tak for alle de gode indput!!! Bare fortsæt....

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2004 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

hehe, det burde kunne lade sig gøre at skaffe dem fra et rugeri eller lignende, for jeg vil da give dig ret i at det er urealistisk mange æg der skal ædes.... eggs in the morning, eggs at noon, eggs in the afternoon.. tralullalej

Robert
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2004 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Hej Robert.

Jeg tror bestemt jeg vil kigge på nogle isoleringsmåtter, 10mm er jo ikke alverden .

Jeg må nok også erkande at spekulationerne har deres begrænsning, jeg må desværre nok vente på at jeg kan komme til at måle/lytte på rummet.

Jeg faldt over dette link (om DIY basstraps) http://www.customaudiodesigns.co.uk/articles/membranes.html hvis det kun er baslyde der forplanter sig i betonen, kunne problemet måske afhjælpes med bastraps i samlingen mellem loft og væg.

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Hviklen type loft er der pt.? Du kunne evt. gå radikalt til værks og bearbejde etageadskillelsen fra bunden. Det er dog dog et stort og usselt arbejde for at spare 10 cm loftshøjde. Ellers kunne du grave gulvet i kælderen op og sænke det, giver desuden hård hud på fingerene og stramme muskler

Den højteknologiske løsning er at montere accelerometre på loftet og så aktivt eliminere vibrationer med et signal i modfase, dog måske lidt af en udfordring at få til at virke i praksis

Personligt ville jeg nok starte med at ofre lidt loftshøjde på et sænkeloft monteret på væggene.

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2004 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Hviklen type loft er der pt.? Du kunne evt. gå radikalt til værks og bearbejde etageadskillelsen fra bunden. Det er dog dog et stort og usselt arbejde for at spare 10 cm loftshøjde. Alternativt kunne du grave gulvet i kælderen op og sænke det, giver desuden hård hud på fingerene og stramme muskler

Den højteknologiske løsning er at montere accelerometre på loftet og så aktivt eliminere vibrationer med et signal i modfase, dog måske lidt af en udfordring at få til at virke i praksis

Personligt ville jeg nok starte med at ofre lidt loftshøjde på et sænkeloft monteret på væggene.

Mvh,

Karsten

Uha... Nu bliver det kompliceret (og dyrt) .

Disse løsninger er nok lidt for ekstreme i forhold til 10cm lofthøjde. Jeg tror min plan er som følger:

1. Opsæt anlæg og lad det 'brage løs'.
  2. Op hos datteren og lyt efter.
  3. Hvis der kun kommer bas lyde igennem forsøger jeg med bastraps i hjørnerne mellem loft/væg.
  4. Hvis det hele kommer igennem sænker jeg loftet (det må bare være prisen).

Jeg vil under alle omstændighedder ligge noget underlag under min datters tæppe.

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Bastraps vil i hvert fald hjælpe på lyden i hjemmebioen (overvej at udmåle rummet og så få det korrigeret lineært - jvf min tidligere tråd)

Jeg ved sku ikke rigtigt, om bastraps hjælper på lydniveauet ind til datteren, men det må vel komme an på en prøve

Det vil helt sikkert hjælp med underlag under tæppet. Glem ALT om æggebakker de dæmper overhovedet ikke lyden UD af rummet - de ændrer kun på akustikken inde i rummet (og så findes der bedre produkter end æggebakker)

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2004 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Meier skrev:
Glem ALT om æggebakker de dæmper overhovedet ikke lyden UD af rummet - de ændrer kun på akustikken inde i rummet (og så findes der bedre produkter end æggebakker)

Det må jeg jo desværre give dig ret i, my bad - sorry.

Finderup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Hmmm...har da kigget lidt ind i akustikkens verden. Kiggede lige hurtigt på tegningerne på linket. Er på arbejde!!! :(

Glem bastraps. Det vil ikke hjælpe særligt hos datteren. Det vil sænke rummets efterklangstid i oktavenerne ca. 70-280 alt afhængig af bastrap´ens konstruktionsbredde. Jo bredere, jo dybere i frekvens vil den virke. Ved ikke hvor eftertragtet det er i en hjemmebio, at dæmpe de dybeste oktaver. Bastraps benyttes i rum med mange tilhørere (koncertsale etc.) hvor man ønsker en jævn efterklangstid i hele det hørbare spektre. Den eneste umiddelbare løsning vil være tykkere konstruktion eller evt. løsning med svømmende gulve eller svævende loft. (lydød konstruktion)

Mht. til efterklang vil det være passende med en tid under 1 sek. 0,7 sek. i en privat bio er vel nok at foretrække. Det skulle ikke være problemet. Møbler, gardiner, tilhører mm dæmper de høje oktaver og trægulv med isolering mellem undergulv og træbeklædning (bastraps) og lignende virker mod dybe oktaver.

Til top Vis Finderup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finderup

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes