Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Priser på brugt Hifi udstyr (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 06 September 2004 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Kunne ikke finde en generel discussion om pisen på brugt Hifi her på siden, så nu har jeg valgt at starte en.

Jeg har lidt eksempler til at starte med, som så måske kan føre debatten videre.

Jeg har igennem en del år ejet to sæt B&W 802S3 højtalere. Jeg brugte dem som front og baghøjtalere. For trinligt synes jeg, men dagen kom jo så alligevel hvor der skulle opgraderes. Jeg satte begge sæt tilsalg på den blå avis online. Det gjorde jeg en søndag eftermiddag. Begge sæt blev hentet om mandagen og jeg havde telefon numre på fem andre som var parate til at hente højtalerne samme dag vis de andre sprang fra. Hmm solgte jeg dem mon for billig. Nej det synes jeg ikke, da jeg tog 9500 for et sæt. Denne højtaler kostede 20000 for et sæt mange år tidligere. Jeg havde selv købt dem for 9000 per sæt tre år før jeg solgte dem. Det vil sige at jeg havde god lyd i tre år og tjente oven i købet 500 per sæt.

Jeg har også gjort en del i Nakamichi effektforsærkeren PA5EII, Dem kunne man købe i mange år brugt til omkring 4000 og de holder stadig prisen. Har selv lige solgt en for 2 måneder siden til den pris.

Jeg har så købt en Thule PR250b brugt for nogle år siden. Den var kun 2 år brugt og jeg gav 6000 for den. Noget mindre end dens nypris som er 17500 så vidt jeg husker og stadig er det efter klubben har overtaget Thule. Når jeg nu kigger på feks Thule brugtpriser, så ser det ud til at det altid bliver solgt langt under nypris. Ikke kun denne surround maskine men alle deres enheder.

Hvad kan de forskelle være? Jeg tror feks ikke at man altid køber Thule til langt under den vejledende pris. Ej heller at Thule er noget bras som folk bare vil af med igen når de har købt det til dyre domme.

Så kom med et bud, eller med nogle eksempler i selv har?

Jeg har flere eksempler og også nogle ideer om forklaring, men dem gemmer jeg lige en smule.

Skyd lød

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 September 2004 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Det skyldes nok, at både B&W 802 og PA5 er ægte perler! De er eftertragtede, og det er sjældent folk vil af med dem. Til gengæld er der nsten altid 15-20 Thule forstærkere til salg i dba. Hvorfor.... tjaaeee... gad vide!

Generelt har det nok også noget at gøre med, at eksotiske produkter generelt er mere eftertragtede som brugt. Det er begrændset hvor meget man kan spare på billige produkter ved at købe dem brugt!

Mig bekendt kostede P%5'eren omkring 12.000,- fra ny. 4.000,- brugt er så 1/3. Men når først den er kommet ned på denne pris, ændrer den sige ikke!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 06 September 2004 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

ligesom jeg fandt et sæt Dali 450 til 1500, dem kan jeg sikkert også få igen hvis jeg bliver trætte af dem og vil sælge.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2004 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Hvis udstyr bliver for eksotisk så kan det også vise sig at man ikke kan komme af med det overhovedet med mindre man sænker prisen voldsomt.

Et eksempel på det er hvis man investerer man kilo kroner i feks CD. Man ser ofte CD udstyr som af nypris koster 50K eller over bliver sat tilsalg uge efter uge og bliver ikke solgt.

Grunden til dette er vel så bare at meget få mennesker vil give så mange penge for noget så almindeligt som en CD spille dåse. Eller?

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 06 September 2004 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Hvad med Luxman L-550. 560? Det er sadanejme osse nogle produkter der holder prisen godt. Har man en af disse forstærkere, i så godt som perfekt stand, kunne en L 550 godt indbringe ca. 6000,- i  dag. En L 560 ville nok løbe op i ca. 7-8000,-

Jeg havde engang selv en L 560, men den var desværre blevet pillet for meget i, så den blev solgt til en gør-det-selv mand. Jeg savner den lidt...

Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 September 2004 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Det er selvfølgelig lidt letkøbt (!) at sige det - men det er og bliver udbud og efterspørgsel.

Efterspørgslen har specielt den dimension, der drejer sig om hvad vil man give for noget brugt ift. hvad tilsvarende nyt koster (hvis det findes). Visse ting bliver slidt mere end andre. Udstyr med mekanik såsom CD'ere indbringer procentvis mindre end udstyr uden mekanik. Så er der forældelsen - den teknologiske forældelse eller blot den tilsyneladende teknologiske forældelse. Hvis fx. en forstærker produceres i samme udgave i årevis, vil brugtprisen være relativ høj, idet den der efterspørger kan erhverve sig et "nyt" produkt ved at købe brugt. 

Sjældne ting går hen og bliver for liebhavere og det betyder få efterspørgere eller få udbydere (eller begge dele) og ofte høj pris (men ikke nødvendigvis, hvad mange ellers tror). Fx. har jeg en gammel Tandberg 62x spolebåndoptager, som jeg vil betegne som værende for liebhavere, men som jeg ikke kan få flere tusinde kr. for.

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2004 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Hvis vi siger udbud og efterspørgsel, som jo nok rigtig nok regulerer dette marked hvordan forklarer vi så Thule eksemplet.

Er der mange sælgere og ikke mange som vil købe brugt? Det ville betyder at prisen blev meget lille ved brugtkøb, som det ses tydeligt i annoncer.

Men der er da mange købere til nut Thule, de sælger da ganke godt. SÅ hvorfor er der ikke mange som vil købe brugt.

Noget som understøtter er ved at se Tapeconnections demo modeller af Thule de sælder ud fordi de ikke må forhandle dem mere. De er ved at være godt nede i pris, men de kommer alligevel ikke af med dem. Det på trods af at de sikkert også giver 3 års garanti på demotilbud (uden dog at jeg ved det)

Har i nogle forklaringer på dette? Og nu skal man ikke grisse Thule til, da de bare her er brugt som eksempel.

jetz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 September 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har handlet lidt med brugt Thule og har ikke rigtig haft nogle afsætningsproblemer. Hurtigheden af salget variere dog efter hvilke Thule ting det er. Fx en tuner (inden de dumpede prisen), den kunne man altid få 2500kr på brugtmarkedet, fordi der var så få af dem.

Et andet eksempel er deres Thule IA150B. Denne balancerede arbejdshest skal man lede længe efter på brugtmarkedet og hvis de dukker op under 5000kr så er de som regel hurtigt væk. Med hensyn til IA250b og PA250b, så har de efterhånden fået et meget blakket ry hvad angår holdbarhed, ikke mindst igennem flere debatter herinde, så det er selvfølgelig også med til at holde prisen nede.

Pa/pr100 og pa/pr150b sættene kan også sagtens flytte sig, problemet med dem er, at de som regel er prissat alt for højt. Der er jo mange der i tidernes morgen har købt sættene til en noget anden pris end de koster idag og så nytter det ikke at gå ind sælge et sæt der er syv år gammelt til halv pris. Det lykkedes sjældent.

Thule er et OK brugtkøb det er flot, spiller rigtig godt til prisen og der er et fint udvalg på brugtmarkedet.

Lige på falderebet vil jeg da gerne bringe et andet grimt brugtmarkedseksempel på banen. Nemlig den berømte Jamo concert 8 / D830. Den er simpelthen utrolig svær at flytte brugt. Jeg har set den herinde til omkring 3000kr for sættet og så gik det lige med at få dem solgt. Derudover har jeg set masser af eksempler på dba.dk, hvor man forsøger at redde en 7-8000kr hjem på dem. Det er stort set umuligt, selvom det for nogen faktisk er halv pris. De ender stort set altid med at komme under de 5000kr før der er nogen der overhovedet overvejer det. Jeg syntes egentlig den højttaler fortjener en bedre skæbne end at blive foræret væk til 3000kr, men det er jo udbud og efterspørgsel der sætter prisen.

Til sammenligning, så får et sæt Dali Grand Coupé i god stand til 5000kr ikke lov til at stå ret længe 

Til top Vis jetz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jetz

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 06 September 2004 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

- I den lidt anden ende er det sjovt at se så mange nad L70 og MIcropod højttalere der er kommet til salg, siden klubben havde køtilbud i går... både er og i dba.dk... men det er sf. ogsåen god forretning at købe begge dele for 3999,- og så sælge dem videre for 2500-5000 stk.... om end lidt moralsk konfliktende...

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 September 2004 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

jeg har denon tilsalg til 1/3 af nypris 3år gammelt det er fanme ikke til at få solgt

måske denon ikke er eksotisk nok?hvorimod B&W nautilus sjælent er i mere end

1 gang!et andet eksempel er ML3xx de er forholdsvis rimelig tit i ,de bliver

heller ikke solgt med det samme selvom det er under 1/3 af nypris!hmmm

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2004 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

ML3xx tror jeg helt sikkert på er svære at sælge. De har netop været meget dyre som nye og selvom man sænker prisen ret så voldsomt på dem, så er de stadig meget dyre. Oven i det er de første ML3xx ved at være noget gamle. Så ja dem ser man ofte at folk hænger længe på eller skal meget langt ned i pris. Oven i det er de vist også meget dyre i drift pga af den høje tomgangsstrøm.

Man kan selvfølgelig også sige med DC og endnu mere med DVD at udviklingen går så stærkt at man simpelthen stort set ikkekan få noget for det brugt.

Jeg har fekst købt en Pioneer 737 for 9000 kodefri da den lige kom til landet. Det er stadig en god maskine og den kører upåklageligt, men i dag vil jeg vurdere at jeg vel kan få 1500 for den vis jeg er heldig.

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 September 2004 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

walin skrev:

Hvis fx. en forstærker produceres i samme udgave i årevis, vil brugtprisen være relativ høj, idet den der efterspørger kan erhverve sig et "nyt" produkt ved at købe brugt. 

Her har du fat i noget helt rigtigt, tror jeg. Så længe den brugte genstand stadig kan købes fra ny, i en given butik, vil brugtprisen ligge ret højt. Vel cirka omkring 50% eller lige under i det fleste tilfælde. Både fordi varen så stadig "virker" ny, men også fordi kendskabet til det givne produkt er højere, og fordi man til hvet tid kan gå ind i den nærmeste butik og høre produktet, inden man køber det brugt.

Jeg tror også det er "vigtigt" at der ikke er alt for mange forskellige "serier" af det samme produkt. Se eksempelvis på prisen på Holfis cd kontra prisen på Densens. Holfis billigste ligger vel nærmere 1/3 af nyprisen, hvor Densens billigste ligger til minimum 1/2 af nyprisen.

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2004 kl. 03:33 | IP-adresse registreret  

Så har vi også B&O eksemplet som bliver solgt brugt til uhyggelige priser. De ligger simpelthen så tæt på nyprisen at en sønderjyde med respekt for sig selv kan købe dem til samme pris nye.

Ok, det var måske at overdrive lidt, men det gælder da næsten. Man ser over 10 år gamle MX fjernsyn blive solgt til halvpris af hvad man kan købe dem til nye, og forøvrigt med en helt anden elektronik end det gamle. Designet er dog det samme.

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2004 kl. 07:35 | IP-adresse registreret  

Synes der mangler lidt kommentarer fra nogle af dem som gør en del i at købe folks brugte udstyr og sælge det videre med det samme. Her tænker jeg ikke nødvendigvis på branche medlemmer

Eller er det forretnings hemmeligheder vi snakker om her?

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 September 2004 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Nææ, det er skam ikke forretningshemmeligheder, men det det drejer sig om, er at vente på det rigtige køb - lige pludselig er der et tilbud så godt at man ikke kan afstå fra det, og der er jo periodevis nogle som står og mangler akut penge.

Den bedste handel jeg har gjort var for 6 år siden - købte en Pioneer PD95 i den blå avis til 3500 kr. og solgte videre for 8500 kr. 4 dage senere. Det handler om at finde det rigtige. Samtidig er der mange aftagere fra Tyskland, Sverige, Norge og Holland, som gerne betaler en god pris hvis grejet er i orden. Oftest er det her fortjenesten ligger - mentaliteten herhjemme er nemlig at det skal være foræringspriser, eller også skal der slet ikke handles!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes