Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. maj 2025 | 05:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: salg af rumakustik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
evidenso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Hejfi
Jeg kender en ingeniør der overvejer at starte et firma hvor han udbyder rumakustiske beregninger til private til en billig penge. Dette indebærer bla overvejelser omkring højttalerplacering, efterklangen, placering af lytter med henblik på lave frekvenser og meget andet sh*t. Det er med henblik på både stereo og surround.

Han har spurgt mig om det er noget der er et marked indenfor og jeg ved sku ikke helt hvad jeg skal svare på det...

Jo hvis vi blir mere amerikaniserede og laver de hjemmebiffer der er i usa vil der, men er det noget i f.eks. ville være interesseret i, da i jo er toppen af poppen inden for HIFI?

Chill
Til top Vis evidenso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af evidenso

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Ja og jeg ved at der allerede er firmaer der arbejder inden for dette felt.

Jeg er selv interesseret. Så han kan bare komme igang.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

En rigtig god ide og virkelig et sted hvor der er valuta for pengene!

Men markedet er vanskeligt da der ingen "show-off" værdi er i det. Undrer mig tit når jeg ser billeder af dyre set-ups, hvor der er miserable placeringer af elelrs gode højttalere og store reflekterene flader/borde umiddlbart i lyttevinduet. Samtidig skriver samme folk om forskellene i bi-wire bøjler og lignende ting  

Konklusion: God ide, men vanskelig gennemført...

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

han skal bare se at komme igang, og evt huske at udbyde flere variationer af samme produkt, eks. forskellige farver, tykkelser og former.

jeg kunne godt bruge nogle dmæpeplader der var vinklet, således at de passer ind i et nomalt 90 graders stuehjørne.

torben kbh.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

evidenso skrev:
Hejfi
Jeg kender en ingeniør der overvejer at starte et firma hvor han udbyder rumakustiske beregninger til private til en billig penge. Dette indebærer bla overvejelser omkring højttalerplacering, efterklangen, placering af lytter med henblik på lave frekvenser og meget andet sh*t. Det er med henblik på både stereo og surround.

Han har spurgt mig om det er noget der er et marked indenfor og jeg ved sku ikke helt hvad jeg skal svare på det...

Jo hvis vi blir mere amerikaniserede og laver de hjemmebiffer der er i usa vil der, men er det noget i f.eks. ville være interesseret i, da i jo er toppen af poppen inden for HIFI?

Chill

hej,

det lyder lækkert, at kunne få målt sit rum, så man bedre kan se hvad man har af lydmæssige muligheder. Det ville jeg gerne, men jeg er ikke sikker på jeg ville betale ret meget for det, og det tror jeg heller ikke andre vil. Men hvis jeg skulle bygge mit drømmehus, ville jeg være meget interesseret i at få det bygget med meget hensyn til akustikken, og ikke kun ifht. musiklytning, men også tale osv. Det ville jeg betale en del for, men det er måske slet ikke et område din ven bevæger sig inden for? Måske er det en god idé at kører målingerne lidt mere på det uformelle plan, inden de store penge og kræfter kastes ind i at etablere firma, det vil måske give en fornemmelse og erfaring med, om det kan betale sig at investere i på længere sigt. Ønsk din ven held og lykke med det, fedt der er nogen der gider etablere virksomhed.

VH Torben

Til top Vis torben kbh.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torben kbh.

evidenso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2005 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

yes sir....
Det drejer sig udelukkende kun om hjemmebiograf og lytning til musik. Jeg tror han vil holde det nede på et plan hvor der kun er tale om rådgivning og altså ikke salg af dæmpningplader osv, men mon ikke han vil sælge dæmpninsplader med tiden.  Altså ikke noget stort foretagende til at starte med. 

troelskn
Kender du navnene på de firmaer? Der er jo selfølig de der store firmaer der laver de store beregninger til huse, haller, kantiner, kontorer, auditorier og store biograffer. Men findes der nogle der desideret tager udgangspunkt i hjemmebiograffen og kun hjemmebiograffen?

Groove
JA - Jeg er selv akustikker og det er sindsygt som man køber dyre højttalere her på forummet og mange glemmer alt om akustikken der jo næsten betyder ALT. he he

Tror i det er noget (der med tiden) vil komme Hr og fru Danmark til gode?
Der er jo tale om meget billige løsninger sammenlignet med hvad et stort ingeniør-firma ville kræve. Alt andet lige så vil en forbedring af akustikken og opsætning jo også gavne discountsystemerne.  ELLER er det kun HIFI mennesker og hvor mange er der lige af dem?

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Jamen det er da meget nemt. Det er bare om at komme i gang. Det er jo ikke en type virksomhed der kræver nogen synderlig kapital eller investering for at starte op, så det er jo nærmest risikofrit.

Jeg overvejede selv af få hjælp da jeg startede fra bunden af med at bygge hjemmebio, men synes at måske 2-3000 kr var for meget i forhold til hvad man fik. De rigtige hifi-nørder søger gratis råd herinde

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

micjen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

evidenso skrev:

Tror i det er noget (der med tiden) vil komme Hr og fru Danmark til gode?
Der er jo tale om meget billige løsninger sammenlignet med hvad et stort ingeniør-firma ville kræve. Alt andet lige så vil en forbedring af akustikken og opsætning jo også gavne discountsystemerne.  ELLER er det kun HIFI mennesker og hvor mange er der lige af dem?

Jeg tror ikke Hr. og Fru Danmark nogensinde vil interesse sig for akustikken i det rum, de hører musik. Aldrig.

Men folk der investere en rimelig del i deres lyd og opdager film/musik kan lyde bedre end det gamle sony fjernsyn og aiwa alt-i-et fra bilka. Vi snakker ikke nødvendigvis 100.000kr, eller 50.000.

Dem der opdager det fede ved bedre lyd kunne måske få ørene op for akustik. ( Men så er de næsten hifinørder in the making. Jeg vil gætte på det starter med folk der har et fornuftigt system til omkring 10.000kr nyt, ville overveje en "billig" akustik forbedring. Blot skal der ske noget mere "slå på tromme" for akustik...de fleste giver det ikke mange tanker eller ser det som noget ævl (mere eller mindre).

Men det nok konerne der skal overbevises med at flytte rundt på alle de kasser, absorbere, diffusere på væggene og højttalere væk fra væggene.

Men held og lykke med det:)

Til top Vis micjen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjen

evidenso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2005 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

...har lige hørt nærmere
Han regner med at det skal omfatte følgende:

-Rumakustiske overvejelser med henblik på efterklang
-Stående bølger i basområdet
-Optimal højttalerplacering
-Dæmpning af reflektioner

-Efterklangen bliver målt og sammenlignet med det teoretiske for rummet og heraf optimeret.

-For stående bølger ses der på lytteposition (såvidt muligt jævnt lydtryk over alle siddepladser)

-Højttalerplacering, numeriske beregninger for bedste placering

-Dæmpning af reflektioner, ja isolering af kritiske steder hvor der forekommer betydningsfulde 1 ordens reflektioner

Jeg synes det lyder som en god ide hvis altså der er et marked :)

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Marts 2005 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Der vil være et marked, men om det er stort nok, er spørgsmålet. Det jeg vil foreslå er et momsnummer og så begynde med det efter arbejdstid, for at komme igang. Så er der den faste lønindtægt. Skulle vedkomne af en eller anden grund miste sit ingenør job, kan han få understøttelse; da det nye firma kun er et bijob. Men er det 100 % firma, skal det lukkes helt ned, hvis det ikke går godt.

Men en mindre pris for konsutalation, tror jeg at det vil gå godt.

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Marts 2005 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes også at det er en god ide at få målt sit rum ud, har faktisk et par venner der prøvede at lave det samme! Men de måtte sande at folk ikke rigtigt værdsætter at betale for noget de ikke rigtigt får noget håndgribeligt for.

For der er ingen tvivl om at behovet er der, man kan jo se at en frustreret hi-fi entusiast nogle gange er på banen her på forummet. Og ingen tvivl om at forummet prøver at løse dennes problem efter bedste evne.

Da jeg var i butik, prøvede jeg faktisk tit at anbefale folk at bruge de få tusinde kroner på af få optimeret deres rum, frem for at købe et nyt kabel der lige kunne ændre det de syntes de manglede og desværre vandt kablet/tweekèt ALTID.

Og folk har også svært ved at hoste op med pengene hvis det de følere er at han!? Fortalte mig jo bare at jeg skulle stille dem der og hænge en klud op der.

Så jeg vil anbefale ham at lave en håndbog som han kan sælge, men lidt opskrifter på hvordan man selv laver diffussore dæmper ect. ect, måske lave en cd med nogle toner så folk selv kan lytte sig lidt frem til deres problem.

Mine venner endte med at bruge mest tid på at hjælpe børnehaver, svømme haller des lige, jeg tror der er langt imellem at de får hi-fi som opgave.

Dette er ikke for at hælde malurt i bærret, for jeg syntes at han skal køre på. Men have i baghoved at folk vil have noget i hånden, før de finder lomme dyret frem, og hvis han har det i med i hans betragtninger, så skal han nok klare den.

Pøj-pøjThumbs Up

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes