Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 22:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: netkabel til forstærkeren.gør det selv (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
proac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2004
Status: Offline
Sendt: 29 September 2004 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

hej.

har læst at der skulle være rigtig stor forbedring ved at skifte sine netkabler ud til et som minimum koster 700kr.

men jeg har en anden og BILLIGERE løsning. 

i langt de fleste boliger er der 1,5kvardrat i væggen.og de stikdåser man for det meste bruger til sit anlæg. er i 0,75 kvardrat.så derfor er det en billig og god løsning at skifte disse med vægkabel på 1,5kvardrat.

jeg har gjort det og det hjalp meget og har derved sparet 700kr.

du kan jo gøre det til dine andre apparater.og få en forbedring til meget mindre penge.

mvh kenn

Til top Vis proac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af proac

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 September 2004 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

nu er det jo ikke kun størrelsen der gælder, heller ikke ved netkabler...
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 September 2004 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Hvis det bare var så nemt......

Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 September 2004 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg har forstået Kenn rigtigt, så har jeg faktisk foretaget den samme manøvre med udmærket resultat. Jeg har brugt 1,5 kvadrat solid core instalationskabel, som efter min mening lyder markant bedre end de almindelige ledninger og markant bedre en Supra.

Og hvis jeg ikke tager meget fejl, så det faktisk det samme som Kurt Von Kubik den almægtige kabelguru anbefaler- Jeg kunne selvfølgelig tage fejl og så må den gode Hr. Kubik udmåle en verbal straf, som jeg må tage med oprejst pande.

Til top Vis Jakobf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobf

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 September 2004 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Som antydet i

http://www.hifi4all.dk/content/templates/test.asp?articleid= 830&zoneid=3

tror jeg at meget kan vindes, hvis 220V kablerne bag anlægget begræses i deres RF-udstråling. Forsøget med Supras RF detektor viser, at standardkabler, som eksempelvis de fastmonterede kabler på NAD, Sony og mange andre sender enorme mængder RF-støj ud fra selve kablet, som de signalbærende kabler bag anlægget forurenes med.

Masser af RF

Ingen RF Ingen RF

Det siger dog også sig selv, at fjernelse af støj på nettet fra køleskabe, gulvvarme og andet elektrisk udstyr giver en hørbar forbedring....

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2004 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Det lyder plausibelt, men jeg må indrømme, at lige præcis Supra ikke lyder særlig godt hjemme hos mig. Lyden bliver lidt klemt og ikke-dynamisk. Desværre, for har jeg har købt det.

Det er vist heller ikke alle (el)kabelproducenter, der benytter sig af skærm? Som vel er det, der skal forhindre RF og deslignende? Hvilket vel betyder, at der ikke er enighed om, hvorfor det egentlig virker?

JoLa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 29 September 2004 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Hvis netkabler og dermed strømforsyning har så stor betydning, så burde det da egentlig kunne betale sig at bruge en UPS ligesom til en server? Og så koble anlægget på den.

Til top Vis JoLa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoLa

Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2004 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Der findes i hvert fald mange "powerplants" eller lignende, som efter sigende skulle forbedre lyden. Andre bruger batterier (eks Holfi og Vitus) til deres forstærkere, men det er vist ikke så nemt at få til at fungere. Jeg har aldrig hørt Vitus, men det Holfi jeg har hørt har ikke været min kop te...

Om en UPS er en fordel skal jeg ikke kunne sige. Nogen mener f.eks. at netstøjfiltre kan ødelægge dynamikken. Om en UPS kan anklages for det samme kunne tænkes, men det ved jeg ærlig talt slet ikke nok om.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 29 September 2004 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Mon ikke rf støj kan fjernes med en ferritkerne?

Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2004 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Det er vist meningen med sådan én, så det må man da håbe. Jeg har ikke prøvet det, så jeg har ingen erfaringer med det.

Men hvis man har sådan en pind, som Redaktøren(var det ham?) har benyttet sig af i testen af netkabler, så må det være nemt at teste...

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 29 September 2004 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Hej !

Her vor jeg bor er der Ø2.5mm i vægen, jeg har brugt Ø2,5mm til efektrinet og Ø1,5mm til min cd´er (enkel kåer NKT ) og det gav den ro også vider jeg lede efter så kom bare igang drenge

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

primere
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 29 September 2004 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

De er sq MEGET FARLIGT att bruge solid core netkabel! De der sker er att når den er blivet bukket ett par gange så brejker den af og så sker der lige de att huset måske braender ned, og der ikke nogen forsikring der vill daekke det!

Jeg håber att i ikke tar mitt kritik fejl men de er fo jeres ejen skyld!

Til top Vis primere's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af primere

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 29 September 2004 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Som Glad-glad skriver, så opnår man nok det bedste resultat, til små penge, ved at bruge 2,5kvmm til forstærker og 1,5kvmm til alle andre apparater!!! Om det så skal være det umådelig farlige enkelt-core netkabel  eller multi-core må være op til den enkelte!!! NB: Jeg har for sjov skyld bukket et 0,75kvmm enkelt-core kabel, et grønt/gult jordkabel mere end 50 gange og det er da ikke knækket endnu, såeh???
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 29 September 2004 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Om det så skal være det umådelig farlige enkelt-core netkabel  eller multi-core må være op til den enkelte!!! NB:

Hej F.

Har prøvet med multi kore det giver lidt mere fnider i forhold til enkel kore.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 September 2004 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Det må være helt ultimativt at trække en separat kabel fra måletavlen til sit hifi, og derved hindre at køleskabe o.l. forurener musikken.

Jeg har 5 x 2,5 mm fra målerskabet til HIFI, 2 x 0 + 2 x fase + 1 x jord.

Den ene gruppe er til effekt og den anden til pladespiller, riaa, forfor og cd, og HT 

Og så har jeg en speciel elektronik jord trukket ud i haven og banket et spyd ned til kineserne.  

Fra kontakterne 3 x 1,5 mm2 gummikabel med gode stik, eller Jorma eller andet guf.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 29 September 2004 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Yes Glad-glad; solid/enkelt-core kabler har en mere stram og pågående lyd end multi-core kabler, det gælder da især når snakken går på signal- og højttalerkabler!!!

Gli; "ploppet" fra køle/fryseskabes kompressor-relæ er i høj grad luftbåren og så er vi tilbage til et faraday-bur omkring anlægget!!!???

For små 10 år siden blev der iøvrigt lavet et netstøjsfilter, beregnet til at være sat i et vægstik, som ikke har noget at gøre med strømtilslutningen af selve "hifi"-anlægget, men selvfølgelig på samme fase/tavlegruppe!!! For at der ikke bare skulle stå en sort æske på gulvet var netstøjsfilteret udformet som et digitalt vækkeur og et sådant kan alle jo få brug for!!! Off-topic I know!!!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

primere
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 30 September 2004 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

Ok nu hved jeg ikke hvis jeg har misforstået noget! Det går meget fint att ta en 1,5 kvadrat solid core kabel fra måletavlen till "kontakten"

Men jeg rekommenderer staedvig ikke att man bruger det som en "netkabel" fra udtag till stereo. Der er som sagt en risikoe att den braeker og tar ild! (har prövet) Fordi jeg syntes ogse att det var en rigtig god ide! Jeg hade ellers meget held fordi jeg var der lige når den var ved att ta ild! Men de er ellers en risiko man må ta hvis man vill!

Alle vi der diyer lever farligt, og alle dem der lever med oss

Jeg hved att der er en der har bygget en rigtig god kabel af solid core kabel, men han brugte 7 leder (den i mitten var isolered og brugt som jord) de er det eneste jeg hved om den kabel!

Held og lykke og keep on dying!

Til top Vis primere's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af primere

Twellmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Sendt: 30 September 2004 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:

Det må være helt ultimativt at trække en separat kabel fra måletavlen til sit hifi, og derved hindre at køleskabe o.l. forurener musikken.

Den ene gruppe er til effekt og den anden til pladespiller, riaa, forfor og cd, og HT 

Og så har jeg en speciel elektronik jord trukket ud i haven og banket et spyd ned til kineserne.  

Fra kontakterne 3 x 1,5 mm2 gummikabel med gode stik, eller Jorma eller andet guf.

nu har du vel ikke begge grupper på samme kabel har du

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Twellmann skrev:
gli- skrev:

nu har du vel ikke begge grupper på samme kabel har du

Disse foreslag er ikke nok. Selve kablet har stadig betydning

Til top Vis Mr.Antisilver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Antisilver

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Mr.Antisilver skrev:

Disse foreslag er ikke nok. Selve kablet har stadig betydning

Hr. AntiSilver, De kunne vel ikke lokkes til at afsløre hvordan Deres installation er lavet? Og/eller hvordan det laves ultimativt!!!

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes