Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Køber psykologi eller -psykiatri (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 11 Februar 2005 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har flere gange solgt mit brugte udstyr ved at poste det på salgssites her på nettet.

Det er jo dejligt at man kan komme af med sit brugte udstyr på denne lette og hurtige måde.

Men der er en type hifi-nørd, som man bliver ved med at møde i privathandlen: Den ikke-seriøse type, som i virkeligheden ikke er interesseret, men bare vil være interessant.

Han præsenterer sig som mulig køber via e-mail. Giver måske et bud på en ”hurtig handel” og stiller så et hav af spørgsmål. Spørgsmålene kommer enkeltvis via e-mail på trods af at man opfordrer den mulige køber til lige at ringe, så vi kan få afklaret spørgsmålene. Det ender næsten altid med at ”køber” til sidst bare undlader at svare på mails og forsvinder ind i radiotavsheden.

Min sidste oplevelse tager prisen:

Poster et forforstærker på nettet den 3. februar. Den 4. februar er der én der stiller et par spørgsmål: Stand og alder. Så langt så godt. Han får svar og et par telefonnumre, hvor han kan kontakte mig for eventuelle yderligere spørgsmål. Der går en dag så kommer der et bud per mail: En hurtig handel så vil han byde XX.XXX,- for forstærkeren.

Jeg accepterer. Så går der 7 dage med korrespondance frem og tilbage via email med yderligere spørgsmål som den potentielle køber kunne få besvaret ved ét klik på det link, der er nedskrevet i annoncen eller en simpel telefonopringning.

Efter 7 dage kommer der en lakonisk mail: …jeg er ikke sikker på at forstærkeren passer sammen med mit øvrige udstyr…. Og så bliver der tavst.

I de syv dage har jeg afvist andre potentielle købere – der forelå jo et bud…

Hvor bliver jeg træt af den slags mennesker. Seriøsitet på konfirmandniveau!

Hvor er købernes moral? Hvorfor skal man spilde min tid med utallige mails frem og tilbage, når man lynhurtigt kan tage telefonen og få afklaret de væsentligste spørgsmål, bl.a. om alder, stand, om der er mulighed for hjemlån før køb, osv? Er man bange for at det er mere forpligtende når man taler sammen?

Hvis man bare ønsker terapi via e-mails er der masser af psykoterapeuter som kan give en bedre og mere kvalificeret hjælp end end os sælgere af brugt udstyr.

Til top Vis Mikke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikke

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Sendt: 11 Februar 2005 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Sælg fremover dit grej via først til mølle princippet, det kræver dog at du har en pris som du vil have for det, på forhånd.

Hilsen Christian.

Til top Vis chrliv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrliv

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Februar 2005 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Hørt. Den type gør brugthandel en prøvelse.

Den anden type man ligeledes helst vil undvære, er dem der mener de har yderst velholdt guld på hylden, og når man så har kørt på tværs af landet for at afslutte handlen finder man "guldklumpen" i yderst sølle forfatning... eller endnu værre, noget helt andet end det der var annonceret

Jeg er af samme grund holdt op med at køre mere end 100km efter hifi.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 11 Februar 2005 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Rigtig godt indlæg .

Hvor jeg prøvet det mange gange , ja nogle har sendt over 100 mails .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 11 Februar 2005 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:
<span style="font-weight: bold;">Hørt</span>. Den type gør brugthandel en prøvelse.

Den anden type man ligeledes helst vil undvære, er dem der mener de har
yderst velholdt guld på hylden, og når man så har kørt på tværs af
landet for at afslutte handlen finder man "guldklumpen" i yderst sølle
forfatning... eller endnu værre, noget helt andet end det der var
annonceret

HAHA så må man da håbe der findes noget indefor de 100km .

Hvis du får foto og alt er iorden så hvorfor ikke ?

Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2005 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Jeg kan næsten ikke bære det, når de stiller følgende spørgsmål:

Hvorfor vil du sælge?

Det er jo indlysende at jeg gerne vil af med det. Det er jo grund nok.

Der kan være tre grunde til at man vil sende udstyr videre i systemet:

l**tet er i stykker og man føler det er på tide at en anden overtager prøvelserne! Hvilken køber tror han ville få et ærligt svar hvis det var grunden?

Hvilken køber tror, han ville få et ærligt svar hvis jeg har fundet noget markant bedre? Køber skal jo fornemme, at han virkelig køber noget, som giver ham lang tids ejerglæde. Det kan han jo ikke føle, hvis jeg med det samme siger: Der er noget væsentligt bedre..

Og endelig: Man mangler i den grad penge! Så fornemmer køber at sælger er desperat og så falder buddet simpelt hen.

Næh...

Når der diskuteres sælgermoral og høje avancer så skal vi lige holde spejlet hen foran os selv og tænke over, om vores købermoral er i orden.

MVH

DKMIK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Februar 2005 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Der er også den type der totalt underbyder prisen med et bud på mail'en, og bare venter på at man skal bide på, det gør jeg aldrig, det kan godt være at prisen ligner, men det bliver ikke det ham det er helt sikkert.

Til top Vis DKMIK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKMIK

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Mikke skrev:

Der kan være tre grunde til at man vil sende udstyr videre i systemet:

l**tet er i stykker og man føler det er på tide at en anden overtager prøvelserne! Hvilken køber tror han ville få et ærligt svar hvis det var grunden?

MVH

Jeg er måske lidt naiv, men jeg er en af dem som ville forvente, at man/du nævnte hvis udstyret var i stykker, og gerne i annoncen. Mikke, en persons moral er vel den samme om vedkommende sælger eller køber? Ellers er jeg bare lidt gammeldags. 

Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2005 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Prøv at læse det igen, PINK. Jeg beskriver en tænkt situation hvor svaret på et spørgsmål, næsten uanset omstændighederne, ikke gavner sælgeren.

Antager vi at man ønsker at skubbe defekt udstyr videre i kæden - hvad der, det er vi enige om, bestemt ikke er acceptabelt, snarere kriminelt - er det jo ikke realistisk at forestille sig at du ville få en sælger til at oplyse det, vel?

Min pointe er at spørgsmålet "Hvorfor sælger du?" er noget naivt. Du kan ikke være sikker på at få et oprigtigt svar. Jeg har da også selv været ude for at jeg har fortalt en potentiel køber at jeg ønskede at opgradere til noget andet. Før jeg vidste af det var vi involveret i en dybdegående psykoterapeutisk session af den potentielle køber, resulterende i, at min potentielle køber ville søge videre på markedet. Ergo: intet salg for mig, blot et betragteligt tidsforbrug til en uhonoreret psykoterapeutisk session.

Jeg harcelerer sådan set bare over tidsrøverne som ikke har gjort sig klart om:

1) De overhovedet er på købermarkedet, eller blot sidder og keder sig på deres arbejdsplads, hvor der tilfældigvis er internetopkobling

2) De overhovedet har råd og lyst til at betale den pris, der forlanges

3) De har gjort deres hjemmearbejde ordentligt (læst hele annoncen, set på internet osv.)

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Okay Mikke så er enige. Langt de fleste mennesker handler da også på en helt reel måde, at der så er enkelte tidsrøvere imellem må man så leve med. Generelt har vores tidsalder gjort tingene lidt lettere. Muligheden med at kunne sende et digital billede, gør det nemmere at afstemme forventningerne, og dermed prisen.

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

hmm.. faldt over overskriften på tråden.. Nu er jeg lægmand i den verden, men lur min om ikke psykiatrisk behandling er en medicinsk behandling af en psykisk lidelse, i modsætning til den psykologiske, hvor man behandler med samtale-terapi - uden medicin.

Så langt, så godt. Men så læste jeg start-indlægget, og blev enig med mig selv om at overskriften egentligt var rammende nok. Det virker somom fyren mangler noget - om det så er medicin eller samtale...

...tjaee.. så meget sludder for at sige "Jeg er såmænd enig - sikke en idiot".

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
Frede1977 skrev:
<span style="font-weight: bold;">Hørt</span>. Den type gør brugthandel en prøvelse.

Den anden type man ligeledes helst vil undvære, er dem der mener de har
yderst velholdt guld på hylden, og når man så har kørt på tværs af
landet for at afslutte handlen finder man "guldklumpen" i yderst sølle
forfatning... eller endnu værre, noget helt andet end det der var
annonceret

HAHA så må man da håbe der findes noget indefor de 100km .

Hvis du får foto og alt er iorden så hvorfor ikke ?

Kan kun sige af skade bliver man klog. Har prøvet at køre fra knap 200km efter et par højtaler som hverken stemte overens med billede eller med beskrivelse.

Afstanden kommer selvfølgelig an på situationen og hvor godt/sjældent tilbudet er.

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

DKMIK skrev:

Der er også den type der totalt underbyder prisen med et bud på mail'en, og bare venter på at man skal bide på, det gør jeg aldrig, det kan godt være at prisen ligner, men det bliver ikke det ham det er helt sikkert.

Og hvorfor så ikke??? ikke fordi jeg gør det, men synes selv det er fuldstændigt gak at en eller anden sælger forsøger at få nyprisen hjem på vare der er 5-6år gammel, fordi en "tilsvarende" koster mere i dag. Et eksempel(fiktivt) fx med B&W DM604 den første udgave de blev solgt for 6K sættet i 96, og nu koster det "samme" sæt 10K (DM604S3) og så tror de automatisk man kan få 6K igen får det er jo 4K under "normal" pris. HVis jeg ville købe dem have jeg da også budt en 3-4K hvilket jo er ca ½pris under det sælger ville have, men er det så useriøst fra min side?? Det synes jeg da ikke selv, og jeg ville da heller aldrig forsøge på det. ligesom dem der skriver, SKAL VÆK NU, så må man altså også tage imod skambud, sådan er livet.  

Edit; omvendt kan jeg også føle dig, hvis man har et produkt der er 2md gammelt med en nypris på 5K og så en "tosse" byder halvpris. Men idag er markedet også fyldt med Rabatter og lign. så det kan jo godt være svært at gennemskue en evt. sælger. Men så er det selvfølgelig bare at tjekke bonen. 

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 14 Februar 2005 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

tonyax skrev:
DKMIK skrev:

Og hvorfor så ikke??? ikke fordi jeg gør det, men synes selv det er fuldstændigt gak at en eller anden sælger forsøger at få nyprisen hjem på vare der er 5-6år gammel, fordi en "tilsvarende" koster mere i dag. Et eksempel(fiktivt) fx med B&W DM604 den første udgave de blev solgt for 6K sættet i 96, og nu koster det "samme" sæt 10K (DM604S3) og så tror de automatisk man kan få 6K igen får det er jo 4K under "normal" pris. HVis jeg ville købe dem have jeg da også budt en 3-4K hvilket jo er ca ½pris under det sælger ville have, men er det så useriøst fra min side?? Det synes jeg da ikke selv, og jeg ville da heller aldrig forsøge på det. ligesom dem der skriver, SKAL VÆK NU, så må man altså også tage imod skambud, sådan er livet.  

Edit; omvendt kan jeg også føle dig, hvis man har et produkt der er 2md gammelt med en nypris på 5K og så en "tosse" byder halvpris. Men idag er markedet også fyldt med Rabatter og lign. så det kan jo godt være svært at gennemskue en evt. sælger. Men så er det selvfølgelig bare at tjekke bonen. 

Der er der mange ting der koster meget mere endda det var nyt og det er helt ok .

Man sender aldrig skambud .

Jeg høre tit den jaa men det kostet den ikke for 10 år siden , nej men det er prisen idag over alt sådan er det .

Tag en Tonearm SME V den solgte klubben for 9995kr skulle man så kun giver 2500kr for sådan en idag brugt , så jeg vil gerne købe 1000stk af dem og sådan er det med mange ting .

Har lige selv prøvet det , med en LS2B MKII den kostet 42000kr i 1997 , så maile folk og skriver ja men en LS3B koster kun brugt 5 til 6000kr , ja det gør den men det er heller ikke samme preamp .

Mange undersøger ikke helt hvad de byder på , at samline en LS2B med en LS3B er som at samline en ML med en Denon i pris og lyd .

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

ja det kan være et mareridt at sælge sit brugte udstyr.. jeg personligt kan da huske lidt tilbud jeg har modtaget: 22000 for et sæt strauss i mint, 6000 for en ML 27.5  (hvad sker der) ´3500 for et sæt SA 1750 (nogle vil nok synes det er en god pris ) 12000 for en pathos logos.. gad ik besvare nogen af dem, undtagen ham med sa 1750 da den pris var lidt interessant, da den kom med teksten om at nyprisen var 6000 for dem (sæt).. det lykkedes mig aldrig at få ham overbevist, på trods af jeg sendt link og tlf numre til sa og nogle forhandlere..

men det sørgelige er at jeg ik tror den slags typer afholder sig til brugtkøb, mon ik forhandlerene har det meget værre ?

klog af skade frasortere jeg automatisk dem der får penge på mandag og lignende

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

hifido
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke Byde væsenligt mindre end sælger forlanger??? Det har jeg gjort mange gange med held!! Hvis man f.eks. selv står med et et rigtigt godt tilbud på hånden, men det er økonomisk betinget af at man kan sælge sit eget grej først!!! Ja, så er man tit villig til at sælge billigere end "Markedsprisen"!!! Ligeledes er der en stor forskel på om man køber et produkt fordi man vil beholde det i sit eget Set-up, eller man som jeg, tit køber noget for at eksperimentere og måske endda tjene en lille skilling!!!

Mvh. Hifido

Til top Vis hifido's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifido

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

hifido du er måske en af dem der oversvømmer markedet herinde med alt muligt gammelt ragelse til overpriser ? helst 20 eller 30 annoncer pr gang ?

men ja, snyltere findes alle steder, personligt irritere det mig at få useriøse bud, men kan jo os se der er mange der må tage højde for det i deres annoncer ved at skrive fast pris, kun seriøse bud osv..

du vil ik betale når du køber men have over den gængse pris når du sælger ? hvad siger du selv når du får latterligt lave bud på dit grej ?

hvorfor ik regne med butikker tjener 50 % på deres produkter og byde 55 % af prisen ? så må de tage stilling til om de vil tjene 5% eller intet ?  håber sku de smider sådanne typer ud

Psykologi eller psykiatri ?  

men selvfølgelig er der ingen der tvinger folk til at sælge !! og dit argument med at prøve forskelligt af kan jeg meget bedre forstå

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

DKMIK skrev:

Hehe da jeg havde min Proceed CDP til salg for 10k, var der en eller anden spasser der skrev "Når den er nede i 7000 er jeg køber". Hmm, jeg skrev tilbage "tre ord - tro på det", og solgte maskinen dagen efter til en italiener for 10k.

Men jeg er også evigt træt af de samme spørgsmål "hvorfor vil du sælge" osv., og ikke mindst, når man har skrevet at prisen er fast, så kommer den sædvanlige "jeg byder xxxx kr." og når man har skrevet at byttehandler ikke er interessante, så kommer den "hej, vil du bytte med "Crap" model 22". Jamen......læs dog annoncen!

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Hmm jeg havde en CC6 center speaker fra B&W til salg i sidste uge, jeg havde skrevet at prisen var 500,- men jeg fik et bud på 200,- og så, så køber gerne at jeg kom og afleverede den til ham...LOL, den blev afhentet i Søndags for 500,-

Hvis der står at sælger vil have eks. 20K for sin Amp, ja så er det altså prisen, med mindre sælger skriver at der også må bydes, det burde da være til at finde ud af eller??

Dog er det også "træls" når folk mange gange ikke får skrevet alder på de ting de har til salg, og for god ordens skyld ville stand da også være rart at få af vide inden man kontakter sælger, så det er altså ikke kun købers moral vi skal have fat i også sælgers...

Til top Vis Bjørn B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørn B

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

-At man møder en useriøs køber, hvor han lader som om han er seriøs køber er jo ret irreterende.

-At man møder en køber, som ikke vil give hvad sælgeren forlanger, er ikke noget jeg vil brokke mig over.

Jeg vil heller ikke give fuld pris eller markeds pris for noget jeg ved jeg vil sælge når jeg har leget færdig med det.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes